امروز: شنبه، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۴۴ Saturday, 20 April 2024

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی: دست‌هایی در کارند تا روابط با ترکیه مخدوش شود

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی: دست‌هایی در کارند تا روابط با ترکیه مخدوش شود

روابط ایران و ترکیه فراز و فرودهای زیادی دارد. ترکیه از زمانی که خود را وارد منازعات سیاسی خاورمیانه کرد و اردوغان هم بازی شکست‌خورده‌ای را آغاز، دیگر روی آرامش ندید و اکنون به نظر می‌رسد دست یاری به سوی ایران که لنگر ثبات و آرامش منطقه است دراز کرده.

:

به گزارش سایت خبری بینانیوز، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار رضا حاکان تکین، سفیر ترکیه در ایران گفت: هنر دیپلماسی مقایسه نفع و ضررهای موضع‌گیری‌ها و ترجیح منافع و مصالح پایدار بر موضوع‌های زودگذر است. آیت‌ا… هاشمی مسئولیت سفارت‌های دو کشور در تهران و استانبول را در شرایط حساس منطقه برای ایران و ترکیه مهم خواند و افزود: خیلی مشهود است که دست‌هایی در کارند تا روابط دو کشور مخدوش شود. وی حمله‌های اخیر به کامیون‌ها و خطوط گاز را هشدار دهنده توصیف و تاکید کرد: در این شرایط بعضی از رسانه‌های افراطی با اغراض نادرست، باعث تحریک احساسات می‌شوند و راه درست مقابله با این توطئه‌ها، رفت‌وآمدهای جدی مسئولان دو کشور است تا مواظبت کنند که روابط قدیمی و ریشه دار ایران و ترکیه مخدوش نشود.

:

آیت‌ا… هاشمی رفسنجانی، نقش ایران و ترکیه را در ایجاد ثبات منطقه‌ای و تداوم آن بسیار مؤثر دانست و گفت: الحمدلله زمینه‌های همکاری‌های دو کشور وسیع است که می‌توانیم همکاری‌های با دوامی داشته باشیم. وی اتفاقات مربوط به انتخابات اخیر ترکیه و عدم تشکیل ائتلاف برای تشکیل دولت را نشانه خوبی ندانست و تصریح کرد: باید هوشیار باشید تا احزاب مهم ترکیه در اداره کشور جدّی باشند و مصالح ملی کشور در اولویت سیاست‌هایشان باشد. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با ابزار امیدواری برای عبور ترکیه از اوضاع فعلی گفت: مواظب باشید که سموم این شرایط در جامعه شما رسوب نکند. هاشمی رفسنجانی، همزمانی این شرایط با تشدید پدیده شوم تروریسم در اطراف ترکیه را خطرناک توصیف کرد و افزود: بعید نیست که داعش در این مدت در ترکیه پناهگاه‌هایی برای خود درست کرده باشد.

:

 تاثیر عمل هماهنگ ایران و ترکیه در ثبات منطقه
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به توافق هسته‌ای ایران و صف‌بندی گروه‌های مخالف و موافق در کشورهای غربی و بخصوص آمریکا، گفت: اسرائیل و بعضی از کشورهای منطقه هم به خاطر نگرانی‌های خود، از هر راهی برای کارشکنی اقدام می‌کنند. وی مسایل فلسطین، عراق و سوریه را تأسف‌بار خواند و گفت: اگر ایران و ترکیه هماهنگ عمل کنند، می‌توانند در همه این کشورها تأثیرات مثبت داشته باشند.
:
هاشمی رفسنجانی رقابت ایران و ترکیه در مسایل منطقه‌ای را بی‌دلیل خواند و افزود: تجربه می‌گوید همکاری دو کشور باعث تقویت و تداوم امنیت داخلی دو کشور خواهد بود. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با طبیعی خواندن اختلاف‌نظر کشورها در برخی مسایل خاطرنشان کرد: هنر دیپلماسی مقایسه نفع و ضررهای موضع‌گیری‌ها و ترجیح منافع و مصالح پایدار بر موضوع‌های زودگذر است. وی در خصوص دلخوری‌های سیاسی اخیر، با تأکید بر اینکه «خودسرها نباید سیاست‌های رسمی دو کشور را مخدوش کنند»، اظهار کرد: علاجش آسان است که مسئولان با رفت‌وآمدها و تأکید بر همکاری‌ها، سیاست رسمی دو کشور را تقویت کنند.
:
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همکاری سابق ایران، ترکیه و سوریه برای مهار زیاده‌خواهی حزب بعث در زمان صدام و تشکیل D8 از سوی اربکان را تجربه‌های بسیار موفق توصیف کرد و گفت: در این شرایط هم می‌توان با همان دلیل و منطق سیاسی همکاری‌ها را گسترش داد. آیت‌ا… هاشمی در پاسخ به سؤال سفیر ترکیه که «برنامه ایران در شرایط جدید پس از توافق برای همکاری با کشورهای منطقه و به‌ویژه عربستان چیست؟»، تصریح کرد: ایران بارها اعلام کرد که در فضای احترام متقابل، خواستار گسترش روابط، مخصوصاً کشورهای مسلمان و به ویژه همسایگان است و در عمل هم ثابت کردیم هیچ مزاحمتی برای کشورهای منطقه نداریم و کشورها نباید فریب القائات صهیونیست‌ها را بخورند.
./.

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین