امروز: جمعه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۴۷ Friday, 19 April 2024

در نقد «ماه‌ عسل» مطرح شد: همواره شاهد ستاره‌کشی در تلویزیون بوده‌ایم

در نقد «ماه‌ عسل» مطرح شد: همواره شاهد ستاره‌کشی در تلویزیون بوده‌ایم

نشست نقد و بررسی «ماه‌ عسل» با حضور عوامل این برنامه و جمعی از مردم امروز (28 مردادماه) در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.

 

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز به نقل از ایسنا، احسان علیخانی،‌ فضل‌الله شریعت پناهی (مدیر گروه اجتماعی شبکه‌ی سه) ،‌ سیدتقی سهرابی (مدیرکل روابط عمومی صداوسیما)، محمدحسین لطیفی (کارگردان) و دکتر حسام‌الدین آشنا (استاد دانشکده‌ی فرهنگ و ارتباطات) در این نشست که اجرای آن را مرتضی جمشیدی برعهده داشت، حضور داشتند.

 

احسان علیخانی درباره‌ی دکور برنامه‌ی «ماه‌ عسل» گفت: در «ماه عسل» 90 ایده‌ی ساده برای دکور داشتیم و دکوری شبیه صحنه‌ی تئاتر را طراحی کرده بودیم. آن زمان دوست داشتم برای اولین‌بار این اتفاق بیفتد که جلوی تلویزیون یک پرده باز شود، قصه‌ای روایت شود و سپس آن پرده بسته شود. همچنین در «ماه عسل» سال 90 به‌لحاظ فضا محدود‌تر بودیم؛ اما در «ماه عسل» 92 توانستیم فضای بیشتری بگیریم، شاید نزدیک دوماه برای ساخت این دکور وقت گذاشتیم.

 

مجری «ماه عسل» در ادامه اظهار کرد: آنچه در طراحی دکور برای من اهمیت داشت، این بود که حتما عمق داشته باشد، چون ما در خیلی از دکورهای برنامه‌های تلویزیونی، عمق نداریم و همه‌چیز تخت است و نکته‌ی دیگر که برایم مهم بود، این بود که در دکور خیلی تنوع رنگی نداشته باشیم، چون تنوع رنگی، ذهن مخاطب را دچار سردرگمی می‌کند. در واقع، دکور برنامه را طوری طراحی کردیم که جلوی مهمان به‌جز من، چیز دیگری نباشد که بخواهد ذهنش را درگیر کند.

 

علیخانی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به این‌که 30‌، 40 درصد مهمانان «ماه عسل» 92 تا کنون به تهران نیامده بودند، بیان کرد: این افراد در رسانه‌ی ملی ما سهم دارند.

 

در میانه‌های نشست، کلیپی از پیدا شدن محمد طاها (گمشده‌ی ماه عسل) برای حاضران پخش شد که پس از آن، علیخانی درباره‌ی آن گفت: من چند روز مردد بودم که دزدیده شدن محمد طاها را در برنامه اعلام کنم، اما دیدم مادرش خیلی بی‌تابی می‌کند. به همین دلیل، این مسأله را صادقانه بیان کردم و خدا را شکر می‌کنم، از آن فرد نیز با هر شکلی که هست تشکر می‌کنم، چون با کارش باعث شده است که در این خانواده معجزه رخ دهد.

 

محمدحسین لطیفی که آخرین کار او «دودکش» در ماه رمضان از شبکه‌ی یک پخش شد و اکنون نیز در حال ساخت سریال «زمانی برای عاشقی» برای ایام محرم است، در این نشست حضور داشت و در ادامه‌ی صحبت‌های علیخانی، بیان کرد: با دیدن این فیلم دعا کنیم کسی که بچه را پس آورده، خدا به او اولاد دهد.

 

وی همچنین اظهار کرد: متأسفم که به‌خاطر مشغله‌ی کاری در رمضان، از دیدن همه‌ی قسمت‌های «ماه عسل» محروم بودم. شاید خیلی‌ها فکر کنند تولید برنامه‌ای مثل «ماه عسل» خیلی ساده است؛ اما بسیار بسیار کار سختی است و از احسان تشکر می‌کنم که همزمان هم کارگردانی قصه‌ای روی صحنه را برعهده دارد و هم اجرا را. به نظرم خودش هم باید شکرگذار خداوندی باشد که این توانایی را در او نهادینه کرده است.

 

لطیفی ادامه داد: من آمده‌ام که بگویم «ماه عسل» را ادامه دهید، هر سال مردم تشنه‌ی این لحظات هستند.

 

او گفت: مسوولان که در تلویزیون اجازه‌ی ساخت چنین برنامه‌ای را به احسان می‌دهند، دستش را بازتر بگذارند، آدم‌هایی را مثل احسان که جلوی دوربین با صداقت حضور می‌یابند، باید قدر بدانیم.

 

علیخانی ضمن بیان این‌که آشنایی او با لطیفی در حج تمتع بوده است، درباره‌ی لطیفی عنوان کرد: ما دو جنبه‌ی تألیفی داریم، چه در نوشتن و چه در برنامه‌سازی، خیلی از ما عادت داریم موضوعات ساده را برای مردم پیچیده کنیم، اما لطیفی اثبات کرده است که موضوعات پیچیده را به‌شدت ساده بازگو می‌کند.

.

Image00001

.

دکتر حسام‌الدین آشنا نیز در این نشست، گفت: وقتی از وظایف و کارکردهای رسانه‌ها صحبت می‌شود، درباره‌ی بسیج‌گری اجتماعی خیلی جدی صحبت می‌شود، یعنی تلویزیون باید بتواند در یک زمان خاص همه‌ی افکار عمومی را حول یک مسأله تجمیع کند. در دوره‌های جنگ و انتخابات بیشتر شاهد آن بودیم.

 

او ادامه داد: بحث امروز دنیا این است که آیا تلویزیون وظیفه‌اش بسیج‌گری اجتماعی‌ است؟ سوال دیگری که مطرح می‌شود این است که آیا «ماه عسل» را آغاز یا تداوم یک جنبش اجتماعی می‌توانیم تلقی کنیم یا برای یک لحظه‌ی تاریخی و یک بازه‌ی زمانی یک‌ماهه است؟ اگر رویکرد تلویزیون به سمت تداوم یک جنبش اجتماعی باشد و «ماه عسل» به این سمت برود، باید به این تلویزیون و برنامه، آفرین گفت.

 

آشنا اظهار کرد: تلویزیونی که 30 شب با احساسات، بمباران می‌کند، باید در طول سال پهن شود یا با شدت کمتر و استمرار بیشتر، جنبش اجتماعی ایجاد کند. گاهی استانداردهای اخلاقی را چنان بالا فرض می‌کنند که حتی فردی مانند آیت‌الله جوادی آملی هم باید ببیند در آن استانداردها جا می‌گیرد یا نه!

 

وی افزود: مقام معظم رهبری فرمودند بیایید فکر کنید کسانی که به آن‌ها می‌گوییم بد حجاب، یک نقص دارند ما چند نقص داریم؟ اگر تلویزیون همین کلام رهبری را بگیرد و به‌طور راهبردی بسط دهد، این تلویزیون، تلویزیونی خواهد بود که هیچ شبکه‌ی ماهواره‌یی به گرد پای آن نمی‌رسد، تلویزیون مردم باشید.

 

این استاد دانشگاه در بخشی دیگر از صحبت‌های خود، عنوان کرد: بعضی از برنامه‌ها هستند که رازگشا هستند. رازگشایی و اعتراف، چیزی است که در برنامه‌های گفت‌وگو محور به‌شدت جذاب است. این برنامه‌ها از لحاظ اخلاق حرفه‌یی و اجتماعی به‌شدت زیر سوال هستند. این‌که عواقب این رازگشایی در آینده‌ی آن فردی که رازگشایی شده، چه تأثیری دارد برای ما قابل پیش‌بینی نیست، نمی‌گویم نباید این کار را انجام داد، بلکه می‌گویم باید ملاحظات اخلاقی در نظر گرفته شود.

 

وی معتقد است: متأسفانه در تلویزیون جمهوری اسلامی ایران فعالیت‌هایی انجام شده که اعتمادزدایی عمیقی از این رسانه صورت گرفته است. گاهی بین شیوه‌ی برنامه‌سازی برنامه‌های زنده و ضبطی، تفاوت وجود دارد. تلویزیون جمهوری اسلامی به علت ضعف عملکرد یا سوء‌تدبیر برخی از مدیران، نباید مجوز دهد که از امکان برنامه‌سازی ضبطی عبور کنیم و محدود شویم به پخش برنامه‌ها زنده. ما می‌توانیم ضبط طولانی‌تر و پخش کوتاه‌تری داشته باشیم.

 

این استاد دانشگاه ادامه داد: در کنار همه‌ی این‌ها، حجم کیفیت تابع گزارش‌های ضبطی است که باید لحاظ شود، چیزی که در «ماه عسل» دیدیم گزارش‌های آرشیوی بود، نه تولیدی مختص این برنامه. سوال دیگر این است که آیا این برنامه‌ها مجری‌محور، مهمان‌محور، حضارمحور یا ترکیبی از این سه‌گانه هستند؟

 

او بیان کرد: متأسفانه به علت سوء تدبیر‌هایی که در سال‌های دراز در تلویزیون رخ داده، همواره ستاره‌کشی را در تلویزیون شاهد بوده‌ایم، ما برنتافته‌ایم که یک مجری ستاره‌ساز بدرخشد چون ممکن است، بعدا پررو و به اصطلاح «شاخ» شود. ما یا اجازه نداده‌ایم این ستاره شکل بگیرد یا اگر هم نصفه شکل گرفته، اجازه داده‌ایم خودش ادامه دهد، احسان علیخانی نیز رابطه‌اش با تلویزیون یک رابطه‌ی قهر و آشتی است.

 

آشنا افزود: واقعیت در رابطه‌ی مردم با تلویزیون این است که مردم چیزی به نام تلویزیون نمی‌شناسند، مردم برنامه و صاحب برنامه را می‌شناسند.

 

او همچنین در بخشی دیگر، عنوان کرد: این‌که تهیه‌کننده، مجری باشد تا کنون تجربه‌ی خوبی بوده است و مجری‌های خاص می‌توانند تهیه‌کننده هم باشند. برنامه‌ی «90» و «ماه عسل» نمونه‌های خوبی هستند.

 

آشنا اضافه کرد: ضعف «ماه عسل» همان حسن آن است، اگر مجری ما تجربه‌ی اجتماعی عمیق‌تری داشت، اگر مجرد نبود و عمق بیشتری داشت و زیاد حرف نمی‌زد و در گفت‌وگوها دخالت نمی‌کرد، شاید برنامه روان‌تر جلو می‌رفت. من به آقای روحانی اصرار کردم روز آخر برنامه‌ی «ماه عسل» ولو تلفنی به برنامه بیاید. او پرسید، برنامه برای چیست و من توضیح دادم و او گفت، حال مردم را خراب نکنید، بگذارید خوش باشند.

حاشیه‌ها

 

لوح تقدیر و تندیسی به مدیر گروه اجتماعی شبکه‌ی سه سیما و احسان علیخانی مجری برنامه « ماه عسل» اهدا شد.

.

Image00002

.

 

مرتضی جمشیدی مجری نشست گفت: احسان علیخانی شخصیتش به‌گونه‌ای است که می‌طلبد نقدش کنند.

 

در این نشست، معاون فرهنگی و هنری شهرداری تهران و مدیر فرهنگسرای رسانه نیز حضور داشتند که مدیر این فرهنگسرا در پایان نشست اعلام کرد که حدود دوهزار نفر از مخاطبان برنامه‌ی «ماه عسل» و هواداران احسان علیخانی در استادیوم فوتسال فرهنگسرا حضور دارند.

 

پیش از این، اعلام شده بود که این برنامه با حضور پرویز پرستویی برگزار خواهد شد که پرستویی به‌دلیل مشغله‌ی کاری نتوانست در این نشست حضور داشته باشد.

 

عده‌ای از هواداران علیخانی و برنامه‌ی « ماه عسل» از این‌که چندبار ساعت برنامه تغییر کرده بود و همچنین این‌که قرار بود علیخانی در جمع هواداران حضور یابد، اما این اتفاق نیفتاد، گله کردند.

.

Image00003

.

 

تاکنون دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین