امروز: پنج شنبه، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۳۷ Thursday, 25 April 2024

دمشق: آمریکا حتی مخالفان را هم فریب داد

دمشق: آمریکا حتی مخالفان را هم فریب داد

وزیر اطلاع رسانی سوریه ضمن محکوم کردن انفجار اخیر در لبنان عنوان داشت که اولین و آخرین طرفی که از این انفجارهای تروریستی سود می‌برد رژیم صهیونیستی است.

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز به نقل از ایسنا ، عمران الزعبی،‌ وزیر اطلاع رسانی سوریه با محکوم کردن انفجار اخیر در شهر “الهرمل” لبنان اظهار کرد: این انفجار همانند دیگر حملات تروریستی است که لبنان، سوریه و عراق در آماج آن‌ها قرار دارند و هرچند که گروه‌های تروریستی مختلف در پشت این عملیات قرار دارند اما اولین و آخرین طرفی که از انفجارها سود می‌برد اسرائیل است.

 

وی در مصاحبه‌ای با شبکه المیادین در پاسخ به این سوال که آیا شرایط امنیتی در لبنان یا سوریه ظرف 10 روز آتی تشدید خواهد شد یا خیر گفت: احتمال تشدید شرایط وجود دارد و دستورها به گروه‌های مختلف کاملا مشخص و شفاف است و دولت آمریکا در هنگام برگزاری ژنو2 دستور خود را برای حمایت تسلیحاتی از مخالفان صادر کرد و از طرف رابرت فورد، سفیر سابق آمریکا در سوریه و دیگر شخصیت‌های همراه وی به صورت مستقیم در مذاکرات مداخله کرد و این امر دلیل اصلی برای بی‌نتیجه ماندن ژنو است.

 

الزعبی خاطرنشان کرد: هیات دولت سوریه در ژنو طرح‌هایی را برای ایجاد موضع مشترک با مخالفان ارائه داد که بیش از 90 درصد این طرح‌ها با تکیه بر معاهده ژنو1 بود. اما از لحظه‌ای که هیات ائتلاف مخالفان سوریه به ژنو آمد برای ما مشخص شد که این هیات از معاهده ژنو1 هیچ اطلاعی ندارد. چرا که اگر از این معاهده اطلاع داشت در‌می‌یافت که هیات سوری پیشنهادهای خود را براساس این معاهده مطرح کرده است.

 

وی تصریح کرد: مخالفان به ژنو آمدند تا از بندهای اول معاهده ژنو1 به بند نهم آن جهش کنند و در خصوص دولت انتقالی براساس برآوردهای آمریکا و خودشان صحبت کنند. به همین دلیل آن‌ها برای تاسیس یک پایگاه و یا ایجاد مواضع مشترک هیچ ایفای نقشی نکردند.

 

این مقام سوری عنوان داشت: آمریکایی‌ها و شخص رابرت فورد حتی هیات هماهنگ کننده مخالفان سوریه و دیگر گروه‌های مخالف در خارج از کشور را نیز فریب دادند. چرا که این گونه جلوه می‌دادند که بخش گسترده‌ای از مخالفان در ژنو حضور خواهند داشتند. اما شب قبل از برگزاری ژنو2 اسامی اعضای یک هیات دیگری را به ما ارائه دادند و بسیاری از گروه‌های مخالف در ژنو هیچ نمایندگی نداشتند.

 

وی در پاسخ به این سوال که “آیا در صورتی که هیات مخالفان دامنه حضور خود را گسترش ندهد هیات اعزامی از سوی دولت به دور دوم مذاکرات خواهد رفت یا خیر” گفت: بله هیات سوری در ژنو حضور خواهد یافت و ما طرفی در تشکیل هیات مخالفان نبودیم. بلکه آمریکایی‌ها، عربستانی‌ها و دیگر طرف‌ها آن‌ها را تشکیل دادند و ما زمانی که به ژنو می‌رفتیم این مساله را به خوبی می‌دانستیم که این کشورها در پشت این گروه‌ مخالفان قرار دارند و به همین دلیل ما همواره تلاش می‌کنیم تا آن‌ها را به اتخاذ موضعی واقع‌بینانه و منطقی دعوت کنیم.

 

 

این مقام سوری در ادامه افزود: عبارت امتیازدهی بسیار خطرناک است وما همواره تاکید کردیم که هیچ امتیازی در ژنو نخواهیم داد. ممکن است در مذاکراتی که آن‌ها در خصوص دولت انتقالی بر آن اصرار می‌ورزند امتیاز دهی کنیم چرا که دولت انتقالی برای ما به منزله یک دولت گسترده است که تحت لوای قانون اساسی لازم الاجرای سوریه عمل می‌کند. ما دارای نهادها و قانون اساسی هستیم و راه را برای مشارکت سیاسی در نظام و در فعالیت‌های حزبی و انتخابات باز می‌کنیم.

 

عمران الزعبی گفت: برخی می‌گویند که درصدد توقف اجرای قانون اساسی کنونی هستند اما آن‌ها نمی‌توانند این کار را بکنند چرا که این اقدام با معاهده ژنو1 مغایرت دارد.

 

وی در پاسخ به سوالی در خصوص سرنوشت مذاکرات در خصوص شکست دور دوم و همچنین امکان انتقال مذاکرات به داخل سوریه اظهار کرد: دولت سوریه از آغاز هیچ گاه درصدد نبوده تا هیچ کسی را در مذاکرات به حاشیه براند و شواهد بسیاری در این خصوص در دست دارد. برخی از گروه‌های مخالف در داخل سوریه هستند که می‌گویند خواهان مذاکره مستقیم با دولت سوریه نیستند و آن‌ها خواهان مذاکره با حضور اتحادیه عرب، عربستان، قطر، ترکیه و دیگر کشورها هستند و به عبارت دیگر می‌توان گفت که آن‌ها مخالف مذاکره هستند. دولت سوریه آماده مذاکره با تمامی مخالفان سوری است که در ژنو حضور نداشتند و آماده است مذاکرات را با آن‌ها براساس روحیه ملی گرایی بالایی آغاز کنند و ملی گرایی بالا ایجاب می‌کند که همگان در زمینه پایان دادن به خونریزی‌ها و توقف تخریب سوریه و حفظ جان تمامی سوری‌ها عمل کنند.

 

انتهای پیام

 

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۱ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۱ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین