مدیرعامل راهآهن با بیان اینکه برنامه داریم قطارهای سریعالسیر در ایران توسعه یابد، گفت: در صدد هستیم تا سرعت قطارها را به 160 کیلومتر بر ساعت افزایش دهیم و رشد 12.7 درصدی در بخش مسافر و 17.5 درصدی در بخش بار سالانه داشته باشیم.
:
به گزارش سایت تحلیلی و خبری بینانیوز ، محسن پورسیدآقایی امروز در همایش بینالمللی امور مسافری و سیستمهای ریلی سریعالسیر اظهار داشت: قطارهای سریعالسیر این مزیت قابل توجهی را دارند که آلودگی کمتری نسبت به اتومبیل و هواپیما در محیط زیست ایجاد میکنند.
:
به گزارش فارس، وی ادامه داد: امروز در راهآهن سریعالسیر با حذف تقاطعهای همسطح، عدم توقفهای متوالی، نداشتن قوسهای متوالی و داشتن مسیرهای مستقل شاهد توسعه راهآهن و ایجاد سرعتهای 250 تا 350 کیلومتر بر ساعت هستیم.
:
وی با بیان اینکه توجه به قطارهای سریعالسیر در راهآهن رو به افزایش است، گفت: در آسیا ژاپن با دارا بودن قطارهای سریعالسیر با سرعت 320 کیلومتر از کشورهایی است که از نیم قرن پیش دنبال احداث خطوط ریلی سریعالسیر بود.
:
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در جمهوری اسلامی ایران دو پروژه راهآهن سریعالسیر مدنظر است که شامل راهآهن تهران- اصفهان و تهران- مشهد است.
:
مدیرعامل راهآهن بیان کرد: نخستین قطار سریعالسیر در مسیر تهران- قم- اصفهان در حال اجرا است؛ طول این مسیر 412 کیلومتر و برنامه حرکت قطار بر مبنای سرعت 300 کیلومتر بر ساعت است.
:
پورسیدآقایی گفت: عملیات زیرسازی مسیر حدود 70 درصد پیشرفت دارد و دو دستگاه تونل به طول 300 متر و 40 دستگاه پل و تعداد 600 دستگاه پل کوچک در این مسیر به کار میرود.
:
مدیرعامل راهآهن گفت: با بهرهبرداری از این پروژه زمان جابه جایی مسافر بین تهران- اصفهان به کمتر از دو ساعت خواهد رسید.
:
معاون وزیر بیان کرد: طرح برقی و سریعالسیر کردن خط آهن تهران- مشهد نیز در دست اجرا است که با بازسازی و بهسازی زیربنا و تامین ناوگان در 4 سال آینده به بهرهبرداری میرسد.
:
پورسیدآقایی گفت: مبنای سرعت طراحی در این مسیر 250 کیلومتر بر ساعت و بهرهبرداری آن با سرعت 200 کیلومتر بر ساعت خواهد بود.
:
معاون وزیر اضافه کرد: این طرح ظرفیت جابه جایی 35 میلیون مسافر و 10 میلیون تن بار را دارد و زمان سیر را از 10 ساعت به 6 ساعت کاهش میدهد.
:
معاون وزیر افزود: هماکنون راهآهن ایران با بیش از 10 هزار کیلومتر مسیر ریلی دارای هزار و 70 دستگاه واگن مسافری است و سالانه 28 میلیون مسافر را جابه جا میکند.
:
پورسیدآقایی گفت: توسعه ناوگان مسافری و خطوط ریلی جزو برنامههای راهآهن ایران است تا بدین ترتیب در پایان سال 1404 جابه جایی مسافر از 28 میلیون نفر فعلی به 58 میلیون نفر خواهد رسید.
:
وی یادآور شد: در صددیم تا سرعت قطارها در سایر خطوط ریلی به 160 کیلومتر بر ساعت افزایش یابد.
:
معاون وزیر گفت: برنامه داریم در بخش مسافری سالانه 12.7 درصد در بخش مسافر و 17.5 درصد در بخش بار رشد داشته باشیم.
:
وی یادآور شد: هزینه زیرساخت در قطارهای پرسرعت بسیار بالاتر از هزینه قطارهای کلاسیک است اما بازده سود آن بیشتر از قطارهای معمولی است.
:
./.