امروز: سه شنبه، ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۰۹ Tuesday, 23 April 2024

برقراری آرامش شکننده در بنغازی و طرابلس/حمایت 40 نماینده از خلیفه حفتر

برقراری آرامش شکننده در بنغازی و طرابلس/حمایت ۴۰ نماینده از خلیفه حفتر

خلیفه حفتر که رهبری ناآرامی‌ها در لیبی را بر عهده دارد، اظهار کرد که تظاهرات هزاران لیبیایی در طرابلس و در شهر بنغازی و تعداد دیگری از شهرهای لیبی که با هدف حمایت از “عملیات کرامت” برگزار شد به منزله دادن اختیار به وی برای “مبارزه با تروریسم است”.

 

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز به نقل از ایسنا ، خلیفه بلقاسم حفتر، سرلشگر بازنشسته ارتش لیبی که از 16 مه جاری عملیات نظامی علیه شبه نظامیان مسلح به ویژه در بنغازی را رهبری می‌کند، در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما با اختیاری که مردم به ما داده‌اند موافقت کردیم و از آن‌ها به خاطر تظاهراتشان قدردانی می‌کنیم.

 

در این بیانیه آمده است: ما تعهد می‌کنیم که از این ماموریت عقب نخواهیم کشید تا لیبی را از وجود تروریست‌ها و تندروها و تمام کسانی که آن‌ها را حمایت می‌کنند، پاکسازی می‌کنیم.

 

وی در ادامه گفت: مردم به ما اختیار داده‌اند و ما ندای آن‌ها را اجابت خواهیم کرد و پشت مردم خود را خالی نخواهیم کرد و تروریست‌ها از بین خواهیم برد و ما از مردم می‌خواهیم تا از ارتش خود در این مرحله تاریخی حمایت کنند.

 

 

از سوی دیگر، محمد حجازی، سخنگوی نیروهای حفتر بیانیه شماره چهار شورای عالی نظامی نیروهای مسلح را قرائت کرده و از تمام نظامیان خواست تا هر چه سریع‌تر به عملیات کرامت ملحق شوند.

 

وی عنوان داشت: هر کس که ظرف 48 ساعت به عملیات کرامت ملحق نشود تدابیر قانونی شدیدی در قبال وی اتخاذ خواهد شد.

 

در همین راستا سخنگوی خلیفه حفتر در مصاحبه تلفنی با خبرگزاری آناتولی گفت: ما در این مرحله دشوار با ایجاد منطقه امن میان مصر و لیبی موافق هستیم و آمادگی محاصره گروه‌های تروریستی را داریم تا بدین ترتیب عرصه را در قبال فعالیت‌های آن‌ها تنگ کنیم.

 

وی عنوان داشت که ایجاد منطقه امن با توافق و رایزنی با مسئولان لیبیایی و هماهنگی با طرف مصری صورت خواهد گرفت.

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا مناقشاتی با ارتش مصر درخصوص ایجاد منطقه امن میان مصر و لیبی صورت گرفته است، تنها به این پاسخ اکتفا کرد که امور محرمانه‌ای وجود دارد که نمی‌توان از آن سخن گفت.

 

این در حالی است که بدر عبدالعاطی، سخنگوی وزارت خارجه مصر چندین مرتبه درخصوص موضع کشورش در قبال تحولات لیبی گفته است که قاهره خواهان حفظ تمامیت ارضی لیبی بوده و با هرگونه تلاش و اقداماتی که به تقسیم لیبی بیندازد مخالف است و مداخله در امور داخلی لیبی را نمی‌پذیرد.

 

در همین راستا خبرنگار الجزیره در بنغازی گزارش داد: پس از اینکه حملات خمپاره‌ای به منطقه مسکونی در نزدیکی اردوگاه وابسته به نیروهای ویژه صورت گرفت و موشک‌های گراد در طرابلس فرود آمد، در حال حاضر آرامش شکننده‌ای در بنغازی حکمفرماست.

 

شاهدان عینی و مسئولان لیبیایی اعلام کردند: قرار بود که موشک‌ها پایگاه نیروهای ویژه در ارتش را هدف قرار دهد اما در اصابت به این هدف اشتباهی رخ داده و این موشک‌ها به خانه‌های غیرنظامیان در شرق کشور اصابت کردند و دست کم دو تن از اعضای یک خانواده کشته شدند.

 

در همین حال محمد عبدالعزیز، وزیر خارجه و همکاری بین‌المللی لیبی اظهار کرد که تشکیل نظام سیاسی باثبات که آزادی، عدالت و امنیت را برای همه شهروندان محقق سازد از اهداف انقلاب 17 فوریه است.

 

وی عنوان داشت که تمام اقشار مردم لیبی خواهان تشکیل یک کشور قانونمدار هستند که در آن به حقوق و آزادی‌ها احترام گذاشته شود.

 

وی در سخنان خود در نشست وزرای خارجه کشورهای”مذاکره 5+5″ که در پرتغال برگزار شد، اظهار کرد که لیبی دارای پایگاه استراتژیک مهم و تمدن ریشه‌داری در تاریخ است و خداوند منابع طبیعی بسیاری را به این کشور بخشیده و آن یک کشور شکست خورده نمی‌تواند باشد. ما از جامعه بین‌الملل می‌خواهیم که از لیبی حمایت کند چرا که لیبیایی‌ها خواهان کشوری امن و دارای ثبات و پیشرفته هستند.

 

رئیس دستگاه دیپلماسی لیبی از آمادگی کشورهای دوست و برادر برای حمایت از مذاکرات ملی لیبی در سطح دو جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی حمایت کرده و گفت که تعدادی از نهادهای بین‌المللی تعیین نماینده‌های ویژه خود را در لیبی آغاز کرده‌اند.

 

اعضای مذاکرات 5+5 که شامل لیبی، مراکش، تونس، موریتانی، الجزایر، پرتغال، اسپانیا، فرانسه، ایتالیا و مالت می‌شوند در این نشست تاکید کردند که از آرمان‌های مردم لیبی برای تحقق امنیت و ثبات و آغاز بازسازی این کشور حمایت می‌کنند.

 

از سوی دیگر، 40 نماینده در کنگره ملی لیبی “پارلمان” حمایت خود را از ارتش و پلیس و عملیات نظامی خلیفه حفتر اعلام کرده و خواهان لغو ماموریت احمد معیتیق برای تشکیل دولت جدید شدند.

 

در بیانیه‌ این 40 نماینده آمده است که باید مانع از پرداخت بودجه به دولت کوتاه مدتی شد که بیش از دو ماه فعالیت نمی‌کند و عبدالله الثنی، نخست وزیر سابق لیبی به فعالیت خود در دولت موقت ادامه دهد.

 

این نمایندگان همچنین حمایت خود را از تسریع در برگزاری انتخابات اعلام کردند.

 

در همین راستا جمال هابیل که خود را به عنوان سخنگوی اتاق عملیات “ارتش ملی” در طرابلس (وابسته به نیروهای خلیفه حفتر) معرفی کرد، اعلام کرد که آن‌ها به کنگره ملی لیبی اجازه نخواهند تا مجددا به قدرت بازگردد.

 

انتهای پیام

 

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۱ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۱ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین