امروز: چهارشنبه، ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۰۰ Wednesday, 24 April 2024

آیا تعطیلی رادیو هفت اتفاق بدی است؟

آیا تعطیلی رادیو هفت اتفاق بدی است؟

برنامه‌ای چون رادیو هفت هم آن برنامه‌ای بود که توانست جانی به شبکه آموزش بدهد و کمی مخاطب برای آن دشت کند حال آنکه ارتباط خاصی نمیشد بین محتوای آن و شبکه آموزش پیدا کرد.

:

به گزارش سایت خبری بینانیوز ، انتشار پشت سر هم خبر تعطیلی چند برنامه تلویزیونی باعث شد تا برخی رسانه‌ها تیتر «موج تعطیلی برنامه‌های پرمخاطب در صدا و سیما» را برای گزارشهای خود درباره این تعطیلی‌ها انتخاب کنند. «صبح بخیر ایران»، «دستان» و «رادیو هفت» این سه برنامه بودند.

:
فضل‌ا… شریعت‌پنا مدیر گروه اجتماعی شبکه اول درباره تعطیلی برنامه صبح بخیر ایران که قریب بیست سال بی‌وقفه روی آنتن بود اینچنین توضیح داده است: «سازمان صداوسیما در حال حاضر با مشکلات مالی مواجه است و این برنامه نیز نمی‌توانست هزینه خود را تامین کند». البته دلایلی همچون ریزش مخاطبان برنامه‌های صبحگاهی در روزهای ماه مبارک رمضان هم از جمله دلایلی بود که باعث شد این برنامه در آستانه این ماه تعطیل شود تا احتمالا بعد از ماه مبارک در قالبی جدید روی آنتن برود.

:
اما ماجرای رادیو هفت و دستان فرق می‌کرد. نداشتن رویکرد آموزشی توسط این دو برنامه خلاصه دلایلی بود که برای توقف پخش آنها مطرح شده است.یکی دو بار تاخیر در پخش سری جدید رادیو هفت حدس و گمانهای را سر زبانها انداخته بود تا اینکه عوامل این برنامه در اطلاعیه‌ای رسماً خبر تعطیلی این برنامه را اعلام کردند و زیاد بودن سطح تغییرات درخواستی مدیران شبکه را دلیل آن دانستند. مدیران صدا و سیما و شبکه آموزش هم بر این گفته صحه گذاشتند و اعلام کردند که برنامه‌های شبکه آموزش باید رویکرد آموزشی داشته باشند و نبود چنین رویکردی دراین دو برنامه دلیل تعطیلی آنهاست.

:
رادیو هفت برنامه پرمخاطبی بود که قریب ۵ سال شبانگاهان از شبکه آموزش پخش می‌شد. طبیعی بود که تعطیلی آن بازتاب داشته باشد و هر کسی از ظن خود یار آن شود. اما فارغ از گمانه‌زنی‌ها و تلاشهایی که برای بیرون کشیدن پشت پرده‌های این تعطیلی صورت گرفته است باید به این نکته توجه کرد که دلایل مدیران صدا و سیما برای تعطیلی رادیو هفت منطقی است. منطقی از آن جهت که این روزها شاهد خروج بسیاری از شبکه‌های سیما از مسیر اصلی و هدف‌گذاری شده خود هستیم.

:

شبکه‌هایی که قرار بود تخصصی کار کنند، وقتی نتوانستند در حیطه مشخص شده به جذب مخاطب بپردازند شروع کردند که به پخش برنامه‌هایی متفرقه تا شاید رتبه خود را در میان شبکه‌ها و در فهرست نظرسنجی‌های صدا و سیما بالا ببرند. اینچنین شد که شبکه قرآن شروع کرد به مستند حیات وحش پخش کردن و شبکه سلامت به پخش سریال طنز ساختمان پزشکان! حتما با این توجه که بالاخره در اسم این سریال کلمه پزشک وجود دارد!

:
این یک واقعیت است که رقابت شبکه‌های سیما برای جذب مخاطب باعث شد تا آنها از مسیر تعیین شده بیرون بروند. برنامه‌ای چون رادیو هفت هم آن برنامه‌ای بود که توانست جانی به شبکه آموزش بدهد و کمی مخاطب برای آن دشت کند حال آنکه ارتباط خاصی نمیشد بین محتوای آن و شبکه آموزش پیدا کرد. باید توجه داشت که بیان بی‌ربط بودن شبکه آموزش و برنامه رادیو هفت به معنای قضاوت درباره کیفیت این برنامه نیست کما اینکه میتوان در جای خود از برخی بخشهای آن تقدیر کرد و برخی جهت‌گیری‌هایش را زیر سوال برد. بلکه حرف از توجیه منطقی تولید و پخش این برنامه در شبکه‌ای است که قرار بود برنامه‌های آموزشی پخش کند.

:
از این منظر می‌توان تعطیلی رادیو هفت را اقدامی مناسب دانست. البته به شرط آنکه همه شبکه‌های تلویزیونی به سمت این اقدام پیش بروند و برنامه‌های دوپینگی خود را تعطیل کنند و به کار خود برسند. اگر هم شبکه‌ای این کار را کرد و از جذب مخاطب حتی در حیطه تخصصی خود بازماند چه عیبی دارد کلا شبکه تعطیل شود؟! در واقع تعطیلی رادیو هفت اگر به فعالیت هدفمند و مشخص همه شبکه‌های متنهای شود و عیار واقعی شبکه‌ها را مشخص کند اقدامی امیدبخش است که می‌توان از رهگذر آن چشم امید به خروج رسانه ملی از وضعیت بی‌در و پیکر کنونی و انواع موازی‌کاری‌ها در آن داشت.

:
نکته مهم اما آن است که تعطیلی برنامه‌های پرمخاطب اگر با درنظر گرفتن جایگزین مناسب در سایر شبکه‌ها همراه نباشد حتما به ریزش مخاطبان صدا و سیما خواهد انجامید و مدیران رسانه ملی باید فکری هم برای این قضیه بکنند.

./.

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۱ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۱ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین