امروز: شنبه، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۲۰ Saturday, 20 April 2024

فرا بخشی بودن شهرک مشترک ایران و ترکیه و لزوم تعامل مسئولان

گزارش اختصاصی : به قلم سردبیر – در حالی است که مهمترین مشکل واحدهای مستقر در شهرکهای صنعتی و صنایع کوچک کشور کمبود نقدینگی است و 75 درصد واحدهای صنعتی با مشکل سرمایه در گردش مواجه هستند ولی تسریع در روند احداث شهرک مشترک مرزی ایران و ترکیه می تواند...

گزارش اختصاصی : به قلم سردبیر – در حالی است که مهمترین مشکل واحدهای مستقر در شهرکهای صنعتی و صنایع کوچک کشور کمبود نقدینگی است و 75 درصد واحدهای صنعتی با مشکل سرمایه در گردش مواجه هستند ولی تسریع در روند احداث شهرک مشترک مرزی ایران و ترکیه می تواند تاثیر مثبتی در رونق مبادلات و توسعه آذربایجان غربی داشته باشد.

آذربایجان غربی به عنوان تنها استان هم مرز با سه کشور خارجی و مخصوصا کشور استراتژیک و مهم ترکیه، یکی از مبادی تجاری جمهوری اسلامی ایران با دنیای غرب است.
این استان با ظرفیت های بالقوه فراوان در حوزه های مختلف می تواند یکی از تاثیرگذارترین استان های غرب کشور در بخش مروادات تجاری و اقتصادی علی الخصوص کشاورزی ایران باشد. همچنین استان آذربایجان غربی در توسعه روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه نقش مهمی دارد.
این استان به لحاظ موفقیت منحصر به فرد خود و همسایگی با ترکیه، از جایگاه مهمی در روابط و مناسبات سیاسی ، اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و ترکیه برخوردار بوده و باید برای افزایش همکاری ها و ارتباطات این استان با مناطق مجاور مرزی ترکیه در جهت رفاه و آسایش مردم استان از تلاش کرد.
این در حالی است که ساخت شهرک‌های صنعتی از نظر جایگاه و ساختار در تولید و اشتغال نقش ویژه‌ای دارند و نیز نقش اساسی در ایجاد زیرساخت‌های لازم برای توسعه صنایع و گسترش مبادلات تجاری ایفا می‌کنند.
مشاغلی که در شهرک‌های صنعتی ایجاد می‌شود به لحاظ ماهیت زود بازده بوده و از مشاغل پایدار محسوب می‌شوند به طوری که در زنجیره ارزش اقتصادی نقش بسیار موثر دارند.
در این میان ساخت شهرک مشترک بین ایران و ترکیه در آذربایجان غربی برای نخستین‌بار در کشور در حوالی شهر بازرگان و منطقه ساری‌سو به منظور توسعه صنعتی و متمرکز شدن تولیدات صنعتی دو کشور دوست و همسایه ایران و ترکیه یکی از اصلی ترین اقدامات تلقی می شود.
هدف از ایجاد این شهرک صنعتی، توسعه مبادلات صنعتی دو کشور ایران و ترکیه بوده و همچنین افزایش مراودات صنعتی و تجاری با صنعت‌گران خارج از استان آذربایجان‌غربی نیز مد نظر است و باید از این رهگذر عوائد اقتصادی فراوانی به کشور و استان آذربایجان غربی حاصل شود.
کارشناسان اقتصادی بر این باورند که ساخت شهرک مشترک مرزی ایران و ترکیه و پی‌گیری مجدانه آن، بدون شک سرمایه‌گذاری‌های خارجی را در منطقه شکل داده و باعث افزایش مبادلات خارجی خواهد شد.
از سوی دیگر در صورت ارایه توانمندی ها و ظرفیت های سرمایه گذاری آذربایجان غربی از طریق شهرک صنعتی مشترک می توان با سرمایه گذاران خارجی و ترک وارد مذاکره شد و در حوزه های مختلف سرمایه گذاری برای توسعه استان را آغاز کرد و این نقطه شروع و تحول آذربایجان غربی است.
این در حالی است که فرا بخشی بودن موضوع شهرک مشترک مرزی ایران و ترکیه از یک سو و نقش احداث آن در رونق هر چه بیشتر استان آذربایجان غربی باعث می شود تا تعامل همه دستگاهها و نهادهای مسئول در شرایط کنونی به عنوان یک ضرورت مطرح شود.
از سوی دیگر بدون شک تسریع در روند احداث و ساخت این شهرک نیازمند قوانین و مقررات ویژه‌ای است و باید همه مسئولان با همدلی برای توسعه استان همگام شوند. همچنین شهرک مشترک مرزی ایران و ترکیه از طرح‌های فراسازمانی بوده که در زمینی به مساحت یک هزار هکتار در منطقه مرزی ساری سو در نظر گرفته شده بود.
کارشناسان معتقدند برگزاری دو تور فناورانه به کشورهای ترکیه و مالزی در سال جاری برای بازدید صاحبان واحدهای دارای جنبه فناورانه و مسئولان آذربایجان‌ غربی از شرکت‌های فناورانه این کشورها می تواند بسیار راهگشا باشد.
این در حالی است که کارشناسان معتقدند مهمترین مشکل واحدهای مستقر در شهرکهای صنعتی و صنایع کوچک کشور کمبود نقدینگی است و 75 درصد واحدهای صنعتی با مشکل سرمایه در گردش مواجه هستند و برخی آمارها در خصوص تعطیلی واحدهای صنعتی مستقر در شهرکهای صنعتی غیر واقعی است .
از سوی دیگر، شهرک مشترک مرزی ایران و ترکیه تجربه جدیدی است و در بحث همکاری‌های بین‌المللی نیازمند سازوکارهای قانونی جدید است و نقش شرکت شهرک‌های صنعتی در این زمینه نقش کامل نبوده و نیازمند همکاری‌های فراسازمانی وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت امور خارجه و سایر نهادهای ذیربط است.
از طرف دیگر شهرک مشترک مرزی ایران و ترکیه امری است که به تعامل بین دو کشور در روابط بین دو طرف وابسته است و باید با یک روند واحد از سوی مسئولان دو کشور در جهت تسریع در روند احداث این شهرک حرکت کرد.

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین