امروز: جمعه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۵۳ Friday, 19 April 2024

با ابلاغیه وزیر بهداشت؛ پزشکان عمومی به انجام اقدامات تخصصی مجاز شدند

پزشکان عمومی به انجام اقدامات تخصصی مجاز شدند

با ابلاغ دستورالعمل توانمندسازی علمی و حرفه‏‌ای طب عمومی به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور از سوی وزیر بهداشت، پزشکان عمومی به انجام هر اقدامی برای بیماران که مهارت و تبحر آن را داشته باشند، مجاز شدند و البته اگر در انجام این اقدامات مرتکب کوتاهی یا قصور شوند، باید پاسخگو باشند.

 

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز، این دستورالعمل به منظور فراهم کردن بستر لازم برای توسعه «مراقبت های اولیه سلامت» و احقاق «محوریت پزشک خانواده در نظام ارجاع» و با تاکید بر مصوبه سال 1355 هیات مدیره نظام پزشکی مرکزی موضوع گستره صلاحیت حرفه‏ ای پزشکان و با رعایت ‌قانون «چگونگی تعیین وظایف و صلاحیت شاغلان حرفه‌های پزشکی و وابسته به آن» مصوب 27 مهر ماه 1376 مجلس شورای اسلامی و با توجه به مصوبه مورخ 31 تیر ماه 1392 شورای معاونین، شرایط متعارف حیطه اختیارات پزشکان عمومی در سایر کشورهای پیش­رو و موفق در ارتقای سلامت، از سوی دکتر محمدحسن طریقت منفرد به دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ شده است.

 

متن کامل این دستورالعمل به این شرح است:

 

ماده 1- معاونت آموزشی وزارتخانه موظف است با کسب نظر از معاونت‏ های درمان و بهداشت تغییرات لازم در محتوای آموزشی دوره پزشکی عمومی با محوریت ارائه خدمت در قالب پزشک خانواده را اعمال کند. برنامه آموزشی جدید از ابتدای سال تحصیلی 93-92 لازم‏ الاجرا خواهد بود.

 

ماده 2- معاونت درمان موظف است با همکاری معاونت آموزشی و سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران، نسبت به تدوین دوره‏ های تکمیلی در قالب دوره‏ های کوتاه‏ مدت حرفه‏ ای برای دانش‏ آموختگان پزشکی عمومی اقدام نماید؛ این دوره ها در شش گروه تقسیم‏ بندی می‏‌شوند:

 

الف) تقویت دانش و مهارت­‌های بهداشتی جهت کنترل عوامل خطر و پیشگیری از بیماری­‌ها با در نظر گرفتن گذار اپیدمیولوژیک و افزایش بار بیماری‏‌های غیرواگیر و ظهور بیماری‏‌های نوپدید و بازپدید، از جمله مباحث بهداشت عمومی، پیشگیری و مدیریت بیماری‏ ها، بهداشت خانواده، سبک زندگی و تغذیه، سلامت روان، بهداشت محیط و حرفه‏‌ای، مدیریت سیستم­ های بهداشتی و درمانی

 

ب) تقویت دانش و مهارت­ های بالینی جهت درمان بیماری­ های شایع و یا دارای اولویت از نظر سیاست‏ های نظام سلامت کشور به ویژه در مناطقی که متخصصان مربوطه فعالیت مستمر ندارند مانند: دیابت، پرفشاری خون، چاقی، پوکی استخوان، بیماری­ های شایع روانپزشکی، بیماری‏ های بومی – منطق ه‏ای، فوریت­ ها و اورژانس و …

 

ج) فراگیری دانش و مهارت­ های انجام اقدامات تشخیصی مورد نیاز با اولویت انجام و تفسیر الکتروکاردیوگرافی، گزارش رادیوگرافی‏ های شایع و انجام سونوگرافی ساده به‏ صورت سونوگرافی سرتخت در موارد اورژانس و یا موارد شایع مورد نیاز در برنامه پزشک خانواده یا مناطق مورد نیاز که به تشخیص زودرس بیماری‏ ها و حفظ سلامتی خانواده‏ ها کمک می‏ کند، سیگموئیدوسکوپی و …

 

د) دوره‌های طب مکمل مانند طب سنتی ایرانی – اسلامی، طب سوزنی و …

 

ه) دوره‌های حرفه‏‌ای کاربردی مانند ترک اعتیاد، مشاوره ژنتیک، مشاوره تغذیه، مراقبت از پوست و …

 

و) دوره‏‌های تکمیلی آموزش متد‏ها و استفاده از تجهیزات نوین پزشکی

 

تبصره 1- دوره‏ های گروه «ب» و «ج» بر اساس ظرفیت منطق ه‏ای و اعلام نیاز مصوب هیات رئیسه هر دانشگاه بر اساس شاخص‏ های معاونت آموزشی وزارت تدوین و پس از تایید معاونت درمان وزارت اجرا خواهد شد.

 

تبصره 2- دوره‏ های گروه «الف»، «د» و «ه» توسط معاونت درمان و بهداشت دانشگاه، سازمان نظام پزشکی و انجمن علمی پزشکان عمومی پیشنهاد و پس از تایید شورای آموزش دانشگاه قابلیت اجرا خواهد داشت.

 

تبصره 3- فرایند اجرای دوره‏ های تکمیلی فوق می‏ تواند با نظر و تایید دانشگاه‏ های علوم پزشکی توسط سازمان نظام پزشکی و یا انجمن‏ های علمی در چارچوب برنامه‏ های آموزشی تدوین شده، انجام شود.

 

تبصره 4- تدوین برنامه های آموزشی فوق باید به گونه‏ ای باشد که در حین خدمت پزشکان عمومی صورت گیرد و مانع انجام فعالیت‏ های عادی آن‏ها نشود.

 

تبصره 5- مرجع آموزش دهنده، گواهی پایان دوره را در حیطه مربوطه صادر می‏ نماید.

 

ماده 3- پزشک عمومی می‏ تواند هر اقدامی را که در آن مهارت و تبحر کافی دارد برای بیماران و مراجعین انجام دهد و در صورتی که مرتکب کوتاهی یا قصور شود پاسخگو خواهد بود. ملاک مهارت و تبحر علاوه بر توانایی‏ پزشک، سرفصل‏ ها و حیطه آموزشی است که در طول مدت تحصیل و یا متعاقب آن طی دوره‏ های تکمیلی معتبر فرا گرفته و گواهی آن را اخذ نموده باشد.

 

تبصره: با رعایت ‌قانون «چگونگی تعیین وظایف و صلاحیت شاغلان حرفه‌های پزشکی و وابسته به آن» و با لحاظ تبصره 1 ذیل ماده واحده آن، به معاونت درمان ماموریت داده می‏ شود نسبت به تهیه آیین‏ نامه‏ وظایف و صلاحیت پزشکان عمومی با همکاری سازمان نظام پزشکی در چارچوب ماده 3 این آیین‏ نامه اقدام نماید.

 

ماده 4- تعرفه خدمات مشمول بند «ب» و «ج» ماده 2 که توسط پزشکان عمومی دوره دیده ارایه می‏‌گردد، کسری از تعرفه تخصصی خدمت مربوطه خواهد بود. تعرفه خدمات ارائه شده در حیطه سایر دوره‏‌های تکمیلی برابر تعرفه تعیین شده برای آن خدمت، صرف نظر از ارائه‏ کننده آن خواهد بود. تعرفه­ های مذکور به پیشنهاد وزارت بهداشت و پس از تصویب در شورای عالی بیمه قابلیت اجرا خواهد داشت.

 

تاکنون دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین