امروز: سه شنبه، ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۱۸ Tuesday, 16 April 2024

آیت‌الله مکارم:علمای اسلام با تکیه بر اعتدال توطئه های دشمنان را خنثی کنند

آیت‌الله مکارم:علمای اسلام با تکیه بر اعتدال توطئه های دشمنان را خنثی کنند

حضرت آیت الله مکارم شیرازی بر ضرورت مقابله مسلمانان با دشمنان اسلامی تأکید کرد و گفت: علمای اسلام باید به گونه ای رفتار کنند که مسلمانان را با دشمنان اسلامی که موجودیت اسلام را قبول ندارند آشنا و بر مشترکات تأکید کنند.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تأکید بر این که دشمنان نقاط اختلاف امت اسلامی را برجسته می کنند و با تحریک هر دو طرف به دنبال ایجاد دشمنی هستند، اظهار کرد: علمای اسلام با تکیه بر اعتدال باید به دنبال خنثی کردن نقشه های دشمنان برآیند.

به گزارش سايت تحليلي و خبري بينانيوز، حضرت آیت الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید در همایش اعتدال، همبستگی امت اسلامی و رسالت علما که در سالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی مشهد برگزار شد، با بیان اینکه اعتدال در عالم تکوین و تشریع وجود دارد، گفت: چیزی که در سبب بقای عالم آفرینش و وجود انسان می شود، اعتدال است.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به آیات قرآن دستور و برنامه اسلام را رعایت اعتدال خواند و اظهار کرد: خداوند در آیه 43 سوره بقره می فرماید؛ همانگونه که قبله شما خط اعتدال دارد امت شما هم امت وسط و معتدل است و در میان افراط ها و تفریط ها قرار گرفته است.

این مرجع تقلید با بیان این که علمای اخلاق نیز همیشه به اعتدال توصیه می کنند، ابراز داشت: در همه فضایل اخلاقی باید حد اعتدال و میانه را در پیش گرفت؛ طرف افراط و تفریط رذیله و حد وسط فضیلت است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در ادامه سخنان خود با تأکید بر این که وحدت امت اسلامی در صورت رعایت اعتدال پا می گیرد، از افراط و تفریط در مسائل مذهبی انتقاد کرد و گفت: این که برخی تنها بر روی افکار خود بایستند و به دیگران اهانت کنند خلاف دین و اسلام است.

این مرجع تقلید توهین به مذاهب اسلامی را مورد نکوهش قرار داد و اظهار کرد: برخی در کشور مصر در مورد توهین به مذاهب اسلامی استفتاء کردند و بنده در جواب گفتم: توهین به مذاهب دیگر اسلامی گناه و حرام است.

وی با انتقاد از کسانی که برای حل مشکلات خواستار کنار کذاشتن اعتقادات مذهبی و اتحاد مذاهب هستند، ابراز کرد: مشترکات به قدری فراوان است که در سایه آنها و رعایت اعتدال می توان به اتحاد رسید.

این مرجع تقلید ادامه داد: نخستین باری که به مکه مکرمه مشرف شدم مشاهده کردم که در اعمال حج با اهل سنت تفاوت چندانی نداریم و تنها در برخی از فروع با هم اختلاف داریم و با توجه به این مشترکات می توانیم یک امت واحده تشکیل دهیم.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی بر ضرورت مقابله مسلمانان با دشمنان اسلامی تأکید کرد و گفت: علمای اسلام باید به گونه ای رفتار کنند که مسلمانان را با دشمنان اسلامی که موجودیت اسلام را قبول ندارند آشنا و بر مشترکات تأکید کنند.

این مفسر برجسته قرآن با تأکید بر این که دشمنان نقاط اختلاف امت اسلامی را برجسته می کنند و با تحریک هر دو طرف به دنبال ایجاد دشمنی هستند، اظهار کرد: علمای اسلام با تکیه بر اعتدال باید به دنبال خنثی کردن نقشه های دشمنان برآیند.

وی کار دشمنان اسلام را آتش تفرقه و اختلاف انداختن در میان امت اسلامی ذکر کرد و گفت: دشمنان امروز مسلمانان را در مصر و دیگر کشورهای اسلامی به جان هم انداخته اند و خود در کناری ایستاده و به آنها می خندند.

این مرجع تقلید وهابیت را بلایی بزرگ در جهان اسلام دانست و اظهار کرد: جای تعجب است وهابیتی که این همه خون افراد بی گناه را به زمین ریخته خود را سلفی می نامد، سلف صالح پیامبر هیچ گاه علیه مسلمانان عملیات انتحاری نمی کردند و افراد بی گناه را در مساجد نمی کشدند و با این امور مخالف هستند؛ قطعا اقدامات وهابیت بدعت است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که وهابیت امروز به دو دسته تقسیم شده اند، ابراز کرد: گروهی تندرو و افراطی هستند که غیر از خود را کافر می دانند و قابل اصلاح نیستند اما باید کاری کرد تا گروهی از وهابیت که کمی معتدل هستند با صحبت و مذاکره هدایت شوند.

وی یکی از مشکلات و موانع وحدت را تهمت های ناروا به مذاهب اسلامی برشمرد و گفت: متأسفانه وهابیت این گونه نشان می دهد که شیعه اعتقادی به خانه خدا ندارد و تنها به زیارت امام حسین(ع) می روند، بنده از صدا و سیما خواستم که یک مستندی بسازند و نشان دهند که ما بیشترین زائران خانه خدا را در میان مسلمانان داریم.

این مرجع تقلید با اشاره به تهمت های وارد شده به شیعیان، خاطرنشان کرد: ‌رییس علمای یکی از جمعیت های اسلامی به بنده گفت: شنیده ام شما قرآنی غیر از قرآن ما دارید که بنده در جواب وی گفتم خود شما یا نمایندگانتان را به ایران بفرستید و در هر مسجد یا خانه ای که خواستید بروید و قرآن های ما را مشاهده کنید.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی برگزاری چنین همایش هایی را سبب از بین رفتن اختلافات خواند و گفت:‌ تهمت ها ما را از هم جدا می کند و با برگزاری چنین همایش هایی پرده های تیره و تار و تهمت های ناروا کنار می رود.

این مفسر برجسته قرآن با بیان این که مفسران شیعه در تفاسیر خود هیچ گاه به توهین و تهمت دست نزده اند، ابراز کرد:‌ بنده در تفسیر خود در کنار تفسیر آیات ولایت به هیچ فردی توهین نکرده و این ادبیات محترمانه و منطقی سبب شده که افراد فراوانی در خارج از کشور خواستار این تفسیر شوند.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پایان با ابراز امیدواری از آینده جهان اسلام نقش علمای اسلام را سنگین ارزیابی کرد و گفت: این گونه همایش ها سبب نزدیک شدن افکار می شود؛ همه تلاش علمای اسلام باید این باشد که نگاه ها را متوجه دشمنان اسلام کنند و با کسانی که به طرق مختلف به پیامبر و مقدسات توهین می کنند مقابله کنند نه این که نیروهای خود را علیه هم بسیج کنند.

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۰ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۰ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین