امروز: شنبه، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۱۶ Saturday, 20 April 2024

ابتکار خبرداد: ورود ترکیبات خطرناک پتروشیمی به بنزین از سال 88

ابتکار خبرداد: ورود ترکیبات خطرناک پتروشیمی به بنزین از سال ۸۸

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بازنگری اساسی سیاست‌های صید و شکار در سازمان حفاظت محیط زیست در حال بررسی است.

 

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز به نقل از ایسنا ، معصومه ابتکار در برنامه «دو نیم ساعت شبکه خبر» در خصوص صدور مجوز شکار، اظهار کرد: به دلیل وجود سلاح‌های‌ غیرمجاز بسیار و شکارچیان، صدور مجوز صید و شکار می‌تواند باعث تامین امنیت مناطق شود.

 

مجبور به صدور مجوزهای صید و شکار هستیم

وی ادامه داد: در حال حاضر اصل در کشور ما این است که هر گونه شکار ممنوع است، علاوه بر آن طی سال‌های اخیر آنقدر تنوع زیستی به دلیل خشکسالی، شکار غیرمجاز و مدیریت ناصحیح، شکننده و حساس شده که جمعیتی که قدرت زادآوری دارد، کاهش یافته است. در حال حاضر به دلیل وجود سلاح‌های غیرمجاز و اینکه ممکن است برخی افراد با سلاح مجاز و بدون پروانه شکار، دست به شکار و صید بزنند، مجبور به صدور مجوزهای صید و شکار هستیم.

 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه نگاه این سازمان به حیات‌وحش حفاظتی است، افزود: حتی اگر در فرهنگ و موازین شرعی نگاهی بیندازیم، بارها تاکید شده که اگر شکار برای تفریح باشد، به کلی مجاز نیست اما اگر قرار باشد معیشتی را تامین کند، مجاز است.

 

اگر لازم باشد بحث تکثیر در اسارت را نیز خواهیم داشت

ابتکار ادامه داد: مهم‌ترین اقدام سازمان حفاظت محیط زیست برای حفظ تنوع زیستی و حیات‌وحش، حفاظت زیستگاه‌هاست، چرا که اگر زیستگاه به خوبی حفظ شود، گونه نیز به خوبی حفظ خواهد شد. از سویی اگر لازم باشد بحث تکثیر در اسارت را نیز خواهیم داشت.

 

وی با بیان اینکه اصلاح نگرش در رویکرد دولت و مجموعه حاکمیت نسبت به محیط زیست، مهم‌ترین اقدام انجام شده در دولت جدید است، افزود: خوشبختانه طرح بحران‌ها و مجوز زیست محیطی باعث شد که بودجه خوبی برای حفاظت از محیط زیست تصویب شود. همچنین موضوع آلودگی هوا در کلانشهرها که طی سال‌های قبل به آن بی‌توجهی شده، پیگیری شد و اکنون تعامل خوبی با وزارت نفت و سایر دستگاه‌های مربوطه داریم.

 

توزیع بنزین استاندارد در بخش عمده‌ای از کلانشهرها تا پایان سال

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در حال حاضر بنزین یورو 4 در شهر اراک به طور کامل و تا حدودی نیز در سایر کلانشهرها توزیع شده است که تا پایان سال در بخش عمده‌ای از جایگاه‌های این کلانشهرها، شاهد توزیع بنزین استاندارد خواهیم بود.

 

ابتکار موضوع آلودگی هوا را مهم‌ترین معضل زیست محیطی کشور دانست و افزود: البته موضوعات دیگری همچون خشک شدن دریاچه ارومیه و سایر تالاب‌ها، شکار بی‌رویه، تنزل گونه‌های ارزشمند و ریزگردها از دیگر مسائل زیست محیطی هستند که برای تک تک آنها برنامه‌هایی داریم.

 

وی با اشاره به سفر اخیرش به کشور عراق برای انجام مذاکرات در خصوص حل معضل ریزگردها، اظهار کرد: از چهار یا پنج سال پیش مراوداتی توسط دولت قبل با کشور عراق آغاز شده که البته آن هم با تاخیر بوده چون آغاز موضوع ریزگردها به هفت سال پیش بازمی‌گردد اما در سفر اخیر تفاهم‌نامه‌ای با کشور عراق منعقد شد تا هر چه سریعتر اقدامات اجرایی تثبیت خاک و مقابله با بیابان‌زایی اجرا شود.

 

به گفته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، تاکنون تنها بخشی که از تفاهم‌نامه‌های قبلی به اجرا درآمده، مربوط به آموزش نیروها بوده و به سایر بخش‌های آن بی‌توجهی شده است.

 

ابتکار همچنین از دیدار با نوری المالکی – نخست‌وزیر عراق، زیباری – وزیر امور خارجه، وزیر محیط زیست و کفیل ریاست جمهوری عراق خبر داد و افزود: در این دوره مسؤلیت اجرایی تک‌تک بخش‌ها مشخص شده و برنامه‌های اجرایی همچون پایش ریزگردها، شناسایی دقیق منابع تولید ریزگرد و عملیاتی‌ کردن برنامه‌های مقابله با بیابان‌زایی آغاز شده است. همچنین تقسیم کار انجام شده و برای پارک‌های مرزی مشترک نیز اقداماتی صورت گرفته است.

 

وی با بیان اینکه برای اولین بار میان عراق و ایران یک پارک ملی فرا مرزی مشخص شده، افزود: پارک‌های ملی فرا مرزی با هدف پیشبرد صلح و دوستی در بسیاری از کشورها مشخص می‌شوند که نشان می‌دهد محیط زیست اصلا مرز نمی‌شناسد و مرزهای جغرافیایی، قراردادی است.

 

صندوق منطقه‌ای ریزگردها در آخرین مراحل شکل‌گیری

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه سازمان ملل یک صندوق منطقه‌ای برای ریزگردها پیش‌بینی کرده، افزود: این صندوق در حال حاضر در مراحل آخر شکل‌گیری به سر می‌برد، چرا که باید در هفت میلیون هکتار از مساحت کشور عراق، عملیات بیابان‌زدایی انجام شود که بسیار هزینه‌بر است.

 

زائران ایرانی عتبات عالیات، سفیر محیط زیست می‌شوند

ابتکار با اشاره به کاشت نمادین یک درخت در شهر کربلا، اظهار کرد: پس از این سفر، صحبت‌هایی با ستاد عتبات عالیات داشتیم که قرار شد از این پس زائران ایرانی، سفیر محیط زیست باشند.

 

وی اضافه کرد: در این سفر صحبتی نیز در خصوص اجرای نظام HSE در مجموعه حرم‌های مربوط به عتبات عالیات داشتیم و قرار شد که به صورت داوطلبانه این نظام را ارائه دهیم.

 

برنامه کنترل ریزگردها طی چهار تا پنج سال اجرا خواهد شد

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص زمان‌بندی برنامه کنترل ریزگردها و اجرای مفاد تفاهم‌نامه‌های منعقد شده، اظهار کرد: این برنامه طی چهار تا پنج سال اجرا خواهد شد، چرا که در حال حاضر کشور عراق مشکل آب نداشته و می‌توان برنامه‌ها را سریعتر اجرا کرد.

 

ابتکار تصریح کرد: اگر اعتبارات کافی باشد و امنیت مناطق نیز تامین شود، می‌توانیم این معضل را هر چه سریعتر حل کنیم، چرا که اگر قرار باشد گروهی از ایران به این کشور سفر کنند، باید ابتدا امنیت‌شان تامین شود.

 

اجرای طراحی سبز در برنامه‌های آینده

وی با بیان اینکه موضوع محیط زیست در تمام کشورها در سطح سیاست‌ها و برنامه‌های راهبردی دیده می‌شود، افزود: باید به جای آنکه پس از وقوع بحران‌ها به فکر حل معضلات زیست محیطی باشیم، در گام‌های اولیه اکوسیستم و محیط طبیعی را مد نظر قرار دهیم.

 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه طراحی سبز در برنامه‌های آینده به اجرا درخواهد آمد، افزود: بر اساس این طرح، ابتدا ملاحظات زیست محیطی و استانداردهای آن در نظر گرفته شده و سپس برنامه‌های اجرایی و توسعه‌ای به اجرا درمی‌آید.

 

باید به سمت واردات آب مجازی روی بیاوریم

ابتکار با اشاره به خشکیدگی تالاب‌های کشور و رودخانه‌ها به دلیل کشاورزی با راندمان پایین، اظهار کرد: شاید در برخی نقاط کشور بهتر باشد که به سمت واردات آب مجازی روی بیاوریم؛ به این معنی که به جای تولید محصول با هزینه سنگین و مصرف آب بالا، این محصولات را به کشور وارد کنیم.

 

وی تاکید کرد: همچنین باید در توسعه کشاورزی، دست به انتخاب محصولاتی بزنیم که آب کمتری مصرف می‌کنند که از این طریق فشار کمتری به منابع داخلی کشور وارد کنیم چرا که به هیچ عنوان منطقی نیست برای تولیدات کشاورزی، تالاب‌ها و رودخانه‌های کشور را خشک کنیم.

 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص حل مشکلات دریاچه هامون، اظهار کرد: وزارت امور خارجه مکاتباتی را با کشور افغانستان برای تخصیص حق‌آبه هیرمند انجام داده است که این موضوع را با جدیت پیگیری می‌کنیم چرا که این دریاچه جزو رامسر سایت‌ها بوده و متعلق به همه جامعه جهانی است و معیشت مردم منطقه به این دریاچه وابسته است.

 

ابتکار تاکید کرد: سدهایی که در بالادست این دریاچه احداث شده نباید مانع تخصیص حق‌آبه تالاب شوند.

 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص خشکیدگی رودخانه زاینده‌رود نیز اظهار کرد: دلیل اصلی خشک شدن این رودخانه، کشاورزی است و این موضوع شرایط را به گونه‌ای رقم زده که نه تنها در حوزه زاینده‌رود بلکه در تالاب گاوخونی نیز وضعیت مناسبی نداریم.

 

وی تاکید کرد: آنچه که اهمیت دارد، افزایش توانمندی‌ها و فناوری‌ها و اصلاح الگوی مصرف در این منطقه است. همچنین باید با احداث تصفیه‌خانه‌های فاضلاب، آب تسویه شده را برای کشاورزی و تغذیه سفره‌های زیرزمینی استفاده کنیم، چرا که خشک شدن رودخانه‌ها و تالاب‌ها منجر به بروز ریزگردها خواهد شد.

 

وجود دیدگاه‌های متفاوت برای احیای دریاچه ارومیه

ابتکار در خصوص احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه پشتوانه مطالعاتی بسیار خوبی در رابطه با این دریاچه داریم، اظهار کرد: در حال حاضر در رابطه با اینکه چطور می‌توان روند تخریب را متوقف کرده و تالاب‌ را احیا کرد، مقداری تفاوت دیدگاه وجود دارد که قرار شده این استراتژی حداکثر تا یکی دو ماه آینده نهایی و به کارگروه نجات دریاچه ارومیه ارائه شود اما تا آن زمان همه دستگاه‌ها وظایف مربوط به خود را انجام خواهند داد.

 

به گفته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، در حال حاضر میزان حق‌آبه دریاچه از سه استان همجوار مشخص شده و الگوی کشت موفق نیز در اختیار مردم منطقه قرار خواهد گرفت.

 

احداث چا‌ه‌های غیرمجاز در اطراف ارومیه بر شاخ نشستن و بن زدن است

وی با اشاره به نقش چاه‌های غیرمجاز در خشک شدن دریاچه ارومیه، اظهار کرد: مردم باید بدانند که احداث چاه‌های غیرمجاز نه تنها در این منطقه، بلکه در سایر نقاط نیز بر شاخ نشستن و بن زدن است؛ چرا که لطمات آن در نهایت به خودمان باز خواهد گشت.

 

خبر خوش ابتکار به محیط‌بانان

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص پیگیری وضعیت محیط بانان، اظهار کرد: خبرهای خوبی برای محیط بانان داریم اما فعلا تا زمانی که قطعی نشود، آن را اعلام نخواهیم کرد. ما به طور کلی تمام تلاش خود را برای ایجاد پشتوانه‌های حقوقی، افزایش تجهیزات و امکانات و بهبود شرایط معیشتی محیط‌بانان به کار می‌بریم.

 

ابتکار تاکید کرد: نه تنها محیط بانان، بلکه سایر کسانی که در عرصه‌های منابع طبیعی از محیط زیست دفاع می‌کنند مانند جنگلبانان باید مورد ساز و کارهای حمایتی قوی قرار گیرند.

 

مهم‌تر از بودجه، مسئله به کار بردن تجربیات و مشارکت مردم است

وی در پاسخ به سؤال مجری برنامه درباره کمبود بودجه و اعتبارات، اظهار کرد: مانند باقی دستگاه‌ها مشکلات اعتباری داریم اما با این حال با وجود انقباضی بودن بودجه 93، دولت تمام تلاش خود را کرد به بودجه بیشتری برای محیط زیست در نظر گرفته شود. اما با این حال نگاه علمی، به کار بردن تجربیات و مشارکت مردم، مسائل مهم‌تری هستند که باید مد نظر قرار گیرند.

 

ورود ترکیبات خطرناک پتروشیمی به بنزین از سال 88

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به انتقاد مجری در خصوص عملکردهای پیشین ابتکار در شورای شهر و انتقاد به راهکارهای کوتاه مدت دولت قبلی، اظهار کرد: دلیل انتقادها در شورای شهر این بود که برنامه‌های بلندمدت به کلی تعطیل شده و برنامه‌های کوتاه مدت مانند تعطیلی مدارس اجرا می‌شد. اما در دولت جدید برنامه‌های بلند مدت را با جدیت پیش می‌بریم.

 

ابتکار با اشاره به توقف تولید سوخت و خودروی استاندارد در دولت قبلی، اظهار کرد: از سال 88 ترکیبات پتروشیمی بسیار خطرناکی به بنزین تولیدی کشور وارد شد که لطمات بسیاری به سلامت مردم وارد کرد.

 

وی درباره برنامه‌های بلندمدت سازمان حفاظت محیط زیست در دولت جدید برای حل معضل آلودگی هوا، اظهار کرد: ارتقای استاندارد سوخت در خودروها، توسعه سوخت پاک مثل گاز طبیعی، گسترش حمل و نقل عمومی و ارتقای استاندارد نیروگاه‌ها و صنایع بزرگ و فعالیت کمیته اجرایی کاهش آلودگی هوا از برنامه‌های بلند مدت سازمان حفاظت محیط زیست هستند.

 

خودروسازان مهلت گرفتند چون چاره‌ای نداشتند

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره اخذ مهلت مجدد برای تولید خودروهای یورو2 توسط خودروسازان، اظهار کرد: خودروسازان بارها تاکنون از سازمان حفاظت محیط زیست مهلت گرفتند چون به دلیل بی‌برنامه بودن، چاره دیگری نداشتند و تمام این مدت ماجرای مرغ و تخم‌مرغ در جریان بود. اما با این حال باید این حرکت مستمر آغاز شود.

 

وی تاکید کرد: زمانی که اراده جدی برای کاری وجود نداشته باشد، مسؤلین نیز پیگیر آن نخواهند بود اما در دولت جدید که رئیس‌جمهوری تاکید بسیاری بر موضوع آلودگی هوا دارد، همه دستگاه‌ها نیز باید از آن تبعیت کرده و وظایف خود را اجرا کنند.

 

اقتصاد سبز پیگیری می‌شود

ابتکار با بیان اینکه سال آینده برنامه ویژه‌ای برای پیگیری موضوع اقتصاد سبز خواهیم داشت، افزود: در حال حاضر در شرایطی به سر می‌بریم که نیازمند رونق اقتصادی هستیم و می‌توان در قالب مشاغل مربوط به پایش، نظارت و کنترل وضعیت محیط زیست در این جهت گام برداشت.

 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: با کمک معاونت علمی رئیس‌جمهوری، کار مشترکی بین سازمان حفاظت محیط زیست و این معاونت برای توسعه شرکت‌های دانش بنیانی که در زمینه محیط زیست فعالیت می‌کنند، انجام خواهیم داد.

 

وی تصریح کرد: محیط زیست قرار نیست در مقابل توسعه باشد بلکه باید آن را جهت دهد و مدیریت کند.

 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در حال حاضر قوانین بسیار خوبی در رابطه با محیط زیست داریم که می‌توان به قانون جامع مدیریت پسماند، قانون جامع خاک، لایحه هوای پاک و قانون ارزیابی‌های زیست محیطی اشاره کرد که در دولت و مجلس شورای اسلامی تعامل خوبی در این زمینه وجود دارد.

 

ابتکار گفت: اکنون دیگر فرصتی باقی نمانده و باید مسائل محیط زیست را جدی بگیریم، چرا که بسیاری از فرصت‌ها را در خیلی زمینه‌ها از دست داده‌ایم.

 

انتهای پیام

 

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین