امروز: چهارشنبه، ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۳۴ Wednesday, 24 April 2024

ترکیه پس از انتخابات؛ بر سر دوراهی ائتلاف یا انتخابات زودهنگام

ترکیه پس از انتخابات؛ بر سر دوراهی ائتلاف یا انتخابات زودهنگام

چهار حزب به پارلمان ترکیه راه یافته‌اند اما هیچ حزبی قادر به تشکیل دولت نیست. حزب حاکم در پی ائتلاف با احزاب رقیبی است که حاضر به ائتلاف نیستند. در ترکیه ولی راهی جز ائتلاف یا انتخابات پیش از موعد نمانده است.

:

به گزارش سایت خبری بینانیوز ، به نقل از دویچه وله آلمان، در انتخابات پارلمانی ترکیه حزب حاکم عدالت و توسعه (AKP)۴۱ درصد آرا را کسب کرد و نتوانست نیمی از ۵۵۰ کرسی پارلمان را که برای تشکیل دولت ضروری است، به دست بیاورد. حزب جمهوری‌خواه خلق (CHP) ۲۵ درصد، حرکت ملی (MHP) ۱۶ درصد و حزب دمکراتیک خلق​ها (HDP) که به عنوان حزب کردها شناخته می‌شود نیز ۱۳ درصد را بدست آوردند. بر اساس نتایج بدست آمده حزب حاکم عدالت و توسعه برای تشکیل دولت ۱۷ کرسی کم دارد. احزاب رقیب هم فعلا تمایل ندارند با این حزب شکست‌خورده ائتلاف کنند. به گفته کارشناسان، ترکیه اکنون بر سر دوراهی “ائتلاف یا انتخابات پیش از موعد” قرار گرفته است.
:
انتخابات پارلمانی ترکیه به گفته اکثر کارشناسان حاوی سه پیام مهم بود: نخست این که به حکومت تک‌حزبی ۱۳ ساله حزب عدالت و توسعه پایان داد. دوم اینکه مردم خواستار تغییر سیستم پارلمانی به ریاست جمهوری یعنی دادن اختیارات اضافی به رجب طیب اردوغان نبودند و بالاخره رای‌دهندگان خواستار حل مسئله کردها در پارلمان کشور شدند. برخی از کارشناسان از جمله عارف کسگین از مرکز تحقیقات استراتژیک ترکیه این انتخابات را “پایان اسلام​گرایی و آغاز عصر نوین” در ترکیه هم تحلیل کرده‌اند.
:
راز پیروزی حزب کردی

محمد صالح خاتم، روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر مسائل ترکیه که پیروزی حزب کردی را پیش​بینی کرده بود، می​گوید: «پیش از این، حزب​های کردی همانند “جامعه دموکراتیک” تنها در جنوب شرق ترکیه موفق می‌شدند رای بیاورند و در کلان‌​شهرها آرای کردها در حد ۲ تا ۴ درصد بود. اما این بار در شهری مثل استانبول تقریبا ۱۳ درصد آرا را به خود اختصاص دادند و از حزب ملی‌گرای حرکت ملی نیز در این شهر رای بیشتری را کسب کردند. مهم‌‌ترین علت پیروزی حزب چپ‌‌گرای کردی این بود که برخلاف دوره‌‌های قبل، تنها بر عنصر “کردگرایی” تکیه نکرد و توانست رای بخشی از تحول​‌گرایان و نیز اقلیت‌های دینی و جنسی را نیز به‌‌دست آورد.»
:
این کارشناس مقیم استانبول تاکید می​‌کند: «بخشی از ترک‌​ها که نارضایتی شدیدی از سیاست‌​های حزب حاکم عدالت و توسعه و آقای اردوغان، رئیس جمهور ترکیه داشتند در یک اقدام بی​‌سابقه، برای جلوگیری از قدرت​‌گیری بیشتر حزب عدالت و توسعه و تغییر قانون اساسی؛ به حزبی رای دادند که بسیاری در ترکیه آن‌را بازوی سیاسی پ.ک. ک می‌‌دانند. عامل دومی هم که در پیروزی حزب دموکراتیک خلق​‌ها نقش داشت رویگردانی بخش عظیمی از کردها از حزب عدالت و توسعه بود. در انتخابات سال ۲۰۱۱، کردها ۶ نماینده و حزب عدالت و توسعه ۵ نماینده از دیاربکر با اکثریت جمعیت کردنشین روانه مجلس کرده بودند اما در انتخابات اخیر، این حزب کرد نزدیک به ۸۰ درصد آرا را به خود اختصاص داد.»
:
۳ ارمنی و یک ایزدی در پارلمان ترکیه
رهبران کردها از جمله سیری ثریا اوندر پیروزی در انتخابات را “پیروزی صلح بر جنگ” دانستند. صلاح الدین دمیرتاش، رهبر حزب دمکراتیک خلق​ها نیز در نخستین کنفرانس خبری در استانبول گفت: «با این انتخابات بحث درباره ریاست جمهوری و دیکتاتوری در ترکیه به پایان رسیده است.» اما برخی از روزنامه‌های طرفدار دولت، ديروز دوشنبه بیشتر به احتمال تکرار انتخابات پرداخته و خواستار برگزاری مجدد آن شدند. در محافل مطبوعاتی ترکیه و میان کارشناسان این کشور نیز بحث “گزینه انتخابات پیش از موعد” پررنگ‌تر می​شود.
:
کسگین از مرکز تحقیقات استراتژیک ترکیه در این رابطه می​گوید: «ترکیه بر سر دوراهی ائتلاف حزب حاکم با رقیبان یا برگزاری انتخاب زودهنگام در وضعیت دشوار و پیچیده​ای قرار گرفته است. چیدمان پارلمان تغییر کرده و برای نخستین بار در ترکیه که در پارلمان اکثریت با راست​ها بود اکنون تعداد نمایندگان چپ افزایش پیدا کرده است. ۳ نماینده ارمنی، یک نماینده ایزدی و یک نمایند کولی​ها و دیگر نیروها موفق شدند به پارلمان ترکیه راه پیدا کنند. این مجلس هویت​های متفاوتی را که قبلا انکار می​شدند اکنون نمایندگی می​کند. انتخابات پارلمانی شکست بزرگی برای اردوغان و حزب عدالت و توسعه بود و این شکست به معنای شکست اسلام‌گرایی در ترکیه است و اسلام‌گرایی در ترکیه به عنوان یک پروژه سیاسی شکست خورده است.»
:
احتمال انتخابات پیش از موعد بیشتر می​‌شود

کارشناس مرکز تحقیقات استراتژیک ترکیه همچنین خاطرنشان می​‌کند: «ما در ترکیه شاهد یک جریان پست مدرن و نوینی هستیم و پیروزی حزب دمکراتیک خلق​‌ها ، پیروزی معترضین “پارک قزی” و کسانی بوده است که نمی​‌خواستند اردوغان پیروز شود. این انتخابات نشان داد که حقوق بشر و دمکراسی پیروز شده و جامعه مدنی دینامیک ترکیه به اقتدارگرایان و دیکتاتورها اجازه نمی​‌دهد، رشد کنند.» کسگین نتیجه می‌​‌گیرد که هیچ راهی جز ائتلاف نیست ولی بن‌‌بست سیاسی کنونی ممکن است طولانی شود و مشروعیت اردوغان را هم زیر سئوال ببرد. وی پیش‌​بینی می‌​کند که به احتمال قوی در ترکیه انتخابات پیش از موعد انجام بگیرد.
:
گزینه‌​های حزب حاکم برای تاسیس دولت

اما به نظر حسین زمانلو کارشناس امور ترکیه انتخابات پیش از موعد پارلمانی گزینه خوبی نخواهد بود. وی در گفت‌وگو با دویچه وله تاکید می‌کند که حزب عدالت و توسعه برای ائتلاف ممکن است پیش شرط​‌هایی را هم بگذارد که احزاب رقیب آن را قبول نکنند و نهایتا به انتخابات زودرس کشیده شود. زمانلو تاکید می‌‌​کند: «در منطقه‌​ای که فلاکت​‌های محیط زیستی، بشری و خشونت​‌های فرقه‌​ای و تروریستی گروه​‌های مختلف، چهره‌​ای ویران و نابسامان از آن به دنیا نشان داده است، این انتخابات پیروزی دموکراسی و تمرین مدارای اجتماعی است.»
:
زمانلو درباره گزینه​‌های پیش رو و ائتلاف حزب حاکم چنین توضیح می‌​دهد: «امکان ائتلاف حزب عدالت و توسعه با حزب ملی​‌گرا با سخنرانی دولت باغجه‌​لی مبنی بر رد ائتلاف به کمترین حد خود رسیده است. اما اگر ائتلاف صورت گیرد شاید کم تنش​‌ترین ائتلاف باشد، بایستی دید شرط ائتلاف از دو طرف چه گزینه​‌هایی است، شرطِ محتمل باغجه لی، رهبر حزب ملی​گرا، رسیدگی به تخلفات مالی فاسدین اقتصادی حزب عدالت و توسعه می‌​تواند باشد. اما در مورد ائتلاف حزب دموکراتیک خلق​‌ها با حزب حاکم هم قبل از انتخابات این گزینه احتمال داده می‌​شد، ولی اکنون این امکان سخت به نظر می‌رسد و دمیرتاش آن را رد کرده است.»
:
این کارشناس درباره احتمال ائتلاف حزب حاکم با بزرگترین حزب رقیب یعنی جمهوری خلق هم می‌‌گوید: «از نظر محاسبات ریاضی یکی از قوی​‌ترین ائتلاف​‌ها این ائتلاف است، اما رهبر حزب قلیج‌​داراوغلو قبل از انتخابات به طور قطع این وضعیت را امکان‌ناپذیر قلمداد کرده بود.» زمانلو تاکید می‌​کند با وضعیت فعلی اگر تا ۴۵ روز دولت تشکیل نگردد، به دستور رئیس جمهور انتخابات زودهنگام و پیش از موعد برگزار خواهد شد.

./.

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۱ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۱ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین