امروز: پنج شنبه، ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۲۲ Thursday, 18 April 2024

محمد مرسی: اشتباهاتی داشته‌ام / ناآرامی‌ها مصر را فلج می‌کند

محمد مرسی: اشتباهاتی داشته‌ام

محمد مرسی٬ در آستانه سالگرد انتخاب خود٬ به عنوان رئیس‌جمهور مصر با اعلام اینکه ناآرامی‌ها مصر را “فلج” خواهد کرد گفت: در سال اول حکومت اشتباهاتی داشته‌ام اما هراشتباهی جبران پذیر وقابل تصحیح است.

 

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز به نقل از “ ایسنا ” ، به نقل از شبکه خبری الجزیره، محمد مرسی٬ رئیس‌جمهوری مصر٬ وضعیت دوقطبی شده عرصه سیاسی کشور را تهدیدی برای دموکراسی خواند و گفت این موضوع می‌تواند جامعه را به هرج و مرج بکشاند و این قطبی شدن به مرحله‌ای رسیده که کل کشور را در خطر بی‌ثباتی قرار داده است.

وی با تاکید بر اینکه در یک سال گذشته، همه تلاشش را برای بهبود وضعیت کشور کرده، گفت: در مواردی کار درستی کرده‌ام و در برخی موارد دیگر هم اشتباه کرده‌ام.

 

مرسی هم‌چنین “دشمنان کشور” را مسئول خرابکاری در سیستم دموکراتیکی دانست که به اعتقاد وی از اعتراضات مردمی ۲۰۱۱ متولد شد؛ اعتراضاتی که یک سال پیش به انتخاب مرسی به عنوان رئیس‌جمهوری کشور انجامید.

 

رئیس‌جمهور مصرتاکید کرد: هر انقلابی دشمنانی دارد و در مقابل هر امتی چالش‌هایی قراردارد همانگونه که اکنون مصر شاهد چالش‌هایی است. ما مصری‌ها قادر به عبور از این مرحله بحرانی هستیم و اکنون از همه شما می‌خواهم با یکدیگر در این راستا همکاری کنید.

مرسی تصریح کرد: نه به عنوان رئیس‌جمهوری که به عنوان یک شهروند مصری که برای کشورش نگران است سخن می‌گویم. قصد دارم تا به صورت کاملا شفاف به بررسی یک سال گذشته بپردازم. دستاوردهایی در این یک‌ سال وجود داشته اما در این میان برخی اهداف نیز محقق نشده است.

وی نیروهای مسلح مصر را سپر محافظی برای کشور دانست و برخی را به خدشه دار کردن روابط مثبت میان دولت مصر و نیروهای مسلح متهم کرد.

 

محمد مرسی قول داده است که اصلاحات فوری و اساسی در نهادهای حکومتی انجام دهد.

این اظهارات در حالی از سوی محمد مرسی بیان شد که احزاب و گروه‌های اپوزیسیون مصر از مردم این کشور خواسته‌اند تا هم‌زمان با فرارسیدن سالروز ادای سوگند ریاست‌جمهوری توسط محمد مرسی در روز یکشنبه آینده تظاهرات سراسری در این کشور برگزار کنند.

 

حزب اسلام‌گرای اخوان‌المسلمین که در سال ۲۰۱۲، محمد مرسی را به عنوان کاندیدای ریاست‌جمهوری مصر مطرح کرد، درخواست برگزاری انتخابات تازه و کناره‌گیری مرسی را رد کرده است.

 

با اعلام برگزاری تظاهرات در سالگرد انتخابات که هدف از آن درخواست کناره‌گیری مرسی از قدرت است مغازه‌های مواد غذایی از هم‌اکنون از اجناس خالی شده و مردم از بیم بروز بی‌ثباتی به خرید مایحتاج اولیه خود روی آورده‌اند.

 

دوره یک ساله ریاست‌جمهوری مرسی با ناآرامی‌های سیاسی و چالش‌های اقتصادی فراوان همراه بوده است.

بنابر گزارش‌ها هزاران تن از مخالفان در میدان التحریر قاهره گرد آمدند تا به تماشای سخنرانی مرسی بپردازند. تنها ساعاتی پیش از سخنرانی مرسی درگیری‌ها در شهر منصوره در شمال قاهره به کشته شدن دو نفر و زخمی شدن بیش از ۲۰۰ نفر انجامید.

درگیری‌ها در طول چهارشنبه شب در شهر اسکندریه نیز جریان داشته است.

ارتش تهدید کرده است که اگر سیاستمداران در کنترل اوضاع موفق نشوند خود کنترل را مجددا در دست می‌گیرد. برخی از اسلام‌گرایان نیز نسبت به کودتا علیه دولت هشدار داده‌اند و گفته‌اند با آن مقابله می‌کنند.

پیش از سخنرانی مرسی، درگیری‌هایی در شهر شمالی منصوره بین حامیان دولت و مخالفان رخ داد که منجر به کشته‌ شدن دو تن و مجروح‌شدن ۱۷۰ تن دیگر شد.

حامیان مرسی می‌گویند که وی با رای مردم انتخاب شده و هر تلاشی برای کنارزدن او، غیر دموکراتیک است

کمپین “تمرد” یا شورش که تعداد از جوانان مصری آن را راه انداخته‌اند، از جمع‌آوری بیش از ۱۳ ملیون امضا در حمایت از کناره‌گیری مرسی خبر داده است.

ژنرال عبدالفتاح السیسی، وزیر دفاع و فرمانده ارتش مصر، خواهان یک توافق ملی در کشور شده و گفته است که ارتش ساکت نخواهد ماند.

بسیاری از تحلیلگران می‌گویند بی‌ثباتی و تهدید مداوم خشونت، سرمایه‌گذاران خارجی و جهانگردان را از مصر دور کرده است. بیکاری بخصوص بین جوانان مصری رو به افزایش بوده و ذخایر ارزی این کشور هم رو به نزول است.

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین