امروز: چهارشنبه، ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۵:۰۲ Wednesday, 24 April 2024

روحانی: هیچ کشوری در انزوا به توسعه مطلوب نمی‌رسد

روحانی: هیچ کشوری در انزوا به توسعه مطلوب نمی‌رسد

رئیس‌جمهور با اشاره به ظرفیت‌های استان سیستان و بلوچستان به ویژه منطقه چابهار گفت: با مهیا شدن شرایط گازرسانی به چابهار این منطقه می‌تواند به یک مرکز صنعتی در کنار تجاری بودن آن تبدیل شود.

 

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز به نقل از ایسنا ،  حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در جمع مردم چابهار به اهمیت موضوع امنیت در این منطقه اشاره کرد و افزود: در کنار امنیت، ایجاد رابطه دوستی، محبت، تعاون، همکاری و آنچه امروز به عنوان ایثار و همبستگی در این استان و منطقه شاهد هستیم، نیز مهم است.

 

متن کامل سخنان حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در جمع مردم چابهار به این شرح است:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدالله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا و نبینا محمد و آله اجمعین

 

از اینکه مدتی طولانی در هوای گرم و زیر آفتاب با لطف و محبت تان به این خادمتان در اینجا مانده‌اید سپاسگزار و متشکرم .گرمای هوا کجا و گرمای محبت شما و لطف شما کجا؟

 

افتخار دولت یازدهم این است که در اولین سفر در سال ۹۳ چهره شما مردان و زنان با ایمان و قهرمان و دلاور این سرزمین را زیارت کرد.

 

دولت، استان مرزی و استراتژیک سیستان و بلوچستان را به عنوان قلب ارتباط ایران با دنیای شرق و شمال ایران و مرکزی می داند که مناطق مختلف شرقی و شمالی و حتی جنوبی این منطقه را به بندر مهم چابهار متصل می کند.

 

البته توسعه در یک استان و منطقه، تنها به مفهوم ایجاد یک کارخانه، مجتمع یا بندر و امکانات اقتصادی نیست؛ توسعه لوازمی دارد و باید آن را همه جانبه ببینیم و اگر همه جانبه نبینیم نمی توانیم شاهد تعالی و سعادت مادی و معنوی باشیم .

 

اولین قدم توسعه، ایجاد محیط امن در یک منطقه است . امروز در این استان، اراده مصمم همه اقوام، اعم از بلوچ و سیستانی، زن و مرد، همه طوایف و اقوام و شیعه و سنی را کاملا مشاهده می کنم .

 

اگر شما مردم مصمم به ایجاد توسعه پایدار در این استان باشید، بی تردید موفق خواهید بود؛ همان طور که امروز این توفیق را مشاهده می کنیم. دولت و نیروهای مسلح، اعم از سپاه و ارتش و نیروی انتظامی و بسیج، در کنار شما مردم امنیت این سرزمین را مستحکم و پایدار خواهند کرد. در کنار امنیت، ایجاد رابطه دوستی و محبت، تعاون و همکاری و آنچه ما امروز به عنوان ایثار و تعاون و همبستگی و محبت در این استان و منطقه شاهد آن هستیم وجود دارد.

 

در کنار امنیت و اراده برای همکاری و تعاون، فرهنگ و توسعه فرهنگی هم که امروز در این استان شاهد آن هستیم اهمیت دارد. دولت و همه مسئولان کمک خواهند کرد تا توسعه فرهنگی روز به روز بیشتر و بیشتر شود.

 

این استان مرزی است. از جنوب با کشورهای مسلمان حاشیه دریای عمان و خلیج فارس، از شرق با پاکستان و افغانستان و از شمال هم با کشورهای آسیای میانه هم مرز هستیم که ان شاءالله از طریق راه آهن این استان را به مناطق شمالی هم متصل خواهیم کرد.

 

اراده این دولت و تصمیم آن رابطه بسیار مناسب با همسایگان و رابطه خوب با همه کشورهایی است که به حقوق ملت ایران ، منافع ملی ما و جایگاه بلند ایران و ایرانی احترام می گذارند. قدم اول را برای ارتباط خوب با همسایگانمان و ارتباط متعادل و مناسب با جهان برداشته‌ایم.

 

امروز وضعیت ما نسبت به رابطه با جهان با دیروز بسیار متفاوت است. در کنار حفظ عزت و سربلندی ایران عزیز، می خواهیم با همه کشورهای منطقه و جهان که قصد خصومت با ایران عزیز ما را ندارند ارتباط خوب و دوستانه داشته باشیم.

 

در دنیای امروز هیچ کشوری نمی تواند به تنهایی یا در سایه انزوا به توسعه مطلوب و رفاه مطلوب ملت خود دست یابد . چابهار نقطه اتصال ایران عزیز با آب های آزاد ، دریای عمان و حتی ساحلی است که این کشور را به اقیانوس متصل می کند.

 

برای توسعه این شهرستان مهم و کل استان قدم های لازم را به حول و قوه الهی برخواهیم داشت. بی تردید باید چابهار مرکز صنعتی باشد و در کنار آن مرکز تجاری هم باشد. برای اینکه صنعتی شود، ناچار باید گاز به این منطقه متصل شود. طبق برنامه دولت تدبیر و امید در سال ۹۳ و ۹۴ با تلاش هایی که انجام خواهد گرفت از ایرانشهر گاز به چابهار متصل می شود.

 

به محض اینکه وضعیت گازرسانی به این منطقه مهیا شود، وضع اینجا برای تبدیل شدن به مرکزی صنعتی، پتروشیمی و فولاد و صنایع معدنی دیگر هم آماده خواهد شد.

 

امسال بودجه لازم برای اکتشاف معادن منطقه شرق استان سیستان و بلوچستان پیش بینی شده است و ان‌شاءالله با کشف این معادن شاهد توسعه بسیار مناسب در سراسر این استان خواهیم بود.

 

در زمینه سایر نیازمندی های این منطقه و استان در سال ۹۳ و ۹۴ قدم های جدی برخواهیم داشت، اولا مساله آب به عنوان معضل در سراسر کشور و به ویژه در منطقه سیستان و بلوچستان مطرح است .

 

در خصوص آب هایی که به عنوان آب های مرزی باید وارد کشور شود، اقدامات حقوقی و سیاسی لازم را انجام داده ایم و خواهیم داد. برای استفاده از آب هیرمند و حقآبه هایی که برای دریاچه هامون و این استان از لحاظ حقوقی مقرر شده است به لحاظ قانونی مسائل را دنبال خواهیم کرد.

 

ثانیا برای آب هایی که به دریای عمان می ریزد، سدهایی پیش بینی شده است. این سدها را در یک برنامه پنج ساله که ان شاءالله شروع آن سال ۹۳ خواهد بود آغاز خواهیم کرد. همچنین برای گنجایش بیشتر سدهای پیشین و برای اینکه آب سدهای موجود به مناطق مسکونی متصل شود برنامه های اجرایی وجود دارد.

 

 

البته برای مناطق ساحلی که آن را مناطق ساحلی مکران می خوانیم در مجموع قدم های خوبی برداشته و آغاز شده که از منطقه جاسک تا کنارک و چابهار ادامه خواهد داشت. از لحاظ جاده‌ای هم اقداماتی باید انجام بگیرد. در مسیر چابهار تا جاسک در سال ۹۳ و ۹۴ اصلاحات جاده‌ای و توسعه جاده‌ای انجام و مسیر راه آهن که از چابهار به سمت زاهدان شروع و آغاز شده تسریع خواهد شد.

 

راه آهن می تواند نه تنها منطقه جنوب این استان را به شمال استان متصل کند، بلکه ان شاءالله با اتصالش به راه آهن سراسری و کشورهای شرق افغانستان و شمالی، شاهد تحولی بزرگ در کل منطقه خواهیم بود.

 

جمهوری اسلامی ایران، افغانستان، کشورهای آسیای مرکزی و چین، همه اینها در فکر و برنامه برای اتصال راه آهن از بندر چابهار تا کشورهای آسیای مرکزی و قرقیزستان و از آن طریق به چین سهیم هستند.

 

برای اینکه کشورمان بتواند با مشکلات متعدد اقتصادی مقابله کند و معضلات اشتغال در کشور حل و فصل شود، باید در عرصه های مختلف زمینه اشتغال پایدار را آماده کنیم .

 

برای اشتغال پایدار باید شغلی ایجاد شود که بتواند مولد باشد؛ از لحاظ اقتصادی دانش بنیان و صادراتی باشد ؛ همان که در اقتصاد مقاومتی و سیاست های کلی پیش بینی شده است. در همه این زمینه ها قدم های لازم را برخواهیم داشت.

 

معضل بیکاری مسئله‌ای مهم از جمله در استان سیستان و بلوچستان است. در این استان اولا توسعه کشاورزی مد نظر است. در این زمینه بهره ور کردن آب هایی که وجود دارد اهمیت دارد. از همین مقدار آب کمی که در استان وجود دارد استفاده بهینه نمی شود و به دلیل گرمای هوا و تبخیر آب در مسیر، مقدار زیادی از آن هدر می رود و به مزارع نمی رسد. کار بزرگی که انجام خواهد شد، برنامه آبیاری تحت فشار برای کل استان و همچنین آبیاری با بهره وری کامل از طریق لوله در شمال این استان خواهد بود.

 

۴۶ هزار هکتار زمین برای کشاورزی تحت برنامه ریزی است که برای بهره وری، آب آن را مدنظر قرار خواهیم داد و در سال ۹۳ و ۹۴ این برنامه محقق خواهد شد.

 

برای مساله گاز ، بهره وری آب، معادن، ایجاد پتروشیمی در ایرانشهر و چابهار و برای تثبیت شن های روان در این استان و اقدامات زیست محیطی برنامه های خوبی داریم که همه این برنامه ها اعلام شده و امروز در شورای اداری استان اعلام خواهد شد و به سمع شما مردم خواهد رسید.

 

مجموعا برای شهرستان های مختلف این استان ۸۸ برنامه در سال ۹۳ و در ۶ ماهه اول سال ۹۴ مد نظر قرار گرفته که همه این برنامه ها امروز در شورای اداری استان اعلام خواهد شد.

 

ان شاءالله و به حول و قوه الهی برای رفاه مردم عزیز این استان، از جمله منطقه چابهار اقدامات جدی انجام خواهیم داد و شما در سال ۹۳ و ۹۴ شاهد تحول در بخش های مختلف خواهید بود؛ از جمله توسعه گردشگری، مخصوصا در منطقه چابهار.

 

برای توسعه گردشگری نیازمند سرمایه گذاری هستیم و ان شاءالله زمینه های لازم را برای سرمایه گذاری بخش خصوصی آماده می کنیم. دیشب در زاهدان با حضور کارآفرینانی از کشورهای مختلف و ایرانیان عزیز ، مخصوصا اهالی استان سیستان و بلوچستان که از کشورهای مختلف و از حدود ۱۰ کشور آمده بودند جلسه داشتیم . دولت با آنها مذاکره بسیار خوبی داشت و ان شاءالله زمینه را برای سرمایه گذاری در کل این استان مهیا خواهیم کرد.

 

یادمان باشد که باید مرزهای ما وجب به وجبش برای ما تبدیل به فرصت شود. ان شاءالله به کمک شما مردم به جای اینکه در مرزهای این استان شاهد قاچاق کالا و مواد مخدر باشیم، شاهد تجارت و توسعه اقتصادی در سراسر مرزهای شرقی و جنوبی باشیم.

 

استانی که هزار و ۲۰۰ کیلومتر مرز زمینی و حدود ۳۰۰ کیلومتر مرز دریایی دارد ، یعنی آمادگی لازم ، ظرفیت و پتانسیل لازم برای توسعه آن و حتی فراهم شدن زمینه توسعه برای کشور و توسعه ملی.

 

از لحاظ اینکه بتوانیم با یک فرودگاه بین المللی توسعه این منطقه را تضمین کنیم، ان شاءالله در کنارک فرودگاهی که امروز به صورت نظامی است، با مذاکراتی که دولت آغاز کرده، به فرودگاهی بین المللی تبدیل خواهد شد.

 

این یک پایه اساسی و اصلی برای توسعه این منطقه خواهد بود. ان شاءالله به حول و قوه الهی همه دست به دست هم خواهیم داد.

 

دولت در خدمت شما خواهد بود و ان شاءالله در ماه های آینده شاهد آغاز توسعه بیشتر در سراسر این استان عزیز برای مردم خونگرم استان خواهیم بود .

 

والسلام علکیم و رحمه الله و برکاته.

 

انتهای پیام

 

 

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۱ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۱ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین