امروز: شنبه، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۰۲ Saturday, 20 April 2024

دست رنج کشاورزان آذربایجان غربی در جیب دلالها

گزارش اختصاصی – به قلم سردبیر : حذف بسیاری از واسطه‌های بی‌مورد در بازار محصولات کشاورزی آذربایجان غربی از ضروریات است. هم اکنون محصولات کشاورزی با قیمت دو – سه برابر تولید شده به دست مصرف‌کننده می‌رسند در حالیکه سود بسیار اندکی دست کشاورزان را می‌گیرد. هر ساله با نزدیک...

گزارش اختصاصی – به قلم سردبیر : حذف بسیاری از واسطه‌های بی‌مورد در بازار محصولات کشاورزی آذربایجان غربی از ضروریات است. هم اکنون محصولات کشاورزی با قیمت دو – سه برابر تولید شده به دست مصرف‌کننده می‌رسند در حالیکه سود بسیار اندکی دست کشاورزان را می‌گیرد.

هر ساله با نزدیک شدن به ایام تابستان و به خصوص ماه مرداد و وارد شدن انواع میوه های تابستانی باغات کشاورزی استان آذربایجان غربی موضوع واسطه ها و دلال بازی ها داغ شده و دست رنج یک ساله کشاورزان زحمت کش، یک شبه توسط دلال ها به یغما می رود.
همچنین موضوع خشکسالی سال‌های اخیر و پدیده خشک شدن دریاچه ارومیه و ناکامی طرح های نجات دریاچه ارومیه از جمله عملیات انتقال آب رود ارس به دریاچه ارومیه که متاسفانه با هدف سیراب کردن دشت جلفا و شبستر در استان آذربایجان شرقی در حال انجام است، باعث بروز مشکلاتی در بخش کشاورزی شده و کشاورزان را به شدت متاثر کرده است که دولت آینده باید برای حمایت از کشاورزان در سال‌های خشکسالی تدبیری بیندیشد؛ به هر حال کشاورزی بسیار وابسته به آب است و باید کشاورزان در زمان‌های خشکسالی مورد حمایت قرار گیرند.
اگر چه آذربایجان غربی از جمله استان های مستعد و خوش آب و هوای کشور در زمینه کشاورزی است ولی باید نسبت به کم آبی و نبود منابع آبی اندیشید. همچنین طرح های مکانیزه کردن آبیاری زمین های کشاورزی باید جدی گرفته شود. در حال حاضر درصد کمی از زمین‌های کشاورزی استان آذربایجان غربی با آبیاری مدرن آبیاری می‌شوند.
این در شرایطی است که افزایش اعتبارات نوسازی مکانیزاسیون و توسعه آبیاری‌های مدرن از ضروریاتی است که دولت آینده باید به آن توجه کند و آن را در اولویت اقدامات خود قرار دهد. یکپارچه‌سازی اراضی استان نیز از دیگر اولویت های مکانیزه کردن آّبیاری زمین های کشاورزی است و مکانیزاسیون زمانی می‌تواند در تولید اجرایی شود که زمین‌ها یکپارچه شوند البته با اجبار نمی‌توان این کار را انجام داد بلکه یکپارچه‌سازی کاری است که نیاز به فرهنگ سازی، حمایت و تقویت این روحیه در بین کشاورزان دارد.
در حالی که تعیین قیمت تضمینی برای محصولات کشاورزی یکی دیگر از اقداماتی است که باید انجام شود و پایین بودن قیمت های تضمینی محصولات کشاورزی امسال نیز موجب ناراحتی کشاورزان استان شده است، ولی باید خرید تضمینی محصولات براساس واقعیت‌های موجود صورت گیرد. تعیین قیمت‌ تضمینی در محصولات استراتژیک باعث بالا رفتن تولید و اشتغال می‌شود و از قاچاق نیز جلوگیری می‌کند.
کارشناسان اقتصادی بر این باورند که روند تولید محصولات کشاورزی رو به افزایش است و توان و استعداد بسیار بیشتری در این بخش در کشور وجود دارد که باید از این توان در جهت تولید و ارزآوری استفاده کرد، به خصوص استان آذربایجان غربی که شرایط ویژه و فوق العاده ای برای کشاورزی دارد.
از سوی دیگر اجرای ناقص قانون هدفمندی یارانه ها نیز در حوزه صنعت و کشاورزی کشور و به تبع آن در آذربایجان غربی تاثیر منفی گذاشته است . به عبارتی یارانه‌های بخش کشاورزی باید نظام‌مند و قانون‌مند شوند.
همچنین حذف بسیاری از واسطه‌های بی‌مورد در بازار محصولات کشاورزی از ضروریات حوزه کشاورزی استان آذربایجان غربی است. هم اکنون محصولات کشاورزی با قیمت دو – سه برابر تولید شده به دست مصرف‌کننده می‌رسند در حالیکه سود بسیار اندکی دست کشاورزان را می‌گیرد.
کارشناسان اقتصادی معتقدند که تقویت اتحادیه‌های تعاونی بخش کشاورزی از جمله راهکارهای تقویت بازار محصولات کشاورزی است و ‌ این تعاونی‌ها پتانسیل دارند که محصولات را با حداقل واسطه به دست مصرف‌کننده برسانند.
این در حالی است که نبود صنایع تبدیلی در استان آذربایجان غربی و تعداد محدود کارخانه های محصولات کشاورزی و تعطیلی برخی از این کارخانه ها که ظرفیت خرید کمی را نیز بخود اختصاص داده اند موجب شده است در نهایت کشاورزان به صادر کردن محصول به سایر استانها تمایل پیدا کنند و همه ساله هم با مشکلات مختلفی مواجه می شود و این قصه نیز تکرار می شود.
از سویی بالا رفتن هزینه های تولید از جمله سموم کشاورزی و هزینه های برداشت مثل گران شدن شدید جعبه های چوبی و سبد های پلاستیکی و همچنین بالا رفتن دستمزد کارگران و قیمت های پایین خرید از کشاورزان موجب شده تا بعضی اوقات برداشت محصولات کشاورزی برای کشاورزان به صرفه نباشد و فقط جیب دلالان در این وسط پر شود.

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین