امروز: سه شنبه، ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۲۴ Tuesday, 23 April 2024

لاریجانی: عده‌ای خرابکار اجازه نمی‌دهند مذاکرات به نتیجه برسد

لاریجانی: عده‌ای خرابکار اجازه نمی‌دهند مذاکرات به نتیجه برسد

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مذاکرات هسته‌ای ایران کاملاً جدی است، اما نباید به فرمان رسانه‌ها اعتنا کرد، زیرا حدس و گمان نیز در رسانه زیاد است، بنابراین از همه مهمتر، متن مذاکرات است که به شفاف‌سازی نیاز دارد.
به گزارش سایت تحلیلی و خبری بینانیوز ، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی “فونیکس” چین درباره سفر روز دوشنبه‌‌اش به پکن، گفت: این اولین سفر بنده به چین نیست، بلکه در گذشته سفرهایی به این کشور داشته‌ام.

وی با بیان “فکر می‌کنم در مجموع مذاکرات سازنده‌ای با کشور چین داشته باشیم”، افزود: این مذاکرات می‌تواند در راستای مراودات اقتصادی، همکاری‌های فرهنگی و رایزنی‌های سیاسی باشد، لذا روابط ما با دولت چین ابعاد مهمی را در بر دارد.

رئیس مجلس در پاسخ به سؤالی مبنی بر “آیا در سفرهای گذشته به کشور چین موضوعی نظر شما را جلب کرده است که تأثیرگذار باشد؟”، افزود: بله، چین کشوری ریشه‌دار در تاریخ بوده و بخش‌های مختلف این کشور متمدن نشانگر این مطلب است.

لاریجانی با یادآوری تحول بسیار چشمگیر کشور چین از جهت اقتصادی، تصریح کرد: وجه تحرک اقتصادی چشمگیر چین نیز یکی از جنبه‌های جذاب این کشور است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا تمایل رئیس جمهور ایران برای گسترش روابط با غرب خللی در روابط ایران و چین ایجاد نمی‌کند، گفت: ما چالشی با چین نداریم و در مسائل مختلف منطقه‌ای نگاه مشترک و نزدیکی داریم و با توجه به سطح همکاری‌های اجتماعی که وجود دارد، مسیر روشنی پیش‌روی دو کشور وجود دارد.

گفت‌وگو با سایر کشورها هیچ‌گاه بر روابط ایران و چین سایه‌ای نمی‌اندازد

رئیس نهاد قانون‌گذاری کشورمان ادامه داد: باید به این موضوع توجه کرد که نگاه ما به کشور چین یک نگاه درازمدت است و گفت‌وگو با سایر کشورها هیچ‌گاه سایه‌ای بر روابط دو کشور نخواهد گذاشت.

لاریجانی در پاسخ به این سؤال “دور بعدی مذاکرات 1+5 نزدیک است، ارزیابی شما از مذاکرات اخیر چیست؟” تصریح کرد: بنده نگاه منفی به مذاکرات ندارم، مسیر مذاکرات در مجموع سازنده بوده و به‌دلیل اینکه گفت‌وگوها در فضایی انجام شد که جدّیت بر تعامل حاکم بود، لذا نگاه بنده به مذاکرات ایران و غرب مثبت است.

متن مذاکرات هسته‌ای نیاز به شفاف‌سازی دارد

وی درباره سؤالی مبنی بر “بعضی منابع خبری اعلام کرده‌اند که ایران در قبال برداشتن تحریم‌ها حاضر به ارائه امتیازاتی به غرب شده و همچنین به‌طور مثال غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند، نظر شما دراین‌باره چیست؟” افزود: مذاکرات هسته‌ای ایران کاملاً جدی است، اما نباید به فرمان رسانه‌ها اعتنا کرد، زیرا حدس و گمان نیز در رسانه زیاد است، بنابراین از همه مهمتر، متن مذاکرات است که به شفاف‌سازی نیاز دارد و ایران یک طرف مذاکره است و باید برای این معادله یک راه‌حل پیدا کرد.

رئیس مجلس ادامه داد: بقیه مسائل حاشیه‌ای در مذاکرات ایران با غرب موضوعاتی هستند که افراد را از محل اصلی خود دور می‌کند، جدّیت باشد، مذاکرات هسته‌ای در کمتر از یک سال نیز به نتیجه می‌رسد.

لاریجانی در پاسخ به این سؤال که آیا رفع مسائل هسته‌ای در طول یک سال که مدنظر ظریف است، ممکن خواهد بود، افزود: رفع مسائل هسته‌ای بستگی تام به رویکردها دارد، اگر رویکرد مثبتی در مذاکرات حاکم باشد و جدّیت نیز وجود داشته باشد در کمتر از یک سال نیز می‌توان به رفع مسائل مذکور امیدوار بود.

وی ادامه داد: همیشه یک عده خرابکار هستند که اجازه نمی‌دهند مذاکرات به نتیجه برسد، لذا همه‌چیز بستگی به رویکرد مذاکرات و جدّیت آن بستگی دارد و تعاملات نیز در مسیرهای بعدی تست می‌شود.

مذاکرات به نتیجه نرسد، ایران براساس NPT برنامه هسته‌ای خود را ادامه می‌دهد

در ادامه مصاحبه شبکه فونیکس چین با رئیس مجلس شورای اسلامی خبرنگار این شبکه پرسید: “دو نتیجه برای مذاکرات ایران و گروه 1+5 متصور است، اینکه مذاکرات به نتیجه برسد یا به نتیجه نرسد درباره هرکدام برنامه ایران چیست؟” لاریجانی گفت: اگر مذاکرات به نتیجه‌ای نرسد رویکرد و راهی که در حال حاضر پیش گرفتیم را ادامه می‌دهیم و مسیر برای ما بسیار روشن است که ایران به‌سمت ساخت سلاح هسته‌ای نمی‌رود.

لاریجانی تأکید کرد: ما به پیمان‌هایی که بسته‌ایم پایبند هستیم اما روی دانش هسته‌ای و تکنولوژی‌های نوین کار خواهیم کرد. لذا اگر مذاکرات به نتیجه برسد با یک فرمت دیگری کار خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه دلیلی وجود ندارد که تنش در منطقه ایجاد شود، افزود: اعتقاد ما ایجاد یک ثبات پایدار در منطقه است، نگاه ما همانند موضعی است که در سوریه داریم.

رئیس قوه مقننه کشورمان، ادامه داد: نگاه ما به کشور سوریه نگاه سیاسی نیست، اگر همه کشورها به این نتیجه برسند که ایجاد صلح پایدار از همه‌چیز مهمتر است ما نیز همکاری خواهیم کرد.

لاریجانی در پاسخ به این سؤال “ارزیابی شما از سفر رئیس جمهور به نیویورک چیست؟”، افزود: البته رئیس جمهور در سفر به نیویورک اقدامات متنوعی از جمله سخنرانی و دیدار با سران کشورهای مختلف داشت و رهبر ایران نیز از این رویکرد فعال در دیپلماسی دفاع کردند.

وی ادامه داد: در کشوری که دموکراسی حاکم است امکان این وجود دارد که برخی گروه‌ها دیپلماسی اتخاذشده از سوی رئیس جمهور را نپسندند و وجود چنین نظرات متنوع طبیعی است.

رئیس مجلس در پاسخ به این سؤال “نظر شما درباره سیاست خارجی دولت روحانی و تیم وزارتخانه او چیست؟ و چالش‌های پیش‌روی رئیس جمهوری ایران را چه می‌دانید؟”، تصریح کرد: روحانی و تیم وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران یک دیپلماسی فعال را با کشورهای مختلف دنبال می‌کند که یک بخش آن با کشورهای همسایه، یک بخش دیگر با کشورهای مهمی نظیر چین و بخش دیگر نیز با کشورهای غربی که در سفر نیویورک محقق شد، است.

دیپلماسی فعال دولت روحانی رویکرد پسندیده‌ای است

لاریجانی تأکید کرد: این رویکرد که ما با کشورهای مختلف بر حسب منافع ملی خودمان و در سطح خود آنها دیپلماسی فعال داشته باشیم، رویکرد پسندیده‌ای است و باید مورد توجه قرار دهیم و می‌توان گفت که دیپلماسی مذکور به این معنا نیست که در روابط با سایر کشورها مشکلی ایجاد شود.

وی در پاسخ به این سؤال “آیا اگر ایران و غرب به تفاهم برسند، ایران در قبال سوریه تغییر رفتار خواهد داشت؟”، گفت: این دو موضوع کاملاً متفاوت هستند. مسئله سوریه مورد توجه ما بوده ما نیز اعلام نظر کردیم. مسئله سوریه با مذاکرات سیاسی حل‌شدنی است.

دموکراسی در سوریه با سرنیزه امکان‌پذیر نیست

رئیس مجلس ادامه داد: به‌هیچ وجه دموکراسی با سرنیزه امکان‌پذیر نیست. ازاین‌رو لازم است که مشکل کشور سوریه نیز با مذاکرات سیاسی مرتفع شود.

لاریجانی با بیان “بنده فکر می‌کنم چین و ایران درخصوص سوریه به فهم مشترکی رسیده باشند و با روحیه جنگ‌طلبی استکبار آشنا شده باشند”، ادامه داد: به نظر می‌رسد در شرایط فعلی قدری توجهات به موضوع مذاکرات سیاسی برای رفع مشکلات معطوف شد و درک درستی حاصل شد، باشد تا به این ترتیب از طریق مذاکرات سیاسی بتوان مشکلات را حل کرد و به‌سمت جنگ نرفت.

وی در پایان ضمن تبریک به‌مناسبت آغاز سال تحصیلی چینی که در ماه آینده است، افزود: ما با مردم چین یک ارتباط طولانی و عمیقی از گذشته تاکنون داشتیم به‌ویژه زمانی که راه ابریشم وجود داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: مردم ایران خاطره‌های بسیار خوبی از چین و مردم آن دارند، ازاین‌رو امیدوارم سال نو، سال پیشرفت ترقی و همکاری‌های همه‌جانبه بین ایران و چین باشد.

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۱ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۱ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین