امروز: جمعه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۲۷ Friday, 19 April 2024

جک‌ استراو: غرب باید به روحانی اعتماد کند

جک‌ استراو: غرب باید به روحانی اعتماد کند

جک استراو، حسن روحانی، رییس جمهور ایران را یک عملگرای واقعی دانست و ابراز خوش‌بینی کرد که توافق هسته‌یی با غرب امکان‌پذیر است.

 

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز به نقل از ایسنا ، جک استراو، وزیر امور خارجه پیشین انگلیس روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با کریستین امانپور خبرنگار شبکه خبری سی.ان.ان گفت: با او (روحانی) می‌توان معامله کرد و ما در گذشته قادر به این کار بودیم. من عمیقا معتقدم که این فرصت جدیدی برای مذاکرات مناسب است.

 

استراو زمانی که وزیر امور خارجه انگلیس بود با روحانی که در آن زمان (در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی) رییس مذاکرات هسته‌یی بود، همکاری نزدیک داشت.

 

استراو در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: روحانی یک ایرانی است و نماینده منافع ملی ایران است، بنابراین مردم باید به این مساله توجه کنند و کاملا درست است که وی چنین رویکردی دارد.

 

وزیر امور خارجه پیشین انگلیس خاطرنشان کرد که در جریان دور قبلی مذاکرات، روحانی بین رگباری از نیروها گیر افتاده بود و آن نیروها اکنون کمی در داخل ایران آرام گرفته‌اند.

 

استراو گفت که دلیل این امر تنها تحریم‌های اقتصادی علیه ایران نیست و یک فاکتور دیگر این است که روحانی از حمایت آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر معظم ایران برای دنبال کردن مذاکرات مستقیم برخوردار است.

 

وی گفت: کسانی به ویژه در آمریکا هستند که به ایرانیان اعتماد ندارند. اما کسانی نیز در ایران هستند که صرف نظر از سیاست‌های‌شان، به دلایل کاملا منطقی،‌ به آمریکایی‌ها اعتماد ندارند و تاحدودی به انگلیسی‌ها نیز اعتماد ندارند. بنابراین باید در این‌جا یک خیابان دو طرفه داشته باشیم. علاوه بر آن دکتر روحانی ممکن است نسبت به رییس‌جمهور خاتمی در موضع قدرتمند‌تری قرار داشته باشد، ولی از نظر سیاسی با شرایط دشواری روبه‌رو است.

 

وزیر امور خارجه پیشین انگلیس در ادامه گفت: من امیدوارم دولت آمریکا مجبور نباشد مرتب برگردد و از بالای شانه به فشاری که از اسراییل دریافت می‌کند، نگاه کند.

 

خبرگزاری سی.ان.ان در ادامه گزارشش نوشت که ایران امضا کننده معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌یی (ان.پی.تی) است که براساس آن کشورها حق غنی‌سازی اورانیوم برای مقاصد صلح‌آمیز را دارند.

 

استراو گفت که اگر مذاکرات با دشواری روبه‌رو شود دلیل آن همین مساله خواهد بود و افزود که مذاکره‌کنندگان در ژنو باید حرف دکتر روحانی درباره این که ایران به دنبال تولید سلاح هسته‌یی نیست را بپذیرند.

 

اما وی به امانپور گفت: من این را به عنوان دوست ایران می‌گویم متاسفانه سابقه‌ای درباره افشاگری‌هایی پیرامون آن چه ایران در زمینه فعالیت‌های هسته‌یی‌اش انجام می‌دهد، وجود داشته است.

 

وزیر امور خارجه پیشین انگلیس گفت که بنابراین، به جای این که دو طرف در زمینه غنی‌سازی صلح‌آمیز گیر کنند “به نظر من مسیر مفید‌تری که می‌توان آن را دنبال کرد چگونگی اعتمادسازی از طریق بازرسی‌های طولانی‌تر و سرزده‌تر از فعالیت‌های ایران است.”

 

او اظهار کرد که گزارشات تایید نشده‌ای وجود دارد حاکی از این که ایران در جریان مذاکرات ژنو پیشنهاد اجازه برای بازرسی‌های سرزده‌تری را در شش ماه آینده به عنوان یک گام اعتمادساز داده است.

 

استراو با اشاره به مذاکرات گفت: این شامل گام‌های جسورانه‌ای از جانب هر دو طرف است، ولی پاداش آن بسیار بزرگ است. اگر بتوانیم این مساله را حل کنیم ایران متحد طبیعی جامعه بین‌المللی و غرب خواهد بود.

 

وی تاکید کرد که به رسمیت شناختن و احترام گذاشتن به اهمیت استراتژیک و منطقه‌یی ایران باعث می‌شود روابط با افغانستان و عراق و یافتن یک راه‌حل احتمالی برای بحران سوریه آسان‌تر شود.

 

انتهای پیام

 

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین