امروز: پنج شنبه، ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۱۶ Thursday, 18 April 2024

عبدالله گل: خاورمیانه مراقب باشد در دام فرقه‌گرایی نیفتد

عبدالله گل: خاورمیانه مراقب باشد در دام فرقه‌گرایی نیفتد

رئیس‌جمهور ترکیه  فرقه‌گرایی را دامی برای مسلمانان و نشانه بی‌تمدنی دانست و تاکید کرد که منطقه خاورمیانه باید مراقب باشد که وارد درگیری‌های فرقه‌ای نشود.

 

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز ، به نوشته روزنامه تودی زمان، عبدالله گل، رئیس‌جمهوری ترکیه در مصاحبه با خبرنگاران در نیویورک پیش از حضور در شصت و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفت: جهان اسلام اکنون چیزی را تجربه می‌کند که اروپا در زمان قرون وسطی تجربه کرد.یک رهبر سنی تبدیل به یک دیکتاتور می‌شود و شما ساکت خواهید ماند در حالی که با یک شیعه که می‌داند عدالت چیست می‌جنگید. این‌ها همه نشانه بدویت و یک تله بزرگ است.

 

وی تاکید کرد: مسئولیت بزرگی به عهده رهبران منطقه است تا از بروز فضای بی‌وحدتی جلوگیری کنند. هنگامی که چنین فضایی بروز پیدا می‌کند به‌زودی فضای چند قطبی و اختلافات نمایان خواهد شد.

 

عبدالله گل تاکید کرد: جهان اسلام هنوز به این بلوغ نرسیده که این بحران را حل کند و سازمان‌های جهان اسلام غیرموثر هستند و در داخل خود اختلاف دارند. با بحران‌های سوریه و مصر اختلافات هر چه بیشتر آشکار شد. با این وجود مساله مهم جلوگیری از افزایش مشکلات و انجام اقدامات متناسب است. به همین دلیل ترکیه نقش میانجی‌گری خود را در سال‌های اخیر افزایش داده است. مشکلات جهان اسلام مرتبط با رهبران آن است.

 

رئیس‌جمهوری ترکیه گفت: تاثیر ترکیه در سازمان ملل هر چه بیشتر نمایان می‌شود که علت آن نقشی است که این کشور ایفا کرده است. قبلا ترکیه تنها نگران مسائلی بود که مستقیما مرتبط به کشور بودند اما اکنون ترکیه تبدیل به کشوری شده که درباره مسائل مختلف صحبت می‌کند و یک کشور پیش رو در تعامل با دیگر مسائل و حتی مسائلی است که مستقیما با آن مربوط نیستند.

 

عبدالله گل افزود: اصلاح سازمان ملل یکی از مسائل مورد بحث بوده و ساختار این سازمان بازتاب دوران پس از جنگ جهانی دوم است. کشورهای دیگری وجود دارند که قدرتمندتر از پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل هستند. گروه‌های زیادی خواهان اصلاح سازمان ملل هستند و ما یکی از ‌آنها هستیم. جایگاه سازمان ملل در مقابل چشمان مردم آسیب دیده است و اعتبار این نهاد جهادی کاهش یافته است.

 

وی از شورای امنیت سازمان ملل خواست که به درخواست‌های ترکیه به عنوان یکی از کشورهایی که بیشترین تاثیر را از بحران سوریه پذیرفته گوش کند.

 

عبدالله گل گفت: بدون یک استراتژی سیاسی مشخص برای حل و فصل بحران سوریه حمله نظامی به نتیجه نخواهد رسید.

 

وی بر اهمیت تعامل با ایران و روسیه به عنوان دو هم‌پیمان کلیدی سوریه در رابطه با چنین راهبردی سیاسی تاکید کرد و گفت: ترکیه همواره تاکید داشته مداخله نظامی بدون ارائه یک راهبرد سیاسی در سوریه موفق نخواهد بود. نادیده گرفتن ایران غیرممکن است. ایران یک کشور مهم است همانطور که ترکیه با سوریه مرتبط است ایران نیز با آن مرتبط است. اگر چه ایران بارها به منظور حل بحران سوریه تماس‌های زیادی دریافت کرده اما تفاهم مشترکی به دست نیامده است. با چنین رویکردی هیچ نتیجه‌ای از ژنو حاصل نخواهد شد. روسیه و ایران باید قطعا مشارکت داشته باشند.

 

عبدالله گل بزرگترین شکست جامعه بین‌الملل را عدم اتخاذ تصمیمی واحد و یک رویکرد مشترک نسبت به بحران سوریه عنوان کرد و گفت: از همان ابتدا ما در ارائه یک استراتژی خروج مشترک برای سوریه که طرف‌های حامی حکومت این کشور نیز از آن پشتیبانی کنند شکست خوردیم.

سوریه در صدر دستور کار آنکارا برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل قرار داشته و این مساله مهمترین مساله امنیت ملی و سیاست خارجی ترکیه است. در نشست سازمان ملل مهمترین مساله برای ما سوریه خواهد بود. تلاش‌های دیپلماتیک زیادی در رابطه با سوریه در جریان است که مشهود هستند و در عین حال تلاش‌هایی نیز پشت درهای بسته انجام می‌شود. آنچه که در سوریه اتفاق می‌افتد بسیار ما را آزار می‌دهد. استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه و کشتار هزاران تن از مردم به گونه‌ای هستند که ما به عنوان یک همسایه همه این رنج‌ها را حس می‌کنیم.

 

عبدالله گل عنوان کرد: علت اینکه ترکیه در قبال سوریه اینقدر فعال است نزدیکی به این کشور است و این فعالیت باید توسط دیگران نیز درک شود.مسائلی نظیر افزایش افراطگری و مهاجرت مستقیما ما را نگران می‌کند. بنابراین سوریه همواره یکی از مسائل اصلی دستور کار ما خواهد بود.

 

رئیس‌جمهوری ترکیه گفت که کشورش حضور عناصر افراطگر را که تهدیدی برای ترکیه و همچنین منطقه در طول مرز با سوریه محسوب می‌شوند تحمل نخواهد کرد و اگر بحران سوریه ادامه یابد وضعیت دیگر قابل مدیریت نخواهد بود.

 

وی افزود: نخست سوریه و سپس کل منطقه تاوان آن را خواهند داد. ما این مساله را با همه هم‌پیمانان خود و همچنین با سوری‌ها مورد بحث قرار دادیم. من از همه خواستم که محتاط باشند. این دوران دورانی سخت است و ما وظیفه سخت داریم. تحولات سوریه در ترکیه نیز بازتاب دارد. یکی از بازتاب‌های این تحولات افراطگری است. تروریسم شامل حال ما نیز می‌شود. همه این مسائل باید در نظر گرفته شوند چرا که مهمترین مسائل ترکیه هستند. ما این مسائل را با مقامات ارتش در نشست‌های شورای امنیت ملی مطرح می‌کنیم. ما هرگز حضور عناصر افراطگر که تهدیدی برای ترکیه و منطقه هستند را تحمل نخواهیم کرد.

عبدالله گل عنوان داشت: ترکیه نسبت به کردهای سوریه حساسیت زیادی ندارد و همواره آنها را خویشاوندان خود می‌داند.

رئیس‌جمهوری ترکیه از اقدامات برای از بین بردن سلاح‌های شیمیایی سوریه استقبال کرد اما گفت: توافق آمریکا و روسیه در رابطه با آن نباید یک بلوف باشد. یک سوریه عاری از سلاح‌های شیمیایی چیزی است که ما می‌خواهیم اما این مساله نباید یک بلوف باشد و باید حقیقتا بر اساس قوانین به اجرا درآید. همچنین نباید فراموش کرد که وضعیت سوریه تنها به خاطر استفاده از سلاح‌های شیمیایی در آن به وجود نیامده است. این کاملا آشکار است که نباید با از بین بردن سلاح‌های شیمیایی سوریه این احساس ایجاد شود که دیگر مسائل را می‌توان تحمل کرد. ما تمایل داریم که بگویم ترکیه بدون تردید حامی اقدامات اتخاذ شده درباره سلاح‌های شیمیایی است هر چند که این فرآیندها آسان نیستند. ترکیه همواره نسبت به جلوگیری از دستیابی به سلاح‌های شیمیایی حساس بوده و یکی از نشانه‌های آن این است که احمد اوزومجو، یک دیپلمات ترک رئیس سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی است.

 

عبدالله گل در خاتمه گفت: این بسیار مهم است که بررسی کنیم آیا سوریه از سلاح‌های شیمیایی عاری شده است یا خیر. پس از تولید این سلاح‌ها بسیار خلاصی از دست آنها سخت خواهد بود. ما یک بار تجربه چنین وضعیتی را هنگامی که تلاش می‌کردیم در مرز ترکیه و سوریه را پاکسازی کنیم داشتیم و هزینه زیادی پرداخت کردیم. با وجود این روسیه و آمریکا کشورهایی هستند که از چنین هزینه‌هایی آگاهی دارند و نمی‌توانند بعدا بگویند که انجام این کار بسیار هزینه‌بر است و ما نمی‌توانیم ‌آن را انجام دهیم چرا که این کشورها اکنون تبدیل به تضمین‌کننده شده‌اند. ما از این توافق خرسند هستیم اما خوشبینی ما محتاطانه است.

 

انتهای پیام

 

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین