طبق اعلام شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل قطعه یک آزادراه حرم تا حرم حدفاصل قم تا گرمسار تا پایان تابستان امسال به بهرهبرداری میرسد که البته 75 کیلومتر از این مسیر اکنون آماده شده اما هنوز زیر بار ترافیک نرفته و 77 کیلومتر دیگر در حال ساخت است.
به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز به نقل از ایسنا، طول آزادراه حرم تا حرم هزار کیلومتر است که استانهای قم، تهران، سمنان و خراسان رضوی را به یکدیگر پیوند میدهد و دو کلانشهر مذهبی مشهد و قم، نقاط شروع و پایان این آزادراه هستند.
آزادراه حرم تا حرم که یکی از شریانهای اصلی آزادراهی است از نظر تسهیل سفر زوار حضرت معصومه (س) و ثامنالحجج از اهمیت ویژهای برخوردار است و طبق گفته مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل باید تا پایان سال گذشته بخشی از این آزادراه حد فاصل چرمشهر تا گرمسار که حدود 75 کیلومتر است به بهرهبرداری میرسید که این مسیر آماده شده ولی هنوز زیر بار ترافیک نرفته است.
علی نوروزاد با بیان اینکه این قرارداد بین وزارت راه و شهرسازی و قرارگاه خاتمالانبیا منعقد شده و در مدت یک سال باید انجام شود، اظهار کرد: پیشرفت فیزیکی مسیر قم تا گرمسار بیش از 56 درصد است و حد فاصل چرمشهر تا گرمسار 63 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برنامهریزی شده این بخش از آزادراه هر چه سریعتر به بهرهبرداری برسد که اقدامات اساسی در این زمینه در حال انجام است.
به گفته مجری طرح نیز تاخیرات ناخواسته این پروژه به دلیل مشکلات موجود در رفع معارضین شخصی، تاسیسات زیربنایی، شرایط نامساعد آب و هوایی و مهمتر از همه کمبود اعتبار ایجاد شده است.
حنقی با بیان اینکه پیشرفت فیزیکی طرح در حال حاضر حدود 60 درصد است، اظهار کرد: همزمانی سه فعالیت عملیات اجرایی، طراحی و تملک اراضی، عبور مستمر قطارها در محورهای راهآهن، تهران – قم – اصفهان و تهران – مشهد، انجام عملیات اجرایی در بستر رودخانههای موجود در مسیر برای احداث پلها بخصوص در فصل زمستان و عبور از مناطق با تلاقی به طول حدود 10 کیلومتر از عمدهترین مسایلی است که مهندسان در محل با آنها درگیر هستند که موجب تاخیراتی در عملیات اجرایی شده است.
به گزارش ایسنا، قرار است آزادراه حرم تا حرم از زمینهای حد فاصل شهر سبزوار تا شهرک توحید عبور کند و پارک شهدای گمنام، فرهنگسرای بزرگ امام رضا(ع) دو جاذبه مهم گردشگری شهر سبزوار در مجاورت این آزادراه قرار میگیرند.
این آزادراه یکی از 42 طرح مهر ماندگار شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور است که از محل اعتبارات طرح مهر ماندگار اجرا میشود.
تسهیل در عبور و مرور مسافران به سمت مشهد، اتصال مراکز استانی به عنوان قطبهای صنعتی در سطح ملی و اتصال شمال شرق، جنوب و غرب کشور، ایجاد آزاد راه بین قم وگرمسار و اتصال تهران از طریق کنار گذر جنوبی به آزاد راه قم- گرمسار، کاهش مسافت بین قم تا گرمسار حدود 100 کیلومتر، کاهش چشمگیر ترافیک جنوب تهران، کاهش ترافیک آزادراه تهران – قم، کاهش زمان سفر حدود سه ساعت در این بخش، ارتقای ضریب ایمنی جادهای، صرفهجویی در مصرف منابع ملی و کاهش تصادفات جادهای از جمله مزایای ساخت این آزادراه است.
تاکنون شبکه ارتباطی مرکز و جنوب به شمال شرق کشور محروم از شبکه آزادراهی بوده این در حالی است که وجود شهر مقدس مشهد به عنوان بزرگترین مرکز جذب گردشگر داخلی و نیز قرارگیری مرزهای سرخس، باجگیران و تایباد که توسعهدهنده حمل و نقل ترانزیتی در منطقه است موجب شد تا امکانسنجی احداث آزادراه دراین بخش از کشور جهت اتصال به شبکههای آزادراهی موجود کشور مورد بررسی قرار گرفته و در این راستا پروژه عظیم آزادراه حرم تا حرم که در برگیرنده استانهای تهران، قم، سمنان و خراسان رضوی است اجرایی شود.
اما استانهایی که بطور مستقیم با این پروژه درگیر هستند شامل استانهای قم، تهران، سمنان و خراسان رضوی است و استانهای همجوار و تاثیرگذار این طرح در یک محدوده گستردهتر شامل استانهای مازندران، گیلان، قزوین، مرکزی، اصفهان، یزد و خراسان جنوبی است که تاثیر افزایش میزان سفر به این استانها در مطالعات ترافیکی مراحل توجیه نهایی این آزادراه دیده شده است و در حقیقت ظرفیتهای این آزادراه به گونهای طراحی شده که پاسخگوی ترافیک عبوری طی 20 سال آینده در کریدورهای تحت پوشش است.
انتهای پیام