امروز: سه شنبه، ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۰۴ Tuesday, 16 April 2024

اوباما: اکنون زمان مذاکرات جدی با ایران است

اوباما: اکنون زمان مذاکرات جدی با ایران است

رییس‌جمهور آمریکا با بیان این که اکنون ما زمان داریم تا بتوانیم مذاکرات جدی با ایرانیان داشته باشیم و قادر هستیم بسنجیم که چقدر ایرانیان در این باره جدی هستند، گفت: ما نمی‌خواهیم توافق بدی در این زمینه داشته باشیم.

 

به گزارش  سایت خبری و تحلیلی بینا نیوز و به نقل از ایسنا، باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس در پاسخ به سوالی درباره مکالمه تلفنی وی با حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران و ارسال نامه‌هایی به این کشور گفت: آن چه که ما می‌دانیم این است که مردم ایران بالاخره تصمیم گرفتند که مسیر جدیدی را طی کنند.

 

او مدعی شد: اقتصاد آن‌ها (ایران) به دلیل تحریم‌های بین‌المللی که اکنون اجرا می‌شود، فلج شده است و این تحریم‌ها به دلیل پیروی نکردن از تعهدات بین‌المللی از سوی ایران است و همین مساله باعث شده است بسیاری از مردم جهان این تصور را داشته باشند که ایرانیان به دنبال تسلیحات هسته‌یی هستند.

 

اوباما ادامه داد: من فکر می‌کنم روحانی موضع خود را به گونه‌ای تعیین کرده است که می‌تواند روابط کشور را با بقیه جهان گسترش دهد. به هرحال وی در بسیاری از مسائل اظهارات درستی بیان می‌کند. اکنون سوال این است که آیا وی می‌تواند راه درست را انتخاب کند؟ سیستم حکومتی ایران این‌گونه است که روحانی تنها تصمیم‌گیرنده نبوده و بلکه یکی از تصمیم‌گیرنده‌های زیرمجموعه‌ای است.

 

وی اضافه کرد: اما اگر وی قادر باشد که برنامه‌ای قابل اعتماد ارائه کند و این برنامه نشان دهد که ایران به دنبال انرژی صلح‌آمیز هسته‌یی است و نمی‌خواهد صلاح اتمی تولید کند، ما تمایل داریم که این برنامه را مورد محک قرار دهیم. بدین شکل آن‌ها می‌توانند روابط خود را گسترش داده و اقتصادشان را ارتقا دهند. ما باید این برنامه جدید ایران را مورد آزمایش و سنجش قرار دهیم.

 

اوباما در پاسخ به سوال دیگری درباره ادعای تکراری بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره این که ایران در طول 6 ماه آینده قادر به تولید سلاح هسته‌یی است، بدون درنظر گرفتن گزارش‌های آژانس درباره صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌یی ایران مدعی شد: ما براساس ارزیابی‌های خود اعلام می‌کنیم که ایران برای تولید سلاح هسته‌یی به زمانی مانند یک سال یا بیش‌تر از آن نیاز دارد. تخمین ما نسبت به تخمین سرویس‌های اطلاعاتی اسراییل محافظه‌کارانه‌تر است. من فکر می‌کنم بنیامین نتانیاهو تهدیدهایی که ایرانیان بارها علیه اسراییل تکرار می‌کنند را دریافت کرده‌ است. من اگر نخست‌وزیر اسراییل بودم، مواظب هر گفته یا اظهارنظر ایرانیان می‌شدم.

 

رییس‌جمهور آمریکا افزود: اما منافع ایالات متحده چندان در این‌گونه مواضع نبوده و حتی منافع اسراییل در این است که ما بتوانیم این مساله را بدون هرگونه درگیری نظامی حل کنیم. اکنون ما زمان داریم تا بتوانیم مذاکرات جدی (درباره مساله هسته‌یی با ایرانیان داشته باشیم) و قادر هستیم بسنجیم که چقدر ایرانیان در این باره جدی هستند. ما نمی‌خواهیم توافق بدی در این زمینه داشته باشیم.

 

انتهای پیام

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۰ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۰ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین