امروز: جمعه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۲۶ Friday, 19 April 2024

جزئیاتی از نحوه امضای توافق نهایی

جزئیاتی از نحوه امضای توافق نهایی

نزدیک به پایان بودن دو سال مذاکرات فشرده میان ایران و گروه 1+5، بازتاب سخنان روحانی درباره مذاکره کنندگان هسته ای، خوشبینی مقامات غربی نسبت به دستیابی به توافق نهایی، جزئیاتی از متن توافق نهایی و نحوه امضای آن و توافق ایران و 1+5 بر سر برداشته شدن تحریم تسلیحاتی، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.
:
به گزارش سایت خبری بینانیوز ، امروز محور اصلی مطالب اکثر مطبوعات و رسانه های مهم بین المللی، نزدیک بودن ایران و گروه 1+5 به دستیابی به توافق نهایی است. روزنامه «الشرق الاوسط» با انتشار مطلبی در این زمینه می نویسد پس از دو سال مذاکره، جان کری و محمد جواد ظریف، وزرای خارجه ایران و آمریکا، امروز تکلیف برنامه هسته ای را مشخص می کنند. در این مطلب آمده پس از دو هفته مذاکرات نفس گیر، ایران و قدرت های بزرگ جهانی امروز به توافق هسته ای تاریخی نزدیک می شوند. بر اساس این توافق، تحریم ها علیه ایران کاهش خواهد یافت و در مقابل، فعالیت های هسته ای ایران نیز محدود می شود. جان کری وزیر امور خارجه آمریکا به خبرنگاران در وین گفت: «من فکر می کنم که ما در صدد اتخاذ تصمیمات واقعی هستیم. به همین دلیل می گویم من هنوز خوشبینم».
:
*****

به گزارش تابناک خبرگزاری فرانسه نیز از نزدیک بودن طرفین به توافق نهایی خبر داده و می نویسد روز یکشنبه در وین در میان مذاکره کنندگان هسته ای، اعتماد حاکم بود و حسن روحانی، رئیس جمهور ایران از آن ها به عنوان کوهنوردانی یاد کرد که صعود به قله را آغاز کرده اند. اشاره این خبرگزاری به سخنان روحانی است که گفته: «ما آنقدر به قله نزدیک شده‌ایم که اگر کسی از پایین نگاه کند، احساس می‌کند که به هدف رسیده‌ایم؛ اما اگر از بالا نگاه کنیم، می‌بینیم هنوز چند قدم دیگر باقی مانده است». در ادامه این مطلب آمده اگر توافقی در وین امضا شود، با عادی سازی روابط ایران با جامعه بین الملل همراه خواهد بود. ایران با دشمنی برخی کشورهای منطقه و رژیم اسرائیل روبرو است. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل روز یکشنبه بار دیگر هشدار داد «چنین توافقی را نخواهد پذیرفت».
:
*****

پایگاه اینترنتی «پولیتیکو» از دیگر منابعی است که از نزدیک بودن توافق نهایی میان ایران و گروه 1+5 سخن گفته است. این سایت به نقل از دیپلمات های حاضر در گفت و گوهای وین می نویسد احتمالاً یکشنبه توافق حاصل و روز دوشنبه به طور رسمی اعلام می شود. در این مطلب به اظهارات یک مقام ایرانی اشاره شده که روز گذشته درباره احتمال حصول توافق تا پیش از دوشنبه گفته بود: «داریم سخت کار می کنیم؛ اما امشب توافق به لحاظ لجیستیکی امکان پذیر نیست. بالاخره سندی است صد صفحه ای». دیگر مقامات ارشد طرفین مذاکرات هم روز یکشنبه در اظهار نظرهای عمومی خوشبین ظاهر شدند. پولیتیکو در این زمینه به اظهارنظرهای جان کری و لوران فابیوس، وزرای خارجه آمریکا و فرانسه اشاره کرده است.
:
*****

شبکه خبری «سی ان ان» در گزارش خود از وین، به جزئیاتی از متن توافقنامه نهایی و دیگر مسائل مربوط به آن اشاره کرده است. در این گزارش ضمن ابراز خوشبینی نسبت به مذاکرات، به نقل از یک مقام ایرانی اشاره شده که از سند 100 صفحه ای، 20 صفحه مربوط به توافق و 80 صفحه آن ضمائم است. سی ان ان اشاره می کند اگر طرفین به توافق برسند، مراسم امضا در کنفرانسی خبری در مقر سازمان ملل متحد برگزار خواهد شد. اما نکته کلیدی برای ایرانی ها این است که اگر توافقی صورت گیرد، به سازمان ملل متحد فرستاده شود تا طی یک قطعنامه تصویب شود. در این صورت است که ایرانی ها اطمینان خواهند داشت که آنچه که مورد توافق قرار گرفته، اجرا خواهد شد؛ زیرا بی اعتمادی زیادی در بین مقامات ایرانی نسبت به آمریکا وجود دارد.
:
*****

در این میان، سایت شبکه خبری «بلومبرگ» از توافق ایران و گروه 1+5 بر سر نوع برداشته شدن تحریم های تسلیحاتی سازمان ملل خبر داده است. این سایت به نقل از منبعی ناشناس در مذاکرات هفته ای  ایران مدعی شده ایران و گروه 1+5  بر سر رفع تدریجی تحریم های تسلیحاتی سازمان ملل به توافقی سیاسی رسیده اند. منبع مذکور به بلومبرگ گفته مذاکره کنندگانی که به دنبال رسیدن به توافق با ایران بر سر برنامه هسته ای این کشور هستند، به توافقی سیاسی برای رفع تدریجی تحریم های تسلیحاتی سازمان ملل رسیدند. وی افزوده: «به موضوع تحریم تسلیحاتی، بر اساس قطعنامه ای که پیش نویس آن در شورای امنیت سازمان ملل در دست تهیه است، رسیدگی خواهد شد. براساس این قطعنامه، تحریم تسلیحاتی که مانعی در راه رسیدن به توافق در مذاکرات بوده، به تدریج و در طول زمان و نه یکباره رفع خواهد شد».

./.

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین