امروز: جمعه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۱۷ Friday, 19 April 2024

امکان رسیدن به توافق در 6 ماه وجود دارد

امکان رسیدن به توافق در ۶ ماه وجود دارد

به گزارش سایت تحلیلی و خبری بینانیوز  ،گروه دیپلماسی: وزیر امور خارجه ایران بامداد گذشته برای آغاز دور جدید گفت‌وگوهای ایران و 1+5 با هدف مذاکرات درباره گام نهایی توافق‌نامه ژنو عازم وین شد؛ این در شرایطی است که محمد جواد ظریف، در آستانه این سفر و در گفت‌وگو با بخش خبری 21، مذاکرات پيش‌روی ايران و 1+5 در وين را «سخت و فشرده» توصيف کرد؛ اما گفت که اگر «طرف مقابل از خود حسن نيت نشان دهد»، امکان دستيابی به «توافق کامل» در 6 ماه نخست مذاکرات وجود دارد.
به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد –وزیر امور خارجه ایران امشب، دوشنبه با کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در شام کاری مشترک در محل رزیدانس جمهوری اسلامی ایران حضور خواهند یافت. همچنین به گفته عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‏ای ایران، مذاکرات ایران و 1+5 برای دور نهایی از روز سه‌شنبه 29 بهمن‌ماه ساعت 11 صبح به صورت رسمی در (UN) مقر سازمان ملل در وین آغاز خواهد شد. قرار است در این گفت‌وگوها چارچوب مذاکرات و موضوع‌های گفت‌وگو برای اجرایی کردن گام نهایی توافق‌نامه ژنو که در برنامه اقدام مشترک آمده است، مشخص شود. ظریف و اشتون توافق کرده‌اند که هر ماه برای ادامه مذاکرات یک نشست در سطح عالی داشته باشند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه درباره مذاکرات هسته‌ای پیش رو نوشت: «پس از یک دهه شکست و افزایش تنش‌ها، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا شانس موفقیت مذاکرات را 50-50 توصیف کرده و ظریف، وزیر امور خارجه ایران پیش‌بینی کرده که مذاکرات پیش‌رو «دشوار» باشد.» نشست سه روزه برنامه‌ریزی شده در وین بین دیپلمات‌های عالی‌رتبه ایران و آمریکا، چین، روسیه، بریتانیا، فرانسه و آلمان (گروه 1+5) اولین گفت‌وگوها از مجموعه گفت‌وگوهایی است که انتظار می‌رود در ماه‌های آینده برگزار شود. این گفت‌وگوها پس از آن برگزار می‌شود که وزیران امور خارجه دو طرف در 24 نوامبر سال 2013 به توافقی در ژنو دست یافتند که بر اساس آن ایران موافقت کرد در ازای لغو برخی تحریم‌های اقتصادی، بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای حساسش را متوقف کند. ایران در ازای این اقدام در طول 6 ماه حدود 6 تا 7 میلیارد دلار از لغو تحریم‌ها به دست می‌آورد که شامل 4/2‌میلیارد دلار دارایی‌های مسدود شده‌اش در بانک‌های خارجی است، ولی تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای ایران موقتی است (گرچه می‌تواند تمدید شود) و بخش اعظم تحریم‌های غرب و سازمان ملل در جای خود باقی می‌ماند.
انتقاد ظریف از «گزینه روی میز» آمریکا
در این راستا، ظريف روز شنبه ۲۶ بهمن، در گفت‌وگو با بخش خبری ساعت ۲۱ سیما، گفت مذاکرات وين، شروع مذاکراتی است که بر اساس تفاهم ژنو «بايد ظرف حداکثر يک سال به برنامه اقدام نهايی منتهی شود که در مرحله نخست 6 ماهه خواهد بود.» به گفته ظريف، دستور کار مذاکرات و روش پيگيری موضوع، دو محور کار جلسه نخست مذاکرات در وين خواهد بود. وزير امور خارجه ايران، بررسی چارچوب‌های لازم و ضروری برای مذاکرات سازنده را يکی ديگر از موضوعات اين مذاکرات عنوان کرد و گفت: «اقداماتی صورت نگيرد که باعث بيشتر شدن شکاف بی‌اعتمادی در ميان مردم ايران به غرب شود.» وزیر خارجه ایران همچنين بررسی اقدامات نامناسب و صحبت‌های بی‌معنی را ديگر دستور مذاکرات وين دانست. او با انتقاد از طرح بحث همه گزينه‌ها روی ميز است توسط برخی مقام‌های دولت آمريکا، گفت: «من نمی‌دانم آمريکايی‌ها از اين گزينه چه نفعی در عراق و افغانستان برده‌اند و اين گزينه چه فايده‌ای برای آنها داشته که کماکان اصرار دارند به روش قرن پيش اين حرف‌ها را تکرار کنند.» وزير امور خارجه ايران اين‌گونه موضع‌گيری‌های دولتمردان آمريکايی را جديد ندانست و افزود: «در طول ۳۰ سال گذشته، آمريکايی‌ها همواره اين اظهارات بی‌مورد را داشته‌اند. مردم و مسوولان ايران هميشه نشان داده‌اند که اين اظهارات برای آنها جايگاهی ندارد و ما حاضر نيستيم اين‌گونه حرف‌ها را بپذيريم.» او درباره دستور کار مذاکرات پیش رو گفت: «باید در وین موضوعاتی که در برنامه اقدام ژنو مشخص شده است و همچنین موضوعاتی را که درباره آن توضیح داده شد، دسته‌بندی کنیم و برای بحث کردن درباره آن برنامه‌ریزی کنیم تا در طول چند ماه آینده که این مذاکرات به صورت فشرده ادامه خواهد داشت، مورد بحث قرار گیرند. از دیدگاه ما در صورتی که طرف مقابل از خود حسن‌نیت نشان دهد، امکان رسیدن به تفاهم در طول 6 ماه وجود دارد.»
ايران و گروه 1+5 شامل آمريکا، فرانسه، بريتانيا، چين، روسيه و آلمان که به سرپرستی کاترين اشتون، مسوول سياست خارجی و امور دفاعی اتحاديه اروپا فعاليت می‌کند، سوم آذر ۱۳۹۲ و پس از ۱۰ سال به توافقی 6 ماهه بر سر موضوع هسته‌ای ايران دست يافتند. بر مبنای اين توافق که در شهر ژنو سوئيس صورت گرفت، جمهوری اسلامی ایران بخش‌هايی از برنامه هسته‌ای خود از جمله غنی‌سازی بالای پنج درصد اورانیوم را تعطيل می‌کند و در مقابل، صدور تحريم‌های جديد عليه تهران متوقف می‌شود و برخی تحريم‌ها مانند صادرات فلزات گرانبها و قطعات خودرو به ايران نيز لغو می‌شود. اين توافق به علت 6 ماهه بودن، موقتی بوده و قرار است تا در اين مدت، گفت‌وگوهای دو طرف برای رسيدن به توافقی جامع و نهايی به‌منظور يافتن راه‌حلی برای پايان دادن به پرونده اتمی ايران ادامه پيدا کند. سید عباس عراقچی، معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه، مجید تخت روانچی، معاون اروپا و آمریکا، حمید بعیدی‌نژاد، مدیرکل امور سیاسی وزارت امور خارجه، امیری و رحیمیان از مدیران سازمان انرژی اتمی در این سفر ظریف را همراهی خواهند کرد.
عراقچی: رحیمیان به تیم ایران اضافه شد
همچنین در آستانه مذاکرات جدید ایران و گروه 1+5، عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران، درباره ترکیب تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، با اشاره به اینکه تیم هسته‌ای ایران همان نفرات قبلی خواهند بود، گفت: تنها آقای رحیمیان از مدیران سازمان انرژی اتمی ایران به تیم مذاکره‌کننده هسته‎ای افزوده شده است. عراقچی در مورد تیم مذاکره‌کننده طرف مقابل نیز به خبرگزاری مهر گفت: «تاکنون خبری مبنی‌بر تغییر تیم مذاکره‌کننده به ما اعلام نشده و تا جایی که در جریان هستیم، تیم مذاکرات طرف مقابل نیز همان نفرات هستند.»
صالحی: 1+5 از فرصت تعامل با ایران استفاده کند
از دیگر سو علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، در مراسم گرامیداشت سی و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی که با حضور تعدادی از روسای نمایندگی‌های سیاسی و خبری مقیم تهران در مرکز همایش‎های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد، گفت: امیدواریم کشورهای 1+5 پیام ملت را دریافت کرده باشند و از فرصت تعامل با ایران استفاده کنند. او افزود: «اگر موضوع هسته‌ای حل و فصل شود قطعا ان‌پی‌تی تقویت می‌شود و این به نفع ما، آنها و جامعه بین‌المللی خواهد بود.»
کمالوندی: مذاکره با قدرتمندترین قدرت‎های دنیا شرایط خاصی دارد
بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر راجع به لغو گام به گام تحریم‎ها و پرداخت پول‌های ایران به صورت اقساط گفت: «این موضوع که پول‎ها به صورت اقساط پرداخت می‎شود و یک بخشی از تحریم‎ها برداشته می‌شود، یک بحث جداگانه است. البته که خیلی خوب بود همه تحریم‎‌ها یا حداقل تحریم‎های بانکی به‌طور کامل برداشته می‌شد. حتما تیم مذاکره‌کننده دوست داشت که به‌جای 60درصد 100 درصد را بگیرد، اما یک شرایطی وجود دارد. تیم مذاکره‌کننده با تمام قدرت‎های دنیا وارد مذاکره شده است؛ از این افراد، قدرتمندتر در دنیا وجود ندارد. زمانی‌که قدرتمندترین افراد دنیا پشت میز هستند و شما می‎خواهید حقوق کشور خود را از گلوی آنها در بیاورید، کار بزرگی انجام می‎شود و نباید اینها نادیده گرفته شود.»
نتانیاهو: خواستار برچیده شدن ظرفیت غنی‌سازی ایران هستیم
رژیم صهیونیستی که همواره در آستانه مذاکرات هسته‎ای تلاش‌های فشرده‌ای را برای کارشکنی در مذاکرات آغاز می‌کند، این بار هم ساکت ننشست. در این رابطه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز یکشنبه در آغاز نشست هفتگی کابینه رژیم صهیونیستی بار دیگر به موضوع برنامه هسته‎ای ایران پرداخت و گفت: اسرائیل برچیده‌شدن ظرفیت غنی‌سازی ایران را خواستار است. به گزارش خبرگزاری فارس، نتانیاهو با بیان اینکه ایران از توافق هسته‌ای موقت «تنها منفعت برده و در مقابل هیچ چیز نداده»، گفت: «ایران حتی نمی‎خواهد از یک سانتریفیوژ خود چشم پوشی کند.»

./.

تاکنون دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین