امروز: جمعه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۲۷ Friday, 19 April 2024

بیش از ۲۵درصد فارغ‌التحصیلان خراسان‌رضوی بیکارند

بیش از ۲۵درصد فارغ‌التحصیلان خراسان‌رضوی بیکارند

مدیرعامل تعاونی فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی خراسان‌رضوی گفت: بالغ بر ۲۵ درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در خراسان‌رضوی بیکارند و این استان جزو سه استان با بیشترین نرخ بیکاران تحصیلکرده در کشور است.

 

به گزارش سایت تحلیلی و خبری بینا نیوز، منطقه‌ی خراسان،«علی ایزی» در نشست خبری«همایش توانمندسازی دانش‌آموختگان و دانشجویان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی» که عصر دیروز در محل ساختمان تعاونی فارغ‌التحصیلان خراسان‌رضوی برگزار شد، اظهار کرد: نرخ تحصیلکرده‌های بیکار کشور دو برابر بیکاران غیرتحصیلکرده است، نرخ بیکاران با مدرک تحصیلی دیپلم به پایین در کشور تک رقمی و حدود 9 درصد است، اما چالش امروز یافتن شغلی مرتبط با تخصص تحصیل‌کرده‌های جامعه است.

 

وی تاسیس یک تشکیلات سازمان‌یافته مرتبط با امور فارغ‌التحصیلان را از مهم‌ترین اقدامات برای برطرف کردن معضل بیکاری قشر تحصیل‌کرده جامعه دانست و گفت: اگر به‌دنبال کاهش نرخ بیکاری تحصیل‌کرده‌ها هستیم، نخستین گام آن ایجاد یک تشکل مرتبط با امور اشتغال فارغ‌التحصیلان در هر استان است و تا زمانی که این تشکل ایجاد و فارغ‌التحصیلان در قالب آن نظام‌مند نشوند، نمی‌توان برای برطرف کردن نیازهای آن‌ها پاسخی یافت.

 

اقدامات جزیره‌ای راه‌گشای مشکل بیکاری نیست

 

مدیرعامل تعاونی فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی خراسان‌رضوی از اقدامات انجام شده در حوزه‌ی اشتغال با لقب «اقدامات جزیره‌ای» یاد و تصریح کرد: جزیره‌ای عمل کردن در حوزه‌ی اشتغال بازده‌ی مطلوبی به‌دنبال ندارد و گواه این موضوع کاهش نیافتن نرخ بیکاری با وجود تلاش‌های نهادهای مختلف و کمک‌های چاه نفت است.

 

ایزی افزود: تعاونی فارغ‌التحصیلان با مدیریت ظرفیت‌ها در قالب طرح توانمندسازی به‌دنبال از میان بردن جزیره‌ای عمل کردن در حوزه‌ی اشتغال فارغ‌التحصیلان و ایجاد هماهنگی برای برطف کردن مشکلات آن‌هاست.

 

وی در ادامه نکاتی پیرامون چگونگی تاسیس تعاونی فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها بیان و اظهار کرد: تعاونی فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی خراسان‌رضوی با تلاش جمعی از دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور و با همکاری اساتید و اعضاء هیئت علمی و کارشناسان بخش تعاون بر اساس تفاهمنامه‌ی میان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت تعاون در سال ۸۸ موفق به اخذ موافقتنامه تاسیس شد.

 

مدیرعامل تعاونی فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی خراسان‌رضوی درباره‌ی اهداف تعاونی فارغ‌التحصیلان گفت: این تعاونی با هدف گسترش و ترویج فرهنگ تعاون، ارائه‌ی خدمات پژوهشی – تحقیقاتی و کارآفرینی، ایجاد کسب و کارهای جدید، توسعه‌ی کسب و کارهای موجود و ایجاد اشتغال پایدار و در راستای تحقق اهداف سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ و نیز در جهت اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ آغاز به فعالیت کرده است.

 

ایزی آرمان تعاونی فارغ‌التحصیلان را از میان بردن بیکاری در جامعه تحصیل‌کرده‌های کشور با ایجاد مشاغل مولد متکی بر دانش و تجاری‌سازی دانست.

 

وی با اشاره به طرح توانمندسازی تعاونی فارغ‌التحصیلان یادآور شد: اجرای طرح توانمندسازی از سال ۸۸ به‌صورت آزمایشی آغاز شده است اما در همایش آتی اجرای آن به‌طور رسمی آغاز می‌شود.

 

مدیرعامل تعاونی فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی خراسان‌رضوی با بیان این‌که«طرح توانمندسازی در دوره‌ی زمانی حداکثر دوازده ماهه و در هفت مرحله اجرا می‌شود» مراحل مختلف این طرح را تشریح و اظهار کرد: این طرح در قالب هفت گام اجرا می‌شود و در گام نخست متقاضیان واجد شرایط پس از عضویت در سامانه‌ی توانمندسازی و تکمیل فرم‌های مربوطه، شناسه‌ی کاربری دریافت می‌کنند. در گام دوم نیازسنجی و تعیین گونه و سطح انجام می‌شود و متقاضیان در دو گونه و چهار سطح مختلف دسته‌بندی می‌شوند.

 

ایزی افزود: در گام سوم متقاضیان به دو گروه متقاضیان توانمند و با سابقه‌ی کار مرتبط با شغل درخواستی و متقاضیان بدون سابقه‌ی کار، طبقه‌بندی می‌شوند. متقاضیان توانمند و با سابقه‌ی کار از طریق مراکز کاریابی به کارفرمایان معرفی و متقاضیان بدون سابقه‌ی کاری، مهارت‌های تخصصی کاربردی را در سه سطح عمومی، پایه و تخصصی آموزش می‌بینند.

 

وی مدعی شد: اجرای این طرح به اشتغال پایدار، ایجاد کسب و کار جدید، توسعه‌ی کسب و کار موجود، کاهش نرخ بیکاری و ایجاد توازن میان نیازها و درآمد منجر می‌شود.

 

براساس این گزارش، همایش «توانمندسازی دانش‌آموختگان و دانشجویان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی» در تاریخ ۲۸ مهر ۹۲ در محل آمفی‌تئاتر دانشکده‌ی علوم دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می‌شود.

 

انتهای پیام

تاکنون دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین