امروز: جمعه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۵۷ Friday, 19 April 2024

آمریکا و اسرائیل سعی در پنهان کردن اختلافاتشان در زمینه ایران دارند

آمریکا و اسرائیل سعی در پنهان کردن اختلافاتشان در زمینه ایران دارند

خبرگزاری فرانسه به نقل از تحلیلگران گزارش داد که در حالی که واشنگتن و تهران درصدد تنش‌زدایی برآمده‌اند اسراییل و آمریکا در زمینه برنامه هسته‌یی ایران با یکدیگر اختلاف نظر دارند، گرچه سعی می‌کنند اختلافات‌شان را کم اهمیت نشان دهند.

 

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز به نقل از ایسنا ، خبرگزاری فرانسه در ادامه این گزارش نوشت: واشنگتن از مدت‌ها پیش بر تحریم‌ها و تلاش‌های دیپلماتیک برای اعمال فشار به برنامه هسته‌یی ایران پافشاری کرده است و اسراییل به نوبه خود بارها از اقدام نظامی حمایت کرده و تهدید کرده است که از حملات یک جانبه علیه ایران استفاده خواهد کرد.

 

باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه در گفت‌وگو با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در کاخ سفید گفت که گزینه نظامی هنوز روی میز است و نتانیاهو نیز گفت که فعلا تلاش‌های دیپلماتیک آمریکا در قبال ایران را می‌پذیرد.

 

اما وی روز سه‌شنبه در سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل گفت که رژیم صهیونیستی آماده است در صورت لزوم به تنهایی دست به کار شود.

 

نتانیاهو با هشداری جدی به سران کشورها و وزیران حاضر در این مجمع به تکرار اتهامات غرب مبنی بر نظامی بودن برنامه هسته‌یی ایران پرداخت و مدعی شد: اسراییل به ایران اجازه نمی‌دهد به سلاح هسته‌یی دست یابد. اگر اسراییل مجبور شود به تنهایی بایستد، به تنهایی خواهد ایستاد. اگرچه یک کره شمالی مسلح به سلاح هسته‌یی خطرناک است، خطر آن در مقایسه با یک ایران مسلح به سلاح هسته‌یی هیچ است.

 

خبرگزاری فرانسه در ادامه این گزارش نوشت: دیدار اوباما و نتانیاهو در روز دوشنبه پس از تماس تلفنی تاریخی بین رییس‌جمهور آمریکا و حسن روحانی همتای ایرانی‌اش اتفاق افتاد که امید به تحقق دستاوردی در روابط سرد سی ساله بین تهران و واشنگتن را افزایش داد.

 

اما به گفته ناظران، گفت‌وگو‌ی نتانیاهو و اوباما که ظاهرا مبنای اصلی‌اش اطمیانان خاطر دادن به طرف مقابل بود، با اختلافات جدی بین آمریکا و اسراییل در زمینه چگونگی رویکردشان در قبال ایرانی که دستش را به سمت قدرت‌های جهانی دراز کرده است، تضاد دارد.

 

الی باردنشتاین، ستون نویس روزنامه معاریو در این باره نوشت: اگرچه اوباما و نتانیاهو جلوی دوربین لبخند می‌زنند، وضعیت واقعی کاملا متفاوت است. بین آمریکا و اسراییل در زمینه ماهیت چگونگی برخورد با برنامه هسته‌یی ایران شکاف‌های قابل توجهی وجود دارد.

 

وی افزود: یکی از این شکاف‌های بزرگ که در نشست کاخ سفید فاش شد، حول درخواست نتانیاهو درباره این بود که ایران برنامه هسته‌یی‌اش را در طول مذاکرات به حالت تعلیق درآورد و حتی گفت که اگر ایران این کار را نکند آنگاه تحریم‌ها باید افزایش یابند.

 

اوباما تاکید کرده است که گفتار کافی نیست و ایران باید گام‌هایی قابل راستی‌آزمایی را بردارد تا ثابت کند “کاملا به وظایف بین‌المللی‌اش عمل می‌کند و در موقعیتی قرار ندارد که سلاح هسته‌یی بسازد”. وی علاوه بر آن گفت که پس از پذیرش چنین رژیمی ایران باید حق داشتن یک برنامه انرژی هسته‌یی غیرنظامی “صلح‌آمیز” را داشته باشد.

 

روزنامه یدیعوت آحارونوت نیز اذعان کرد که اوباما و نتانیاهو چهره‌ای دورغین را پس از مذاکرات‌شان ارائه کردند.

 

این روزنامه پس از هشدار نتانیاهو درباره مخالفت‌هایش با “جملات شیرین” سران ایران پیش از ترک اراضی اشغالی به قصد نیویورک نوشت: به نظر می‌رسد نتانیاهو آواز متفاوتی را زمزمه می‌کند. به جای این که مهمانی را خراب کند به جمع مهمان‌ها پیوسته است. از طرف دیگر دیروز این طور به نظر می‌رسید که او را به زور به مهمانی آورده‌اند. مانند کسی بود که منتظر است تا ایران اولین اشتباهش را بکند و بعد خطاب به کل جهان فریاد بزند “من که به شما گفته بودم”.

 

اما تزاهی هانگبی، یک عضو حزب لیکود نتانیاهو با این تحلیل مخالفت کرد و گفت: اگر به آن چه اوباما و نتانیاهو می‌گویند دقت کنیم می‌بنیم که اسراییل و آمریکا با یکدیگر اتفاق نظر دارند و ارزیابی‌شان یکسان است، زیرا هر دو می‌دانند که کلمات قشنگ و لبخندهای روحانی می‌تواند مثبت باشد، ولی باید اعمال را پشت‌بند آن دید.

 

اما روزنامه چپگرای هاآرتص اختلاف بین اسراییل و آمریکا را با شدیدترین لحن عنوان کرد و نوشت: مغاکی بین دیدگاه نتانیاهو درباره ایران و دیدگاه اوباما وجود دارد. برای نخست‌وزیر اسراییل ایران حکم “عمالیق” را دارد، ملتی که در کتاب مقدس دشمن اصلی یهودیان است. به همین دلیل وی گفت‌وگو با ایران را باور ندارد و تحریم‌ها و اقدام نظامی را ترجیح می‌دهد.

 

انتهای پیام

 

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین