امروز: شنبه، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۴۷ Saturday, 20 April 2024

رئیس جمهور فرانسه:درهای کنفرانس سوریه به روی روحانی باز است

روحاني

فرانسه٬ از مخالفان سرسخت مشارکت ایران در کنفرانس صلح برای سوریه٬ با انتخاب حسن روحانی در موضع خود تجدید نظر کرده است. فرانسوا اولاند از رئیس‌جمهور منتخب ایران خواست که در «ژنو ۲» حضور یابد.

به گزارش سايت تحليلي خبري بينانيوز, فرانسوا اولاند٬ رئیس‌جمهور فرانسه٬ سه‌شنبه (۲۸ خرداد) پس از پایان نشست هشت کشور صنعتی (جی ۸) تصریح کرد که برای مشارکت در کنفرانس صلح سوریه در ژنو، درها به روی ایران باز است.

وی گفت، رئیس‌جمهور منتخب ملت ایران٬ حسن روحانی٬ می‌تواند در آن حضور یابد. اولاند بار دیگر تاکید کرد که بشار اسد در این کنفرانس و نیز در آینده سوریه جایی نخواهد داشت.

رهبران هشت کشور صنعتی که در ايرلند شمالي گرد هم آمده بودند٬ خواستار برگزاری هرچه سریع‌تر کنفرانس سوریه موسوم به «ژنو ۲» شدند؛ کنفرانسی که در آن قرار است قدرت‌های غربی در کنار روسیه و چین و کشورهای تاثیرگذار منطقه خاورمیانه برای پایان دادن به جنگ داخلی سوریه و فراهم کردن بستر گذار سیاسی در این کشور راه حلی بیابند. هنوز تاریخی دقیق برای برگزاری این کنفرانس تعیین نشده است.

فرانسوا اولاند در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: «درباره حضور ایران بگذارید صبر کنیم تا رئیس‌جمهور جدید روی کار بیاید و ببینیم آیا می‌توانیم به تعاملی سازنده دست یابیم یا نه؛ من معتقدم که او شخصیت سازنده‌ای است و حتما از حضور او استقبال خواهم کرد.»

فرانسه٬ پیش‌تر از مهم‌ترین مخالفان مشارکت ایران در مذاکرات صلح برای سوریه بود. استدلال مقامات فرانسوی این بود که ایران تمایلی به تحقق صلح در سوریه ندارد و از این فرصت برای منحرف کردن نظرها از مذاکرات هسته‌ای با جمهوری اسلامی استفاده خواهد کرد.

دكتر حسن روحانی که منتخب ملت ایران در انتخابات یازدهمین دوره ریاست ‌جمهوری بود٬ با وعده تشکیل «دولت تدبیر و امید» توجه اکثریت را در ایران جلب کرده و بسیاری از ایرانیان منتظر تحقق وعده‌های او در زمینه «تعامل گسترده با جامعه جهانی» هستند. ایرانی‌ها امیدوارند که وی با حل‌وفصل بحران هسته‌ای از فشارهای موجود علیه ایران بکاهد و موقعیت اقتصادی و سیاسی کشور را ارتقا دهد.

sae

هفت به علاوه یک؛ موضع سرسختانه روسیه در قبال برکناری بشار اسد

رهبران هفت کشور دیگر در نشست «جی ۸» تلاش بسیاری کردند تا ولادیمیر پوتین٬ رئیس‌جمهور روسیه را متقاعد کنند که با برکناری بشار اسد از قدرت موافقت کند.

فرانسوا اولاند در این باره به خبرگزاری فرانسه گفت: «سوریه با بشار اسد هیچ آینده‌ای نخواهد داشت٬ اما روس‌ها هنوز آماده نیستند که این نکته مهم را بگویند٬ یا بنویسند. وقتی از گذار سیاسی در سوریه حرف می‌زنیم٬ بدیهی است که بشار اسد نمی‌تواند بخشی از آن باشد یا هدایت آن را برعهده بگیرد.»

فرانسه در قبال مخالفان رژیم سوریه هم موضعی بسیار حامیانه دارد و از هواداران سرسخت ارسال تسلیحات برای آنها بوده است. فرانسه و بریتانیا در هفته‌های گذشته سرانجام توانستند اتحادیه اروپا را متقاعد کنند که تحریم‌ها برای ارسال سلاح به سوریه را لغو کند٬ اما می‌گویند هنوز از این فرصت برای انتقال تسلیحات به مخالفان استفاده نکرده‌اند.

با این همه٬ فرانسه هم در کنار آمریکا معتقد است که اقدامی فوری باید صورت گیرد تا موازنه قوا در سوریه تغییر کند و کفه ترازو به نفع مخالفان سنگین‌تر شود. باراک اوباما٬ رئیس‌جمهور آمریکا هم در این نشست هشدار داد که دیگر «شانس زیادی برای حل بحران سوریه با راه‌حل‌های دیپلماتیک باقی نمانده است.»

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین