امروز: پنج شنبه، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۱۵ Thursday, 25 April 2024

بالابردن سطح آگاهی‌های مردم بسیاری از مشکلات را حل می‌کند

جمعی از اعضای اسبق اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان «دفتر تحکیم وحدت» با حجت الاسلام و المسلمین سید هادی خامنه‌ای دیدار و گفت‌و‌گو کردند. به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز به نقل از جماران، در این نشست برخی از اعضای اسبق شورای مرکزی انجمنهای اسلامی دانشجویان دانشگاههای تهران و علوم پزشکی...

جمعی از اعضای اسبق اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان «دفتر تحکیم وحدت» با حجت الاسلام و المسلمین سید هادی خامنه‌ای دیدار و گفت‌و‌گو کردند.

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز به نقل از جماران، در این نشست برخی از اعضای اسبق شورای مرکزی انجمنهای اسلامی دانشجویان دانشگاههای تهران و علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی، صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، علامه طباطبایی، تربیت مدرس و سایر دانشگاههای تهران و شهرستان‌ها و اعضای اسبق شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت در دهه‌های شصت و هفتاد و اوایل هشتاد شمسی حضور داشتند که در خصوص دغدغه‌های خود پیرامون انحلال انجمن‌های اسلامی و ریشه یابی علل عدم تحرک و پویایی جنبش دانشجویی ایران در مقطع کنونی سخن گفتند.

در این دیدار دبیرکل مجمع نیروهای خط امام ضمن خوشامدگویی به حضار با اشاره به پیشینه فعالیت دانشجویی اعضای انجمن‌های اسلامی دانشجویان و گذر از آن دوران و اشتغالات کاری و زندگی که مانع از تداوم فعالیت‌های سیاسی دوران دانشجویی می‌شود؛ گفت: آقای مهندس مهدی بازرگان تا آخر عمرش فعالیت می‌کرد؛ مقامات عالی علمی را هم گذراند، در زمانی که زندان بود کسی نبود که به بجای ایشان کرسی‌ای که ایشان تدریس می‌کرد؛ تدریس نماید. امثال ایشان هم بودند؛ که متدین بودند، همسر و فرزند هم داشتند، کار اقتصادی هم می‌کردند، مبارزه و فعالیت سیاسی هم داشتند و البته ممکن است کسی بگوید این بخاطر این بوده که اون موقع راحت‌تر بوده‌اند.

سید هادی خامنه‌ای در ادامه افزود: دغدغه ما همواره فرهنگی بوده است. مطالبه ما بالابردن سطح آگاهی‌های مردم است؛ همراه با افزایش سطح آگاهی‌ها بسیاری از مشکلات حل می‌شود؛ اما این آگاهی رسانی همواره باید مستمر باشد.

رییس پژوهشکده تاریخ اسلام آنگاه به اهداف قیام امام حسین (ع) اشاره کرد و گفت: ما خودمان را دنباله روی امام حسین (ع) می‌دانیم برخی مثل مرحوم آقای صالحی نجف آبادی معتقد بودند امام حسین علیه السلام برای کسب قدرت قیام کرد و عده‌ای از آن سو معتقد بودند برای ادای تکلیف و شهادت؛ من می‌خواهم بگویم مگر نمی‌شود هر دو باشد؛ امام حسین به قصد مقابله با قدرت یزید حرکت کرد؛ ولی قرار را براین گذاشت که اگر توانست قدرت را بگیرد و اگر نشد؛ با ظلم برخورد می‌کند و به شهادت می‌رسد و به تکلیف عمل می‌کند. ما هم باید به همین شکل عمل کنیم کار فرهنگی عمل به تکلیف است و کسب قدرت، هدف کم اهمیت و کوتاه مدت ما است.

وی افزود: من معتقدم که امروزه و حتی دیروز و در عصر فشارهای بسیار شدید هم، جلوی کار فرهنگی را هیچ کس نمی‌تواند و نمی‌توانست بگیرد؛ مخصوصا الان که دنیای ارتباطات دیجیتال هم پدید آمده است، اصلا جلوی کار فرهنگی را گرفتن جزو محالات است؛ نه تنها این‌ها بلکه خود آمریکا هم که در رأس قدرت دیجیتالی است؛ او هم نمی‌تواند آن طور که دلش می‌خواهد دنیا را در این زمینه مدیریت کند. به دلیل اینکه رابطه پیچیده‌ای است که من همیشه می‌گویم مدیریت اصلی آن با خداست که آن بالا به گونه‌ای همه چیز را سروسامان می‌دهد که هیچ کس قدرت مطلق نمی‌شود. نیت مومن خیر من عمله و نیت کافر شر من عمله.

سیدهادی خامنه‌ای در ادامه با تبیین کار فرهنگی و بیان اینکه در این راستا شبکه‌های اجتماعی وجود دارد؛ گفت: لازم نیست تشکیلش بدهید هست فقط باید بروید از آن استفاده کنید. گفته شد که باید هزینه فعالیت دانشجویی پایین بیاید تا این فعالیت‌ها با طراوت بیشتری از سر گرفته شود؛ اما باید دراین باره بحث کنیم که جو ترس چگونه برداشته می‌شود. حرکت فرهنگی که آمادگی دائمی به انسان می‌دهد و انسان، هم خودش و هم تمامی حواشی پیرامونش دائما با آن شارژ می‌شود؛ ترس را هم مقداری کوچک می‌کند. والا آنهایی که ایجاد کننده ترس هستند آن‌ها به میل خودشان جو ترس را تخفیف نمی‌دهند؛ آن‌ها مدیریتشان اقتضا می‌کند؛ مباحث قدرت و کتاب‌های فوکو را که آقایان بهتر از ما می‌دانند که این به راحتی حل نمی‌شود؛ پس باید برای درمانش فکر کرد. زیرا قدرت سیاسی پذیرای محدودیت نیست.

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام در زمینه معیار و ملاک حرکت جنبش دانشجویی گفت: افراط و تفریط‌های برخی فعالان و مسولان تشکلهای دانشجویی در گذشته باید درس عبرتی برای نسل جدید فعالان دانشجویی باشد. عدم درک از توان و کشش بدنه دانشجویی و بی‌تدبیری در میزان سرعت تند حرکت سران تشکلهای دانشجویی، منجر به ایجاد شکاف عمیق و فاصله میان بدنه و سر جنبش دانشجویی در سالهای اخیر شد که البته سرکوب تند و خشن نهادهای امنیتی، حراست‌های دانشگاه‌ها و کمیته‌های انضباطی در این زمینه‌ها نیز بی‌تاثیر نبوده است.

وی افزود: با توجه به اینکه اسلامی بودن یکی از ارکان حرکت انجمن‌های اسلامی دانشجویان است؛ تأکید بر اسلام، دین، اخلاق اسلامی و… به خودی خود هم لازم هست و هم رمز ثبات است. پشت کردن به مبانی اسلامی که در عین حال بر اساس قرائت نواندیشان دینی ما همچون شهیدان مطهری، بهشتی، چمران و دکتر شریعتی، تضاد و تعارضی با مردم سالاری و آزادی و حقوق بشر هم ندارد، ضربه‌ای به جنبش دانشجویی وارد کرد که باید از آن درس گرفته شود و در کنار آن آزادی و دفاع از حق اظهار عقیده منتقد و مخالف قرائت رسمی حاکمان، باید مبنای حرکت جنبش دانشجویی باشد.

ییس پژوهشکده تاریخ اسلام در تبیین معنای استقلال در جنبش دانشجویی گفت: استقلال جنبش دانشجویی به معنای تجویز بی‌قانونی و اباحه‌گری و هرج و مرج و توهین به مقدسات و باورهای مردم در دانشگاه‌ها نیست. از سوی دیگر هرگز نباید گمان شود به بهانه استقلال جنبش دانشجویی و تشکلهای دانشجویی باید با دولت و مجموعه حاکمیت لجبازی کرد و عناد ورزید. خیر، مراد از استقلال جریان دانشجویی کشور احترام به قانون و مجریان قانون در عمل و در حوزه نقد و نظر و اندیشه، نقد رفتار مدیران و حاکمان کشور و نیز نقد مقررات و قوانین با تکیه با عقل و علم و تدبیر و تجربه عقلا برای رسیدن به جامعه‌ای بهتر است.

سید هادی خامنه‌ای درباره نسبت اصلاحات و جنبش دانشجویی نیز گفت: اصلاح طلبان در دوره استقرار دولت و مجلس اصلاحات افتخار می‌کردند که جنبش دانشجویی در کنار ایشان مطالبات برحق اصلاح طلبان را پشتیبانی می‌کرد و این درست زمانی بود که تشکلهای دانشجویی در دولت اصلاحات بیشترین آزادی عمل را داشتند و بصورت مستقل و با انتخابات آزاد و مستقیم اداره می‌شدند. اصلاح طلبان، جنبش دانشجویی مستقل و شاداب و آرمان گرا را برای خود جنبش دانشجویی می‌خواهند و نه به عنوان ابزار و اهرم سیاسی موقت و زودگذر برای مقابله با جناح مقابل.

وی از دولت جدید خواست با به روی کار آوردن مدیرانی که معتقد به رشد و بالندگی فعالیت سیاسی دانشجویی مستقل از حاکمیت هستند در دانشگاه‌ها، موانع تحرک فعالان دانشجویی را بردارد تا چشم انداز مثبت و امیدوار کننده در این زمینه بوجود بیاید و با تحقق وعده‌ها و شعارهای دولت جدید شادابی و نشاط در فضای دانشگاه‌ها با عطرافشانی آزادی و امنیت فکر و اندیشه منتقد ایجاد شود.

سید هادی خامنه‌ای در پایان سخنانش برای احیای انجمن‌های اسلامی دانشجویان دانشگاههای سراسر کشور که توسط دولت نهم و دهم به انحلال و تعطیلی کشیده شد توصیه‌هایی کرد.

پیش از سخنان حجت الاسلام و المسلمین سید هادی خامنه‌ای آقایان مجید فراهانی، رضا حجتی، داور نظری، سید سراج الدین میردامادی، حسین درودیان، ابراهیم شیخ، محسن محمدی معین، کاوه ثروتی، مرتضی احمدی، جواد علایی، محمود طالقانی‌نژاد، سید شمس الدین سیاسی، حمید صالحی، بدیعی، سعید الله بداشتی و مهدی درویش به بیان دیدگاههای خود درباره ریشه یابی وضعیت کنونی جنبش دانشجویی در ایران پرداختند.

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۱ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۱ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین