امروز: سه شنبه، ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۱۴ Tuesday, 16 April 2024

شرایط اقتصادی کشور شرایط باثباتی است/فعالان اقتصادی به صحنه بیایند

شرایط اقتصادی کشور شرایط باثباتی است/فعالان اقتصادی به صحنه بیایند

معاون اول رییس جمهور با بیان این‌که شرایط اقتصادی کشور شرایط باثباتی است، تاکید کرد:‌ اکنون باید فعالان اقتصادی به صحنه بیایند، حضوری جدی پیدا کنند و منافع ملی را به منافع شخصی و لحظه‌ای ترجیح بدهند.

 

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز به نقل از ایسنا ، اسحاق جهانگیری در جشن ملی تواتمندی و خودکفایی 120 هزار خانوار مرد حمایت کمیته امداد با بیان این‌که خودکفایی این خانوارها درس بزرگی برای کسانی که فکر می‌کند راه‌ها دشوار است و به همین خاطر دست به اقدامی نمی‌زنند اظهار کرد: این جمله از امام خمینی (ره) که می‌فرماید ما «می‌توانیم» باید راهنمایی برای تمام ما در کلیه عرصه‌های زندگی باشد.

 

وی در ادامه با بیان این‌که یکی از چالش‌های اساسی پیش روی ایران مساله اشتغال است، گفت: جمعیت جوان جویای کار ما امروز در حال گذراندن مدارج دانشگاهی هستند و هر سال بیش از یک میلیون نفر متقاضی به جمعیت جویای کار ما اضافه می‌شود.

 

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: جامعه از دولت انتظار دارد تا مشاغل مولد پایدار، با ثبات و آبرومند برای آن‌ها فراهم کند.

 

جهانگیری با اشاره به این‌که یکی از ویژگی‌های اصلی نیروهای کار ما این است که آن‌ها اغلب مدارج دانشگاهی را پشت سر گذاشتند، گفت: طی سال‌های گذشته 70 درصد قبولی‌های دانشگاه‌های ما زن بودند و خواستار این هستند که کار مناسبی با شأن و جایگاهشان فراهم کنیم.

 

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به این‌که یکی دیگر از ویژگی‌های شرایط اقتصادی حال حاضر ایران تورم است گفت: ما مرداد ماه سال گذشته 40 درصد تورم داشتیم و در ابتدای دولت تلاش کردیم تا روند تورم را کند کنیم که فروردین امسال تورم به طور نقطه به نقطه از 40 درصد به 6 / 17 درصد کاهش پیدا کرد.

 

جهانگیری با اشاره بها این‌که انضباط مالی بر بودجه کشور وارد شد، گفت: مهمترین پیام این رخداد این بود که دولت بنا دارد در چارچوب اختیارات قانونی‌اش حرکت کند و هر طور که می‌خواهد با منابع عمل نکند دولت حق ندارد به منابع بانک مرکزی دست اندازی کند و تنها در حد بودجه مصوب مجلس اجازه بهره برداری دارد زیرا هزینه کرد از منابع بانک مرکزی باعث تورم خواهد شد.

 

وی در ادامه به مشکل رکود اقتصادی نیز اشاره کرد و گفت: ما یک رشد منفی 58/0 درصدی در سال 91 داشتیم که معنی آن این بود که سهم مردم از منابع کاهش یافته است. ما با سه چالش اشتغال، تورم، رکود اقتصادی وارد سال 93 شدیم و علاوه بر این دو موضوع دیگر مبنی بر تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی همچنین سال اقتصاد و فرهنگ.

 

به گزارش ایسنا، معاون اول رییس جمهور ضمن تاکید بر این‌که باید در سال 93 شغل ایجاد کنیم،‌از رکود خارج شویم و تورم را کم کنیم اظهار کرد: در این راستا الزاماتی وجود دارد که باید تک تک ما آنها را رعایت کنیم. خروج از رکود اقتصادی به معنای استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود در اقتصاد کشور است. نخستین رسالت ما نیز فعال کردن واحدهای تولیدی موجود خواهد بود. در مرحله دوم باید نقش عرصه‌های کلیدی‌تر اقتصاد نظیر صنعت خودروسازی و یا صنایع نفت و گاز و پتروشیمی را پررنگ‌تر و کلیدی‌تر کرد.

 

جهانگیری افزود: طرح‌های بسیار خوبی در حیطه نفت وگاز و پتروشیمی تهیه کرده‌ایم که به زودی باعث ایجاد جهشی در این حوزه ها خواهد شد.

 

وی با تاکید بر این‌که برنامه‌ جامعی تهیه شود و دولت شرایط باثباتی در اقتصاد ایجاد کند گفت:‌ البته در این مدت شرایط اقتصادی کشور شرایط با ثباتی است و حالا باید فعالان اقتصادی به صحنه بیایند و حضوری جدی پیدا کنند. آنها باید منافع ملی را به منافع شخصی و لحظه‌ای ترجیح دهند.

 

معاون اول رییس جمهور ابراز امیدواری کرد تا در بخش اشتغال و خروج از رکود در سال جاری دستاوردهای مثبتی به دست آوریم.

 

جهانگیری ادامه داد:برنامه خوبی در این زمینه تهیه شده است و بخش خصوصی در آن محور است. در این راستا شورای عالی اشتغال نیز تشکیل جلسه داده و باید گفت راه حل مشکل رفع بیکاری و ایجاد اشتغال سرمایه‌گذاری مولد اقتصادی و افزایش رشد اقتصادی است.

 

انتهای پیام

 

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۰ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۰ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین