امروز: جمعه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۱۹ Friday, 19 April 2024

جزییات بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در مجلس

جزییات بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در مجلس

محمود حجتی دیگر وزیر پیشنهادی حسن روحانی است که بنا به ترتیب حروف الفبای نام وزارتخانه‌اش، در جایگاه هشتم جهت بررسی صلاحیت در مجلس قرار گرفته است.

به گزارش سایت تحلیلی و خبری بینانیوز‌، به نقل از ایسنا :شکرخدا موسوی اولین نماینده مخالف حجتی بود که به ایراد سخن پرداخت.

موسوی: حجتی باید توضیح دهد چه برنامه‌ای برای خودکفایی دارد

شکرخدا موسوی، عضو کمیسیون کشاورزی ونماینده مخالف حجتی گزینه پیشنهادی رییس‌جمهور برای تصدی وزارت کشاورزی در دولت یازدهم گفت: آقای حجتی باید توضیح دهد چه برنامه‌ای برای تحقق خودکفایی در عرصه کشاورزی دارد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، شکرخدا موسوی عضو کمیسیون کشاورزی و نماینده مخالف حجتی با بیان اینکه بیکاری،‌فقر،‌تورم و سوء مدیریت منجر به قرار گرفتن مردم در تنگنا شده است، گفت: در حالی که 98 درصد شهدای ما از خانواده مستضعف بلند شده‌اند باید راه شهدا را ادامه دهیم اما فریادهای بخش کشاورزی در طی دعواهای سیاسی گذشته شنیده نشده است کسی باید به داد بخش کشاورزی برسد.

وی با بیان اینکه 18 میلیون هکتار زمین قابل کشت در کشور وجود دارد که تنها 4 میلیون هکتار آن زیر کشت رفته است، گفت: تنوع آب‌وهوایی ایران مثال‌زدنی است وزیر پیشنهادی باید توضیح دهد که چه برنامه‌هایی برای استفاده از این تنوع آب و هوایی دارد.

موسوی با اشاره به نقش دکتر کلانتری وزیر قبلی کشاورزی در انتخاب دکتر حجتی به عنوان گزینه پیشنهادی دولت یازدهم برای وزارت کشاورزی گفت: آقای کلانتری اعلام کرده است که با وجود توجه به کشاورزی اجتناب‌ناپذیر است اما کشاورزی نمی‌تواند محور توسعه باشد آقای حجتی باید توضیح دهد که چه نسبتی با این حرف‌ها دارد. باید توضیح دهد چه برنامه‌ای برای خودکفایی دارد.

این نماینده عضو کمیسیون کشاورزی از حجتی پرسید که آیا هنوز خودکفایی را فاقد امکان اجرایی می‌داند یا خیر و ادامه داد: متاسفانه با وجود پیشرفت‌ها کشاورزی هنوز جایگاه خود را در توسعه کشور پیدا نکرده است باید توضیح داده شود چه برنامه‌ای در مورد اجرای برنامه پنجم توسعه وجود دارد. خرید تضمینی محصولات کشاورزی و گرانی کود از جمله مسائلی است که کشاورزان را آزرده است اما هیچ برنامه‌ای اجرایی برای این موارد ارائه نشده است.

وی در ادامه با اشاره به برنامه‌های آقای حجتی گفت: چگونه ممکن است که بر توسعه صادرات و تامین امنیت غذایی با میل خودکفایی تایید شود، چه برنامه‌ای برای تولید کالاهای استراتژیک وجود دارد، هیچ اشاره‌ای به خرده مالکی و دلالی که بحران‌های کشاورزی ماست، نبوده است. به زیربناها و قوانینی که در مورد کشاورزی وجود دارد، توجه نشده است. حذف واردات در رسانه‌ها مورد توجه بسیاری قرار گرفته اما به امنیت غذایی که با مدیریت صحیح واردات و نه حذف آن اشاره دارد توجه نشده، برنامه‌ای برای خصوصی‌سازی نظام پژوهش کشاورزی ارائه نشده؛ همچنین گزینه پیشنهادی برای وزارت هیچ تحلیلی از عملکرد خود در وزارت کشاورزی در طی سالهای 80 تا 84 ارائه نداده است.

نماینده مردم خوزستان در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به ادغام وزارت کشاورزی و وزارت جهاد سازندگی گفت: متاسفانه فعالان هنوز از این ادغام ناراضی هستند. آقای حجتی باید توضیح دهد که چه اقدامی برای انتقال روحیه جهاد سازندگی به وزارت کشاورزی انجام داده است.

موسوی همچنین با اشاره به استعفای معاونان آقای حجتی در زمان تحصن مجلس ششم، گفت: آقای حجتی در زمان وزارتش مدیران حزب‌اللهی را حذف کرد و افراد سیاسی را به جای آنها گذاشت. جشن خودکفایی گندم را برگزار کرد که به دلیل اشکالات اساسی با شکست مواجه شد. همچنین در هشت سال گذشته هیچ ارتباطی با بخش کشاورزی نداشته است.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نباید اجازه داد فرصت‌ها از دست برود وافراد سیاسی به جای افراد متخصص در پست‌ها قرار گیرند، گفت: آقای حجتی هیچ حرف جدیدی برای وزارت کشاورزی ندارد در دوران او حجم وارادات به بالاترین سطح خود رسید و جنگل‌داری و شیلات با آسیب‌های جدی روبه‌رو شده است.

وی با اشاره به تحصیلات حجتی گفت: چطور ممکن است فردی با مهندسی عمران بتواند در بخش سلامت کار کند؛ بخش کشاورزی هم باید مانند بخش سلامت دیده شود. چطور ممکن است وزارت کشاورزی را به کسی بدهند که انگیزه‌ای برای این پست ندارد و خودش بگوید که این پست را به اصرار پذیرفته است.

نماینده خوزستان همچنین با بیان اینکه طرح شجره طوبی و سپردن پروژه‌های کشاورزی به جهاد نصر در دوران وزارت آقای حجتی موفقیت‌آمیز نبوده است، گفت: متاسفانه از 8 هزار طرح کشاورزی مصوب سفر رهبری به استان خوزستان حتی یک متر از آن هم عملی نشده است.

وی در پایان خطاب به رییس جمهور گفت: خوزستان دین خود را به اسلام ادا کرده است 85 درصد تولید نفت‌ و 40درصد منابع آبی در خوزستان است و 5 میلیون نفر جمعیت دارد با این وجود حتی یک نفر خوزستانی هم در کابینه یازدهم حضور ندارد.

چهاردولی: تغییر مداوم سیاست‌گذاری در کشاورزی عامل نوسان شدید هزینه‌های تولید است

نماینده مردم ملایر در مجلس، ضمن انتقاد از برنامه‌های ارائه شده توسط وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی تغییر مداوم سیاست‌گذاری در بخش کشاورزی را عامل نوسان شدید هزینه‌های تولید عنوان کرد و گفت: باید سازوکار مناسب انجام شود تا تناسبی میان ساختار اداری با کشاورزی در استان‌ها وجود داشته باشد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، علی نعمت چهاردولی نماینده مردم ملایر در مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی صحبت می‌کرد، با اشاره به برنامه‌های ارائه شده توسط وی اظهار کرد: اگر نگاهی به برنامه‌های ارائه شده بیندازید متوجه می‌شوید که به چند دلیل در شرایط فعلی کشور این برنامه‌ها حلال مشکلات نخواهد بود.

وی همچنین با اشاره به صحبت‌های موافقان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: اینکه گفته شد حجتی بچه روستا است در حالی که اینگونه نیست وی در بیوگرافی خود عنوان کرده که متولد نجف‌آباد است. همچنین موافق دیگر صحبت از ارائه برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت توسط حجتی کرد. در حالی که در برنامه‌های وی به هیچ‌کدام از این موارد اشاره نشده و تنها رئوس برنامه‌ها ارائه شده است.

این عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه 14 میلیون هکتار اراضی کشاورزی در کشور وجود داشته که نقش محوری در اقتصاد دارند، گفت: سهم کشاورزی در اقتصاد کشور با ارزش افزوده 13 درصد و سهم 5 درصدی سرمایه‌گذاری یکی از بارزترین شاخصه‌ها است اما متاسفانه تراز تجاری ما در کشاورزی منفی بوده است.

نماینده مردم ملایر در مجلس با انتقاد از اینکه تولیدات بخش کشاورزی در حال کاهش است، گفت: در حال حاضر تولیدات 109 میلیون تن می‌باشد که باید به 143 میلیون تن برسد اما در برنامه‌های حجتی به این موضوعات اشاره‌ای نشده است.

وی افزود: در شرایطی که دشمنان تحریم را برای کشور در پیش گرفته‌اند و بر اساس برنامه سهم صادرات نفتی باید کاهش داشته باشد جایگزین اصلی آن تولیدات کشاورزی است و وزارتخانه‌ای که مسئولیت آن را به عهده دارد وزارت جهاد کشاورزی است که باید نسبت به افزایش تولیدات و کاهش واردات اقدام کرده تا بتوانند تحریم‌ها را دور زنند. اگر وزارت جهاد کشاورزی نتواند چنین کاری را انجام دهد کدام وزارتخانه باید حماسه اقتصادی را رقم زند.

این عضو کمیسیون عمران مجلس نسبت به عدم حمایت از کشاورزان در مورد بیمه آنها انتقاد کرد و افزود: در کشور جشن خودکفایی گندم برگزار می‌شود در حالی که کشور و کشاورزی ما نیاز به برنامه‌ریزی پایدار دارد و اگر جشن خودکفایی واقعا خودکفایی بود امروز هم باید از مزایای آن بهره‌مند می‌شدیم.

چهاردولی ادامه داد: متاسفانه بهره‌وری در کشاورزی نرخ پایینی داشته و شاهد کاهش راندمان تولید هستیم، ایشان چه برنامه‌ای برای افزایش بهره‌وری و تولیدات در عملکرد محصولات کشاورزی دارند. آیا برنامه‌ای برای افزایش سهم تحقیق و مطالعات کاربردی و نیز افزایش راندمان آب گرفته شده است؟

وی با بیان اینکه تناسبی میان ساختار اداری با کشاورزی وجود ندارد، گفت: در کشور باید سازوکاری اندیشیده شود که بدانیم سالیانه تولید گندم کشور چقدر است در حالی که با رویکرد و سازوکار نامناسب هزینه‌های کشاورزی رشد بالایی را نشان می‌دهد که تغییر مداوم سیاست‌گذاری عامل نوسان شدید هزینه‌های تولید است.

نوروزی: افزایش ضریب خودکفایی از برنامه‌های حجتی است

یک نماینده موافق وزیر جهاد کشاورزی گفت: آقای حجتی قول داده با برنامه‌های کوتاه مدت، بلند مدت و میان مدت آسیب‌ها و چالش‌های موجود در این حوزه را شناسایی و مسائل را حل کند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رحمت‌الله نوروزی همچنین عنوان کرد: محمود حجتی نیرویی اهل مشورت، کارآ، صالح و باتجربه است.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: وزیر پیشنهادی در برنامه‌هایش افزایش ضریب خودکفایی از طریق افزایش بهره‌وری عوامل و منابع تولید و فناوری‌های نوین و بکارگیری روش‌های جدید تولید را قرار داده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ما در حوزه‌های کشاورزی، دامداری و مرغداری مشکلات زیادی داریم که در نشست‌هایی که با آقای حجتی داشته‌ایم قرار شده نسبت به حل آنها اقدام شود.

نوروزی به ذکر مثالی درباره محصول پنبه پرداخت و گفت: استان گلستان به سرزمین طلای سفید معروف است و در سال 57، 157 هزار هکتار زیر کشت گندم بودیم ولی الان فقط هفده هزار هکتار پنبه کشت می‌شود که آقای حجتی قول داده به این مساله نیز رسیدگی کند.

نماینده مردم علی‌آباد خاطرنشان کرد: جلوگیری از توسعه بی‌رویه کشت، تمرکز و ارتقای بهره‌وری، افزایش عملکرد در واحد سطح و مشکلات کم‌آبی مسائلی هستند که آقای حجتی قول داده برنامه بلندمدتی برای آنها ارائه دهد.

جباری: نام “حجتی” با جهاد کشاورزی عجین شده است

یک نماینده موافق وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: نام آقای حجتی با جهاد سازندگی و جهاد کشاورزی عجین شده است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، احمد جباری در نطق خود در موافقت با وزارت محمود حجتی خاطرنشان کرد: فردی که برای وزارت جهاد کشاورزی معرفی شده فردی است که برای مدیریت آن بسیار متناسب است و نام این وزارتخانه با نام آقای حجتی عجین شده و این مساله بر کسی پوشیده نیست، نام آقای حجتی برای همه کشاورزان و صنعتگران مرتبط با حوزه کشاورزی آشناست.

وی ادامه داد: حضرت امام سخنی دارند که می‌گویند ما باید در تولید محصولات خودکفا شویم و علاوه بر اینکه محصولاتمان کشور خودمان را اداره می‌کند بتوانیم صادرات هم داشته باشیم به این سخن امام قطعا در برنامه‌های آقای حجتی توجه خاص و ویژه‌ای شده است.

این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما در حوزه کشاورزی باید امنیت قضایی و توسعه پایدار داشته باشیم، این مساله می‌تواند نقش موثری در اشتغال، تولید ناخالص ملی و صادرات غیرنفتی داشته باشد.

این نماینده موافق وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، در پاسخ به یکی از مخالفان، گفت: در توصیف مدیریت و سلامت وزیر پیشنهادی باید بگویم این مساله در مورد ایشان از درجه اهمیت بالایی برخوردار است، آقای حجتی در خانواده‌ای رشد یافته که چهارده شهید و 9 جانباز را تقدیم انقلاب کرده است، خود ایشان هم در دوران دفاع مقدس در عملیات‌های بسیاری شرکت داشته و اعتقاد ایشان به مبانی نظام بر هیچ کس پوشیده نیست، از این منظر ایشان گزینه صالحی برای تصدی وزارت خواهد بود.

جباری ادامه داد: یکی از مخالفان گفتند آقای حجتی با جهاد سازندگی کار نکرده در صورتی که ایشان از اولین روز تشکیل جهاد سازندگی در کمیته کشاورزی آن مشغول به فعالیت بوده است.

نماینده مردم لنگرود در مجلس به سخنی از ابوالفضل بیهقی اشاره کرد و گفت: بیهقی در تاریخ خود جمله‌ای دارد که با اوضاع تاریخی امروز ما بسیار هماهنگ است، او می‌گوید کار چو گران شد مرد کارآزموده فرست، آقای روحانی با شناخت کاملی که از سختی اداره امور کشور دارد، برای عبور از گردنه مشکلات و تحریم‌ها مردان کارآزموده‌ای به میدان آورده و تجربه گرانقدر وزرای پیشنهادی را به عنوان یک سرمایه مدیریتی به کار گرفته است.

وی اضافه کرد: همکار مخالف ما گفتند آقای حجتی رشته تحصیلی متناسبی با این مسئولیت پیشنهادی ندارد. ایشان در رشته مهندسی عمران تحصیل کرده‌اند و همه می‌دانند که عمران یک شاخه بین رشته‌ای است. بیش از پنجاه درصد فعالیت‌های کشاورزی مرتبط با امورات عمرانی است، کشاورزی و اقتصاد با عمران عجین شده‌اند. سوابق آقای حجتی توان بالای مدیریتی و اشراف کافی به این وزارتخانه را نشان می‌دهند.

این نماینده موافق وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در ادامه صحبت‌هایش دلایل موافقت خود با این وزیر توضیح داد و گفت: در دوره قبلی وزارت آقای حجتی در تولید محصولات اساسی رشد چشمگیری داشتیم و در تولید گندم به خودکفایی رسیدیم و جشن خودکفایی گرفتیم، این در حالی است که در سال‌های قبل از مدیریت ایشان همواره تراز تجاری کشاورزی منفی بود و به طور میانگین همیشه سه میلیارد دلار کسری تراز داشتیم، در دوره او تراز کشاورزی مثبت شد.

جباری افزود: همچنین در دوره آقای حجتی بود که صادرات از واردات پیشی گرفت، در دوره‌ای که ایشان مدیریت داشتند به ازای هر متر مکعب آب حجم تولید از 700 گرم به 900 گرم افزایش یافت، لازم است با توجه به شرایط نامطلوب آب و نیاز به بهره‌وری بالا در این حوزه تجربه موفق ایشان یک بار دیگر به کار گرفته شود.

وی همچنین به مشکلات حوزه کشاورزی اشاره و تاکید کرد: برای این مشکلات راه‌حل‌هایی در برنامه پیشنهادی محمود حجتی گنجانده شده است.

نماینده مردم لنگرود در مجلس گفت: افزایش بهره‌وری با استفاده از روش‌های جدید در تولید یکی از برنامه‌های پیشنهادی ایشان است. همچنین برای کمبود نهاده‌های کشاورزی، بهبود تولید و سلامت محصولات، بهبود حمل و نقل کشاورزی و ساماندهی بازار محصولات کشاورزی و بکارگیری فارغ‌التحصیلان نیز در برنامه ایشان تدابیری دیده شده است.

لاهوتی: حجتی با تحصیلات عمران در وزارت راه موفق بود

نماینده مردم لنگرود در مجلس با بیان اینکه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در دوران مدیریتش در وزارت راه موفق بود، گفت: آقای حجتی با مدرک تحصیلی عمران چگونه می‌تواند مشکلات کشاورزی را حل کند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه حجتی تخصصی در کشاورزی نداشته و تحصیلات وی نیز در زمینه عمران است، گفت: حجتی در وزارت راه موفق بود اما ما در بخش کشاورزی نگران هستیم.

وی با اشاره به اینکه آمارهای ناصحیحی نسبت به زمینه‌های مستعد کشاورزی ارائه شده است، گفت: آقای احمدی‌نژاد زمین‌های مستعد کشاورزی را 36 میلیون هکتار اعلام می‌کرد شما می‌گویید 18 میلیون هکتار، این آمارها متفاوت است ما برای رسیدن به 37 میلیون هکتار با مدرک تحصیلی عمران چکار باید بکنیم.

نماینده مردم لنگرود با اشاره به وضعیت نامناسب تولیدات برنج، چای و یا ابریشم در شمال کشور گفت: هر سه محصول در زمان مدیریت شما نابود شد. در سازمان چای تخته شد، داستان واردات برنج هم که مقوله دیگری است، باغات کشاورزی تغییر کاربری پیدا کرد.

وی ادامه داد: حتی در مورد ابریشم نیز وضع به گونه‌ای شده که ما باید اکنون صادرکننده ابریشم باشیم نه وارد کننده.

خضری:حجتی برای مقابله با سرطان‌زا بودن مواد غذایی برنامه دارد

نماینده مردم پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: تراز تجاری در زمان تصدی‌گری وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی مثبت بوده و ایشان برای تامین امنیت غذایی برنامه دارد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رسول خضری در سخنان خود در موافقت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی ضمن محکومیت کشتار و قتل عام کردها در سوریه توسط نیروهای القاعده و همچنین تسلیت برای درگذشت شاعر و ادیب کرد، گفت: بخش عمده کشورهای دنیا اولین اولویت خود را تامین امنیت غذا قرار دادند و بیشتر کشورهایی که درگیر جنگ‌ بودند این اهمیت را به خوبی احساس کردند.

وی ادامه داد: تامین امنیت غذا به حدی مهم است که اولین توصیه معمار کبیر انقلاب به سیستم کشاورزی کشور این بود که علاوه بر خودکفایی باید در صادرات محصولات نیز گام‌های موثری برداریم و یکی از خصیصه‌های مهم دکتر حجتی بعد از تصدی وزارت راه و ترابری در سال 79 تا 84 که مسئولیت جهاد کشاورزی را در زمان ادغام بر عهده داشتند، همین موضوع بود.

نماینده مردم پیرانشهر در مجلس با اشاره به برنامه 10 ساله حجتی جهت خودکفایی محصولات استراتژیک، تصریح کرد: ایشان در طی چهار سال ثابت کردند که تراز تجاری بخش کشاورزی ما منفی بوده و این تراز منفی شامل قبل و بعد از انقلاب می‌شده است اما تنها زمانی که تراز تجاری کشور مثبت بود، در زمان تصدی‌گری مهندس حجتی بوده است.

خضری خاطرنشان کرد: تراز تجاری ما بعد از تصدی‌گری ایشان و در برنامه سوم 1/4 منفی بوده است و در زمان برنامه چهارم نیز سه میلیارد دلار مشکل وجود داشته و این نشان می‌دهد که کشور واردات زیادی داشته است.

وی با بیان اینکه بهداشت، درمان و حوزه غذا به امنیت غذایی مربوط می‌شود، گفت: به طور مثال کاهویی که مردم مصرف می‌کنند به دلیل داشتن کودهای نیتراتیک به شدت سرطان‌زا هستند، این موضوع شامل میوه‌ها و گوشت مرغ به دلیل استفاده از فلزات سنگین به شدت سرطان‌زا هستند و رسیدگی به این موضوعات نظارت بسیار دقیقی لازم دارد که دکتر حجتی با توجه به تجربه و تخصص و سابقه درخشان مدیریتی می‌توانند از عهده این موضوع بر آیند.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس همچنین بیان کرد: دغدغه اصلی حوزه کشاورزی جدای از بخش کشاورزی، فرابخشی آن است و طبق برنامه راهبردی وزیر پیشنهادی می‌توان مساله شش میلیون نفر بیمه نشده را تحت پوشش قرار داد.

خضری با اشاره به چالش‌های موجود در حوزه جهاد کشاورزی، اظهار کرد: من فکر می‌کنم اهداف برنامه آقای دکتر حجتی راه‌حل بسیار قوی و مرتفع است که پاسخگوی بسیاری از نیازها و مطالباتی است که در حوزه‌های انتخابیه از ما می‌شود.

وی با تاکید بر خودکفایی محصولات استراتژیک کشور، تصریح کرد: این محصولات جزو ابزارات جنگ نرم محسوب می‌شوند و ما در اقتصاد مقاومتی ناگزیریم از بحث تامین امنیت غذایی به عنوان یکی از راهبردهای استراتژیک نام ببریم که دکتر حجتی به خوبی این امتحان را پس داده‌اند. حفاظت و صیانت پایدار از منابع پایه با تاکید بر مهار بحران آب موضوع مورد توجه دیگری است که نیاز به ارتباط و مدیریت مهندس حجتی دارد.

نماینده مردم پیرانشهر در مجلس افزود: توسعه پایدار اصلاح الگوی کشت نکته مورد توجهی است اما ما فقط از پنجاه درصد ظرفیت زمین‌های کشاورزی نسبت به جهان استفاده می‌کنیم در حالیکه می‌توانیم این ظرفیت بهره‌وری را بالا ببریم.

خضری همچنین ارتقای کارآمدی نظام سیاستگذاری و نقش و سهم مشارکت کشاورزان را مورد تاکید قرار داد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی باید تصدی‌گری‌های حاکمیتی را بشناسد که این یکی از خصایص بارز و درخشان آقای مهندس حجتی است.

وی در ادامه اظهار کرد: توسعه ظرفیت و ارتقای کارآیی نظام توسعه فناوری و سازوکار با ساختار منابع و مناطق مختلف کشور اهمیت زیادی دارد که با توجه به آب و هوای مختلف در مناطق کشور نیاز به وجود استعدادهای زیادی است که در فصول مختلف سال محصولات مختلفی برای مصرف داخل و صادرات داشته باشیم که برای نیل به چنین هدفی نیز وزیر پیشنهادی راهبردهای زیادی دارند که به دلیل کاربردی بودن آنها مورد توجه قرار می‌گیرند.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: طبق برنامه پنجم اسناد بالا دستی و قانون اساسی و سند چشم‌اندازی که مقام معظم رهبری ترسیم نمودند برنامه راهبردی برای خودکفایی باید دقیق و مدیریت شده باشد و اگر کم‌کاری صورت گرفته بار سنگین دکتر حجتی به مراتب سنگین‌تر است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متاسفانه کمترین سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی انجام شده است، گفت: درآمدهای نفت باید به سمت تولید کشاورزی برده می‌شد چرا که در حال حاضر با بیش از 20 درصد درآمد اقتصاد، اشتغال و بهره‌وری کشور از جهاد کشاورزی است و متاسفانه به دلیل اینکه طی برنامه چهارم و پنجم این موضوع مغفول مانده در نتیجه سرمایه‌گذاری‌های خوبی انجام نشده است بنابراین تلاش ما این است که طبق برنامه دکتر حجتی این موضوع تحقق پیدا کند.

خضری یادآور شد: بسیاری از نمایندگان همچون آقای خسته‌بند، تابش، ثروتی و قوامی از من خواهش کردند که حمایت‌شان از آقای دکتر حجتی را پشت تریبون اعلام کنند.

وی با تاکید بر بحث بیمه‌های محصولات کشاورزی، اظهار کرد: در سال جاری این بیمه‌ها از هشت هزار و 500 به 1500 بیمه کاهش پیدا کرده که این یک فاجعه است چرا که بخش بیمه محصولات کشاورزی اهمیت ویژه‌ای دارد و دولت باید از آن حمایت کند. هدفمندی یارانه‌ها نیز در این بحث باید به درستی به کار گرفته شود.

نماینده مردم پیرانشهر در مجلس خطاب به رییس‌جمهور، گفت: ما در قسمتی از پیام دکتر روحانی دیدیم که ایشان می‌خواهند از ظرفیت اقوام و مذاهب به خوبی استفاده کنند. ما نیز می‌خواهیم همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند در سال 1404 بالاترین کشور از لحاظ توسعه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی باشیم. من به کلیات کابینه رای مثبت و به تک تک وزرا نیز رای مثبت دادم اما این گلایه را از رییس‌جمهور دارم که موازنه و توازن بین آرمان‌گرایی و عملگرایی رعایت نشده و اگر در کابینه یک نفر کرد اهل تسنن حضور داشت موج اتحاد و استقبال از کشور ما ایجاد می‌شد.

خضری خاطرنشان کرد: ما انتظار داشتیم که دکتر روحانی به این مهم عمل کنند و ان‌شاءالله در معاونت‌ها و سازمان‌های تحت نظر ریاست‌جمهوری این بحث جدی گرفته شود. من چون موافق بودم خواستم این انتقاد را به عنوان انتقادی سازنده مطرح کنم.

ادامه دارد

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین