امروز: شنبه، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۱۴ Saturday, 20 April 2024

آيا از كار افتادن بلاگفا عمدی است؟

بنا به تحليلي، وقتي شبكه‌هاي اجتماعي فيس بوك، توئيتر، يوتيوپ كه خيلي كمتر از بلاگفا در ايران عضو ثابت و فعال داشتند فيلتر شده و از دسترس خارج مي‌شوند، و يا بحث فيلتريتگ هوشمند شبكه‌هاي موبايلي همچون وايبر، واتس اپ، تلگرام و اينستاگرام علنا توسط مسئولان مطرح مي‌شود، با كدام...

بنا به تحليلي، وقتي شبكه‌هاي اجتماعي فيس بوك، توئيتر، يوتيوپ كه خيلي كمتر از بلاگفا در ايران عضو ثابت و فعال داشتند فيلتر شده و از دسترس خارج مي‌شوند، و يا بحث فيلتريتگ هوشمند شبكه‌هاي موبايلي همچون وايبر، واتس اپ، تلگرام و اينستاگرام علنا توسط مسئولان مطرح مي‌شود، با كدام استدلال مي‌توان بر تداوم فعاليت بزرگترين شبكه وبلگ‌نويسي و بلاگرها و امثالهم، صحه نهاد و آزادشان گذاشت؟

:

به گزارش سایت خبری بینانیوز ، پدیده وبلاگ‌نویسی یا وب‌نگاری چند سالیست که در ایران به شدت رواج یافته و روز به روز وبلاگهایی با عناوین مختلف و در رشته‌ها و مسائل گوناگون شروع به کار می‌کنند تا شاید بتوانند جایی دردل وبگردی وبگردان باز کنند. ايران يكي از بزرگترين كشورهاي داري وبلاگ محسوب مي‌شود، وبلاگ‌ها یا بلاگ‌هايي كه معمولا در زمینه‌های خبری، ورزشی، فرهنگی، اطلاع رسانی، موزیک و هنر، شخصی و هواداری فعالیت می‌کنند كه بازديد از برخي از آنان حتی روزانه به چند صد هزار نیز می‌رسيد.
:
به گزارش بهارنيوز، با توجه به سهولت استفاده از سرویس‌های وبلاگ نویسی و بی هزینه بودن ثبت وبلاگ و ابزارهای آن باعث شده که آمار وبلاگ‌ها در ایران از وبسایت‌ها بالاتر باشد. از آنجایی که نیازی به خرید هاست و هزينه سرور… ندارد و استفاده از آن نیز کاملا آسان است، در ايران چندین سایت وجود دارد که سرویس وبلاگ نویسی ارائه می‌کنند كه با مراجعه به آنها براحتی مي‌شد در زیر مجموعه آنها وبلاگ ثبت کرد، برای اشاره به معروفترین آنها می‌توان از سایت و سیستم وبلاگ نویسی بلاگفا (BLOGFA.COM) نام برد که معروفترین و محبوبترین سایت وبلاگ نویسی در ایران است كه بیش از يك ميليون وبلاگ زیر مجموعه‌اش هستند و به تعبير درست تر بودند! ضمن اينكه بازديد و مراجعه بالا به اين گونه سايت‌هاي عمومي، براي مديران آنها نيز بسيار درآمدزا بوده است، زيرا طبيعي است براي سايت هاي پربازديد، تبليغات و آگهي هاي بسيار گران قيمت را به ارمغان مي‌آورد، خصوصا سايت بلاگفا كه به دليل دارا بودن رتبه اول در بين سايت‌هاي ايراني، از درآمد بسيار بالايي نيز برخوردار شده بود.
:
بلاگفا به مدیریت علیرضا شیرازی در 16آذر 1383 اولین سرویس وبلاگدهی در ایران بود که کار خود را آغاز کرد ودر بین کاربرانش محبوب شد و بیش از 1میلیون کاربروبلاگ نویس تا سال 1393به خود اختصاص داد. بلاگفا که قدیمترین وپرطرفدار ترین سرویس وبلاگدهی در ایران است و رتبه الکسای آن در ایران، رتبه 3 (پس از گوگل و ياهو) و رتبه اول در بين كل سايتهاي ايراني می‌باشد از روز پنجشنبه، 17 اردیبهشت 1394  عملا از دسترس خارج شد و علیرغم پیغامی که این سایت برای کاربران مبنی بر رفع خرابی تا 2 روز! آتی منتشر کرده بود، اما پس از گذشت حدود 2 ماه! همچنان کاربران این سرویس‌دهنده وبلاگی امکان دسترسی به صفحه مدیریت وبلاگ خود را ندارند.
:
با گذشت حدود 50 روز از این خرابی همچنان در صورت مراجعه به آدرس بلاگفا پیغامی مبنی بر اینکه «دوستان و کاربران عزیز سایت، به دلیل برخی مشکلات و انتقال سرورها به مکان جدید برای دو روز آتی امکان ارائه خدمات سایت وجود ندارد. از صبر و شکیبایی شما متشکریم » نمایش داده می شود.
:
مردادماه سال 92 نيز براي يكي دو روز بلاگفا، فيلتر شده بود كه مدیرش گفته بود: «فرض کنید یک مغازه را پلمپ می‌کنند و روی پلمپ، علاوه بر اعلام مسدودی، اعلام می‌کنند که برای تهیه نیازهای خود می‌توانید به این چند مغازه مراجعه کنید. این معرفی ناعادلانه و به ضرر صاحب آن مغازه است. شیرازی افزود: من مدیر پربازدیدترین وب‌سایت ایرانی هستم و هنوز نمی‌دانم وقتی سرویس‌دهنده‌ام با مشکل مسدودی مواجه می‌شود، باید با چه کسی و کجا تماس بگیرم. آیا نباید متولی این مسدودسازی نسبت به این موضوع پاسخگو باشد؟
:
اما اين بار نه تنها مسدود شدن به يكي دو روز خلاصه نشد كه وارد دومين ماه خود شده و صفحه فيلترينگ نيز ديده نمي‌شود اما عملا بلاگفا فقط به يك صفحه اصلي با يك عذرخواهي بدتر از گناه! و يك متن توضيحي و توجيهي! خلاصه شده است. به همين دليل، دهها هزار وبلاگ‌نويس ايراني اين روزها حيران، عصباني و سرگردان، منتظر بازگشت بلاگفا هستند و بسيار خوشبينانه مي‌پندارند كه مشكل واقعا فني است و محبوبشان بازخواهد گشت. آنان سخت از مدير بلاگفا عصباني‌اند و اصلا نمي‌خواهند حتي فكرش را هم بكنند كه موضوع پيچيده‌تر از اين حرفهاست (فراتر از مشكل فني اعلام شده).
:
يكي از آنها در كامنتي نوشته است: «سایت بلاگفا با سو استفاده از آمار بازدیدی که کاربران بیچاره اش با نوشتن مطالب و صرف وقت و انرژی بسیار مسبب آن شده‌اند، از طریق آگهی های تبلیغاتی بسیار گران کنار صفحاتش که برای بعضی از آگهی‌ها به ۵۰۰ میلیون تومان در ماه می‌رسيد پول کلانی به جیب می‌زند (بخوانيد: مي‌زد!) که حتی معاف از مالیات هم است اما براحتی هر وبلاگی را بخواهد می‌بندد و هیچ تعهدی نسبت به کاربرانش ندارد و صاحبش براحتی می گوید اطلاعاتتان پاک شد!»
:
در چند هفته نخست مشکلات پیش آمده مربوط به انتقال سرورهای بلاگفا عنوان شد اما رفته رفته و با ورود به دومين ماه ناكارآمد شدن اين شبكه بزرگ وبلاگي، حكايت حالا رنگ و بوي سياسي پيدا كرده و رواياتي از عمدي‌بودن از كار انداختن اين سايت پر بازديد دارد كه ظاهرا و بنا به شايعات رايج در فضاي مجازي، در تداوم محدوديت‌هاي اعمال شده بر شبكه‌هاي اجتماعي در داخل ايران، مي‌باشد كه تنها تفاوت آن براي مسدود شدنش در مقايسه با ديگر سايت هاي فيلتر شده، ميزان بالا و ميليوني كاربرانش مي‌باشد، و به همين دليل به جاي فيلترينگ و مسدود كردن رسمي‌ آن با روش‌هاي علمي‌تر! با آن برخورد محترمانه‌تري صورت گرفته است!
:
بنا به تحليل فوق، وقتي شبكه‌هاي اجتماعي فيس بوك، توئيتر، يوتيوپ كه خيلي كمتر از بلاگفا در داخل ايران عضو ثابت و فعال داشتند فيلتر شده و از دسترس خارج مي‌شوند، و يا بحث فيلتريتگ هوشمند شبكه‌هاي موبايلي همچون وايبر، واتس اپ، تلگرام و اينستاگرام علنا توسط مسئولان مطرح مي‌شود، با كدام استدلال مي‌توان بر تداوم فعاليت بزرگترين شبكه وبلگ‌نويسي و بلاگرها و امثالهم، صحه نهاد و آزادشان گذاشت؟
:
بنا به اين تحليل، (كه البته هنوز رگه هايي از تئوري توطئه در آن به چشم مي‌خورد!) اين شتر چه بسا در آينده نه چندان دوري، حتي بر ديگر شبكه‌هاي پربازديد اجتماعي داخلي همچون آپارات (نسخه وطني يوتيوپ) نيز خواهد نشست و مشكلاتشان نيز فني اعلام خواهند شد! به هر حال چهل روز است ابر وبسایت بلاگفا از هم از پای درآمده يا به تعبيري از پاي در آمده‌ شده است!… و حكايت همچنان باقيست! علیرضا شیرازی، مدیر سایت بلاگفا دو هفته پيش، توییتی با محتوای زیر منتشر کرد تا به تعبير درست‌تر! مشخص شود پشت صحنه خبرهايي در كارست كه قابل طرح نيست!

:

alireza-shirazi-tweet

:

./.

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین