امروز: جمعه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۲۵ Friday, 19 April 2024

رئيس جمهور: ایران قصد دارد ظرف سه ماه به بحران هسته‌ای خاتمه دهد

رئيس جمهور: ایران قصد دارد ظرف سه ماه به بحران هسته‌ای خاتمه دهد

دكتر حسن روحانی در گفت‌وگو با واشنگتن‌پست گفت ترجیح ایران این است که با برگزاری مذاکرات فشرده٬ بحران هسته‌ای جمهوری اسلامی ايران ظرف سه ماه خاتمه پیدا کند. روحانی می‌گوید این مهم‌ترین مسئولیت دولت او است.

به گزارش سايت تحليلي و خبري بينانيوز ، سفر حسن روحانی٬ رئیس‌جمهور كشورمان به نیویورک و سخنرانی‌ها٬ دیدارها و مصاحبه‌های وي در این سفر کوتاه همچنان در کانون توجه رسانه‌های جهان است.

آقای روحانی که سخنرانی روز چهارشنبه‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل با استقبال بسیاری از کشورها مواجه شده٬ حالا در گفت‌وگو با روزنامه واشنگتن‌پست می‌گوید که ایران قصد دارد در یک بازه زمانی سه تا شش ماهه و با مذاکرات منسجم و فشرده با قدرت‌های جهانی٬ به بحران مزمن هسته‌ای که بیش از یک دهه از آغاز آن می‌گذرد پایان دهد.

آقای روحانی روز (سه‌شنبه  دوم مهر) در مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد که ایران آماده گفت‌وگوهای فشرده و بدون تاخیر با غرب است و حالا در گفت‌وگو با دیوید ایگنیتس٬ خبرنگار واشنگتن‌پست گفته که «بستن پرونده هسته‌ای» یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌های دولت او است و برای این کار آیت‌الله خامنه‌ای٬ رهبر ايران٬ به او اختیارات کامل داده است. آقای ایگنیشس می‌گوید گزارش‌های سازمان‌های اطلاعاتی غربی هم موید ادعای آقای روحانی درباره دامنه گسترده اختیاراتش در موضوع هسته‌ای است.

رئیس‌جمهور ایران گفت که تنها راه حصول پیشرفت در مذاکرات تعیین یک جدول زمانی مشخص است و مذاکرات باید کوتاه باشند. به اعتقاد حسن روحانی «هرچه مذاکرات کوتاه‌تر باشند٬ نفع آن برای همه طرف‌های درگیر بیشتر خواهد بود.» آقای روحانی گفت که حل پرونده هسته‌ای می‌تواند مقدمه‌ای برای گفت‌وگوهای گسترده‌تر ایران و آمریکا بر سر دیگر مسائل و اختلافات موجود میان دو کشور باشد.

او گفت ترجیح ایران حل سه‌ماهه این مساله است٬ اما حتی اگر در طول شش ماه هم بتوان این پرونده را بست٬ دست‌آورد بزرگی است. آقای روحانی تاکید کرد که در هر صورت این بحران باید ظرف چند ماه حل شود و کار نباید به سال بکشد. واشنگتن‌پست شتاب ایران برای ورود به مذاکرات جدی با غرب را نشانه‌ای از اثربخش بودن تحریم‌های گسترده علیه جمهوری اسلامی خوانده است.
عزم و اراده ایران برای بستن «هرچه سریع‌تر» پرونده هسته‌ای

مصاحبه آقای روحانی با روزنامه واشنگتن‌پست ساعاتی پیش از برگزاری مذاکرات روز پنج‌شنبه (۴ مهر) ایران و۱+۵ بر سر برنامه هسته‌ای منتشر شده است. در این نشست قرار است محمدجواد ظریف و جان کری٬ وزرای خارجه ایران و ایالات متحده هم برای نخستین بار دیداری مستقیم داشته باشند.

محمدجواد ظریف هم پیش‌تر در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرده بود که حل‌وفصل هرچه سریع‌تر بحران هسته‌ای٬ اولویت اصلی ایران است. به گفته او «جمهوری اسلامی اراده و آمادگی سیاسی لازم برای مذاکرات جدی را دارد و امیدوار است که طرف مقابل هم این عزم و اراده را داشته باشد.»

در نشست روز پنج‌شنبه٬ علاوه بر وزاری خارجه ایران٬ آمریکا٬ چین٬ روسیه٬ بریتانیا٬ فرانسه و آلمان٬ کاترین اشتون٬ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم شرکت خواهد کرد.

چشم‌اندازی روشن برای سازش هسته‌ای؟

ایران از سال ۲۰۰۶ به‌صورت منقطع مشغول مذاکره با ۱+۵ بوده٬ اما این مذاکرات تا کنون هرگز نتیجه‌بخش نبوده است. با روی کار آمدن «دولت تدبیر و امید» امید به حل‌وفصل این بحران در هر دو طرف ماجرا به‌طور بی‌سابقه‌ای تقویت شده است. لغو تحريم هاي ایالات متحده و اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی از مهم‌ترین خواسته‌های ایران در برابر سازش احتمالی بر سر بحران هسته‌ای است.

دكتر روحاني در مصاحبه با واشنگتن‌پست٬ با اشاره به تحولات اخیر در سوریه هم گفت ایران می‌خواهد در مذاکرات ژنو برای یافتن راه‌ حلی سیاسی برای بحران جاری در سوریه شرکت کند و برای این موضوع پیش‌شرطی ندارد. آمریکا پیش‌تر بارها با حضور تهران در این مذاکرات مخالفت کرده بود٬ اما اکنون مقامات دولت آمریکا می‌گویند یافتن راه‌ حلی برای سوریه بدون مشارکت ایران امکان‌پذیر نیست و ممکن است از مقامات ایرانی برای شرکت در این مذاکرات دعوت شود.

./.

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین