امروز: جمعه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۰۹ Friday, 19 April 2024

ظریف: طرح پیشین 1+5 به تاریخ پیوست/آماده مذاکره برای مذاکره نیستیم

ظریف: طرح پیشین ۱+۵ به تاریخ پیوست/آماده مذاکره برای مذاکره نیستیم

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: طرح قبلی که از سوی 1+5 به ایران داده شده بود، به تاریخ پیوست و آنها باید با یک دیدگاه جدید وارد گفت‌وگو شوند.

 

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز به نقل از ایسنا، محمدجواد ظریف شنبه شب در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما اظهار کرد: ما دیدگاه‌هایمان را بصورت کلی در نشست نیویورک مطرح کردیم و آن گفت‌وگوها را در ژنو ادامه می‌دهیم.

 

وی در بخش دیگری از صحبتهایش درباره اظهارات اخیر بنیامین نتانیاهو علیه ایران گفت: هراس‌افکنی نتانیاهو نخ‌نما شده است. رژیم اسرائیل بزرگترین تهدید هسته‌یی دنیاست؛ چطور می‌شود به این رژیم اجازه داد که مدعی جهان عاری از سلاح هسته‌یی باشد؟

 

ظریف همچنین درباره تاکید ایران بر ضرورت پیگیری مذاکرات برد – برد، خاطرنشان کرد: بازیگران باید این توهم را کنار بگذارند که می‌توانند چیزی را به مردم ایران تحمیل کنند.

 

وزیر امور خارجه با بیان اینکه “مذاکره کردن دشواری‌های خود را دارد”، گفت: مذاکره کردن حتماً دشوارتر از اعلام موضع کردن است. من واقف هستم که وارد کار دشواری شده‌ام و بار سنگینی بر دوشم گذاشته شده است.

 

وی در ادامه این گفت‌وگو با تاکید بر اینکه “غرب امروز در یک آزمون تاریخی قرار دارد”، تصریح کرد: نمی‌توان به کشورهایی که تاکنون برخورد مناسبی با ایران نداشته‌اند اعتماد کرد اما این آمادگی را داریم که زمینه را برای آنها فراهم کنیم تا اعتماد مردم ایران را به خود جلب کنند.

 

ظریف همچنین تاکید کرد: غرب باید با موضوع هسته‌یی ایران جدی برخورد کند که این نیازمند تغییر دیدگاه آنهاست. اعتماد مردم ایران به غرب بصورت جدی از بین رفته است و گفت‌وگوهای ایران با آنها درباره موضوع هسته‌یی می‌تواند شروع خوبی باشد.

 

به گزارش ایسنا، وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به دستاوردهای سفر رییس‌جمهور و هیأت ایرانی به نیویورک گفت: مهمترین دستاوردی که از سفر رئیس‌جمهور به سازمان ملل متحد می‌توان نام برد، فروپاشی وهمی بود که سال‌ها درباره خطر ایران ایجاد شده بود. این تغییر بسیار مهمی بود که در این مدت در دنیا و حتی در فضای عمومی آمریکا رخ داد.

 

وی افزود: در پایان سفر آقای روحانی 75 درصد مردم آمریکا در نظرسنجی‌هایی که در خود آمریکا برگزار شد، راه حل مشکلات با ایران را مذاکره اعلام کردند در صورتی که دو – سه ماه قبل بر اساس همین نظرسنجی 49 درصد مردم آمریکا، تنها راه برخورد با ایران را گزینه نظامی اعلام کرده بودند.

 

ظریف با اشاره به فضاسازی رژیم صهیونیستی و طرفدارانش در چند سال گذشته علیه ایران نیز اظهار کرد: صهیونیست‌ها ید طولایی در رسانه‌ها و سازندگان اخبار عمومی آمریکا دارند اما با این وجود در این سفر تصویر غیرواقعی که از ایران شکل گرفته بود، در هم شکست. جمهوری اسلامی ایران به مرکز دیپلماسی در سازمان ملل متحد تبدیل شد و دبیرکل سازمان ملل هم در ملاقاتی که با او داشتیم اشاره کرد که حضور ما در این اجلاس فضا را عوض کرد.

 

وزیر امور خارجه با بیان اینکه “راه حلی که حقوق مردم ایران را به رسمیت نشناسد، راه حل نیست”، در برابر پرسش مجری برنامه درباره نشست گروه 1+5 با ایران در حاشیه اجلاس سازمان ملل متحد و مواضع وزیران خارجه آلمان، فرانسه و آمریکا پاسخ داد: البته مرسوم نیست حرفهایی که در جلسه دیپلماتیک زده شده است به بیرون منتقل شود و من نیز چون صاحب حرفهایم هستم بخشی از حرفهای خود را بیان کردم.

 

وی افزود: اعتمادسازی از این مسیر ایجاد می‌شود که بتوانیم به طور جدی مذاکره کنیم اما مبانی حسن نیت در مذاکرات را نیز فراموش نکنیم، ضمن اینکه نسبت به دیدگاه‌ها و نیات آنها اعتماد نداریم و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند بی‌اعتماد هستیم و آنها باید هم در بحث عمومی و خصوصی اعتماد مردم ایران را جلب کنند.

 

ظریف با بیان اینکه “مردم ایران اعتمادی به رفتارهای آنها ندارند”، ادامه داد: جان کری و وزرای خارجه آلمان، انگلیس، روسیه و چین حرفهای بسیار مثبتی زدند و حق ایران را برای استفاده از فناوری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای به رسمیت شناختند و نکاتی نیز درباره غنی‌سازی مطرح شد که درست نیست در یک بحث علنی به این نکات اشاره کنم اما فضا در آن جلسه بسیار مثبت بود.

 

وزیر امور خارجه دامه داد: البته هم قابل درک است و هم قابل تأسف که با فشار از طرف لابی صهیونیستی برخی تغییرات در موضع‌گیری‌ها را مشاهده می‌کنیم. مسئولان آمریکایی به جای آنکه از فشار برخی گروه‌ها که الزاماً منافع آمریکا مورد نظرشان نیست پیروی کنند، در سیاست های خود استمرار داشته باشند و نمی‌شود حسب مورد یک برنامه‌ای را اعلام کنند.

 

ظریف در ادامه تاکید کرد: نباید اقداماتی انجام شود که اعتماد مردم ایران را بیشتر خدشه‌دار کند، بلکه باید اقدامات عملی در مسیر اعتمادسازی صورت بگیرد چون به خاطر دوران طولانی اقداماتی که اعتماد را با مشکل اساسی مواجه کرده، نیاز است اقدامی از طرف آنها انجام شود. ما آماده‌ایم با چشمی باز همانطور که رهبری فرمودند با دقت و اصرار بر حقوق و منافع مردم ایران وارد مذاکره شویم و آنقدر به خود، توان کارشناسان و حقانیت خود باور و به توانمندی جمهوری اسلامی اعتماد داریم که از مذاکره نمی‌ترسیم بلکه وارد مذاکره می‌شویم، گفت‌وگو و تلاش می‌کنیم به راه حلی برسیم که حقوق مردم برآورده شود.

 

وی افزود: در مصاحبه‌ای گفتم اگر خدای نکرده در واشنگتن نشسته بودم و یک نماینده ایران می‌آمد و به من می‌گفت می‌خواهیم برنامه هسته‌ای را برچینیم بیشتر نگران می‌شدم برای اینکه ایران توان بومی دارد و دانشمندان ما مال ما هستند. درست است که رژیم صهیونیستی بدون محکومیت از سوی نهادهای بین‌المللی تعدادی از دانشمندان ما را به شهادت رسانده ولی واقعیت این است که این چشمه خودجوش علم و دانش در کشور ما تلاش خودباورانه جوانان متخصص ما برای پیشرفت علمی توانمندی‌هایی است که کسی نمی‌تواند اینها را با تحریم و فشار و خیال بافی که ایران برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای خود را کنار بگذارد از بین ببرد. بنابراین تاکید می‌کردیم اگر شما در پی این هستید که برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز باشد، هم‌هدف ما هستید.

 

وزیر امور خارجه ادامه داد: در آن شرایط، هدف نخست را نیز باید اصلاح کنید و در پی این نباشید که برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کنید بلکه باید دنبال این باشید با نظارت آژانس انرژی اتمی که همواره بر برنامه هسته‌ای ایران نظارت داشته این برنامه با شفافیت به پیش برود و تولیداتی کند که مورد استفاده برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای باشد.

 

ظریف در بخش دیگری از این گفت‌وگوی تلویزیونی با بیان اینکه “مذاکره برای مذاکره اعتمادسوز است و از نظر ما مذاکره باید برای رسیدن به راه حل باشد”، افزود: مذاکره سخت است و حتماً دشوارتر از اعلام موضع است و این را می‌دانم و آگاهم که وارد کار دشواری شدیم اما با توکل به خدا و دعای مردم این بار سنگین را به پیش می‌بریم. به این نکته هم آگاهیم که به کشورهایی که تاکنون برخورد مناسبی با جمهوری اسلامی ایران نداشتند نمی‌توان اعتماد کرد اما آمادگی داریم زمینه را برای آنها فراهم کنیم که اعتماد مردم ایران را به خودشان جلب کنند.

 

وی شرایط کنونی را آزمونی تاریخی خواند و گفت: این آزمون نوع روابط ما را مشخص خواهد کرد و به این سوالات پاسخ می‌دهد که آیا این بی‌اعتمادی‌ها کاسته می‌شود و آیا امکان دارد که غرب نوع دیگری از رابطه را با مردم ایران داشته باشد؟ این آزمونی برای آنهاست. ما حتماً اراده سیاسی داریم که چنین فرصتی را برای آنها فراهم کنیم و باید ببینیم به کجا می‌رسد.

 

وزیر امور خارجه در پاسخ به پرسشی درباره زمان به نتیجه رسیدن مذاکرات از نگاه کاترین اشتون و این پرسش که آیا آنها در پی وقت‌کشی و مذاکره برای مذاکره هستند یا خیر؟ تاکید کرد: آماده مذاکره برای مذاکره نیستیم و مذاکرات باید زمان داشته باشد. احساس می‌کنیم ظرف یک سال می‌توانیم به اجرای مرحله نهایی برسیم نه فقط مذاکره؛ ما مذاکره را شروع و توافق می‌کنیم و ممکن است چند مرحله داشته باشد اما یک مرحله نهایی دارد و آن مرحله اجرایی در بحث هسته‌ای است و فکر می‌کنم که ظرف یک سال بتوانیم به اجرای آن برسیم.

 

ظریف افزود: البته آقای کری در مصاحبه‌اش گفت سه تا شش ماه و خانم اشتون هم گفت که ظریف پر انرژی است و فکر می‌کند سریع به نتیجه برسد. به هر حال، با وزرایی که دور میز نشسته بودیم احساس کردم که همه یا اکثریت قریب به اتفاق آنها این آمادگی را دارند که سریع‌تر به نتیجه برسند و اینها را باید در گفت‌وگوها امتحان کرد.

 

وی با تاکید بر اینکه “این نکته قطعی است که ما اجازه نمی‌دهیم مذاکره برای مذاکره باشد و معتقدیم مذاکره باید برای رسیدن به راه حل باشد”، تصریح کرد: فکر می‌کنم خانم اشتون هم این واقعیت را باور داشته باشد و می‌توانیم به سمت مذاکره برای رسیدن به راه حل پیش برویم. آماده‌ایم این فرصت را به طرف مقابل بدهیم که اراده سیاسی و حسن نیت و فهم صحیح خود را از شرایط بین‌المللی نشان دهد.

 

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین یادآور شد: در سال 1928 میلادی در قرارداد بریان گلوک پاریس که به قرارداد وزرای خارجه فرانسه و آمریکا مشهور شد، کشورها تصمیم گرفتند استفاده از زور را به عنوان ابزار سیاست خارجی مردود شمارند اما نمی‌دانم چرا اکنون به این موضوع باور ندارند؟ آیا عراق، افغانستان و ویتنام کافی نیست؟ در کدام جنگ به نتیجه رسیدند؟ جنگ‌هایی کردند که آغازگران آن امروز به تاریخ پیوستند و هیچ اثری از آنها نیست.

 

ظریف با اشاره به اینکه “فشار، تهدید و تحریم کارآمد نیست”، افزود: آنها باید به این نتیجه برسند که این فشار نه تنها بر مردم بزرگ ایران بلکه بر هیچ‌کس کارآمدی ندارد.

 

وی در ادامه در برابر این پرسش که “آیا بناست نشست‌های آتی تنها در موضوع هسته‌ای متمرکز باشد یا فراگیرتر خواهد بود؟” پاسخ داد: موضوع گروه 3+3، هسته‌ای است؛ البته موضوع هسته‌ای امتحان بسیار بزرگی برای غرب است که نشان دهد آیا آنها در حل آن جدی هستند یا اینکه بیشتر گرفتار فشارهای داخلی و سیاسی‌اند.

 

ظریف با تاکید بر اینکه “اگر غربی‌ها جدی باشند، به سمت حل موضوع هسته‌ای پیش خواهیم رفت”، گفت: حل موضوع هسته‌ای مانع عمده‌ای را در روابط ایران برطرف می‌کند و شاید هم قدری به کوتاه شدن این دیوار بی‌اعتمادی که در 34 سال گذشته میان ایران و آمریکا و بسیاری از کشورهای غربی ایجاد شده است کمک کند.

 

وزیر امور خارجه افزود: نسبت به رفتار بسیاری از کشورهای غربی اعتمادی نداریم، به علت اینکه در این چند ساله دیدیم، بدون هیچ نشانه‌ای مبنی بر انحراف کشورمان از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای، ایران را بی‌جهت زیر فشارهای غیر معمول شورای امنیت می بردند و این موجب بی‌اعتمادی است و باید این بی‌اعتمادی ما را حل کنند.

 

وی اضافه کرد: رسیدن به راه حل مورد قبول ایران، با شناسایی حقوق ایران به نفع خود آنها نیز هست چون نمی‌توانند توانمندی ما را فراموش کنند و به نفع آنهاست این توانمندی را شناسایی کنند و ما بر اساس آن پیش برویم در این شرایط زمینه برای نوع دیگری از روابط با غرب فراهم خواهد شد.

 

مجری برنامه در ادامه گفت: رئیس‌جمهور در مجمع سازمان ملل تاکید کرد خواهان شنیدن صدای واحد از آمریکا هستیم، اما به نظر می‌رسد حتی در دولت آمریکا و در سطح رییس‌جمهور صدای واحدی شنیده نمی‌شود و با هم اختلاف نظر دارند و هر کدام از آنها حرفی را می‌زنند و مدام تغییر موضع می‌دهند.

 

وزیر امور خارجه نیز در پاسخ گفت: باید کاری کنیم این شکاف‌ها میان تندروها و واقع‌گرایان بیشتر شود و نباید کاری کنیم که آنها به هم نزدیک شوند. تندروها فکر می‌کنند با فشار و تهدید می‌توانند حرف خود را پیش ببرند. بنابراین هرچه اختلافات میان تندروها و واقع‌گرایان در آمریکا گسترده‌تر شود شاید آمریکا بهتر بتواند منافع خود را پیش ببرد و مانع این شود که سیاستش توسط گروه خاص به او دیکته شود.

 

ظریف ادامه داد: نکته مهم در این میان، چندصدایی بودن هم جامعه و هم دولت آمریکاست که حتما صدای واحد نیست. بعد از موضع‌گیری آقای اوباما در جلسه مشترک با نتانیاهو، فوری موضع‌گیری کردم که شما با این حرکت جلب اعتماد نمی‌کنید و با تهدید و تحریم مردم ایران هم نمی‌توانید به مردم ایران احترام بگذارید. این با اعلام شما که سیاست با مردم ایران مبتنی بر احترام متقابل است مغایرت دارد و ما این را اعلام کردیم.

 

وی با بیان اینکه “یک نکته قابل توجه این است که هراس‌انگاری و هراس‌افکنی نتانیاهو نخ‌نما شده است”، گفت: در مصاحبه خود با ای.بی.سی آمریکا نیز اشاره کردم که نتانیاهو از سال 91 میلادی یعنی از 22 سال پیش می‌گوید ایران شش ماه دیگر سلاح هسته‌ای دارد. باید یکی این را به مردم بگوید و با زبانی هم بگوید که مردم آمریکا بفهمند که یکی سر شما را کلاه می‌گذارد و 22 سال است سیاست‌های تجاوزکارانه نقض حقوق بشر و سرکوب مردم فلسطین را با دروغ می‌خواهند جبران کنند و باید جلوی آن را گرفت.

 

وزیر امور خارجه افزود: این دروغ نتانیاهوست که می‌گوید ایران چند ماه دیگر به بمب هسته‌ای دست می‌یابد. به جای شش ماه، 60 سال هم صبر کنید ایران در پی سلاح هسته‌ای نیست و سیاست و امنیت، دیدگاه و اعتقادش مخالف سلاح هسته‌ای است. بر این اساس است که در واقع دروغگویی وی افشا می‌شود. نتانیاهو باید منزوی شود و به عنوان جمهوری اسلامی ایران نباید اجازه دهیم که وی بتواند مظلوم‌نمایی کند و از این طریق بتواند سیاست‌های خود را به دنیا تحمیل و از دنیا باج‌گیری کند. نباید اجازه دهیم که نتانیاهو دستور کار مذاکرات هسته‌ای ما را تعیین کند.

 

ظریف همچنین اظهار کرد: رژیم صهیونستی بزرگترین تهدید هسته‌ای برای دنیاست و لااقل 200 کلاهک هسته‌ای دارد و برنامه مخفی سلاح‌های هسته‌ای داشته است. چطور می‌توان به این رژیم اجازه داد که مدعی جهان عاری از سلاح هسته‌ای و برنامه هسته‌ای ایران باشد؟ اینها باید با لحن مناسب و استدلال خوب و منطق قوی که مشخصه بارز جامعه ایران است باید به دنیا نشان داده شود.

 

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه “با توجه به سه تکه کردن موضوع هسته‌ای ایران در شورای امنیت، گروه 3+3 و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چه نقطه وصلی میان این سه مکان می‌توان پیدا کرد؟” گفت: گروه کشورهای 3+3 ادعا می‌کند که از طرف شورای امنیت مذاکره می‌کند و ما 3+3 را به رسمیت می‌شناسیم اما آنها باید مشکل خود را با شورای امنیت حل کنند.

 

وزیر امور خارجه افزود: در مورد نقش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم باید بگویم این نقش، ایجاد اطمینان بوده است و آژانس می‌تواند اعتمادسازی کند که برنامه هسته‌ای ما صرفاً صلح‌آمیز است. اکنون وقت آن است که از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان ابزار اعتمادساز استفاده کنند نه ابزار فشار. مقررات بین‌المللی هم در این زمینه وجود دارد و نیاز نداریم ابزار جدیدی را برای اطمینان‌سازی کشف کنیم و کشورها باید فشار بر آژانس را به عنوان ابزار بهانه‌تراش کنار بگذارند. ما آمادگی داریم در چنین چارچوبی با آژانس همکاری کنیم و امیدواریم آژانس با دیدگاه رسیدن به راه حل وارد بحث شود.

 

ظریف تصریح کرد: برنامه نظامی نداریم و برنامه ما کاملاً قابل پیشبرد است و این امکان را داریم و در دو مسیر، یکی ایجاد اطمینان از برنامه‌های موجودمان و دیگری پاسخ به سوال‌های منطقی آنها درباره گذشته حرکت کنیم اما این دو مسیر نباید گروگان دیگری شوند و این‌ها باید باهم پیش روند و به نتیجه برسند.

 

وی در برابر پرسش دیگری مبنی بر اینکه “غرب باید چه اقدامی کند تا بتواند بی‌اعتمادی 60 ساله مردم ایران را برطرف سازد؟” پاسخ داد: آنها نیازمند تغییر دیدگاه هستند و این حرکت نخست برای آغاز روند بازسازی اعتماد است. اعتماد مردم ایران به آمریکا بیش از 60 سال به انحای مختلف خدشه‌دار شده است و این اعتماد در هشت سال گذشته هم با فشار غیرعادلانه‌ای که بر مردم تحمیل کردند به طور کامل از بین رفت. این بی‌اعتمادی برطرف نمی‌شود جز اینکه آنها شروع خوبی داشته باشند.

 

وزیر امور خارجه ادامه داد: باید ببینیم چگونه آمریکا و غربی‌ها تمایل دارند روی موضوع هسته‌ای بر اساس واقعیات هسته‌ای حرکت کنند نه بر اساس فشارهای گروه فشار صهیونیستی. اگر کارمان را به خدا تفویض کنیم، ما را در پیشبرد کارها هدایت می‌کند.

 

وی با اشاره به آیه “الیس الله بکاف عبده” افزود: در همه دوران‌های زندگی احساس کردم که اگر این باور در ما استوار باشد خداوند برای ما بس است.

 

در ادامه این برنامه، مجری برنامه خطاب به ظریف گفت: شما نخستین وزیر امور خارجه کشورمان هستید که در سی سال گذشته در جریان نشست 1+5 و 3+3 با وزیر امور خارجه آمریکا صحبت کردید؛ آقای کری در گوشتان گفت که با هم یک جلسه دوجانبه داشته باشید؛ نخستین جملاتی که شما و آقای کری در آن جلسه دو جانبه گفتید چه بود؟

 

ظریف نیز پاسخ داد: این نخستین ملاقات دو جانبه ایران و آمریکا در کنار جلسات 3+3 و 1+5 نبود بلکه آقای دکتر جلیلی نیز با آقای برنز که معاون سیاسی بود و اکنون خانم شرمن جای وی معاون سیاسی شده و برنز قائم مقام وزارت خارجه است دیدار و چند بار نیز همدیگر را ملاقات کردند. در آن موقع رییس هیأت ایرانی آقای جلیلی و رییس هیأت آمریکایی نیز آقای برنز بود. تنها تفاوت این بار با دفعات قبل این بود که رییس هیأت آمریکایی در سطح وزیر بود و جلسه، جلسه وزرا بود و اینکه رؤسای دو هیأت با هم ملاقات کردند اتفاق جدیدی نبود و قبلاً نیز این اتفاق افتاده بود و در جلسات بین‌المللی نیز طبیعی است.

 

وی افزود: وزرای دیگر حاضر در این جلسه را دیده بودم یعنی وزرای خارجه روسیه و چین را در بیشکک ملاقات کرده بودم و ملاقات با چین در حد سران و وزیر خارجه بود و با لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز که از دوستان قدیمی بنده است در نیویورک مفصل با هم ملاقات کردیم. لذا همه اینها را دیده بودیم و با آن سه تای دیگر نیز تک به تک ملاقات و درباره بحث هسته‌ای صحبت کرده بودیم و تنها کسی که مانده بود رییس هیأت آمریکایی بود که این بار کری وزیر امور خارجه بود.

 

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه گفت: وی درخواست کرد که می‌شود ما یک گفت‌وگوی مختصری با هم داشته باشیم و ما نیز گفت‌وگوی مختصر را در همان‌جا انجام دادیم. شورای امنیت سالن بزرگی دارد که در آن جلسات رسمی برگزار می‌شود و اتاق‌های کوچکی در کنار آن وجود دارد که طی بازسازی ساختمان سازمان ملل تأسیس شده است که در این اتاق‌ها مذاکرات غیررسمی هیأتهای اعضای شورای امنیت انجام می‌شود.

 

ظریف اضافه کرد: آقای کری خواست ما را ببیند که ما در راهروی منتهی این اتاق به سالن شورای امنیت نشستیم و با هم صحبت کردیم و نخستین صحبتی که مطرح شد بی‌اعتمادی بود و اینکه بی‌اعتمادی ریشه‌داری وجود دارد و باید با این بی‌اعتمادی برخورد شود. جالب بود که آقای کری نیز این را پذیرفت و تنها درباره سال آن اختلاف نظر بود که وی تصور می‌کرد حدود 40 سال است که پس از بررسی‌هایش مشخص شد 34 سال از انقلاب می‌گذرد و این اختلاف نظر و بی‌اعتمادی بویژه از سوی مردم ایران نسبت به آمریکا وجود دارد.

 

وی ادامه داد: این مباحث شروع شد و بقیه مباحث نیز بیشتر تکرار مواضعاتی بود که در جلسه عمومی مطرح شده بود و آنقدر نیز طول نکشید که وارد مذاکره شدیم و در واقع اعلام از طرف وی که همین نیز در تلفنی که آقای اوباما به آقای دکتر روحانی زد مطرح شد، اینکه دولت آمریکا متعهد است به اینکه این کار را پیش ببرد. می‌خواستند در این بحث خصوصی به بنده اطمینان دهند که ما جدی هستیم و می‌خواهیم به راه حل و نتیجه برسیم و این نتیجه را می‌خواهیم در دوران کوتاهی بدست بیاوریم و حرفهای مشابهی را پس از آن گفت‌وگو در مصاحبه‌ها مطرح کردند.

 

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه سخنانش در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما، درباره دیدگاه‌های جنگ‌طلبانه نتانیاهو گفت: جای تأسف است که فشار لابی صهیونیستی در آمریکا این اوضاع را ایجاد کرده است اما ما جرأت می‌کنیم پشت میکروفون روشن حرفهایمان را می‌زنیم، چراکه به حرفمان اعتقاد داریم. نه تنها حنای نتانیاهو دیگر برای دنیا رنگ ندارد بلکه داخل سرزمین اشغالی هم به او انتقاد می‌کنند.

 

ظریف افزود: این در واقع نشان‌دهنده اعتماد به نفس و خودباوری ماست که توانسته‌ایم آنچه را که دیگران خصوصی می‌گویند و جرأت نمی‌کنند علنی بگویند به حمد خدا با توان و جرأت می‌گوییم و تأثیرگذار هم هستیم. این موضوع توفیقی بزرگ برای دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران است.

 

وی درباره ضرورت پیگیری بازی برد – برد نیز افزود: به نظر بنده و بر اساس شرایط بین‌المللی بازی برد – باخت توهم است و دیگر به قصد ایجاد فشار، محروم‌سازی دیگران و منزوی کردن بازیگران جدی صحنه بین‌المللی نمی‌توان وارد صحنه شد و اگر این‌گونه وارد شوند نتیجه بازی باخت – باخت است. اگر کسی در دنیا می‌توانست به قیمت ناامنی دیگران، امن باشد حتما آمریکا بود اما این کشور با اینکه بزرگترین قدرت نظامی جهان است و میزان هزینه‌های تسلیحاتی‌اش معادل هزینه تسلیحاتی کل کشورهاست با وقوع 11 سپتامبر احساس نا امنی در چهره مردم آمریکا نمایان شد.

 

ظریف با طرح این پرسش که در دنیای ناامن، آمریکا چگونه می‌تواند امن باشد؟ گفت: در دنیای فقیر هیچ کشوری نمی‌تواند با خیال راحت در رفاه زندگی کند. اکنون مرزها کاهش یافته است و نمی‌شود در دنیا بازی برد – باخت مطرح کرد و اگر آنها می توانستند با فشار بر ایران 10 سال پیش کاری می کردند که ایران سانتریفیوژی نداشته باشد.

 

وزیر امور خارجه افزود: اگرچه به ما فشار وارد کردند و تحریم ها بر معیشت مردم تاثیر منفی گذاشت اما به عنوان دولت حداکثر تلاشمان را به کار می بریم تا این فشارهای غیر عادلانه از دوش ما برداشته شود. آنها با این فشارها چیزی به دست نیاوردند و باید به بازی دیگری وارد شوند.

 

ظریف تاکید کرد: هدف ما این است که به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای و از جمله غنی‌سازی در داخل خاک ایران دست یابیم و هدف آنها این است که برنامه هسته‌ای ایران همیشه صلح‌آمیز بماند و باید با روشی پیش برویم که این دو هدف به دست آید. این دو هدف در یک هدف خلاصه می‌شود یعنی تنها راه حصول اطمینان از اینکه برنامه غنی‌سازی ایران صلح‌آمیز باشد این است که این برنامه به رسمیت شناخته و با شفافیت کامل اجرا شود و این به معنای برد – برد است.

 

وی با اشاره به اینکه فعلاً بازی را بر اساس اهداف اعلامی پی می‌گیریم اظهار کرد: بازیگران به اهداف اعلامیشان نرسیده‌اند، بنابراین بازی باخت – باخت بود و از این پس بازیگران می توانند به اهداف اعلامیشان برسند. آنها این توهم را کنار بگذارند چراکه امنیت و ناامنی و همچنین فقر و رفاه در کنار هم قابل تداوم نیست و بدانند که تحریم ملت ایران به ضرر خودشان است.

 

ظریف افزود: آنها باید دیدگاههایشان را عوض کنند و ما به عنوان ایران اسلامی پیام‌آور تغییر نگاه هستیم. اینکه آقای روحانی می‌گوید که باید دنیا را در مقابل خشونت متحد کنیم، یعنی بازی برد – برد. 85 درصد جنگ‌های دنیا در قرن بیستم منجر به شکست آغازگر جنگ شده است. اگر آمریکا نتوانست در سوریه از جنگ استفاده کند به این علت بود که مردم آمریکا جنگ را کنار گذاشته‌اند.

 

وزیر امور خارجه در پاسخ به این پرسش که “آیا ایران در نشست ژنو طرح جدیدی را ارائه خواهد کرد؟” نیز گفت: دیدگاه‌هایمان را در جلسه نیویورک مطرح کردیم و در ژنو ادامه می دهیم. طرح پیشین 1+5 به تاریخ پیوست و باید با دیدگاه جدیدی وارد بحث شوند. از نظر ما سطح مذاکرات درحد وزراست و اینکه در ژنو در چه سطحی شرکت کنند، ما مذاکرات را در همان سطح ادامه می دهیم. البته بنده و خانم اشتون در مذاکرات شرکت می کنیم و هدف ما رسیدن به فهم مشترک در این مذاکرات است.

 

وی اضافه کرد: امنیت جمهوری اسلامی از حضور شگفت‌انگیز و حماسی در انتخابات، آرمان‌ها و سیاست مستقلمان ناشی می‌شود.

 

ظریف درباره پیام جمهوری اسلامی ایران در نشست سازمان ملل متحد افزود: پیام ما این بود که به عنوان نمایندگان مردم ایران که 73 درصدشان به پای صندوق‌های رای آمدند و از طریق این صندوق‌ها با انتخاب هوشمندانه فردی انقلابی را انتخاب کردند تا به عنوان نماینده یک تفکر جدی و اصیل انقلاب اسلامی بتواند گفتمان اصیل انقلاب اسلامی را ارائه کند.

 

وی اضافه کرد: این موضوع خودباوری بی‌نظیری را برای کارگزاران جمهوری اسلامی در سیاست خارجی ایجاد می کند و این خودباوری را در آنجا نشان دادیم که بر این باوریم که جمهوری اسلامی از حمایت مردمش برخوردار است و مبانی قدرت دارد. مبانی قدرت را در توپ و تانک نمی‌بینم بلکه آن را در استقلال و حرف ایران می‌بینم که حرف جهانی برای گفتن دارد.

 

وزیر امور خارجه افزود: با این مبانی قدرتش آنقدر به خود باور و اعتماد به نقس دارد که با بزرگترین قدرت‌ها پای میز مذاکره حضور می‌یابد و ذره‌ای از مواضع خود کوتاه نمی‌آید و در پایان جلسه نیز همه شرکت‌کنندگان بگویند جلسه بسیار خوب و مثبتی بود. دوست دارم همه مطالبی را که بنده در آن جلسه به نمایندگی از طرف مردم ایران مطرح کردم منتشر کنید و ببینید چه گفتیم که همه فکر کردند ایران با برخورد مثبت آمده است.

 

ظریف ادامه داد: بحث خود را با گذشتن از حقوق مردم ایران شروع نکردم بلکه با این شروع کردم که من با شما در اینجا مذاکره می‌کنم در حالی که اعتقاد دارم ارجاع پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت و تصویب قطعنامه‌ها و تحریم‌های شورای امنیت غیرقانونی و تحریم‌های یکجانبه غیر انسانی و غیر موثر است. با این بحث‌ها مذاکره را شروع کردیم اما برای نشان دادن انعطاف و آمادگی خود برای مذاکره می‌خواهیم به شما نشان دهیم خواهان دست یافتن به سلاح هسته‌ای نیستیم و منافع خود را در آن نمی دانیم و دیدگاهها، آرمانها و امنیت ملی ما با سلاح هسته ای مغایرت دارد.

 

وی با بیان اینکه “در این مسیر آمادگی داریم که اقدام کنیم ضمن اینکه معتقدیم تنها از مسیر احترام شما به حقوق ماست که می‌توانید مطمئن شوید که در پی سلاح هسته‌ای نیستیم و نمی‌توانید با فشار آوردن به مردم ایران یا با تهدید مردم ایران و تحریم به این خواسته خود برسید”، گفت: این خواست شما که ایران سلاح هسته‌ای نداشته باشد خواست ما نیز هست زیرا کشوری هستیم که قربانی سلاح کشتار جمعی هستیم و مانند شما هیچ وقت از سلاح هسته‌ای استفاده نکردیم و معتقد نیستیم که سلاح هسته‌ای برای کسی امنیت می‌آورد و سلاح‌های هسته‌ای در زرادخانه‌های خود نداریم.

 

وزیر امور خارجه ادامه داد: همچنین بر این باور نیستیم که کشوری اگر بتواند صدها بار خود و بقیه دنیا را با سلاح غیر انسانی نابود کند این برای خود و دیگران امنیت می آورد بلکه عین دیوانگی است. همانطور که می‌دانید مخفف آنچه که امنیت هسته‌ای را ایجاد می‌کند به انگلیسی مَد (mad) به معنی “دیوانه” می‌شود و واقعاً این دیدگاه دیوانگی محض است که شما فکر می‌کنید امنیت از اینجا حاصل می‌شود که بتوانید به طرف مقابل اطمینان بدهید که اگر علیه شما سلاح هسته‌ای استفاده کرد هم خودش نابود می‌شود و هم بقیه دنیا.

 

ظریف با اشاره به اینکه “می‌خواستیم نشان دهیم که مواضعمان بر این است که امنیت خود را از مردممان می‌گیریم”، اضافه کرد: برای اینکه این را بگوییم نیازی نداریم به کسی امتیاز دهیم تنها باید بتوانیم که بهانه‌ها را از دست بدخواهانمان بگیریم تا بتوانیم سیاست‌ها را پیش ببریم.

 

وزیر امور خارجه همچنین اظهار کرد: برای ملاقات با مسئولان ایرانی در اجلاس امسال سازمان ملل رقابت بود. در این سفر به قدری درخواست ملاقات با ما زیاد بود که در روزهای آخر مجبور شدم چندین سفیر را با هم ملاقات کنم که تصور نشود می‌خواهیم با برخی وزرای خارجه ملاقات نکنیم و تفاوت در دیدگاه ایجاد شده است.

 

وی افزود: نکته قابل توجه این است که آنها در همه این ملاقات ها دوست داشتند شنونده باشند و معمولاً در ملاقات‌های قبل آنها بیشتر صحبت و به قول خودشان نصیحت می کردند اما این بار می‌خواستند شنونده باشند و به قدری صحبت می‌کردم که هنوز صدایم در نمی‌آید. واقعاً همه کشورها دوست داشتند ایران را ببینند و با نمایندگان مردم ایران صحبت کنند و این همان حماسه سیاسی است که مقام معظم رهبری به خوبی هدایت فرمودند و نتیجه‌اش را در این اجلاس که با حضور شگفت‌انگیز و هوشمندانه مردم در انتخابات 24 خرداد شاهد بودیم شکل گرفت.

 

ظریف ادامه داد: رژیم صهیونیستی و حامیانش چند صد میلیون دلار هزینه کرده بودند تا علیه جمهوری اسلامی ایران آنچه می‌خواهند تصویرسازی کنند و در این سفر همه این موارد فرو پاشید. آقای روحانی مواضع بسیار محکمی در سخنرانی‌اش داشت و تا حالا کمتر کسی در صحن مجمع عمومی سازمان ملل، سیاست‌های علیه مردم فلسطین را با آپارتاید مقایسه کرده است اما دیدید که این کار را کردیم.

 

به گزارش ایسنا به نقل از واحد مرکزی خبر، وی خاطرنشان کرد: در این سفر از فلسطینیان بیشترین حمایت را کردیم اما اجازه ندادیم نمایندگان رژیم صهیونیستی بتوانند با مظلوم‌نمایی، تعدادی از هیأتها را همراه خود به بیرون بکشند. این روشی بود که در این اجلاس بکار بردیم و رییس جمهور با توجه به عنایت ویژه ای که به مسائل سیاست خارجی داشت این روش را انتخاب کرد و ما هم در خدمت وی برنامه ریزی و طراحی کردیم.

 

ظریف با بیان اینکه “به لطف خدا شاهد اجلاس بسیار خوبی برای ایران و اجلاس بدی برای نتانیاهو بودیم”، گفت: نتانیاهو صبر کرد تا روز آخر بیاید تا شاید بتواند مقداری جبران کند اما با مخالفت رسانه‌های داخلی سرزمین‌های اشغالی مواجه شد و حتی در “نیویورک تایمز” نوشتند که این روش‌ها نخ‌نما شده است و تیتری با این عنوان منتشر کردند که “آقای نتانیاهو ول کن راه‌های گذشته را”.

 

وزیر امور خارجه کشورمان در پایان تصریح کرد: نتانیاهو به جای اینکه بیاید درباره جنایاتش علیه مردم فلسطین پاسخگو باشد، تلاش داشت موضوع را به سمت ایران منحرف و علیه ایران فضاسازی کند اما امسال نتوانست و همه گفتند که نتانیاهو گرفتار شده است که چگونه با مشکلات خودش کنار بیاید.

 

انتهای پیام

 

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین