امروز: سه شنبه، ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۰۰ Tuesday, 16 April 2024

اظهارات روحانی دراجلاس شانگهای؛ به ان.پی.تی پایبندیم

اظهارات روحانی دراجلاس شانگهای؛ به ان.پی.تی پایبندیم

رییس جمهوری اسلامی ایران گفت: ایران خلع سلاح و منع اشاعه سلاح هسته‌یی را برای صلح و ثبات بین‌المللی ضروری می‌داند و براساس تعهدات حقوقی، آموزه‌های دینی و اخلاقی و ملاحظات راهبردی به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌یی پایبند است و بر حق انکارناپذیر همه اعضای معاهده برای برخورداری از فن‌آوری صلح آمیز هسته‌یی تأکید و اصرار دارد.

 

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز به نقل از ایسنا ، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی امروز (جمعه) در سیزدهمین نشست سران سازمان همکاری شانگهای که در بیشکک پایتخت قرقیزستان و با حضور رییسان کشورهای عضو از جمله روسیه و چین و هم‌چنین رییسان کشورهای ناظر و هیات‌های بلند پایه برگزار شد ، اظهار کرد: اکثریت کشورهای عضو ملل متحد و از جمله 120 کشور عضو جنبش غیرمتعهدها، تحریم‌های نامشروع، غیرقانونی و سیاسی علیه جمهوری اسلامی ایران را مردود شناخته‌اند. این تحریم ها اقدامی غیرمتمدنانه و بدعتی خطرناک است که به منظور مختل کردن روند توسعه ایران، بی رحمانه شهروندان عادی و بی گناه را هدف قرار داده است.

 

رییس جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع فلسطین و سوریه اشاره کرد و گفت: فاجعه انسانی سوریه تنها از مسیر سیاسی و گفت و گو بین دولت سوریه و مخالفان سوری آن و بدون دخالت نظامی خارجی قابل حل است. همه طرف‌های ذی نفوذ باید مانند ایران برای تحقق چنین گفت‌وگوی سازنده ای کمک کنند.

 

روحانی افزود: ایران که خود بزرگترین قربانی استفاده از سلاح های شیمیایی است، مخالف هرگونه تولید، نگهداری و بکارگیری این سلاح ها بوده، خواهان برچیده شدن کلیه سلاح های کشتار جمعی از منطقه است و لذا ابتکار روسیه را شروع مناسبی برای این هدف می داند. ما همچنین معتقدیم که تسلیح گروه های افراطی و تکفیری و به ویژه دستیابی این گروه ها به سلاح های شیمیایی بزرگترین خطر برای صلح و امنیت منطقه است و باید در تمامی طرح ها مورد توجه قرار گیرد.همچنین همه تلاش ها برای دستیابی به راه حل سیاسی می بایست هرگونه تهدید و توسل به زور را محکوم و منتفی نماید.

 

متن کامل سخنرانی دکتر روحانی به شرح زیر است:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

جناب آقای آتامبایف، رییس محترم جمهوری قرقیزستان،

جناب آقای مزنتسف، دبیر کل محترم سازمان همکاری شانگهای،

رییسان جمهور محترم،

رییسان محترم هیات های بلند پایه،

در ابتدا مایلم مراتب تشکر و قدردانی خود را از استقبال و مهمان نوازی گرم و صمیمانه دولت و مردم قرقیزستان و برگزاری نشست اظهار کنم.

 

عالیجنابان،

پیوستگی متقابل، منطق تعاملات بین‌المللی در فضای انتقالی پس از جنگ سرد است. ائتلاف‌های منطقه‌یی پاسخ جمعی به چالش‌های جهانی است.

 

پس از پایان تنش‌های نظام دو قطبی ، رویکرد «همکاری» و «رقابت» جای «تقابل مطلق یا همکاری مطلق» را گرفته است. «همکاری منطقه‌یی» و «منطقه گرایی» در کنار بهره‌گیری از ظرفیت های فرامنطقه‌یی، نوید «نظم جهانی چند منطقه‌یی» را می‌دهد.

 

در چنین شرایطی سازمان همکاری شانگهای در منطقه گسترده و تأثیرگذار اوراسیا از مسوولیتی مهم و تاریخی برای تضمین توسعه پایدار سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشورهای حوزه خود برخوردار است.

 

پیوندهای عمیق تاریخی و فرهنگ‌های کهن و غنی، همکاری‌های اقتصادی بر مبنای منافع مشترک و ظرفیت‌های گسترده در حوزه انرژی و حمل و نقل، مناسبات پایدار سیاسی و ثبات منطقه‌یی را به ارمغان خواهد آورد.

 

اتخاذ رویکردهای عملی برای توسعه همکاری‌های درون منطقه‌یی یک ضرورت انکارناپذیر است. مسیر تمدنی جاده ابریشم و حضور کشورهای مهم درعرصه تولید و مصرف انرژی در این سازمان، زمینه‌های مناسبی را فراهم ساخته است و لذا انتظار می‌رود سازمان هر چه سریع تر نسبت به فعال کردن این عرصه‌ها، به خصوص فعال سازی باشگاه انرژی و عملیاتی کردن همکاری در این زمینه، اهتمام ورزد. در کنار این فرصت‌ها، کشورهای منطقه با تهدیدهای مشترک نیز روبه‌رو هستند.

 

«افراط گرایی»، «قاچاق مواد مخدر»، «تروریزم» و «حضور نیروهای فرامنطقه‌یی»، از چالش های اصلی در عرصه امنیت منطقه به شمار می روند که همکاری فزاینده اعضای سازمان را ضروری می سازد.

 

امضای یادداشت تفاهم همکاری میان سازمان های شانگهای و اکو در دسامبر 2007 گامی قابل توجه برای دستیابی به این اهداف و تضمین منافع جمعی اعضا است. حضور اکثریت کشورهای عضو اکو در سازمان شانگهای، زمینه را برای تقویت همکاری‌های منطقه‌یی فراهم کرده است.

 

حضار محترم،

ایران دارای جایگاه منحصر به فرد ژئوپولیتیکی، توانمندی‌های گسترده انسانی و مادی و اقتدار و استقلال سیاسی و اقتصادی بوده و میراث دار بخش مهمی از تمدن جهانی و اسلامی است. اشتراکات فرهنگی، تمدنی و تاریخی با اوراسیا، زمینه‌ساز ایفای نقش کشور من به عنوان سرزمین تعامل و دوستی و همزیستی صلح آمیز، فرهنگ‌ها و ملل و اقوام گوناگون در سایه اعتدال و احترام متقابل است. بهره برداری از این ظرفیت‌های عظیم درچارچوب ساز و کارهای مطلوب و بسترهای حقوقی مناسب به تقویت جایگاه سازمان همکاری شانگهای منجر خواهد شد.

 

عالیجنابان،

جمهوری اسلامی ایران خلع سلاح و منع اشاعه سلاح هسته‌یی را برای صلح و ثبات بین‌المللی ضروری می‌داند و براساس تعهدات حقوقی، آموزه‌های دینی و اخلاقی و ملاحظات راهبردی به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌یی پایبند است و بر حق انکارناپذیر همه اعضای معاهده برای برخورداری از فن‌آوری صلح آمیز هسته‌یی تأکید و اصرار دارد.

 

اکثریت کشورهای عضو ملل متحد و از جمله 120 کشور عضو جنبش غیرمتعهدها، تحریم‌های نامشروع، غیرقانونی و سیاسی علیه جمهوری اسلامی ایران را مردود شناخته‌اند. این تحریم‌ها اقدامی غیرمتمدنانه و بدعتی خطرناک است که به منظور مختل کردن روند توسعه ایران، بی‌رحمانه شهروندان عادی و بی‌گناه را هدف قرار داده است.

 

زبان جامعه بشری امروزین، باید زبان تفاهم و تکریم باشد. متأسفانه برخی قدرت‌ها هنوز نتوانسته‌اند خود را از دایره مناسبات استعماری کهن بیروند کشند و هم‌چنان طبق عادت دیرینه، با دیگر ملت‌ها فقط با زبان زور سخن می‌گویند.

 

من اعلام می‌کنم که با عزم سیاسی، احترام متقابل و تأمین منافع مشترک و تنها از طریق تحقق عینی حقوق مردم ایران می‌توان صلح آمیز بودن برنامه هسته‌یی ایران را تضمین کرد. با اعتمادسازی متقابل می‌توان در یک دوره زمانی کوتاه به این تضمین متقابل دست یافت.

 

حضار محترم،

منطقه ما در طول دهه های گذشته با معضلات فراوانی که در رأس آن اشغال سرزمین و پایمال شدن حقوق مردم فلسطین است، مواجه بوده است. اما امروز احتمال بروز جنگی جدید در منطقه ما نگرانی جدی جامعه بین‌المللی را برانگیخته است.

 

فاجعه انسانی سوریه تنها از مسیر سیاسی و گفت‌وگو بین دولت سوریه و مخالفان سوری آن و بدون دخالت نظامی خارجی قابل حل است. همه طرف‌های ذی نفوذ باید مانند ایران برای تحقق چنین گفت‌وگوی سازنده‌ای کمک کنند.

 

ایران که خود بزرگ‌ترین قربانی استفاده از سلاح‌های شیمیایی است، مخالف هرگونه تولید، نگهداری و به کارگیری این سلاح‌ها بوده، خواهان برچیده شدن کلیه سلاح‌های کشتار جمعی از منطقه است و لذا ابتکار روسیه را شروع مناسبی برای این هدف می داند. ما هم‌چنین معتقدیم که تسلیح گروه‌های افراطی و تکفیری و به ویژه دستیابی این گروه‌ها به سلاح‌های شیمیایی بزرگ‌ترین خطر برای صلح و امنیت منطقه است و باید در تمامی طرح ها مورد توجه قرار گیرد. هم‌چنین همه تلاش‌ها برای دستیابی به راه حل سیاسی می‌بایست هرگونه تهدید و توسل به زور را محکوم و منتفی کند.

 

دنیا نیازمند نفی خشونت و افراطی‌گری است. سازمان ما می‌تواند پرچمدار چنین حرکت جهانی باشد.

 

در پایان با اغتنام از فرصت ضمن قدردانی از تلاش‌های دبیرکل محترم، بار دیگر از جناب آقای آتامبایف، رییس جمهور محترم قرقیزستان تشکر و قدردانی و از خداوند متعال برای ایشان و مردم قرقیزستان و همه ملت‌های منطقه موفقیت و سربلندی روزافزون مسألت می‌کنم.

 

متشکرم

 

انتهای پیام

 

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۰ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۰ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین