امروز: پنج شنبه، ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۴۶ Thursday, 18 April 2024

حجاب زنان ایرانی متحول شده است

حجاب زنان ایرانی متحول شده است

باربارا اسلاوین همکار و تحلیل‌گر اندیشکده صهیونیستی و پایگاه تحلیلی المانیتور که در اولین نشست خبری رئیس‌جمهور شرکت کرده بود، به روایت حضور خود در ایران و تحلیل شرایط سیاسی – اجتماعی کشور پرداخته است.

 

به گزارش سایت تحلیلی و خبری بینانیوز‌ به نقل از مشرق  :نام “باربارا اسلاوین” را می‌توان در بسیاری از مقالات روزنامه‌های واشنگتن‌پست، نیویورک تایمز، شبکه خبری C-SPAN آمریکا، پایگاه تحلیلی المانیتور وابسته به ناتو و اندیشکده علوم و امنیت بین‌الملل(ISIS) وابسته به اسرائیل یافت که محور تحلیل‌ها و گزارش‌هایش حول مسائل ایران است. اسلاوین همچنین عضو موسسه ISIS، اندیشکده شورای آتلانتیک و دیگر موسساتی است که اصطلاحاً تحت عنوان “مؤسسات و سازمان‌های برانداز” شناخته می‌شوند و در پروژه‌های تغییر نظام و براندازی نرم فعالیت می‌کنند.

یکی از حوزه‌های مورد علاقه اسلاوین برنامه هسته‌ای ایران بوده است که در پوشش گزارش‌ها و تحلیل‌هایی از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان، – بویژه در خصوص سایت فردو – به شدت به خبرسازی و القای انحراف برنامه هسته‌ای ایران اهتمام می‌ورزید.

باربارا اسلاوین که از 17 سال پیش تا کنون به ایران رفت‌وآمد دارد، در دوران حوادث پس از انتخابات 88، نیز گزارش‌های مغرضانه‌ و غیرواقعی بر ضد ایران در رسانه‌های آمریکایی منتشر می‌کرد. وی بسیار علاقه دارد خود را واسطه و رابط بین دولت و مقامات ایران و آمریکا معرفی کند. همین علاقه اسلاوین موجب شد تا وی با حضور در اولین نشست خبری رئیس‌جهور جدید‌ دکتر حسن روحانی، این‌بار صراحتاً از احتمال بازگشایی مجدد کنسولگری آمریکا در ایران و رفت‌وآمد دیپلمات‌های آمریکایی به کشور سخن بگوید.

اسلاوین پس از بازگشت از سفر اخیر خود به ایران، گزارشی از این سفر، نشست خبری رئیس جهمور و شرایط اجتماعی ایران در پایگاه تحلیلی المانیتور وابسته به اندیشکده شورای آتلانتیک داده است.

وی در گزارش خود از اولین نشست خبری دکتر روحانی می‌نویسد: اگر حسن روحانی طرفدار مذاکره مستقیم با آمریکاست، دست‌کم در این نشست اشاره‌ای به آن نکرد. این در حالی بود که بسیاری از خبرنگاران تلاش می‌کردند از موضع رئیس‌جمهور درباره مذاکره با آمریکا مطلع شوند و روحانی نیز تنها با پاسخ‌های کلی نظیر موافقت با گفتگو و راه‌حل برد-برد جواب داد و در لفافه نیز مواضعی علیه اسرائیل گرفت.

اگر اوباما تبریک می‌گفت مقامات آمریکا برای تحلیف دعوت می شدند

اسلاوین روحانی را بدلیل اینکه تازه چند روزی از تحلیف او می‌گذرد، محتاط می‌خواند چرا که وی هنوز نیازمند کسب رأی اعتماد مجلس برای کابینه‌اش است. کابینه‌ای که این تحلیل‌گر موسسات آمریکایی آن‌ها را تکنوکرات‌هایی می‌خواند که نیمی تحصیل‌کرده آمریکا و از وزرای دولت‌های گذشته اصلاحات و کارگزاران هستند.

این خبرنگار و تحلیل‌گر آمریکایی از قول یک دیپلمات‌ ایرانی مستقر در تهران که با وی گفتگو کرده و خواسته نامش فاش نشود می‌نویسد: آمریکا با تبریک نگفتن به روحانی به مناسبت پیروزی در انتخابات فرصت خوبی را از دست داد. مقامات وزارت خارجه ایران انتظار داشتند اوباما یک تبریک ساده و صریح به مناسب پیروزی روحانی صادر کند، که اگر چنین اتفاقی افتاده بود احتمال حضور میهمانانی از آمریکا در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور وجود داشت.

اسلاوین به پاسخ روحانی به سوال خود نیز اشاره می‌کند و اذعان می‌کند که دکتر روحانی تمامی سوالاتی را که درمورد رابطه و مذاکره مستقیم با آمریکا پرسیده می‌شد با زیرکی از دادن پاسخ صریح و روشن خودداری کرده و با لطایف‌الحیل از آن می‌گذشتند.

این خبرنگار آمریکایی از دکتر روحانی در مورد احتمال مذاکره مستقیم و بازگشایی بخش کنسولی سفارت آمریکا برای صدور رواديد و سفر دیپلمات‌های آمریکایی به ایران پرسیده بود که رئیس‌جمهور با مزاح تصریح کرد که “شما زیادی خوش‌بین هستید” و تاکید کرد که پیش از رسیدن به این مرحله مسائل مهم‌تری هست که باید حل و فصل شود.

باربارا اسلاوین در ادامه از نظم روحانی نسبت به محمود احمدی‌نژاد نیز می‌نویسد: برخلاف احمدی‌نژاد که نشست‌های خبری‌اش بسیار طولانی و خسته‌کننده می‌شد، روحانی تنها 10 دقیقه بیش از یک ساعت زمان از پیش تعیین شده نشست را ادامه داد. به گفته اسلاوین برخلاف سید محمد خاتمی رئیس‌جمهور اصلاح‌طلبان، روحانی  تا کنون با هیچ‌ خبرنگار و رسانه غربی مصاحبه نکرده است.

حجاب زنان امروزی در ایران با روح قوانین اسلامی مطابقت ندارد

این عضو ارشد اتاق‌های فکر مطرح آمریکا در ادامه سفر خود به ایران، به میان مردم رفته و تحولات جامعه ایران – بویژه تهران – را نیز گزارش کرده است. به گفته وی، مردم ایران هنوز هم مطمئن نیستند روحانی بتواند شرایط آشفته اقتصادی کشور را که از دولت احمدی‌نژاد برجای مانده، بهبود ببخشد.

اسلاوین در گزارش خود با اشاره به 17 سال پیش که برای اولین بار به ایران سفر کرده بود، از جامعه ایران به عنوان جامعه‌ای متحول شده نسبت به آن دوران یاد می‌کند. به گفته وی، در آن زمان پوشش زنان به رنگ‌های سرمه‌ای، قهوه‌ای تیره، خاکستری و مشکی محدود می‌شد اما امروز حجاب در جامعه ایران معنای دیگری پیدا کرده و با طراوت شده است.

386030_203

به اعتقاد او، حجاب امروز زنان ایرانی از رنگ‌های تیره به رنگ‌های متنوع و شاد متحول شده و گرچه در ظاهر مطابق قوانین و حدود اسلامی است اما با روح قوانین اسلامی مطابقت ندارد. “این روزها در ایران – تهران – دیگر زنان زیر 50 سال چادری کم‌تر به چشم می‌خورند”.

سوابق اسلاوین در سفر به ایران

درخصوص سوابق خانم اسلاوین گفتنی است ایشان برای پوشش راهپیمایی 22 بهمن سال 1388 و پوشش اقدامات خلاف قانون و چارچوب عده‌ای، به ایران سفر کرده بودند. وی بار دیگر و در ماه‌های ابتدایی سال 1389 نیز با دریافت ویزای ایران قصد سفر به کشور را داشت که با اعتراض رسانه‌های و فعالان سیاسی کشور، سفر خود را لغو کرد.

وی از سال 1996 تا کنون 8 بار به ایران سفر کرده است که آخرین سفر وی پیش از حضور در نشست خبری دکتر روحانی، به حضور او برای پوشش اجلاس سران غیرمتعهدها در تهران باز‌می‌گردد که در حاشیه آن مصاحبه‌ای اختصاصی هم با علی‌اکبر صالحی وزیر امورخارجه وقت کشورمان انجام داد. اسلاوین در سفرهای خود پیش از انتخابات سال 1388 با هاشمی‌رفسنجانی و میرحسین موسوی نیز دیدار داشته است.

اسلاوین همچنین متن مصاحبه با دکتر احمدی‌نژاد در سفر به نیویورک را نیز منتشر کرده بود که پس از مدتی دفتر رئیس‌جمهور پیشین، چنین مصاحبه‌ای را از اساس تکذیب کرد.

386028_891

خانم باربارا در جریان حوادث پس از انتخابات 88 با گزارش‌ها، تحلیل‌ها و اخبار پی‌در‌پی در روزنامه‌های آمریکایی از جمله واشنگتن‌پست، به حمایت از اغتشاش و حرکت‌های غیرقانونی پرداخت و برای فشار بیشتر بر ایران، اخبار غیرواقعی از برنامه هسته‌ای ایران منتشر می‌کرد.

آزادی بیان و تردد خبرنگاران خارجی در ایران به حدی است که این افراد به راحتی با مسئولان بلندپایه کشور دیدار و گفتگو می‌کنند و به نقاط مختلف کشور و حتی نزدیکی مراکز حساس به راحتی سفر کرده و گزارش و خبر تهیه می‌کنند. خبرنگاران خارجی و بویژه آمریکایی، حتی آن‌دسته که به وضوح بر ضد نظام ایران تبلیغ و فعالیت می‌کنند به راحتی ویزای ایران را دریافت می‌کنند و تحت حمایت نیروهای انتظامی و امنیتی وارد کشور می‌شوند. این‌همه، در حالی است که به عنوان مثال خبرنگار ایران در نیویورک حق خروج از شعاع 25 مایلی از سازمان ملل و محل استقرار خود را ندارد و خبرنگاران ایرانی مستقر در اروپا یا از کشورهای مدعی آزادی بیان اخراج می‌شوند یا به بهانه‌های واهی بازداشت شده، تحت تعقیب قرار می‌گیرند.

 

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین