امروز: سه شنبه، ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۳۹ Tuesday, 16 April 2024

لاریجانی : قطعنامه پارلمان اروپا پریشان‌گویی است

لاریجانی : قطعنامه پارلمان اروپا پریشان‌گویی است

رییس مجلس شورای اسلامی در آغاز اولین جلسه کاری مجلس در سال جدید با اظهارات تندی، نارضایتی مجلس از بیانیه اخیر پارلمان اروپا را اعلام کرد.

 

 

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز به نقل از ایسنا ، علی لاریجانی در مورد قطعنامه اخیر پارلمان اروپا که در تعطیلات نوروزی منتشر شده بود، گفت: قطعنامه اخیر پارلمان اروپا از نظر ما یک بیانیه سیاسی است که چه از نظر تنظیم و چه از نظر جایگاه پارلمان اروپا یک نگاه تبلیغاتی در آن حاکم است. یک تحمیل ریاضت منفی و پریشان‌گویی در این بیانیه وجود دارد.

 

وی ادامه داد: از یک طرف در بیانیه پارلمان اروپا از مذاکرات هسته‌ای استقبال شده و راه‌حل مشکل هسته‌ای را حل مسالمت‌آمیز آن دانستند و برای پیشرفت مذاکرات ابراز امیدواری کرده‌اند و خواهان کمک ایران در حل مسائل مهم منطقه شده‌اند و از شورای اروپا خواسته‌اند که بهبود روابط و توسعه همکاری‌ها در عرصه‌های مختلف با ایران را در دستور کار قرار دهد و در روابط با ایران استقلال داشته باشد؛ در حوزه منطقه‌ای از نفوذ ایران بهره بگیرد تا ثبات در خاورمیانه را در مناطقی مانند افغانستان تسری دهد و از طرف دیگر به طرح مسائل مداخله‌جویانه و افکار منحط جنسی پرداخته‌اند.

 

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هیچ عاقلی که قصد آنگونه همکاری‌های گسترده‌ای را دارد اینگونه حرف‌های سخیف و بی‌پایه را مطرح نمی‌کند. این میان‌مایگی و پریشانی است.

 

لاریجانی با اشاره به بخش دیگری از بیانیه پارلمان اروپا در مورد استانداردهای انتخابات دموکراتیک، گفت: این عبارت عجیب که انتخابات در ایران مطابق استانداردهای دموکراتیکی که اتحادیه اروپا برای آن ارزش قائل است، نیست. در بیانیه آمده است باورشان شده است که استانداردهای مترقی دارند در حالی که برخی متفکران غربی جامعه غربی را مومیایی شده در زیر بار این افکار می‌دانند.

 

وی با بیان اینکه ما لزومی به پذیرش استانداردهای دموکراتیک غربی نمی‌بینیم، گفت: ما هرگز نمی‌پذیریم که دولتمردان ما دچار هرزگی شوند و به جای حل مشکلات مردم، به عیاشی بپردازند. ما این سیستم فرسوده و بیمار را نمی‌پذیریم که گروه‌ها و لابی‌ها مجالس قانونگذاری را فاسد کنند و با خلق ابزارهایی به ظاهر قانونی، قانونگذاران را در تصرف و کنترل خود بگیرند.

 

رییس قوه مقننه ادامه داد: انفجار گروه‌های لابی‌گر در واشنگتن شگفت‌آور است. در سال 1971 حداقل 171 شرکت لابی‌گر در واشنگتن فعالیت می‌کرد. 10 سال بعد این رقم به 2500 شرکت رسید و تا سال 2009 تعداد این شرکت‌ها به 13 هزار و 700 رسیده است که سالانه 3/5 میلیارد دلار هزینه آنهاست. ما هیچ انگیزه‌ای برای تقلید از چنین دموکراسی و استانداردهای معیوبان نداریم بلکه آن را غاصب صلاحیت دموکراسی می‌دانیم.

 

لاریجانی ضمن تاکید بر اینکه این دموکراسی غربی جذابیت خود را از دست داده است، ادامه داد: این دموکراسی دچار افسردگی دموکراتیک شده است. نتیجه چنین دموکراسی واژگون شده‌ای جهان پرماجرا و فروپاشیده امروز است. شنیدن شعار مبارزه با تروریسم از چنین دموکراسی بی‌واقعیتی گوش خراش است.

 

وی با اشاره به بخش دیگری از بیانیه پارلمان اروپا در مورد حقوق بشر و حقوق زنان در ایران، گفت: غرب در این زمینه کارنامه بسیار سیاهی دارد. دو جنگ جهانی در قرن بیستم، تعداد کشته‌هایی بیشتر از 39 قرن گذشته تاریخ تمدن جهان را به بار آورده است. غرب با چنین سیمایی نگران حقوق بشر و مبارزه با تروریسم است؟ ما با صراحت به شما می‌گوییم غرب با چنین ساختار ناراست، جوهر و جنم مبارزه با تروریسم را ندارد. در دهه اخیر شاهد آدم‌کشی‌های وحشیانه در عراق و افغانستان بودیم.

 

رییس مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به برخی نظرات متفکران غربی در مخالفت با ایده‌های حاکم در دموکراسی غربی، اظهار کرد: از بعضی سیاستمداران حرف‌هایی شنیده می‌شود که این تصور را ایجاد می‌کنند که غرب در حال فهم برخی اشکالات ساختاری خود شده است اما این بیانیه نشان داد نویسندگان آن حداقل برخی تاملات متفکران خود را هم نادیده گرفته‌اند که به فرهنگ ملت ما خورده گرفته‌اند که چرا قاچاقچیان موادمخدر اعدام می‌شوند یا درباره حقوق زنان یا سایر وجوه در مورد ادیان ساختگی مسیر حرکت ملت ایران را مخالف استانداردهای خود دانسته‌اند. طرح سطحی اینگونه مباحث اگر خیلی حسن ظن داشته باشیم یک کج‌خلقی دموکراتیک است. تفکر اسلامی دارای یک نظام حقوقی بسیار عمیق و فراگیر است که حاصل تلاش‌های نظری چهارده قرن است. این تفکر دارای اصول و قواعد مشخصی است و طبعا با نظام حقوقی غرب متفاوت است.

 

لاریجانی ادامه داد: علم و دانش را با مصوبه پارلمان اروپا نمی‌توان محکوم کرد و منهدم نمود. اگر علمای غرب در علم و حقوق توانمندی لازم برای مبارزه با دانشمندان فقهی ما را دارند باید مذاکرات داشته باشند تا شاید قله‌های رفیع‌تری از رشد عقلی را مشاهده کنند و به قول یکی از رجال غربی آنگاه از فراز قله‌ها، دشت‌ها را بهتر می‌شناسند.

 

وی تصریح کرد: صد بار اگر بیانیه بدهید که هم‌جنس‌بازان بتوانند آزادانه ازدواج کنند جز تنفر در ملت ایران نسبت به فرهنگ غرب چیزی برای خود دست و پا نمی‌کنید. این یک علو فکری نیست که خرافات شیطان‌پرستی و ادیان ساختگی را مورد حمایت قرار می‌دهید. اینجا محل نزاع دو مکتب فکری است. به تعبیر شهید مطهری ما آزادی بیان و فکر را برای رشد عقلی ضروری می‌دانیم نه آزادی هرگونه عقیده مثل بت‌پرستی و سایر جزم‌اندیشی‌ها را.

 

رییس قوه مقننه ادامه داد: اگر قرار باشد چنین مبادی غلطی را به فرض که استاندارد شما باشد بپذیریم چه پاسخی به نهضت محمدی بدهیم؟ پیامبر ما حرکت خود را در مبارزه با بت‌پرستی آغاز کرد. شما مرز آزادی را در امنیت یا آزادی دیگران قرار داده‌اید. ما این اصل را ناکافی و نارس دانسته‌ایم و مرز آزادی را عدم تخریب سایر ارزش‌ها مثل معنویت، رشد معنوی، رشد ذوقی می‌دانیم لذا دو مکتب فکری وجود دارد.

 

لاریجانی اظهار کرد: شما که مدعی تفکر پلورالیستی هستید با چه استدلالی تلاش می‌کنید سایر جوامع را تحت فشار سرکوبگرانه خود قرار دهید که با قطعنامه و بیانیه و پروپاگاندا می‌خواهید استاندارد فکری شما را بپذیرد؟

 

رییس مجلس شورای اسلامی با طرح این پرسش که آیا مقصد دموکراسی جز این است که حکمران خوب را ارائه کند؟ گفت: آیا مقصود از دموکراسی، تغییر دین یا تغییر سبک زندگی مردم است؟ ملت ایران با فرهنگ اسلامی رشد کرده است. سبک زندگی فاطمی را مدل برتر می‌داند. بارها با رای خود و با حضور در راهپیمایی‌ها این گزینش فکری را نشان داده است حتی در انتخابات اخیر با حضور 73 درصدی اراده خود را متجلی کرده است. با چه منطقی شما می‌خواهید این اراده ملت را نادیده بگیرید؟

 

لاریجانی خطاب به پارلمان اروپا ادامه داد: ما مثل شما مهارت نداریم که درباره آنچه خوب نمی‌دانیم اینگونه نسخه و راهکار تجویز کنیم اما شاید مناسب نباشد پارلمان اروپا تحت تاثیر تروریسم دولتی صهیونیسم اطلاعات غلط را پایه قضاوت خود قرار دهد. وجدان ایرانیان و مسلمانان از اینگونه رفتارهای دوگانه و متحجرانه دچار آزردگی است. روشن به شما می‌گوییم پارلمان اروپا باید بفهمد که با ایران اسلامی همکاری سازنده را سامان می‌دهد و بداند تحت هیچ شرایطی ملت ایران، اسلام و احکام آن را با مشوق‌های غرب معاوضه نمی‌کند.

 

وی با اشاره به بخش دیگری از بیانیه پارلمان اروپا در مورد شرایط لازم برای سفر مقامات پارلمان اروپا به ایران، تصریح کرد: هر مقام اروپایی که بخواهد با ایران مراوده‌ای داشته باشد باید با احترام به فرهنگ و آداب سیاسی ملت ایران این ارتباط را برقرار کند. میدان دیپلماتیک نه میدان بی‌ادبی سیاسی است، نه میدان رندی و نه میدان ناشی‌گری دیپلماتیک. از دیپلماسی برای ارتباط بهتر استفاده می‌شود وگرنه مقابله به مثل کردن کار دشواری نیست و حرف سخیف و با نخوت زدن افتخار نیست، بلکه حقارت را نشان می‌دهد.

 

رییس مجلس شورای اسلامی خطاب به وزارت خارجه اظهار کرد: وزارت خارجه باید صرفا کسانی از مقامات اروپا را که ادب سیاسی را رعایت کرده در چارچوب ضوابط جمهوری اسلامی علاقه‌مند به دیدار هستند را راهنمایی کند و عقلای آنان که گاه صدای آنان شنیده می‌شود در منافع مشترک نیک بیندیشند و بدانند ترس از تهی‌شدگی با همکاری ثمربخش با دیگران می‌تواند ترمیم شود نه در گستاخی.

 

 

وی اظهار کرد: حداقل در توجهی که در موضع مستقل اروپا کرده‌اند علائمی را نشان بدهند که بی‌اعتمادی را از بین ببرد.

 

رییس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به نامگذاری سال جاری اظهار کرد: عناوین رهبری و تاکیدهایی که گذاشته‌اند نتیجه ارزیابی دقیق و بیان مسیر رشد برای سامان دادن به اداره و مدیریت کشور است که در گذشته هم به مقوله‌های مختلف تاکید داشته‌اند.

 

لاریجانی با اشاره به دیدار سال گذشته رهبری با شورای عالی انقلاب فرهنگی و همچنین ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در سال گذشته، اظهار کرد: رهبری در این دو دیدار مسئولیت‌های ارکان و فعالان را بیان کرده‌اند و می‌بینیم دغدغه دارند که کشور جوان با این همه تحصیلکرده و منابعی که دارد و موقعیت ژئوپلتیک و فرهنگ اسلامی چگونه باید با مدیریت مبتکرانه اداره شود تا از همه سرمایه‌های ملت استفاده شود. در یک کلام رهبری خواهان این شدند که کشور خوب و درست اداره شود تا به اهداف صنعت چشم‌انداز برسیم.

 

وی با بیان اینکه این دغدغه‌ها اصلی و محوری است، گفت: ملت انتظار دارد همچنین چشم سایر ملت‌ها به انقلاب ماست چرا که آنها انقلاب ما را جان‌بخش حرکت خود می‌دانند و منتظر پیشرفت‌های اقتصادی انقلاب ما هستند زیرا ایران را تکیه‌گاه خود می‌دانند.

 

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه امروز در موقعیتی تاریخ‌ساز قرار داریم، گفت: رهبری کلید رازگشا را مدیریت جهانی می‌دانند. این مدیریت فرهنگ را فرع توسعه نمی‌داند بلکه آن را متن می‌داند، توانمندی‌های فرهنگی را غایت کار می‌داند. توسعه مالی که باید بر پیکره حضور ملت استوار شود غایت وسیله‌ای است. این همان نقطه‌ای است که چارچوب ما را از نظام مدرنیته مومیایی شده غرب جدا می‌کند. اهمیت این بخش چنان است که باید از اندیشه همه در موردش بهره‌مند شویم.

 

لاریجانی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی از امروز کار را در این زمینه آغاز خواهد کرد این به دلیل مکانت فرهنگ است.

 

وی در بخش دیگری از اظهارات خود با ضمن تاکید بر لزوم توجه به امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اسلامی، گفت: متاسفانه اصل امر به معروف و نهی از منکر جایگاه خود را در جامعه نیفتاده است. این اصل که نماد مسئولیت جامعه است مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

 

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به خبر رحلت یک طلبه آمر به معروف، گفت: این خبر حکایت از عدم توفیق دارد. من در جلسات متعدد این موضوع را مطرح کرده‌ام که برای اجرای امر به معروف در جامعه باید اول شرارت‌ها سرکوب شود تا زمینه تعامل فرهنگی ایجاد شود.

 

لاریجانی در همین زمینه از کمیسیون حقوقی مجلس خواست تا با جلسات مشترک با نیروی انتظامی و قوه قضاییه هر چه سریعتر در قوانین مربوط به این بخش تجدیدنظر کند و آن را برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه دهد و خواستار مجازات‌های سنگین‌تر در این زمینه شد.

 

وی در پایان نطق آغازین جلسه صبح امروز خود ضمن تبریک مجدد سال نو از نیروی انتظامی، پلیس راه، هلال‌احمر و سایر دستگاه‌های درگیر در تعطیلات نوروزی تشکر کرد و فوت بستگان آقایان سادات ابراهیمی و آشوری را تسلیت گفت.

 

انتهای پیام

 

 

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۰ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۰ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین