امروز: جمعه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۱۰ Friday, 19 April 2024

ایجاد پارک‌های علم و فناوری تخصصی

ایجاد پارک‌های علم و فناوری تخصصی

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تشریح برنامه‌های راهبردی این معاونت با محوریت اقتصاد مقاومتی مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان، از ایجاد پارک علم و فناوری استان تهران خبر داد و گفت: براین اساس پارک‌های تهران از حالت جزیره‌ای به صورت یکپارچه درمی‌آیند.

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز، دکتر وحید احمدی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: از جمله برنامه‌های در نظرگرفته شده در وزارت علوم برای دستیابی به اهداف اقتصاد دانش بنیان می‌توان به ایجاد پارک علم و فناوری استانی در استانهای فاقد پارک اشاره کرد. در این میان در نظر است یک پارک علم و فناوری استانی در سطح تهران نیز ایجاد کنیم؛ به نحوی که پارک‌های فناوری واقع در شهرتهران از حالت جزیره‌ای به صورت یکپارچه درآیند و به عبارتی دیگر سیستم مدیریتی پارک‌های تهران تجمیع شود.

ایجاد پارک‌های علم و فناوری تخصصی

وی افزود:‌ هچنین در نظر است که پارک‌های علم و فناوری تخصصی نیز ایجاد کنیم که در اولین گام پارک علم و فناوری ICT تاسیس می‌شود.

دبیر شورای عالی عتف یکی دیگر از برنامه‌های تدارک دیده شده وزارت علوم برای رسیدن به اقتصاد دانش‌بنیان را تقویت و ایجاد ارتباط بین صنعت و دانشگاه جهت اجرای طرح‌های کلان ملی مورد نیاز کشور در حوزه‌های نفت، صنعت، تجارت، دفاع، ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان کرد و گفت: حمایت از توسعه صادرات محصولات و خدمات شرکتهای دانش بنیان مستقر در پارک‌ها و مراکز رشد از دیگر برنامه‌های موجود به شمار می‌رود.

ایجاد کریدورهای ویژه فناوری و هدفمندسازی اعتبارات پژوهشی

احمدی در ادامه ایجاد کریدورهای ویژه فناوری و توسعه کمی و کیفی موسسات پژوهشی بخش خصوصی و ارتقاء فرهنگ کارآفرینی در آنها را از جمله اولویت‌های درنظر گرفته شده دانست.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم هدفمندسازی اعتبارات پژوهشی بر اساس شاخص‌های پژوهشی و فناوری را از دیگر اولویت‌های این معاونت خواند و گفت: بر این اساس معیارهایی را برای توزیع اعتبارات پژوهشی تنظیم و آن را جهت انجام به سازمان مدیریت وبرنامه‌ریزی ارجاع می‌کنیم.

احمدی با بیان این که در برنامه‌های راهبردی این معاونت با محوریت اقتصاد دانش‌بنیان موضوع هدایت تحصیلات تکمیلی به سمت پژوهش‌های کاربردی مدنظر است تا طی آن نیازهای جامعه متناسب با زمینه‌هایی که به رفع وابستگی کمک می‌کند،‌ مرتفع شود، “ایجاد و توسعه مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری به عنوان بستر کارآفرینی، فناوری و نوآوری”، “تغییر نظام فکری دانشگاهی از بعد صرفا آموزش محوری به سمت پژوهش محوری مبتنی بر نوآوری و کارآفرینی و تبدیل دانشگاه‌ها به دانشگاه‌های کارآفرین”، “توانمندسازی نیروی انسانی در حوزه فناوری با برگزاری کارگاه‌های علمی” و “توسعه زیرساخت‌های فناوری منطبق با اولویت‌ها و ظرفیت‌های استانی و منطقه‌ای و بر اساس آمایش فناوری” را از دیگر برنامه‌های این معاونت در راستای اقتصاد مقاومتی دانست.

اعطای نشان اقتصاد مقاومتی به کارآفرینان و فناوران برتر

وی از برنامه اعطای نشان اقتصاد مقاومتی به کارآفرینان و فناوران برتر مستقر در پارک‌ها و مراکز رشد خبرداد و گفت: همچنین در راستای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان درنظر است که حمایت همه جانبه از شرکتهای دانش بنیان با استفاده از ظرفیت قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان صورت گیرد.

به گفته معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تدوین راهکارهای ارتقای توان علمی و پژوهشی شرکتها به منظور صدور دانش فنی یا خدمات فنی و مهندسی و شناسایی نیازهای علمی و پژوهشی کشورهای همسایه و دوست و تقویت روابط تجاری و فناوری با آنها از دیگر برنامه‌های موجود در جهت دستیابی به اقتصاد دانش‌بنیان به شمار می‌رود.

راه‌اندازی شبکه آزمایشگاه‌های علمی کشور

احمدی در پایان از راه‌اندازی شبکه آزمایشگاه‌های علمی کشور (شاعا) جهت خرید هدفمند تجهیزات و جلوگیری از خرید بی‌رویه و نیز بهینه‌سازی فرآیندهای استفاده از تجهیزات موجود که در نهایت موجب صرفه‌جویی در هزینه‌ها خواهد شد خبر داد و گفت: راه‌اندازی کار گروه حمایت از ساخت داخل در جهت حرکت به سوی حذف خرید خارجی تجهیزاتی که نمونه مشابه داخلی دارند از دیگر برنامه‌های موجود به شمار می‌رود.

انتهای پیام

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین