52 درصد پاسخگویان در حد زیاد و خیلی زیاد و 40 درصد در حد کم و خیلی کم برنامه های تلویزیون داخلی را تماشا می کنند. از نظر پاسخگویان، مهمترین انگیزه کسانی که شبکه های ماهواره ای را تماشا می کنند به ترتیب عبارتند از تنوع، جذابیت، فیلم ها، شاد و سرگرم کننده بودن آنها و سرعت پوشش اخبار.
کتاب پژوهشی «شکست انحصار» نوشته فواد صادقی تحقیقی درباره انحصار دولتی صداوسیما در ایران و توجه مردم به شبکه های ماهواره ای از سوی انتشارات ایران روانه بازار نشر شد.
به گزارش خبرآنلاین، «شکست انحصار» با عنوان فرعی نقشه راه تاسیس رادیو تلویزیون خصوصی در سه فصل «آیا الگوی مطلوب وجود دارد، موافقان و مخالفان،مدل رسانه ای مطلوب» تدوین و منتشر شده است. ناشر در مقدمه کتاب آورده است که این اثر برگرفته از تحقیقی است که با راهنمایی دکتر محمدسعید تسلیمی در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران انجام شده و البته بخشی از این تحقیق شامل مصاحبه با 14 تن از شخصیت ها و صاحب نظران است و در مجموعه ای مجزا منتشر خواهد شد.
بنابراین گزارش، «مبانی نظام متکثر رسانه ای در اسلام، تکثر رسانه ای از منظر منافع و امنیت ملی، تکثر در تحولات جهانی رسانه، تلویزیون خصوصی در ایران، سابقه تلویزیون خصوصی بعد از انقلاب، علل مخالفت با تلویزیون خصوصی، روش های تاسیس رادیو و تلویزیون غیر دولتی از نظر اقتصادی، ایدئولوژیک و…، زمینه های موفقیت رادیو و تلویزیون خصوصی، مدل تلفیقی نظام رسانه ای، مقایسه کارایی نظام انحصاری و نظام متکثر، نقشه راه تاسیس رادیو و تلویزیون خصوصی در کشور، پیشنهادهایی برای آینده و…» از جمله بخش های این کتاب است.
در ابتدای کتاب و برای شروع بحث فصل اول با درج جدولی وضعیت کشور از لحاظ مراجعه به شبکه های ماهواره ای شرح داده شده که در ادامه بخشی از آن را می خوانید:
«نتایج حاصل از نظرسنجی جامع مرکز تحقیقات صداوسیما که در سال 90 انجام شده در رابطه با بینندگان شبکه های ماهواره ای در 31 مرکز استان کشور که حدود 60 درصد جمعیت کشور را در خود جای داده اند برای نخستین بار در این کتاب درج شده است. 52 درصد پاسخگویان در حد زیاد و خیلی زیاد و 40 درصد در حد کم و خیلی کم برنامه های تلویزیون داخلی را تماشا می کنند. از نظر پاسخگویان، مهمترین انگیزه کسانی که شبکه های ماهواره ای را تماشا می کنند به ترتیب عبارتند از تنوع، جذابیت، فیلم ها، شاد و سرگرم کننده بودن آنها و سرعت پوشش اخبار.
33 درصد در حد زیاد و خیلی زیاد و 32 درصد در حد کم و خیلی کم به تماشای برنامه های ماهواره ابراز علاقه کرده اند. 35 درصد نیز اصلا به تماشای این شبکه ها علاقه ای ندارند. 58 درصد پاسخگویان اصلا شبکه های ماهواره ای را تماشا نمی کنند در حالی که 42 درصد، بیننده برنامه های ماهواره هستند. بینندگان ماهواره در هر شبانه روز به طور متوسط حدود 3 ساعت برنامه های ماهواره را تماشا می کنند.
مهمترین قالب مورد علاقه بینندگان ماهواره به ترتیب عبارتند از: «فیلم و سریال، شوی تلویزیونی، مسابقات و سرگرمی، برنامه های ورزشی، خبر و تحلیل سیاسی، موسیقی و هنر و برنامه های علمی.» از میان بینندگان شبکه های ماهواره ای 40 درصد گفته اند در مقایسه با سال گذشته(89) ماننده قبل به تماشای ماهواره می پردازند در حالی که 28 درصد بیش از قبل و 27 درصد کمتر از قبل ماهواره تماشا می کنند. در حالی که بنابر نتایج این نظرسنجی، شبکه های ماهواره ای به طور متوسط دارای 42 درصد بیننده در مراکز استان های کشور هستند، در پایان سال 90 شبکه بی بی سی فارسی نتایج نظرسنجی مستقل خود را منتشر کرد که طبق آن بینندگان این شبکه 28 درصد بینندگان کل شبکه های ماهواره ای در کشور را تشکیل می دهد و مجموع بیننده در کل ایران برابر با حدود 40 درصد جمعیت است.»
فیلم، تنوع،جذابیت و سرگرم کنندگی
در این کتاب همچنین در خصوص وضعیت فعلی صداوسیما و ضرورت راه اندازی شبکه های رادیو – تلویزیونی خصوصی نیز با 14 تن از مسئولان کشور، صاحب نظران و کارشناسان حوزه رسانه گفتگو و جمع بندی سخنان ایشان ارائه شده است. همچنین در جداول و نمودارهای متعددی، اصلی ترین مشکلات پیش روی تاسیس رادیو و تلویزیون خصوصی و همچنین آسیب های صداوسیمای فعلی شرح داده شده است.
این کتاب پژوهشی و کاربردی در 230 صفحه و با قیمت مناسب 7 هزار تومان وارد بازار نشر شده و برای تهیه آن شماره تماس 88948093 به عنوان مرکز پخش اعلام شده است.