امروز: پنج شنبه، ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۳۷ Thursday, 18 April 2024

رییس جمهور در جمع نخبگان روسیه: مواضع ایران و روسیه در مسئله سوریه شبیه هم است

سخنان رییس جمهور در جمع نخبگان روسیه

رئیس جمهور گفت: تمام عوامل و مرزهایی که برای عده خاص امتیاز ایجاد می‌کند باید از میان برداشته شود.

 

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز به نقل از ” ایسنا “، محمود احمدی‌نژاد دقایقی پیش در دیدار با نخبگان روسی گفت: من معتقدم همه باید کمک کنیم تا دنیای بهتری را بسازیم دنیایی که سرشار از زیبایی و دوستی و عدالت باشد و حقوق همه‌ی ملت‌ها در آن تامین شده باشد و البته این موضوع نیازمند همکاری و مشارکت همگانی است.

 

وی با بیان این‌که همه‌ی اراده‌ها و اندیشه‌ها باید در یک جهت و هم افزا باشند، افزود: ما فکر می‌کنیم مشکلات جهانی باید بر اساس دوستی و عدالت حل و فصل شود و تمامی عوامل و مرزهایی که برای عده‌ای خاص امتیاز ایجاد می‌کند باید از میان برداشته شود و راهی جز همکاری دوستانه و بر اساس عدالت وجود ندارد و خوشبختانه جامعه انسانی به سرعت به این سمت حرکت می‌کند.

 

وی گفت: اندیشه‌ها درحال جهانی شدن و ارتباطات بسیار کمک کننده به رابطه انسان‌ها و نزدیک شدن اندیشه‌هاست و من مطمئن هستم که در آینده چنین اتفاق بزرگی خواهد افتاد.

 

احمدی‌نژاد در ادامه در پاسخ به سوال یکی از حاضرین درباره‌ی مواضع هسته‌یی ایران گفت: من فکر می‌کنم راه‌های فراوانی برای حل و فصل عادلانه این مساله وجود دارد، راهش را هم گفته‌ایم، اما ما نسبت به دولت‌های غربی بی‌اعتمادیم. آنها هم همینطور. هر کدام هم دلایل خود را ارائه می‌کنیم و بالاخره باید گفت و گو و مذاکره و راه‌هایی را برای آن پیدا کرد، در گذشته هم صحبت‌هایی بوده که این مساله حل و فصل شود، ولی هر بار یکی از طرف‌ها به دلایلی از این فرصت استفاده نکرد.

 

 

وی افزود: مقابله تاریخی غربی‌ها با ملت ایران و مخصوصا ملت‌های مستقل بحث مهم دیگری است و بیش از صد سال است که انگلیس و آمریکا در ایران حضور داشته و سرنوشت سیاسی و اقتصادی کشورمان را مدیریت می‌کردند و علیه دولت ملی ایرانی‌ها کودتا راه‌انداختند و دیکتاتوری خشن را به ملت ایران تحمیل کردند و بعد که ملت انقلاب کرد یک جنگ 8 ساله را تحمیل کردند و از آن روز تا الان دائما علیه ملت ایران هستند.

 

 

وی با بیان این‌که واقعیت این است که امپریالیسم هیچ دولت مقتدر و مستقلی را نمی‌پذیرد خاطر نشان کرد: زمانی که جنگ صدام علیه ما تحمیل شد، ما هسته‌ای نبودیم اما امپریالیسم یک پارچه صدام را تشویق و حمایت کرد.

 

احمدی‌نژاد تاکید کرد: مساله هسته‌یی را می‌شود حل کرد، اما باید مساله‌ی مهمتر از هسته‌یی را حل کنیم. هسته‌یی جلوه‌ای از دشمنی امپریالیسم علیه ملت ایران است. در این راستا در دنیا یک اتفاق در حال رخ دادن است. ماو امپریالیسم همه سوار یک قطار هستیم آنها دنبال این هستند که ما را از مدیریت قطار کنار بزنند یا شماره صندلی ما را عوض کنند، اما ما یک کار دیگر کردیم ما سوزن را عوض کردیم و قطار ما به نقطه‌ای که آنها می‌خواهند نمی‌رود. قطار به نقطه آرزوی همه ما می‌رود.

 

 

وی افزود: از ظرفیت مناقشه هسته‌یی ایران استفاده و اندیشه‌ی جهانی عدالت در دنیا مطرح شد. ضمن این که از نظر شخصی خود من مساله هسته‌یی 4 سال پیش حل شده است آنها تلاش می‌کردند ما هسته‌یی نشویم، اما شدیم. حال آنهایی که نتوانستند از هسته‌یی شدن ما جلوگیری کنند چطور می‌توانند ما را برگردانند.

 

وی با تاکید بر این که تنها راه در این راستا تفاهم و پذیرش ایران هسته‌یی است، افزود: ما فکر می‌کنیم بهترین حالت این است که از موضع تنازع به موضع تعامل و همکاری برویم و این اتفاق خواهد افتاد.

 

یکی دیگر از حاضرین در این جمع در مورد حوادث رخ داده در سوریه و ارزیابی رئیس جمهور درباره‌ی این بحث پرسید که احمدی‌نژاد در پاسخ به این سوال اظهارکرد: ما فکر می‌کنیم حق همه‌ی ملت‌هاست که از آزادی و عدالت و احترام برخوردار باشند، حق همه است که حاکمان خود را خودشان انتخاب کنند، اما این حق با دشمنی و جنگ به دست نمی‌آید و باید تفاهم و انتخابات آزاد وجود داشته باشد.

 

وی افزود: دولتی که با جنگ و یا با کمک بیگانه سر کار بیاید پایگاهی ندارد و این راه حل ما برای سوریه است. یعنی تفاهم و انتخابات آزاد.

 

وی گفت: آنها قبلا هم گفته بودند که به دنبال یک خاورمیانه جدید هستند در حالی که بدون ارتباط با نقشه‌های تاریخی نمی‌توانند برای ایجاد خاورمیانه جدید گام بردارند. برداشت من این است که غربی‌ها نمی‌خواهند مسائل سوریه حل و فصل شوند، چرا که ادامه این وضع به نفع آنهاست.

 

وی افزود: آنها اولا به بهانه‌ی سوریه نا امنی و جنگ را به لبنان و ترکیه و عراق هم منتقل می‌کنند و یک فضای امن برای صهیونیست‌ها فراهم می‌سازند. ضمن این که آنها علاقمندند که مصر ، سوریه، لیبی، تونس و عربستان در حال درگیری و مناقشه باشند و این به معنای این است که بازار بزرگ برای نجات اقتصاد غرب ایجاد خواهد شد و به لحاظ سیاسی تمرکز خاورمیانه در مقابله با سیاست‌های آمریکا از بین می‌رود.

 

احمدی‌نژاد تاکید کرد:‌ در مورد سوریه مواضع ایران و روسیه شبیه هم است و تا جایی که روسیه بایستد ما هم خواهیم ایستاد.

رئیس جمهور در ادامه با تاکید بر این‌که تحریک کشورهای تاریخی در منطقه در کوتاه‌مدت به نفع منطقه نیست، گفت: مثلا در ترکیه علوی‌ها، کردها و دیگران هستند که باید دید درگیر شدنشان با هم به نفع چه کسی است؟ همچنین در روسیه که ارتدوکس‌ها و مسلمانان هستند اگر اینها با هم درگیری پیدا کنند، چه کسی نفع می‌برد قطعا این موضوع به نفع ملت‌های منطقه نیست.

 

وی ادامه داد:هم اکنون می‌بینیم که دارند در منطقه گسل‌های تاریخی را فعال می‌کنند، بالاخره این تعداد آدم‌هایی که کشته می‌شوند ما را به سمت صلح نمی‌برد. مهم نیست که از کدام طرف باشند. ما می‌گوییم که جنگ شیعه و سنی هم به ضرر است و این حتما دست شیطان‌هاست. ما شیعه و سنی مسیحی و مسلمان همه در یک بلوک قرار داریم و سرمایه‌داری جهانی هم در بلوک دیگری قرار دارد، ما نباید جبهه را گم کنیم، اقتصاد آنها دچار مشکل است و می‌خواهند همه دنیا را به هم بریزند تا مسائل خودشان را حل کنند.

 

وی افزود: البته حتما آینده بهتر از امروز است و ما در مجموع در مسیر درستی حرکت می‌کنیم.

 

یکی دیگر از نخبگان این جمع درباره‌ی مساله‌ی ترکیه بحث کرد و پرسید این‌که ترکیه خود را لیدر منطقه می‌داند برای شما تهدید و یا یک امید است که احمدی‌نژاد درباره‌ی این موضوع اظهار کرد:‌ما هیچ احساس رقابتی با کشورهای دیگر نداریم، 2 سال قبل در نیویورک با آقای اردوغان ملاقات داشتم و درباره‌ی بحث سوریه خواهش کردم که مساله باید با تفاهم و انتخابات آزاد باشد.

 

وی با تاکید بر این که من در آنجا و چند ملاقات دیگر خطر درگیری در ترکیه را یاد آوری کردم، اظهار کرد: من گفتم غربی‌ها برای تمام کشورهای منطقه برنامه دارند و هیچ قدرت مستقلی را بر نمی‌تابند. شاید تصور رهبران ترکیه این بود که چون در پیمان ناتو هستند آسیبی نخواهند دید. من هم آنجا گفتم که به هیچ کدام از پیمان‌های حتی مکتوب سرمایه‌داران نمی‌شود، اعتماد کرد. تنها چیزی که برای آنها اصالت دارد منافعشان است. آنها نمی‌خواهند ترکیه، ایران، روسیه، مصر و عراق قدرتمند باشند و به نظرم صحنه خیلی روشن است.

 

احمدی نژاد در ادامه درباره‌ی قرارداد مربوط به سامانه اس‌300بین ایران و روسیه گفت: متاسفانه این اتفاق افتاد که دستاویز تخریب گسترده‌ی اعتماد بین ایران و روسیه شد، همکاران ما مشغول مذاکره هستند و امیدواریم این موضوع به خوبی حل و فصل شود. با این حال من آینده‌ی همکاری‌ها را خیلی خوب می‌بینم و یک اتفاق نمی‌تواند مانع از گسترش همکاری‌ها شود.

 

وی در ادامه گفت: ما قطعا مخالف درگیری‌های درون یک کشور هستیم و به نظر ما هرکس از ابزار ترور و کشتار برای بیان خواسته‌های خود استفاده کند، از نظر ما محکوم است و به همین دلیل ما با آمریکا و افراطی گری مخالفیم و به خاطر این مخالفت هزینه‌های زیادی پرداخت کرده ایم.

 

وی همچنین خطاب به حاضرین اظهار کرد: مطمئن باشید از ناحیه ایران کوچکترین اقدامی علیه منافع ملی روسیه انجام نخواهد شد.

 

احمدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنانش در مورد اهمیت دریای خزر نیز گفت: دریای خزر بسیار مهم است و اگر ایران و روسیه با هم باشند و تصمیم بگیرند مسائل حل می‌شود.

 

وی ادامه داد:حضور بیگانگان در دریای خزر به ضرر همه است، البته درباره‌ی مساله‌ی دریای خزر بین ایران و روسیه هماهنگی خوبی وجود دارد، اما مشکل جای دیگری است که باید کمک کنیم تا حل شود و ان‌شاء الله حل خواهد شد.

 

یکی دیگر از نخبگان حاضر در جلسه از احمدی‌نژاد درباره‌ی فعالیت‌های آینده‌اش با توجه به اتمام دوره‌ی ریاست جمهوری او پرسید که وی در این‌باره اظهار کرد:‌من آینده را برای ایران و همه‌ی ملت‌ها خوب می‌بینم، ممکن است کسی پزشک و یا تاجر باشد، ولی در سیاست هم حضور فعال داشته باشد، ما نمی‌توانیم از فضای سیاسی دور باشیم، حتی زمانیکه در دانشگاه دروس تخصصی تدریس می‌کنیم. تا زمانی که خدا بخواهد و زنده باشیم در خدمت شما هستیم.

 

وی همچنین در راستای مورد توجه قرار دادن مباحث علمی بین دو کشور ایران و روسیه گفت: به نظر من بهتر است یک پروژه‌ی مشترک بین دانشمندان ایرانی و روسی تعریف کنیم و من آمادگی دارم از این موضوع پشتیبانی و حمایت کنم. این بحث همان مدیریت مشترک جهانی است و فکرمی‌کنم اندیشه‌ی بزرگی خواهد بود که می‌تواند به یک تئوری و ایدئولوژی و بعد از آن به یک نظام سیاسی و اجتماعی تبدیل شود. از همین الان هم هزینه‌هایش را تقبل می‌کنیم تا چنین کاری انجام شود.

.

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین