امروز: چهارشنبه، ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۱۲ Wednesday, 24 April 2024

عراقچی: درباره تعداد سانتریفیوژها نباید به گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای توجه کرد

عراقچی: درباره تعداد سانتریفیوژها نباید به گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای توجه کرد

معاون وزیر خارجه کشورمان درباره اخبار منتشر شده مبنی بر پذیرش کاهش تعداد سانتریفیوژها از سوی هیات مذاکره کننده هسته‌ای ایران، تاکید کرد: درباره تعداد سانتریفیوژها نباید به گمانه‌زنی‌های رسانه‌یی توجه کرد.

 

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز به نقل از ایسنا ، سیدعباس عراقچی در نشستی خبری در دومین روز از آغاز مذاکرات ایران و 1+5 در وین اظهار کرد: ما از دیروز که وارد وین شدیم تا امروز غروب جلسات متعددی را هم به صورت دوجانبه، سه جانبه، چهارجانبه و هم به صورت دسته جمعی در سطوح مختلف برگزار کردیم. فعلا می‌توانم بگویم که گفت‌وگوها و مذاکراتی که در حال انجام است در حد ارزیابی مجدد از مواضع یکدیگر است و هم‌چنین مروری بر آن چه که تا کنون داشته و مذاکره کرده‌ایم و تلاش برای فهم مواضع هم.

 

او با بیان این که امیدواریم که از جمعه صبح مجدد به کار نگارش که در سطح معاون خانم اشتون و بنده برگزار خواهد شد، برگردیم افزود: پرانتزها همه سرجای خودش است، متنی را در جلسه گذشته آماده کرده‌ایم که تقریبا تمام مفادش مورد اختلاف بوده است. هنوز کار بسیاری دارد که به هم نزدیک شویم. از فردا (جمعه) دوباره این‌کار را شروع خواهیم کرد.

 

معاون وزیر امور خارجه افزود: ما به جلساتی که هم روی مفاهیم به صورت کلی بحث شود و هم جلسات نگارش که دقیقا مواضع را بتوانیم روی کاغذ پیاده بکنیم نیاز داریم.

 

مذاکره کننده ارشد ایران با 1+5 گفت: چهارشنبه و پنج‌شنبه را به این جلسات مفهومی و کلی پرداختیم و فردا ان‌شاء‌الله کار نگارش را مجددا شروع خواهیم کرد. احتمالا ممکن است بعد از یک یا دو جلسه نگارش، دوباره به جلسات بحث کلی برگردیم.

 

بر اساس گزارش واحد مرکزی خبر، عراقچی اضافه کرد: تمام تلاش ما این است از این فرصتی که تا 20 جولای باقی مانده است کمال استفاده را انجام دهیم و بتوانیم هم به لحاظ کلی روی بحث‌هایی که اختلاف داریم به یک تفاهم برسیم و بعد این تفاهم را روی کاغذ بیاوریم، عبارات و ادبیات مناسب را پیدا و روی آن توافق کنیم و در نهایت به یک متنی که مورد توافق باشد برسیم و توافق نهایی شکل بگیرد.

 

وی در بخش دیگر از سخنانش درباره این سوال که گفته بودید اگر ایران محدویت‌هایی را بپذیرد این موقتی خواهد بود؟ گفت: آن چه که من گفتم حرف جدیدی نیست، حالا این که چگونه از آن برداشت شده است بحث دیگری است. این حرف جدیدی نیست، این توافق ژنو است. در آن توافق آمده است که ایران مجموع اقداماتی انجام خواهد داد تا نسبت به ماهیت صلح‌آمیز برنامه خودش ابراز اطمینان شود. این مجموعه اقداماتی که برای اعتمادسازی انجام می‌دهیم حتما شامل یک سری محدویت‌هایی خواهد بود که در برنامه‌مان می‌پذیریم.

 

عراقچی گفت: همان‌طور که توافق ژنو اشاره کرده است اصل غنی‌سازی ایران ادامه پیدا خواهد کرد ولی با یک سری محدودیت‌های مورد توافق دو جانبه و برای یک دوره زمانی مشخص. این کاملا قطعی است که اگر هر محدودیتی را در هر قسمتی از برنامه‌های خودمان به منظور اعتمادسازی قبول کنیم این یک محدودیت موقتی و دارای دوره زمانی خواهد بود و هیچ چیزی برای ابد پذیرفته نخواهد شد.

 

او درباره اخبار منتشر شده در رابطه با پذیرش کاهش تعداد سانتریفوژها از سوی ایران در مذاکرات گفت: درباره تعداد سانتریفیوژها نباید به گمانه‌زنی‌های رسانه‌یی توجه کرد.

 

معاون وزیر خارجه ایران با تاکید براین که محتوای مذاکرات فقط پشت میز مذاکرات تعیین می‌شود، گفت: تمام اعداد و ارقامی که درباره سانتریفیوژها اعلام می‌شود ساخته و پرداخته ذهن برخی از رسانه‌های خارجی و افرادی است که با نیات خاص این کار را انجام می دهند.

 

وی با تاکید بر این که هدف آن‌ها آلوده کردن فضای مذاکرات هسته‌ای و ایجاد اضطراب و تنش است، گفت: که نباید به آن توجه شود.

 

عراقچی بحث‌های مطرح شده مبنی بر پذیرش محدودیت‌ها از جمله بحث کاهش تعداد سانتریفیوژهای فعال را گمانه‌زنی برخی رسانه‌های معلوم‌الحال خواند که کاری جز برهم زدن فضای مثبت مذاکرات ندارند.

 

او در بخش دیگری از سخنانش گفت: هنوز زود است که ما قضاوت کنیم که آیا می‌شود به یک توافقی در پایان این دوره رسید یا نه. البته امیدواری وجود دارد اما خوش‌بینی نسبت به نیات طرف مقابل وجود ندارد و این خودش یکی از موانع مذاکرات است که ما در فضای به اصطلاح همراه با اعتماد مذاکره نمی‌کنیم، این موضوع کار را سخت‌تر می‌کند و ما هنوز در موقعیتی نیستیم که بتوانیم قضاوت کنیم که رسیدن به توافق مقدور است یا نه.

 

مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران افزود: شاید در روزهای آینده که مقداری جلوتر برویم مشخص شود، الان هنوز نمی‌توانیم قضاوتی داشته باشیم ولی به هرحال امیدوار هستیم که این کار صورت گیرد.

 

وی درباره این سوال که جان کری در مقاله‌ای نوشته بود که اگر مذاکرات شکست بخورد، مسوولیتش بردوش ایران است گفت: اگر مذاکرات موفق نباشد و شکست بخورد قضاوت را افکار عمومی جامعه بین‌الملل صورت خواهد داد و به ادعای افراد مختلف نیست و من اطمینان دارم که جامعه بین‌الملل قضاوت صحیح خواهد داشت.

 

عراقچی افزود: حتما بعد از مذاکرات مشخص خواهد شد؛ ایده‌ها، مواضع و پیشنهاداتی که طرف‌ها داشتند مسلما در اختیار افکار عمومی در داخل و خارج از کشور قرار خواهد گرفت و آن زمان افکار عمومی بین‌المللی قضاوت خواهد کرد که واقعا چرا این فرصت از دست رفته است. اگر از دست برود البته. در عین حال ما امیدواریم از این فرصت استفاده شود. شاید هنوز زمان آن فرا نرسیده است که درباره این که اگر مذاکرات شکست بخورد تقصیر چه کسی خواهد بود و تقصیر چه کسی نخواهد بود صحبت کنیم، ولی اطمینان داریم اگر مذاکرات شکست بخورد جامعه بین‌الملل قضاوت درستی درباره مقصر آن خواهد کرد.

 

انتهای پیام

 

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۱ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۱ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین