امروز: چهارشنبه، ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۱۰ Wednesday, 17 April 2024

راهکارهای توسعه ، ایجاد ثروت و اقتصادی سازی کشاورزی آذربایجان غربی

راهکارهای توسعه ، ایجاد ثروت و اقتصادی سازی کشاورزی آذربایجان غربی

به قلم سردبیر: گزارش اختصاصی – تولید دانش بنیان با اتکا به منابع انسانی کارا و استفاده از فناوری‏ های جدید دانشگاهی بعنوان اصلی‏ترین عوامل ایجاد ثروت و اقتصادی سازی تولید جهت عبور هوشمندانه از چالش‏های اقتصاد کشاورزی آذربایجان غربی موثرند.

:

آذربايجان غربي يكي از استان هاي سرسبز با منابع زير زميني فراوان و خاك حاصلخيز در شمالغرب كشور در موقعيتي بسيار استراتژيك به لحاظ كشاورزي و اقتصادي واقع است. يك ميليون هكتار زمين قابل كشت، نزولات مناسب جوي، توليد سالانه بيش از 5/5 ميليون تن محصولات زراعي، باغي، دامي، طيور، توليدات شيلاتي، عسل و توسعه صنايع غذايي بخش كشاورزي آذربايجان غربي را به موقعيتي مساعد و فراهم براي سرمايه گذاري تبديل كرده است.

:
بالابردن ظرفيت توليد محصولات كشاورزي تا 10 ميليون تن با توجه به امكانات موجود و پتانسيل هاي آبي و خاكي در آذربايجان غربي در طي يك برنامه پنج ساله نشان دهنده ظرفيت اين استان در بخش كشاورزي است كه سرمايه گذار خاص خودش را مي طلبد.
مجموعه اين ظرفيت ها و توانمندي ها سبب شده است كه آذربايجان غربي در منتهي اليه شمالغرب كشور سرزمين فرصت هاي طلايي براي سرمايه گذاري در بخش کشاورزی داشته باشد.

:
اقتصادی که بر پایه بهره وری بالای عوامل تولید، کارآمدی توزیع و کاربرد دانش در مدیریت شکل گرفته باشد، می تواند پیشرفت کشاورزی آذربایجان غربی را به ارمغان آورده و این امر مستلزم ارتباط مؤثر فرآیند تولید علم با فرآیند تولید خواهد بود. کارآمدی مدیریت تحقیقات‏، انتقال و ترویج از الزامات مهم تحقق توسعه با رویکرد اقتصادی دانش بنیان است.

:
این در حالی است که کارشناسان اقتصادی معتقدند که جهت عبور هوشمندانه از چالش‏های اقتصاد کشاورزی، تولید دانش بنیان با اتکا به منابع انسانی کارا و استفاده از فناوری‏ بعنوان اصلی‏ترین عوامل ایجاد ثروت و اقتصادی سازی تولید در حوزه کشاورزی آذربایجان غربی مطرح هستند.

:
دولت به منظور گسترش وتنوع بخشی به تولیدات بخش کشاورزی در کشور تلاش می کند و در استفاده بهینه از منابع موجود در توسعه و تنوع بخشی به تولیدات با ارزش اقتصادی بالا اهتمام ویژه ای دارد و در چنین شرایطی پرورش زالو از توجیه اقتصادی بالایی برخوردار و در حال حاضر هر قطعه زالو در کشور سه تا سه هزار و 500 ریال بفروش رسیده و ارزش اقتصادی این آبزی در سطح کشورهای اروپایی بین چهار تا شش دلار متغیر و تولید و صادرات نظام یافته آن می تواند قابلیت های اقتصادی بخش کشاورزی آذربایجان غربی را بیش از پیش افزایش بخشد.

:
تکثیر و پرورش زالوی طبی در بعضی از استانهای کشور با موفقیت همراه بوده، بگونه ای که زالوی پرورشی توانسته نیازهای بازار تقاضا را پوشش دهد و با توجه به اقبال مردم به طب سنتی و شرایط اقلیمی مناسب برخی از استانها جهت پرورش انبوه این آبزی ارزشمند مناسب است و باید در راستای توسعه پرورش زالو و درکنار آن ایجاد فرصت‌های شغلی جدید برای جوانان و افزایش درآمد اقتصادی بهره برداران در مناطق مختلف کشور در راستای حمایت از تولیدکنندگان و هدایت آنان برای کسب درآمد منطقی از تولید محصولات مختلف تلاش شود.
سرمایه‌گذاران می توانند با توجه به اقتصادی بودن و ارزآوری تولید صنعتی زالو، نسبت به پرورش آن اقدام و در این زمینه سرمایه گذاران می توانند در جذب، هدایت و حمایت کارشناسی از علاقه مندان به سرمایه گذاری در این بخش از تولیدات ارزشمند کشاورزی با ضریب اطمینان بالایی عمل نمایند.

:
از جمله راههای مورد نیاز در توسعه مطلوب و هدفمند بخش کشاورزی استان ، کشف بازارهای تازه و نفوذ در آن با تکیه به ظرفیت های بالقوه آذربایجان غربی است و در شرایطی که توسعه صادرات غیرنفتی یک برنامه مهم اقتصادی دولت بشمار می آید، طرح پرورش زالو بلحاظ زودبازده بودن، توجیه اقتصادی بالایی را بهمراه داشته و می توان این ظرفیت بکر را در راستای توسعه اقتصادی بخش مهم کشاورزی کشور بکار گرفت.
از سوی دیگر اگر در پی حل بحران دریاچه ارومیه و معضل بیکاری در منطقه آذربایجان غربی هستیم، بایستی به حوزه کشاورزی توجه جدی داشته باشیم. هر چند تخصیص مناسب بودجه و اعتبارات به کشاورزی آذربایجان غربی نیز بسیار راهگشاست و بخش کشاورزی کلیدی است که می تواند قفل بحران خشکی دریاچه ارومیه و نیز معضل بیکاری جوانان منطقه و مهاجرت های بی رویه به کلانشهرها را باز کند.

:
اگر بخش کشاورزی بطور جدی مورد توجه قرار گیرد، می توان از هدر رفت آب در حوزه های آبریز دریاچه ارومیه جلوگیری کرد که خود این موضوع می تواند نقشی تعیین کننده در حل مشکل بی آبی این دریاچه باشد چرا که بخش قابل توجهی از آب مورد نیاز این دریاچه، در اراضی کشاورزی مناطق همجوار مورد بهره برداری قرار می گیرد.

:
همگان نیز بر لزوم اصلاح مکانیزم های آبیاری در اراضی کشاورزی تاکید می کنند و بایستی با اصلاح روش های آبیاری سنتی در اراضی همجوار ارومیه، ضمن جلوگیری از هدر رفت آب های سطحی و زیرزمینی نسبت به افزایش بهره وری از منابع آبی موجود اقدام کرد چرا که با روش های آبیاری فعلی نه تنها آب های سطحی بدرستی مورد استفاده قرار نمی گیرند بلکه با حفر چاه های غیر مجاز بیش از بیش به بحران کم آبی دریاچه ارومیه و شوری اراضی همجوار دامن زده می شود.

./.

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۰ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۰ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین