امروز: شنبه، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۱۳ Saturday, 20 April 2024

زیان ۲ برابری فرار مغزها به اقتصاد ایران

زیان ۲ برابری فرار مغزها به اقتصاد ایران

کارشناس ارشد بانک جهانی با برشمردن ۶ روندی که آینده تکنولوژی در ایران را رقم می زند به فرار مغزها از ایران اشاره کرد و نوشت: هزینه فرار سالانه ۱۵۰ هزار متخصص از ایران معادل ۲ برابر درآمد نفتی این کشور است.
:
به گزارش سایت خبری بینانیوز، جولان عبدالخالق کارشناس ارشد بانک جهانی طی گزارشی به بررسی پتانسیل های بخش فناوری ایران پرداخته است.
:
به گزارش تسنیم، عبدالخالق در این گزارش که پایگاه مجمع جهانی اقتصاد آن را منتشر کرده نوشته است:
:
در دهه گذشته به دلیل موضوع هسته ای، پتانسیل های اقتصادی ایران تحت الشعاع قرار گرفته است. ظرفیت هایی که اگر تحقق یابد تعریف جدیدی از داستان توسعه ی اقتصادی و سیاسی خاورمیانه و آسیای مرکزی ارائه خواهد داد.
:
در اینجا مطلبی بسیار جالب توجه تر از موضوع هسته ای مورد بررسی قرار گرفته است. هزاران فن آوری بی خطر که اگرچه آرام آرام اما به طور قطع آینده ی ایران و احتمالا منطقه ی اطراف آن را تغییر خواهد داد. موضوعی جالب توجه است. با چشم انداز برداشتن تحریم ها، بخش فن آوری تجاری ایران در چهار راه تاریخی قرار می گیرد.
:
حال که دولت پشتیبانی بی سابقه ای از خود در بالاترین سطح ارائه داده است ایران به خوبی می تواند به کشوری پیشرو در حوزه های تکنولوژی و علمی منطقه تبدیل شود. اما در دورانی که ٦٠ درصد جمعیت ایران زیر ٣٠ سال هستند نوآوری نمی تواند بدون آزادی اجتماعی تحقق یابد. در همین راستا پارادوکس قابلیت های تلنولوژیکی و علمی ایران شکل می گیرد.
:
در ادامه ٦ روندی که آینده ی این حوزه را شکل می دهد مورد بررسی قرار گرفته است:
:
١. هزینه های دولتی در بخش تحقیقات
برنامه هسته ای ایران زیرمجموعه ای از یک مجموعه ی بزرگتر هزینه های علمی دولت است. با وجود اینکه این کشور زیر فشار تحریم ها قرار داشت هزینه های موثری در ایجاد قابلیت های ملی درزمینه هایی مانند نانوتکنولوژی و بیوتکنولوژی، تحقیقات سلول های بنیادی، ژنتیک، مهندسی شیمی، تحقیقات هوا فضا، کشاورزی، سیستم های ارتباطی لیزری، علوم کامپیوتر و الکترونیک و غیره به عمل آمده است. دولت برای سال ٢٠١٦ تا سال ٢٠٢١ توسعه ی تکنولوژی را در راس سه اولویت ملی خود قرار داده است. هنگامی که تحریم ها برداشته شود و فضای مالی دولت گسترش یابد، بودجه تحقیقاتی تا سال ٢٠٣٠ چهارصد درصد افزایش می یابد و به ٤ درصد تولید ناخالص داخلی خواهد رسید. چنانچه این ارقام تحقق یابد ایران به خوبی در حوزه ی توسعه ی فن آوری تجاری تبدیل به رهبر منطقه ای خواهد شد.
:
٢.تامین مالی برای کسب و کارهای کوچک
اکنون کسب و کارهای کوچک از سوی سرمایه گذاران سراسر جهان به طور جدی مورد توجه قرار گرفته است. با داشتن تنها سه شرکت سرمایه گذاری و تعداد انگشت شماری برنامه های دولتی که از شرکت های کوچک و متوسط حمایت می کند آزادکردن سرمایه گذاری خارجی راه آسان تری برای توسعه کسب و کار در کشور می باشد. با این حال این بخش نه تنها نیازمند سرمایه است بلکه نیاز دارد دستیابی بدون محدودیتی به تکنولوژی سراسر این حوزه داشته باشد. حال که شرکت های تکنولوژی بین المللی برای راه اندازی فروشگاه در ایران به رقابت پرداخته اند احتمالا افق های خلاقانه ای از کارآفرینان تکنولوژی توسعه خواهد یافت. بدین ترتیب می توان راه درازی را یک شبه طی کرد. مدل های کسب و کار نوآورانه، منعطف و پیچیده ای در اختیار کارآفرینان قرار خواهد گرفت.
:
٣. جلوگیری از فرار مغز ها
با وجود اینکه ایران جزو کشور هایی است که بیشترین هزینه ها را برای آموزش مردم صرف می کند هنوز صاحبان کسب و کاربرای استخدام کارکنانی ماهر با سختی مواجه اند. سالانه ٢٠ درصد از هزینه های اجتماعی ایران در بخش آموزش هزینه می شود به عبارتی بیش از یک دهه است که ایران به طور میانگین ٤.٥ درصد تولید ناخالص داخلی اش را در این بخش هزینه کرده است. این در حالی است که سالانه ١٥٠ هزار متخصص از ایران مهاجرت می کنند و این امر هزینه ای دو برابر (بر اساس برخی برآورد ها) از آنچه از فروش نفت حاصل می کند را بر دوش کشور می گذارد. ایجاد فضای مناسب برای بازگشت ایرانی های جوان یکی از اولویت های دولت روحانی می باشد. حال با برداشتن تحریم ها و پیشرفت تکنولوژی شرایط برای برگشتن این افراد مهیا خواهد شد.
:
٤.  به کار گیری کارآفرینی در سراسر جامعه
خلاقیت به طور عمیقی ریشه در فرهنگ ایرانی دارد این در حالی است که روحیه کار آفرینی در آنها دیده نمی شود. در دید مردم شغل های بخش دولتی همواره مطمئن ترین راه امرار معاش است. آوردن طیف گسترده ای از تحقیقات علمی به بازار ایران نیاز به ریسک پذیری بیشتری دارد. اما تعداد اندکی از کار آفرینان طبقه ی پایین یا متوسط دارای شبکه های امنیت اجتماعی هستند تا در صورت شکست از آنها حمایت کند. در حال حاضر سازمان های غیر دولتی محلی مانند انجمن کارآفرینی ایران به این موضوع پرداخته است و در این راستا کمپین های آگاه سازی و سیاست های حمایتی در جهت ایجاد فضای مدیریتی بهتر برای جوانان ایران فراهم آورده است. به این ترتیب راه هایی فراهم آمده تا جوانان بتوانند در جهت پیاده سازی ایده های تجاری خود قبل از آنکه تصمیمات مهمی بگیرند راهنمایی شوند.
:
٥. اصلاحات بیشتر در جهت دستیابی به اینترنت
ایران در سراسر خاورمیانه و آسیای مرکزی بیشترین تعداد تلفن همراه و کاربران اینترنتی را به خود اختصاص داده است. اما جزو کشورهایی است که کمترین قدرت را از لحاظ دیجیتالی در اختیار دارد. از سویی سانسور ها و از سوی دیگر قیمت های بالا و کیفیت پایین خدمات ارتباطی باعث شده ارتباط کسب و کارها با مشتریان داخلی و خارجی دشوار شود. طی دو سال گذشته این مشکل با صدور مجوز اینترنت نسل سوم و نسل چهارم برطرف شده است با این حال اگر ایران بخواهد ظرفیت های تجاری نوآوری بخش تکنولوژی را به مرحله ی عمل در آورد اقدامات بیشتری مورد نیاز است.
:
٦. ایجاد روایتی جایگزین
روشن است که بخش فن آوری ایران تمام عناصر لازم برای تبدیل شدن به عنصر پیشرو جهانی را در اختیار دارد اما این خود ایرانیان و رهبران آنها هستند که تصمیم می گیرند راه سنتی و یا برتری علمی را پیش بگیرند.
./.

۱ دیدگاه برای این خبر ثبت شده است.

  1. در علم میکروب شناسی انواع محیط کشت ها وجود دارند برای کشت و رشد انواع قارچها و باکتریها و دیگر موجودات میکروسکوپی. در گرایش باکتری شناسی صحبت از انواع محیط کشت ها با نامهای عمومی، استاندارد، اختصاصی، نیمه اختصاصی، غنی شده، نگهدارنده، افتراقی و مینیمال یا حداقلی است. علت طرح آن در اینجا، پرداختن به علت فرار مغزها و مشکلات دیگر مغزهاست.
    1.محیط کشت های عمومی: اکثر باکتریها روی محیط کشت عمومی(استاندارد) چون نوترینت آگار رشد مطلوب دارند. چرا که در ترکیب آنها از عناصر مورد نیاز هر سلول زنده از جمله منابع کربنی، نیتروژنی، نمک، قند و املاح ضروری استفاده شده است.
    2.محیط کشت های افتراقی: مزیت محیط کشت های افتراقی در این است که کلنی های باکتریهای مورد نظر را برجسته و از بقیه متمایز می کند. مثل تولید پیگمان فلورسانت و یا تشکیل کلنی های مرواریدی شکل. این کار به سادگی با افزودن یک قند خاص مثل گلیسرول یا ساکاروز به محیط کشت های پایه میسر می شود.
    3.محیط کشت های غنی شده: با داشتن انواع ویتامین ها و مکمل های مفید موجب تقویت رشد باکتری های مورد نظر می شوند.
    4.محیط کشت های اختصاصی و نیمه اختصاصی: با افزودن عمدی انواع آنتی بیوتیک ها، مواد سمی و رنگ های سمی، رشد باکتری هدف تقویت و از رشد اکثر باکتریهای ناخواسته ممانعت می شود.
    5.محیط کشت های نگهدارنده: برای حفظ طولانی مدت سلول بدون کمک به رشد آن.
    6.محیط کشت های حداقلی: همچنانکه از نامشان پیداست برای زنده ماندن و نه زندگی کردن است. در ترکیب محیط کشت های اخیر از معدود عناصر ضروری چون آب، املاح با پی اچ خنثی(نه اسیدی و نه بازی) استفاده می شود.هدف آن تضمین بقا و نه حیات مطلوب سلول است!
    با این مقدمه باید از خود پرسید
    ما در حال حاضر در کدامیک از این نوع محیط کشت ها رشد و نمو می کنیم و محیط کشت مطلوب ما کدامست؟ چرا در جوامع غربی انسانها حتی با ضریب هوشی متوسط دارای ادراک و ابتکار ویژه اند. رشد آن کشورها بطور پیوسته است؟ چرا دچار اعتراضات آنچنانی نمی شوند؟ صبح شعار زنده باد مصدق نمی دهند و عصر زنده باد شاه و مرگ بر مصدق سرنمی دهند(اخبار دیروز و پریروز شبکه های ماهواره ای پاک کردن صورت مسئله و انداختن گناه کودتا به ملیون، مذهبیون و خود مردم بود). برعکس، اکثر انسانها در جوامع شرقی و بویژه اسلامی که غنی از دلارهای نفتی خدادادی هستند تحت استرس هستند؟ رشد مطلوب ندارند؟ پاسخ مشخص است چون روی محیط های کشت اختصاصی و نیمه اختصاصی به حیات خود ادامه می دهند و بازرترین مشخصه این محیط کشت ها، رشد بی رقیب و رانتی خودیها و تنگ شدن عرضه برای غیرخودیها است! برآیند این نوع رشد ناموزون و غیراسلامی هم مشخص است. تعداد معدودی تا خرخره می خورند و تعداد کثیری از سختی معاش و معاد خود رنج می برند! اما این همه داستان نیست با این شیوه مدیریتی در دراز مدت افراد تشکیل دهنده این جوامع منفعل می شوند! بی کار می شوند! بزهکار می شوند! حسود می شوند! فرافکن می شوند! عقب ماندگی های کشور خود را با دنیای مدرن مقایسه می کنند! ناهنجاریها را دامن می زنند! اغلب مردمان این سرزمینها تمام عمر افسوس روزهای خوش زندگی می کنند! تعدادی با انشاالله و ماشاالله خود را گول می زنند! معدودی هم مهاجرت می کنند! نخبه های جامعه زودتر از همه به جمع فرار مغزها می پیوندند! تعدادی در داخل از رفتن مغزها استقبال می کنند چون عرصه برای ابراز وجود ایشان مهیاتر می شود(مشکل برگشت همین مغزها، عدم جذب ایشان در محل کار سابق خود است! مگر خدای ناکرده قلیلی بیآیند و این بار گزیده تر ببرند)، توازن جامعه که بهم خورد، ساپروفیت ها رشد می کنند! این موجودات مزاحم به جای زندانی بعضا مدیر و یا مشاور می شوند! و تا می توانند در مقام لابی گری انواع دزدی ها و ارتشاء ها را انجام می دهند! مردم عادی هم که می بینند اوضاع دراماتیک است! کسی به خدا بنده نیست! از هم می دزدند! بر علیه هم می زنند! یک مو از خرس هم بکشند غنیمت است را شعار روزانه خود می کنند. این جمعیت نه تمدن سرشان می شود و نه مکتب والای اسلام! در بدترین حالت الله اکبر می گوید، وارد مسجد می شود و با یک اقدام انتحاری هم خود و هم کثیری از مومنین نمازگزار و روزه دار را منفجر می کند! دلشاد از این حرف توخالی مغز شستو شده خود که حتما کبوتر حرم است! عملش شهادت و جایش بهشت است! حالت بینابین این تفکر مریض، از جیب مردم و بیت المال خوردن است. هرچه از منابع سبز، وحش و اهل و آثار تاریخی کشور را بر باد می دهند بطور خواسته و ناخواسته کشور را دو دستی تسلیم دشمن می دهند! در این محیط کشت های کاملا اختصاصی رانتی، ترس از تهمت و زندان، افراد شایسته را روز به روز بیشتر منزوی می کند! ارزش بی ارزش می شود. مردم رند، زرنگ و هفت خط به داشتن همه نداشته های دیگران تفاخر می کنند! شعاع این تفاخر تا نام قطعات فلان قبرستان هم کشیده می شود! اینجاست که باید وای کشور، وای مردم، وای اسلام گفت!
    قسمت دوم را اختصاص می دهم به محیط کشت های هوشمند: چقدر به روز بودن راهگشاست و چقدر برداشت علمی پاگشاست. چند سالی است با پیشرفت علم، آزمایشگاه ها بیشتر از محیط کشت های هوشمند(SMART media) استفاده می کنند. مزیت این محیط کشت ها، انحصاری بودن آن برای هر باکتری خاص است. این محیط کشت های انحصاری بر پایه دو ماده “قند مطلوب و آنتی بیوتیک غیر مضر” تهیه می شود. تفاوت عمده اش با محیط کشت های سنتی و کلاسیک در این است که اینجا آزمون و خطا بی مورد است، ماه ها وقت صرف ساخت یک محیط کشت نمی شود و در زمان کوتاه و با ضریب دقت بیشتر ده ها محیط کشت جدید بطور مستمر ساخته می شود! اطلاعات دقیق مربوط به “قند مطلوب و موردپسند باکتری” از سایت بین المللی(Kyoto) و “آنتی بیوتیک غیر مضر برای باکتری موردنظر” از سایت بین المللی(NCBI) بدست می آید. تمام این مشخصات که بر پایه اطلاعات ژنتیکی است به صورت آن لاین در اختیار همه محققان دنیا قرار دارد. منتها تعدادی کمی به آن توجه و مبادرت می ورزند.
    جذب نیروهای نخبه کشورها توسط کشورهای غربی و تربیت ایشان در تخصص های مختلف دقیقا از این قانون رشد مطلوب و هوشمند تبعیت می کند. کاری می کنند کارستان. محیط را می سازند برای ساختن آنها. چون محیط کشت های افتراقی افراد را، علم را و جامعه خود را برجسته می کنند و این تمامی ندارد جز اینکه همه چیز و همه کس را حتی آرمانی ترین آدمها را با خود ببرند. هیچ یادم نمی رود چند سال پیش یکی به من می گفت چند نفر برای پیداکردن کار به یکی از کشورهای اروپائی دعوت شده بودند. به ایشان گفته شده بود سه ماهی را بروند استراحت مطلق بکنند بعد به سرکارهای جدید خود حاضر بشوند. معنی دیگر این حرف، تخلیه همه استرس ها و سم های موجود بدن است که طی سالیان متمادی ایشان را از اندیشیدن و بالیدن محروم کرده بود. کیست که نداند در استرس های محیطی و در نبود هوا و غذا کافی عرصه بیشتر برای رشد علف های هرز مهیا می شود. خطری که اینها در همه وقت و در وقت مناسب می آفرینند خلق سونامی غرض و مرض، پنبه کردن همه بافته ها و گوساله پرستی از نوع سامری است.

    0
    0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین