امروز: پنج شنبه، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۱۱ Thursday, 25 April 2024

ظریف: درباره محتوا و نحوه نگارش اختلاف نظر وجود دارد

ظریف: درباره محتوا و نحوه نگارش اختلاف نظر وجود دارد

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: مذاکرات این دور بسیار فشرده بود و هنوز هم ادامه دارد.

 

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز به نقل از ایسنا ، محمد جواد ظریف پس از پایان پنجمین دور مذاکرات ایران و 1+5 در وین در نشستی خبری در جمع خبرنگاران ایرانی گفت: مذاکرات این دور بسیار فشرده بود و هنوز هم ادامه دارد.

 

وی افزود: دیشب همکاران تا یک و نیم بامداد مشغول بودند و از امروز صبح هم رایزنی‌ها ادامه داشته و یک دور بنده با خانم اشتون دیدار داشتم و اکنون هم با معاون خانم اشتون همکاران ما بر روی مقدمه کار می‌کنند.

 

هنوز نمی‌توانیم بگوییم متنی وجود دارد

ظریف گفت: ما در این دور بر روی نگارش کار کردیم. ولی هنوز نمی‌توانیم بگوییم متنی وجود دارد . در برخی مسائل هم درباره محتوا و هم نحوه نگارش اختلاف نظر است. فعلا درباره عنوان توافق داریم هم‌چنین درباره یک چارچوب کلی و بخش زیادی از مقدمه اختلاف اساسی نیست اما درباره محتوا و نحوه نگارش اختلاف‌نظر است.

 

طرف مقابل هنوز برای یک مذاکره جدی بر اساس واقعیات وارد کار نشده است

وی گفت: با توجه به عمر موضوع هسته‌ای طبیعی است و توقع داشتیم که کار دشوار باشد. احساس من این است که طرف مقابل هنوز برای یک مذاکره جدی بر اساس واقعیات وارد کار نشده است. البته این طبیعی است که مذاکره‌کنندگان مسایل را برای جلسات آخر بگذارند و این هم طبیعی است.

 

وزیر خارجه گفت: نیاز است به جای تکرار مواضع به روش‌های حل موضوع برسیم.

 

وزیر خارجه کشورمان اظهار کرد : بر اساس سیاست‌هایمان و آن‌چه در برنامه اقدام مشترک در ژنو توافق کردیم راه‌حل‌هایی پیشنهاد شد که باید هم‌زمان نگرانی‌های برخی کشورها رفع شود و ایران برنامه صلح‌آمیز هستةای خود را داشته باشد. پیشنهادهایی ما مخصوصا در مرحله نهایی داشتیم که به طور جدی در استانبول ارایه شد،‌ بیش از آنکه مواضع باشد راه ‌حل هایی است که هم حقوق ایران حفظ شود و هم اگر نگرانی است آنها برطرف شود.

 

سلاح هسته ای در دکترین دفاعی ما جای ندارد

وی تاکید کرد: سلاح هسته ای در دکترین دفاعی ما جای ندارد و حذف این سلاح‌ها از بهترین راه‌ها برای ایجاد آرامش در دنیاست و کشورهای هسته‌ای که ما با آنها مذاکره‌ می‌کنیم باید سلاح‌ها را از بین ببرند.

 

5+1 به یک موضع مشترک برسد

وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به خبرنگار ایسنا مبنی بر این‌که در صورت فشار و اصرار یک کشور بر موضعش در 1+5 با توجه به حمایت دیگر اعضا از آن، روند مذاکرات را سخت‌تر و کند‌تر نخواهد کرد؟ گفت: تاکنون این طور بوده که از مجموعه کشورهای 1+5 یک موضع شنیده شده است اما در برخی موارد می‌توان گفت که موضع سخت‌ترین و تندترین عضو است که اصرار می‌کند بر موضوعش . این یک واقعیت است که نیاز است 1+5 در داخل خودشان تلاش کنند که به یک موضع مشترک و در جهت رسیدن به راه‌حل باشد.

 

5+1 بداند برای توافق باید به راه‌حل بیندیشد نه تکرار مواضع

وی خطاب به 1+5 تاکید کرد که با موضع گیری به توافق نمی‌رسیم و طرف مقابل باید این را درک کند که برای توافق باید به راه‌حل بیندیشد نه تکرار مواضع. ما سالهاست که مواضع آنها را شنیده‌ایم و مواضع ما هم روشن است و کل این روند درباره برنامه هسته‌ای‌مان را غیرقانونی و غیرعادلانه و خارج از چارچوب ان پی تی می‌دانیم. اما ما اینجا آمدیم که به یک راه‌حل برسیم و ضرورت دارد کشورها مواضعشان را که یا برای توجیه افکار عمومی‌شان یا راضی کردن برخی جناح‌های سیاسی است رها کنند.

 

ظریف به 1+5 پیشنهاد داد که تا قبل از رسیدن به جلسات آخر و مرحله نهایی که چاره‌ای جز فکر کردن به راه‌حل نباشد از مواضع‌شان کنار بیایند.

 

آمریکا باید تصمیمات بسیار سخت بگیرد

وی در ادامه پاسخ به ایسنا درباره کشوری که شدیدترین موضع را در 1+5 و در مذاکرات دارد اظهار کرد: در میان اعضای 1+5 میزان تحریم‌ها و فشارها علیه ایران از سوی ایالات متحده است و نقش قابل توجهی دارد به عنوان کشوری که بیشترین فشار را بر ایران داشته است و ضرورت دارد بیش‌ترین اقدامات و تصمیم‌های سخت را هم بگیرد تا از این تارعنکبوت که دور خود تنیده‌اند رها شوند. این نشان می‌دهد که آنها باید تصمیمات بسیار سخت بگیرند و ما امیدواریم آماده باشند برای گرفتن این تصمیمات سخت.

 

برای توافق و تفاهم آمدیم و نیاز هم به اتلاف وقت نداریم

در طرف مقابل تلاش برای مواضع زیاده‌خواهانه وجود دارد

ظریف تاکید کرد: در طرف مقابل ما هنوز احساس می‌کنیم تلاش برای مواضع زیاده‌خواهانه وجود دارد و فکر می کنم طرف های ما باید از مواضع خود صرف‌نظر کنند . ما از ابتدا حرف منطقی زدیم و بر اساس حقوق بین‌الملل حرف می‌زنیم. ما برای توافق و تفاهم آمدیم و نیاز هم به اتلاف وقت نداریم. ما با اطمینان خاطر و اعتماد به نفس مذاکره می‌کنیم با حفظ حقوق ملت ایران.

 

نزدیک به 10 ساعت به طور منسجم روی متن کار شده

وی گفت: نزدیک به 10 ساعت به طور منسجم روی متن کار کردند دو طرف، البته این به غیر از صدها ساعت بحث و بررسی داخلی در هر یک از طرف‌هاست.

 

دیدگاه‌های ما منطقی است

وزیر خارجه گفت: الان دو طرف این امکان را دارند که به دیدگاه‌های دو طرف که بر روی کاغذ آمده بیشتر فکر کنند و دیدگاه‌های ما منطقی است و امیدواریم برای آنها هم به همین سمت برود.

 

تا زمانی که مذاکرات مفید و نیاز باشد ادامه می‌دهیم

ظریف گفت: از 2 جولای( 11 تیرماه) به وین می‌آییم و تا زمانی که مذاکرات مفید و نیاز باشد ادامه می‌دهیم تا به نتیجه برسیم و امیدواریم با واقع‌بینی طرف مقابل مواجه شویم.

 

آژانس یک بار دیگر پایبندی ایران به تعهداتش را اعلام کرد

وی با اشاره به گزارش ماهانه آژانس گفت که آژانس یک بار دیگر پایبندی ایران به تعهداتش را اعلام کرد.

 

نیازهای عملی‌مان را به طور شفاف ارایه کردیم

وزیر خارجه کشورمان گفت: نیازهای عملی‌مان را به طور شفاف ارایه کردیم و گفتیم که مجموعه فعالیت‌های هسته‌ای مان در مسیر مشخص حرکت می‌کند که نشان دهنده حقانیت و حسن‌نیت ایران است.

 

دیدگاه‌های افراطی مطرح شدکه اصلا نباید در مذاکرات جای داشته باشند

همه تاسیسات ایران برای تولید سوخت بوشهر تعریف می‌شوند

وی افزود: همه تاسیسات ایران برای تولید سوخت بوشهر تعریف می‌شوند. این که به چه شکل و با چه سرعتی در این روند حرکت کنیم در مذاکرات بحث شده است. البته دیدگاه‌های افراطی در مذاکرات مطرح شده است که اصلا نباید در مذاکرات جای داشته باشند.

 

باید طبق توافق ژنو همه تحریم‌ها برداشته شود

ظریف در پاسخ به این که درباره لغو دائمی تحریم‌ها در مذاکرات چه گفته شد و چه شنیده شد با توجه به حضور ویلیام برنز معاون وزیر خارجه آمریکا اظهار کرد: ما با دولت‌ها صحبت می‌کنیم در عرصه روابط بین‌الملل. از نظر ما به عنوان یک موضوع مذاکره مهم نیست که آمریکایی‌ها چگونه می‌خواهند با مساله تحریم‌ها برخورد کرده و آنها را رفع کنند؛ این مشکل آنهاست. اگر دولت آمریکا تعهدی را می‌دهد و توافقی را انجام می‌دهد باید به آن عمل کند و باید طبق توافق ژنو همه تحریم‌ها برداشته شود.

 

متن توافق بیش‌تر از کلمات پرانتز دارد

امیدوارم به برکت ماه رمضان همه سر عقل بیایند

وی افزود: البته با آقای برنز در این‌باره صحبت نشد اما او هم می‌داند برای رسیدن به توافق باید تحریم‌ها رفع شود.

 

وی درباره مهم‌ترین اختلاف‌نظرها و پرانتز‌های متن گفت: این متن شاید بیش‌تر از کلمات پرانتز دارد. امیدواریم تا دو هفته دیگر به برکت ماه رمضان همه سر عقل بیایند و با واقع‌بینی وارد شوند.

 

امیدوارم در مدت زمان باقی مانده به نتیجه برسیم

ظریف درباره محدودیت زمان برای مذاکرات گفت: دیدگاه‌های ما برای رسیدن به یک تفاهم بر اساس واقعیات است و نمی‌توان این واقعیات را نادیده گرفت و در مقاله‌ام در واشنگتن پست به دقت توضیح دادم این مساله را. این یک فرصت است که وجود دارد و امیدوارم در مدت زمان باقی مانده به نتیجه برسیم و به این مساله امیدوارم.

 

رییس تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای گفت: هفته آینده 1+5 جلسه داخلی دارند و تا قبل از 11 تیر جلسه‌ای نداریم.

 

در مقدمه تفاهم بیش‌تر است

وی درباره مقدمه بحث گفت: احتمال این‌که در مقدمه هم پرانتز زیاد باشد هست اما فکر می‌کنیم در مقدمه تفاهم بیش‌تر است.

 

ظریف ادامه داد: مقدمه به اهداف‌، چارچوب کار،‌ اجرای توافق‌ و زمان‌بندی و نتیجه اجرای توافق می‌پردازد که در همان شکل مقدمه توافق ژنو است.

 

در بحث چاشنی‌ها به سمت حل و فصل پیش رفتیم

وی درباره دیدارش با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و درخواست ایران برای بستن پرونده چاشنی‌های انفجاری گفت: مجموعه صحبت‌های ما درباره همکاری‌ها با آژانس است. در برنامه اقدام مشترک به عنوان ناظر و نظارت بر برنامه هسته ای آژانس درگیر است. ما در بحث چاشنی‌ها به سمت حل و فصل پیش رفتیم و امیدواریم آژانس هم بر اساس کارهایی که انجام شده تصمیم لازم را بگیرد.

 

طرف مقابل تعهداتش را با اکراه و تاخیر انجام داده است

وی درباره اجرای تعهدات از سوی 1+5 اظهار کرد: ما تعهداتمان را اجرا کردیم و طرف مقابل هم کمابیش تعهداتش را هر چند با اکراه و تاخیر انجام داده است. برخی کاغذبازی‌های بروکراتیک از سوی طرف مقابل مشکلاتی را برای بازرگانان ما ایجاد کرد که می‌بایست این گونه نمی‌بود .

 

پیشنهادات و راه‌حل‌ها را به طور شفاف ارایه دادیم

وزیر خارجه کشورمان درباره تعداد اختلاف‌نظرها گفت: معمولا همه صبر می‌کنند و از مواضعشان عدول نمی‌کنند تا لحظه آخر اما من دیدگاه دیگری دارم و پیشنهادات و راه‌حل‌ها را به طور شفاف ارایه دادیم.

 

درباره زمان‌بندی اجرای توافق هنوز در حال بحث هستیم

وی ادامه داد: مقدمه،‌ کارهای ایران و کارهای طرف مقابل عناصر برنامه اقدام مشترک جامع است. درباره زمان‌بندی اجرای توافق هنوز در حال بحث هستیم.

 

وی درباره سانتریفیوژها گفت: هدف ما از برنامه هسته‌ای مان مشخص است و این نشان‌دهنده صلح‌آمیز بودن برنامه ماست.

 

هنوز در مواضع طرف مقابل جدیت و خواست برای توافق را ندیده‌ایم

وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد: همه طرف‌ها برای رسیدن به راه‌حل جدی هستند . در دیدار با برنز و اشتون تعهدات مقامات عالی آمریکا برای اجرای توافق را تا 29 تیر اعلام کردند. بنابراین همه طرف‌ها در گفته‌ها و هم در سرمایه‌گذاری زمانی که برای مذاکرات‌ می‌شود تمایل به توافق دارند اما هنوز در مواضع این جدیت و خواست برای توافق را ندیده‌ایم.

 

اگر به نتیجه نرسیم به خاطر کوتاهی 1+5 بوده است

وی افزود: من فکر می‌کنم جامعه بین‌الملل به این نتیجه رسیده که ایران به دنبال حل مساله است و اگر به نتیجه نرسیم همه می‌دانند که به خاطر کوتاهی ایران نبوده است بلکه کوتاهی 1+5 بوده است. فشار جز تاثیر سیاسی اثر دیگری نداشته و به لحاظ اقتصادی بر اقشار ضعیف اثر گذاشته که اهداف دیگری را تداعی می‌کند.

 

ساختمان تحریم‌ها ترک جدی برداشته

وی ادامه داد: ساختمان تحریم‌ها ترک جدی برداشته و با سیاست مدبرانه ایران امکان برقراری همان ساختار قبلی دیگر وجود ندارد و امیدواریم تحریم‌ها را از پایه منهدم کنیم و فشارها را کاهش دهیم و همان‌طور که رهبری گفتنند باید بدون امید به دیگران کارها را در اقتصاد ادامه دهیم.

 

ظریف گفت: وزارت خارجه در سطح قائم مقام وزیر، جلسات مستمر برای رسیدن به نتیجه در اقتصاد مقاومتی برگزار می‌کند.

 

بهترین فرصت برای توافق تا 29 تیر است

ظریف درباره احتمال تمدید چند هفته‌ای مذاکرات گفت: ما باید ظرف یکسال به توافق جامع برسیم و دوران اقدامات مقدماتی 29 تیر تمام می‌شود و برای تمدید دو طرف باید اقداماتی را انجام دهند که نیاز به توافق دارد و الزاما به این ربط ندارد که تاریخ پایان مذاکرات کی است. در آذرماه یا در نهایت دی‌ماه ما میتوانیم مذاکرات را ادامه دهیم. اما ما فکر می‌کنیم بهترین فرصت تا 29 تیر است.

 

با سوالات بی‌پایان همکاری نمی‌کنیم

وی تاکید کرد: ما همیشه تاکید داشتیم که با سوالات بی‌پایان همکاری نمی‌کنیم. ما مبانی ادعاهایی که درباره برنامه هسته‌ای ایران مطرح شده را مبهم می‌دانیم. ضمن اینکه برخی سعی در تبلیغات سوء علیه ایران دارند.

 

بازی تبلیغاتی علیه ایران دیگر کهنه شده است

وی با اشاره به وحشیگری‌های داعش، گفت: دنیا حتما این را فهمیده و باید این را درک کند که بازی تبلیغاتی علیه ایران دیگر کهنه شده است و همه می‌دانند که باید به سمت حل و فصل حرکت کنند و باید بدانند که با بهانه جویی نمی‌توانند جامعه بین‌المللی را گروگان تصمیم‌های خود قرار دهند.

 

سانتریفیوژها برای خودمان است و درباره تعدادشان خودمان توافق می‌کنیم

ظریف گفت: سانتریفیوژها برای خودمان است و درباره تعدادشان خودمان تصمیم می‌گیریم و برای یک بازه زمانی باید روی بعضی موضوعات بر اساس توافق ژنو توافق کنیم که مشغول بحث در این زمینه هستیم که خیلی به تعداد ربط ندارد و بیش‌تر به کیفیت ربط دارد. برنامه غنی‌سازی ایران متعلق به مردم است و درباره چیزهایی که به مردم کشورمان تعلق دارد از کسی درخواست نمی‌کنیم.

 

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اجرای تعهدات 1+5 در چارچوب توافق ژنو گفت: طرف مقابل هم کمابیش اما با تاخیر تعهداتش را اجرا کرده متاسفانه ولی از نقض جدی تعهد طرف مقابل خبر ندارم اما می‌دانم که با اکراه و تردید این تعهدات اجرا شده و دارایی‌ها مسترد شده و بانک مرکزی گزارش‌هایش را ارایه کرده است. یعنی طرف مقابل هم کمابیش تعهداتش را انجام داده اما با تاخیر اجرا کرده است و از نقض جدی تعهدی از سوی طرف مقابل خبری نیست. البته ما توقع داشتیم این کندی وجود نداشته باشد علاوه بر این برخی مقررات بروکراتیک در این زمینه باعث شد تا بازرگانان وارد‌کنندگان و صادرکنندگان با مشکلاتی مواجه شوند.

 

انتهای پیام

 

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۱ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۱ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین