امروز: پنج شنبه، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۵۸ Thursday, 25 April 2024

افخم: آذربایجان هر چه سریع‌تر شهروند ایرانی را آزاد کند

افخم: آذربایجان هر چه سریع‌تر شهروند ایرانی را آزاد کند

سخنگوی وزارت خارجه گفت: اقدامات عراق در جهت حفظ وحدت ملی‌اش مورد تاکید و تایید ما است و این اقدامات به حفظ وحدت ملی این کشور کمک می‌کند.

 

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز به نقل از ایسنا ،  مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به پرسش ایسنا در خصوص اخبار منتشر شده مبنی بر همکاری ایران و آمریکا برای حل بحران اخیر در عراق گفت: اخبار منتشر شده در برخی رسانه‌ها مبنی بر همکاری ایران و آمریکا در عراق درست نیست در عین حال مواضع اصولی ایران در مبارزه با تروریست همواره روشن بوده است. ما از اقدامات دولت عراق در مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری که بخش‌هایی از این سرزمین را تحت تاثیر قرار داده حمایت کردیم و در این زمینه حمایت‌های خود را ادامه خواهیم داد. باید جامعه جهانی نسبت به مبارزه با افراط‌گری و خشونت و تروریست گام‌های یکسان و غیر تبعیض‌آمیز بردارد. اقدام دولت عراق در جهت حفظ وحدت ملی مورد تایید و تاکید ما است و معتقدیم این اقدامات کمک‌کننده است تا وحدت ملی عراق حفظ شود.

 

وی افزود: عادل عبدالمهدی، معاون سابق رییس‌جمهور عراق امروز در تهران مذاکراتی با مقامات کشورمان خواهد داشت.

افخم با بیان اینکه عراق به عنوان یک نمونه خوب از یک فرایند دموکراتیک در گذشته تصویر خوبی را ارائه داده، گفت: امیدواریم همه طوایف وشخصیت‌های عراقی به این امتیاز توجه داشته باشند و این روند در این کشور حفظ شود.

 

سخنگوی وزارت خارجه درباره اعزام یک هیات ایرانی به لبنان برای پیگیری موضوع مرگ ماجد الماجد گفت: بعد از حادثه تروریستی مقابل سفارت ایران در بیروت اقدامات و پیگیری‌هایی از سوی ایران در حوزه‌های حقوقی و سیاسی انجام شد. رایزنی‌هایی با مقامات لبنان برای شناسایی عاملین و طراحان به عمل آمده و هفته گذشته اعلام شد عامل اصلی هدایت و طراحی این انفجار شناسایی و دستگیر شده است که متعاقب آن وزیر خارجه کشورمان به همتای لبنانی‌اش آمادگی برای حضور در بازجویی از این تروریست را اعلام کرد که پس از آن خیلی سریع خبر مرگ این فرد تروریست اعلام شد.

 

وی افزود: در نامه پورمحمدی، وزیر دادگستری کشورمان به همتای لبنانی‌اش، ایران اعلام کرد که مایلیم تیم فنی، قضایی و تحقیقاتی ایران هر چه زودتربه لبنان برود و در روند پیگیری قضایی چه در مورد مرگ فرد تروریست دستگیر شده و چه در مورد سایر عوامل و طراحان مشارکت داشته باشیم.

 

افخم گفت: طبق توافقات اولیه در مورد کالبد شکافی و تعیین علل مرگ تروریست دستگیر شده اعلام آمادگی کرده ایم تا اطلاعات بیشتری از سوی لبنان در اختیار ما قرار داده شود.

وی افزود: در ابعاد سیاسی و حقوقی این موضوع در دست پیگیری است و ایران در این باره حقش را محفوظ دانسته و همکاری‌هایش را ادامه می‌دهد.

 

سخنگوی وزارت خارجه درباره اخبار منتشره از سوی رسانه‌های مصری مبنی بر احضار رییس دفتر حافظ منافع ایران در مصر به وزارت خارجه این کشور گفت: ما مواضعی را در مورد مصر اعلام کردیم که متناسب با سیاست های اصولی مان برای برقراری آرامش در این کشور بود و این روند را اطلاع رسانی کردیم که متعاقب آن مقامات مصری اعلام نظر کردند ما از حق خود استفاده کردیم آنها نیز از حق خود استفاده می‌کنند.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره اخبار منتشر شده مبنی بر سفر وزیر خارجه کشورمان به لبنان نیز گفت: در حال برنامه‌ریزی برای انجام این سفر هستیم. با قطعی شدن این سفر که به زودی انجام خواهد شد اطلاعات دقیق آن را اعلام خواهیم کرد.

 

وی همچنین درباره اینکه مقامات سازمان ملل گفته‌اند که نام ایران در بین کشورهای دعوت شده در نشست ژنو 2 نیست گفت: مواضع ایران درباره حل بحران سوریه از ابتدا مبتنی بر راهکار سیاسی بوده است دولت ایران با دولت سوریه ارتباطات بسیار نزدیکی دارد که ما از آن در جهت رایزنی و حل بحران در این منطقه استفاده کرده‌ایم. ایران با برخی از گروه های معارض ارتباط‌ها و تماس هایی دارد که این تماس‌ها برای کمک به حل بحران ادامه دارد. ما همواره خواهان حل بحران از طریق راهکار سوری- سوری هستیم. باید حق مردم سوریه برای تعیین سرنوشت خودشان در هر راهکاری دیده شود و نقش مردم سوریه نقش تعیین‌ کننده است.

 

وی اضافه کرد: ما آمادگی خود را برای کمک به مشارکت در هر راهکار سیاسی که به حل مسالمت‌آمیز و عادلانه بحران بیانجامد اعلام کرده‌ایم. اینکه ایران در ژنو 2 دعوت شود یا خیر در هر حال آمادگی ایران اعلام شده و بارها اعلام کرده‌ایم که که بدون پیش شرط در هر برنامه‌ای مشارکت خواهیم داشت و هیچ پیشنهادی را که عزت جمهوری اسلامی ایران را نادیده بگیرد نخواهیم پذیرفت. در عین حال اعلام می‌کنیم که قائم مقام وزیر خارجه سوریه امروز در تهران است و دیدارهایی با مقامات کشورمان و از جمله آقای ظریف انجام خواهد داد ودر آن آخرین وضعیت منطقه و مباحث مربوط به راهکار سیاسی برای حل بحران سوریه مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

 

خبرنگار دیگری پرسید آیا در زمان اجرای توافق ژنو، تمام تحریم‌هایی که در این توافقنامه بین ایران و 1+5 ذکر شده‌ لغو خواهد شد و دقیقا از چه تاریخی ایران تعهدات خود را از جمله تعلیق غنی‌سازی 20 درصد را به اجرا در می‌آورد که افخم پاسخ داد: چندین دور مذاکرات کارشناسی بین ایران و 1+5 انجام شده است که آخرین دور آن مربوط به 8 و 9 دی ماه بود. بخش‌های زیادی از موضوع اجرای برنامه اقدام مشترک مورد گفت‌وگو و تفاهم قرار گرفته است یکی دو مورد از موضوعات در سطح کارشناسی منجر به قطعی کردن آنها نشدند قرار است روزهای پنجشنبه و جمعه آقای دکتر عراقچی با خانم اشمید گفت‌وگوهایی را درباره مسائل و موضوعات باقی مانده در نشست کارشناسان انجام دهند چنانچه در این مذاکرات بندها و موارد باقی مانده نهایی شوند، زمان‌بندی برای اجرای برنامه اقدام مشترک اعلام خواهد شد.

 

وی ادامه داد: اجرای برنامه اقدام مشترک در یک روز و هم زمان بین دو طرف خواهد بود که در طی مذاکرات آن روز مشخص تعیین و اعلام می‌شود ما به ضرورت برداشتن گام‌های متوازن همواره تاکید کرده‌ایم. بنابراین باید صبر کرد تا مذاکرات کارشناسی انجام شود پیش از آن درباره این موضوع اطلاع رسانی نخواهیم کرد.

 

به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه در پاسخ به پرسش ایسنا در خصوص وضعیت بهرام فیضی تبعه ایرانی بازداشت شده در جمهوری آذربایجان نیز گفت: پیگیری‌های کنسولی در وزارت خارجه در تهران و همچنین از طریق سفارت کشورمان در باکو در این باره ادامه دارد. دیدارهای کنسولی با آقای فیضی انجام شده است. متاسفانه این شهروند ایرانی را به دلیل اتهامی واهی دستگیر کرده‌اند. ما از ابتدای انتشار این خبر موضوع را پیگیری کرده‌ایم و با مقامات آذری گفت‌وگوهایی انجام شده است. سفیر آذربایجان در تهران به وزارت خارجه دعوت شد و در این باره گفت‌وگوهایی انجام شد و تاکید کردیم اتهامات واهی است و خواستیم هر چه زودتر شرایط آزادی این شهروند ایرانی فراهم شود در عین حال متاسفانه اخبار اولیه و پیگیری‌های کنسولی که انجام شده نشان داده حال جسمانی ایشان مناسب نیست. ما مجددا تاکید می‌کنیم مقامات آذربایجان هر چه سریعتر شرایط آزادی این شهروند ایرانی را فراهم کنند و پیگیری‌هایی در این باره در تهران و باکو ادامه دارد.

 

وی همچنین در ادامه درباره اخبار منتشر شده مبنی بر قرار دادن نام یک شرکت در لیست تحریم‌های آمریکا به اتهام خرید موتور هواپیمای مسافربری نیز گفت: ما به دنبال دریافت اطلاعات بیشتر درباره این خبر هستیم تا اطلاعات بیشتری درباره این شرکت ترک داده شود. در صورت تایید صحت اخبار منتشر شده درباره این موضوع اعلام موضع خواهیم کرد.

 

افخم همچنین در خصوص اخبار منتشر شده درباره اینکه قرار است چه کسی در نشست امنیتی مونیخ که در آلمان برگزار می ‌شود شرکت کند؟ گفت: برگزار‌کنندگان کنفرانس امنیتی مونیخ از ایران برای شرکت دعوت کرده اند طبق برنامه ریزی ها فعلا به این جمع‌بندی رسیده‌ایم که شرکت در این اجلاس در برنامه‌های کاری آقای ظریف قرار داده شود. در زمان سفر متناسب انجام آن اطلاع ‌رسانی صورت خواهد گرفت.

 

افخم همچنین درباره اخبار منتشر شده مبنی بر سفر هیات پارلمانی کانادا به تهران نیز گفت: تبادل هیات‌های پارلمانی میان ایران و کشورهای مختلف آغاز شده، هیاتی از سنای ایتالیا به تهران سفر کرده‌اند یک هیات یک نفره از آلمان که در آن رییس فراکسیون دموکرات مسیحی پارلمان این کشور حضور دارد به تهران خواهد آمد. هیات پارلمانی از ایرلند خواهیم داشت و یک هیات نیز از کانادا و پس از آن هیات‌های پارلمانی دیگر نیز به تهران خواهند آمد. امیدواریم این گفت‌وگوها زمینه ساز روابط بهتر و فراگیر میان کشورها باشد.

 

وی اضافه کرد: امیدواریم سفر هیات پارلمانی کانادا به تهران واقع‌بینی در مجموعه تصمیم‌گیران سیاسی در کانادا ایجاد کند و واقعیت درستی از تحولات ایران بتواند برای آنها تصویر کند. امیدواریم واقع‌بینی و نگرش به ابعاد درست و سازنده تحولات در این رفت و آمدها بیش از ابعاد دیگر مورد توجه قرار گیرد.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره سفر جک استراو به تهران و هیات پارلمان انگلیس که بامداد امروز وارد تهران شده است نیز و برخی انتقادها از دیدارهای انجام شده هیات اروپایی که پیش از این به تهران سفر کرده بود نیز گفت: هیات پارلمان انگلیس طبق برنامه تعیین شده و بنا به دعوت گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس به تهران سفر کرده است. ملاقات و برنامه هایی در سطح پارلمان و وزارت خارجه خواهد داشت. مناسبات پارلمانی مکمل مناسبات رسمی میان دولت ‌ها است و ما مایل به ارتباطات پارلمانی هم‌سو و هم تراز با مناسبات رسمی هستیم. در این مسیر شاهد رفت و آمدهای هیات‌های پارلمانی بوده‌ایم و فکر می‌کنیم این گفت‌وگوها زمینه همکاری‌های را بسیار مناسب‌تر خواهد کرد و در این چارچوب از سفر پارلمانی استقبال می‌کنیم.

وی اضافه کرد: هیات پارلمان انگلیس دیداری با وزیر خارجه‌، معاون وزیر خارجه و رییس کمیسیون امنیت ملی خواهد داشت و مصاحبه مطبوعاتی هم برای این هیات پیش‌بینی شده است. دغدغه‌های اصلی از سوی برخی رسانه‌ها مطرح شده بود. امیدواریم این سفر به درک مناسب‌تر و نزدیک‌تر دو طرف از یکدیگر بیانجامد.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اقدامات انجام شده در خصوص پیگیری سرنوشت دیپلمات ربوده شده در یمن گفت: پیگیری‌هایی در سطح سیاسی با مقامات یمنی ادامه دارد. کاردار یمن در این باره به وزارت خارجه دعوت شد و گفت‌وگوهایی در این خصوص صورت گرفت در مسوولیت دولت یمن برای حفاظت از جان دیپلمات‌ها تردیدی نیست. ما بر نقش و جایگاه مهم دولت یمن برای حفظ جان دیپلمات‌ها از سوی دولت یمن تاکید کرده‌ایم. دومین هیات ایرانی برای پیگیری این موضوع هفته گذشته عازم یمن شد که ترکیب تیم فنی و کارشناسی ایران بتواند در مدت زمان طولانی‌تری امور بررسی کند. پیش‌بینی می‌شود این هیات بیش از دو یا سه هفته در یمن حضور داشته و گفت‌وگوها و بررسی‌ها در محل انجام دهد. طبق اطلاعات اولیه‌ای که به دست ما رسیده است مطمئن هستیم آقای نیکبخت در سلامت به سر می‌برد و امیدواریم این رایزنی ها منجر به آزادی هر چه سریعتر وی شود.

 

خبرنگار دیگری درباره موضع ایران در خصوص برگزاری نشست ژنو 2 و نتایج آن بدون حضور ایران پرسید که افخم پاسخ داد: ما همواره تصریح کرده‌ایم که بدون پیش شرط در هر راهکار سیاسی برای حل بحران شرکت می‌کنیم. کشورهای مختلف منطقه و شخصیت های موثر بر نقش ایران در این زمینه و کمک به حل و فصل بحران تاکید کرده‌اند. دیدارهایی که مقامات ایران با مسوولان مختلف در منطقه داشته‌اند همراه با تاکید بر این موضوع بوده است و در سفر اخیر دکتر ظریف به ترکیه این نقش و تاکید بر آن از طرف مقامات ترکیه اعلام شد. تردیدی در نقش ایران در کمک به حل سیاسی موضوع سوریه وجود ندارد.

 

وی ادامه داد: در عین حال تعیین پیش شرط و تعیین کردن شرایطی که در شان،‌ ظرفیت و جایگاه ایران نیست را درست نمی‌دانیم هر پیشنهادی که عزت ایران در آن لحاظ نشده است را رد می‌کنیم. اگر فقط هدف برگزاری یک نشست باشد آن نشست به یک نمایش سیاسی تبدیل خواهد شد و دستاورد محکم و پایداری نخواهد داشت.

 

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره اینکه سنا آمریکا در نظر دارد بررسی تحریم‌های جدیدی علیه ایران را در دستور کار قرار دهد گفت: موضع ما درباره وضع تحریم‌های جدید کاملا مشخص است. تصویب هر تحریم جدیدی به منزله خلاف حسن نیت و اعتمادسازی و خلاف مسیر توافق و روند جاری مذاکرات است. هرگونه اقدامی در این چارچوب چنانچه تصویب شود مغایر روند و تعهدات توافق شده است و طبعا مذاکرات را به شکست خواهد انجامید.

 

خبرنگار دیگری درباره اخبار منتشر شده درباره تشکیل کمیته نظارت بر تیم مذاکره‌ کننده هسته‌ای ایران با 1+5 پرسید که افخم پاسخ داد: ما اطلاعی از چنین اخباری و اظهارنظرهایی که مطرح می‌شود نداریم، اما آنچه که مشخص است شورای امنیت ملی نهادی است که مسوولیت پرونده مذاکرات هسته‌ای را در اختیار دارد. تمامی هماهنگی بین نهادهای ذی‌ربط و تصمیم‌گیری درباره آن برعهده شورای عالی امنیت ملی است. تصمیم‌ها در این شورا هماهنگ می‌شود و طبعا مسوولان عالی کشور در جریان آن هستند و با مشورت مسوولان عالی کشور این امور انجام می‌شود. تیم مذاکره‌کننده با قدرت به کار خود ادامه خواهد داد و چارچوب‌های مشورتی و اطلاع‌رسانی که همانطور که در دور اول مذاکرات بوده است خواهد بود و با همان شدت و قوت ادامه خواهد یافت.

 

وی همچنین درباره بازداشت یک ایرانی به نام رضا ضراب در ترکیه و اخبار منتشر شده درباره انتساب برخی تخلفات مالی به وی و اینکه آیا این موضوع در دستور کار رایزنی سفر ظریف به استانبول بوده است، گفت: در سفر به ترکیه این موضوع مورد بحث قرار نگرفته است ما پیش از این اعلام کرده‌ایم. این موضوعات مربوط به مسائل داخلی ترکیه است و در سفری که اقای ظریف به ترکیه داشت ابعاد مسائل مربوط به روابط دو جانبه و گسترش همکاری‌ها و تبادل نظر درباره موضوعات منطقه‌ای به ویژه در رابطه با سوریه مورد تبادل نظر قرار گرفت. در ماه آینده شاهد سفر آقای اردوغان به تهران خواهیم بود. معتقدیم حوزه گفت‌وگوها و تبادل نظرهای بین ایران و ترکیه وارد سطح جدیدی از گفت‌وگو و همکاری‌ها شده است و نسبت به آینده این روند بسیار خوش‌بین هستیم.

 

خبرنگار دیگری درباره اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه عربستان در ترور ماجدالماجد نقش داشته است گفت: پیگیری‌های ما درباره حادثه تروریستی در برابر سفارت کشورمان در بیروت و شناسایی عوامل آن ادامه دارد. مبنای کار ما دریافت گزارش‌های رسمی و دقیق و مبتنی بر تایید مقامات رسمی در لبنان است در عین حال هیات فنی و قضایی ما که برای بررسی این موضوع عازم لبنان خواهد شد در این سفر صحت و سقم اخبار منتشر شده را بررسی می‌کند. ملاک ما اخباری است که این هیات در تماس های نزدیک با مقامات لبنانی دریافت می‌کند در چند روز گذشته گمانه‌زنی‌ها بسیار زیاد بوده است اما معیار ما مباحث رسمی و مستندی است که براساس آن پیگیری‌هایمان را ادامه خواهیم داد.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه در ابتدای این نشست فرا رسیدن سال نو میلادی را به هموطنان مسیحی و مسیحیان جهان تبریک گفت و ابزار امیدواری کرد که سال نو سال صلح،‌ دوستی و تحکیم پیوند میان ملت‌های جهان باشد.

 

انتهای پیام

 

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۱ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۱ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین