امروز: شنبه، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۲۳ Saturday, 20 April 2024

روز مرگ و زندگی برای گروگان ایرانی

روز مرگ و زندگی برای گروگان ایرانی

خانواده شهریار، ملوان ایرانی به گروگان‌گرفته‌شده توسط دزدان دریایی سومالی و مسوولان وزارت امور خارجه فقط یک روز دیگر برای آزادکردن او مهلت دارند. دزدان دریایی سومالی 9 روز قبل در تماس با خانواده این ملوان تهدید کردند فقط 10 روز دیگر صبر می‌کنند و روز 10 دسامبر (فردا) ملوان ایرانی را خواهند کشت.

 

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز به نقل از ایسنا ،  روزنامه اعتماد نوشت ، شهریار علی‌آبادی سرملوان ایرانی، شهریور ماه سال 89 در حالی که سوار بر کشتی آلبدو از خلیج عدن عبور می‌کرد توسط دزدان دریایی سومالی به گروگان گرفته شد. این کشتی علاوه بر شهریار 22 خدمه دیگر از کشورهای پاکستان، مالزی و هند نیز داشت که گروگانگیران در تماس با خانواده‌هایشان از آنان میلیون‌ها دلار باج خواهی کردند. با گذشت چند ماه از دزدیده شدن کشتی آلبدو مقامات کشور پاکستان که نگران اتباعشان بودند طی مذاکره با دزدان دریایی حاضر شدند برای آزادی 9 گروگان شان میلیون‌ها دلار بپردازند. به این ترتیب گروگان‌های پاکستانی آزاد شدند اما 14 ملوان دیگر همچنان در اختیار دزدان دریایی بودند.

 

دزدان هرازگاهی با خانواده ملوان‌ها تماس می‌گرفتند و با تهدید از آنها باج‌خواهی می‌کردند. هرچند مقامات وزارت خارجه از همان ابتدا تلاش ای گسترده‌ای را برای آزادکردن شهریار آغاز کردند اما تلاش‌هایشان توفیق چندانی نداشت. چندی قبل کشتی که ملوانان در آن نگهداری می‌شدند غرق شد و در این حادثه چند نفر دیگر از آنان کشته شدند.

 

با این حال شهریار توانست با شناکردن خودش را نجات دهد اما وقتی به ساحل رسید دزدان دریایی بار دیگر او را به اسارت گرفتند.

 

حالا سه سال و نیم از به اسارت درآمدن این هموطنمان می‌گذرد. او در این مدت شرایط سختی را گذرانده است. دزدان دریایی برای تحت فشارقرار دادن خانواده شهریار حیوانات وحشی را به جان او می‌انداختند و در چنین شرایطی با خانواده اش تماس می‌گرفتند تا او از خانواده‌اش کمک بگیرد. او پیش از سفر همراه با نامزدش پای سفره عقد نشسته و قرار بود بعد از بازگشت از سفر زندگی مشترکشان را آغاز کنند؛ سفری که تاکنون بیشتر از سه سال طول کشیده است.

 

مهلت 10 روزه

هفته گذشته دزدان دریایی بار دیگر با خانواده شهریار تماس گرفتند. شهریار در حالی که به شدت شکنجه می‌شد به مادرش گفت گروگانگیران او را به مناطق جنگلی برده و گفته‌اند فقط تا روز 10 دسامبر او را نگه می‌دارند و بعد از آن معلوم نیست چه بلایی به سرش بیاید. او که گریه می‌کرد از مادرش حلالیت طلبید و درخواست کرد همه تلاش‌ها برای نجاتش انجام شود.

 

آخرین تلاش‌ها برای نجات ملوان ایرانی

به دنبال این تماس مقامات وزارت امور خارجه بار دیگر برای نجات شهریار به تکاپو افتادند. رحیمی، رییس اداره هماهنگی انجمن های دوستی وزارت امور خارجه که مسئول رسیدگی به این پرونده است درباره آخرین تلاش‌های انجام‌شده برای نجات این هموطن‌ به «اعتماد» گفت: وزارت امور خارجه از همه توان و ظرفیت خود برای نجات این ملوان استفاده می‌کند.

 

وی ادامه داد: از همان ابتدا در وزارت خارجه اقدامات وسیعی برای نجات این جوان آغاز شد اما به دلیل اینکه سومالی دولتی ندارد، امکان تماس با گروگانگیران وجود ندارد. با این حال ما از همه ظرفیت‌ها و توانمان در کشورهای همجوار سومالی استفاده خواهیم کرد.

 

رحیمی ادامه داد: در نخستین گام در تلاشیم تا مهلتی که اعلام شده تمدید شود اما در ادامه سعی می‌کنیم با انجام رایزنی این تبعه کشورمان را نجات دهیم.

مسوول مستقیم این پرونده درباره علت طولانی شدن این ماجرا گفت: این موضوع دلایل مختلفی دارد از جمله اینکه این کشتی با پرچم کشور مالزی در آبهای آزاد حرکت می‌کرد و هیچ اسکورتی نداشت. همانطور که می‌دانید در سال‌های اخیر به دنبال راهزنی‌های دریایی و ناامنی در برخی مناطق آبهای آزاد کشتی‌های ایرانی اسکورت می‌شوند تا خطری آنها را تهدید نکند اما این کشتی فاقد هرگونه حمایتی بود.

رحیمی ادامه داد: از چند ماه قبل همکارانم در وزارت خارجه به طور جدی روی این موضوع کار می‌کنند و در تلاشیم هر چه سریع‌تر مقدمات آزادی این هموطن‌مان را فراهم کنیم.

 

روز و شب به فکر شهریارم هستم

در همین حال مادر شهریار با تشکر از پی‌گیری وضعیت فرزندش توسط رسانه‌ها گفت: به دنبال همین پیگیری‌ها از وزارت امور خارجه با من تماس گرفتند و گفتند در تلاشند تا جان پسرم را نجات دهند و او را از دست دزدان دریایی آزاد کنند.

وی که امیدوارتر از قبل بود ادامه داد: در این مدت مقامات وزارت کشور تلاش زیادی کرده‌اند که امیدوارم به زودی به نتیجه برسد. امیدوارم این مشکل برای هیچ کس پیش نیاید.

 

پسرم زمانی که به اسارت دزدان دریایی درآمد 26 ساله بود. تازه می‌خواست تشکیل زندگی دهد که این اتفاق افتاد. از آن روز تا حالامن یک روز خوش نداشته‌ام. روز و شب به فکر شهریارم هستم و او را از خدا می‌خواهم. چند شب قبل وقتی پسرم تماس گرفت حال خوشی نداشت. مدام فریاد می‌زد و گریه می‌کرد. او گفت گروگانگیران گفته‌اند به آخر خط رسیده و دیگر صبر نمی‌کنند.

 

بر اساس آنچه دزدان دریایی سومالی در آخرین تماس اعلام کرده‌اند روز 10 دسامبر (سه‌شنبه) سرنوشت نامعلومی در انتظار ملوان ایرانی است. خانواده شهریار امیدوارند اقدامات وزارت خارجه در آخرین روزها به نتیجه برسد و او نجات پیدا کند.

 

انتهای پیام

 

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین