امروز: جمعه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۰۴ Friday, 19 April 2024

توسعه سایت های گلخانه ای و ضرورت بکارگیری فارغ التحصیلان دانشگاهی

گزارش اختصاصی: به قلم سردبیر – به دلیل اینکه در فصول غیر زراعی مناطق سرد سیری به خصوص در شمال غرب کشور و در آذربایجان غربی که هیچگونه امکان تولید محصولات کشاورزی در خارج از گلخانه وجود ندارد، پیشنهاد و به کار گیری سایت گلخانه ای بسیار مفید است. هم...

گزارش اختصاصی: به قلم سردبیر – به دلیل اینکه در فصول غیر زراعی مناطق سرد سیری به خصوص در شمال غرب کشور و در آذربایجان غربی که هیچگونه امکان تولید محصولات کشاورزی در خارج از گلخانه وجود ندارد، پیشنهاد و به کار گیری سایت گلخانه ای بسیار مفید است. هم اکنون 451 هکتار فضای گلخانه ای جدید در آذربایجان غربی در دست احداث است.

افزایش روزافزون جمعیت بویژه در کشورهای در حال رشد و نیاز روبه رشد اغلب این کشورها به مواد غذایی و از سوی دیگر وجود میلیونها نفر جوان تحصیلکرده و علاقمند بکار و فعالیت این قبیل کشورها ، زمینه ساز بکارگیری روشها و شیوه‌های کاربردی جدیدی در استفاده از استعدادها و امکانات موجود است.
علی الخصوص در کشور ما و به ویژه در آذربایجان غربی که در سال های گذشته با فرایند کم آبی و خشکسالی دریاچه ارومیه روبرو بوده ضرورت به کار گیری شیوه های جدید کشاورزی هر روز که می گذرد، بیشتر خودنمایی می کند.
این در حالی است که آذربایجان غربی با تولید 6 درصد از محصولات کشاورزی یکی از قطب های مهم این بخش در کشور محسوب می شود.
کارشناسان اقتصادی بر این باورند که به منظور بهره مندی بیشتر از منابع زمینی و آبی می توان روش های جدید کشاورزی و گونه های جدید گیاهی را معرفی کرد.
برای این منظور یکی از راهکارها ، گسترش کشت گیاهان و سایت های گلخانه‌ای در سطح کشور و استان آذربایجان غربی است که هم از نظر تامین مواد غذایی مورد نیاز مردم و هم از نظر اشتغال‌زایی بسیار حائز اهمیت است.
پرورش تعداد فراوانی از گلهای زینتی و آپارتمانی و بعضی از ارقام محصولات زراعی از اهداف کشت گیاهان گلخانه‌ای است و همچنین به دلیل اینکه در فصول غیر زراعی مناطق سرد سیری به خصوص در شمال غرب کشور و در آذربایجان غربی که هیچگونه امکان تولید محصولات کشاورزی در خارج از گلخانه وجود ندارد، پیشنهاد و به کار گیری سایت گلخانه ای بسیار مفید است.
از سوی دیگر بازده و میزان تولید گیاهان گلخانه‌ای در مقایسه با گیاهان غیرگلخانه‌ای بسیار زیاد است و در کشتهای گلخانه‌ای امکان مبارزه غیرشیمیایی با آفات و بیماریها ، اقتصادی و امکان پذیرتر است.
کارشناسان کشاورزی و اقتصادی بر این باورند که با حداقل مصرف آب ، کود و سم حداکثر تولید در سایت های گلخانه ای بدست می‌آید.
همچنین اشتغال و در آمد بیشتری برای تولیدکنندگان فراهم می‌شود و امکان تولید محصولات سالم و مشتری پسند فراهم شده ، ضایعات آن کاهش می‌یابد. و از سویی زمینه بسته بندی محصول و عرضه بهداشتی آن در مقایسه با سایر محصولات بیشتر است.
این در حالی است که غیر از اغلب گیاهان زینتی و آپارتمانی که فقط در گلخانه‌ها و محیط‌های حفاظت شده قابل پرورش می‌باشد، تعدادی از محصولات باغی نیز در محیط‌های گلخانه‌ای براحتی پرورش داده می‌شوند که خیار داربستی ، فلفل دلمه‌ای ، گوجه فرنگی ، بادنجان و توت فرنگی از جمله این گیاهان هستند.
در حالی که جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی در راستای ایجاد تولید و اشتغال زایی در سال 85 زمینی به مساحت 13 هزار متر با صرف اعتباری بالغ بر 10 میلیارد ریال واگذار کرده بود، در این راستا زیر ساختهای لازم و محوطه سازی تحت عنوان سایت گلخانه ای آماده و در اختیار 50 دانشجوی فارغ التحصیل رشته کشاورزی برای تولید گذاشته شده بود.
آمارهای رسمی نشان می دهد که میزان تولید سالانه محصولات صیفی و سبزیجات در گلخانه ها 4 هزار تن است و میزان تولید گل شاخه بریده اعم از داودی و مریم بیش از 800 هزار شاخه گل در سال است. همچنین افزایش تعداد گلخانه های انفرادی به میزان 5 هکتار در سال برنامه ریزی شده که جهاد کشاورزی موظف به اعطای تسهیلات بانکی به علاقمندان و فارغ التحصیلان بخش کشاورزی متقاضی ایجاد سایتهای گلخانه ای شده است.
این در شرایطی است که شرایط جغرافیایی ، آب و هوا و همچنین زمین مساعد کشاورزی و سایر ظرفیت های بالقوه استان باعث شده تا زمینه بیشتری برای توسعه سایت های گلخانه های فراهم باشد که باید مسئولان در این حوزه با جدیت بیشتری وارد شوند.
به گفته مسئولان، بلا استفاده رها شدن این فضا با وجود آماده بودن زیر ساختهای لازم طی سالهای گذشته یکی از مشکلات بوده ولی هم اکنون 40 درصد از این سایت در حال تکمیل و آماده بهره برداری بوده که در صورت افتتاح این طرح 150 فارغ التحصیل رشته کشاورزی در 8 سالن مجزای به مساحت 3 هزار متر مربع مشغول بکار شده و برنامه ریزی برای اتمام کامل طرح نیز انجام شده است.
از سوی دیگر مسئولان از در دست احداث بودن 451 هکتار فضای گلخانه ای جدید در استان نیز خبر دادند و اخیرا اعلام شده که در حال حاضر تنها 25 هکتار فضای گلخانه ای در سطح استان برای تولید محصولات سبزی و صیفی و گلهای زینتی فعال هستند.
این در حالی است که برای توسعه این فضا هم اکنون 451 هکتار فضای گلخانه در قالب 6 هزار و 333 قطعه در شهرهای پیرانشهر، نقده، مهاباد، ارومیه، خوی، پلدشت، سلماس، بوکان و میاندوآب در دست احداث است.
ظاهرا قرار است سایت های گلخانه ای در دست احداث استان بعد از اتمام طرح و ایجاد زیرساختهای لازم به بهره برداران یعنی فارغ التحصیلان بخش کشاورزی و کارآفرینان بخش خصوصی واگذار شود و هم اکنون 87 واحد گلخانه ای با مساحتی حدود 25 هکتار در استان فعال بوده که 12 واحد از آنها به مساحت 5.3 هکتار به صورت هیدروپونیک فعالیت می کنند.

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین