امروز: جمعه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۱۵ Friday, 19 April 2024

نظرات سرلشکر یحیی رحیم صفوی درباره خطاهای استراتژیک ترکیه

رئیس انجمن ژئوپلیتیک ایران گفت: اشغال شمال عراق و حمایت از داعش اشتباهات راهبردی ترکیه و هدف قراردادن هواپیمای روسی ، اشتباه استراتژیک این دولت بود.

رئیس انجمن ژئوپلیتیک ایران گفت: اشغال شمال عراق و حمایت از داعش اشتباهات راهبردی ترکیه و هدف قراردادن هواپیمای روسی ، اشتباه استراتژیک این دولت بود.
:
به گزارش سایت خبری بینانیوز ،سید یحیی صفوی، که به عنوان رئیس انجمن ژئوپلیتیک ایران در  جلسه مجمع عمومی این انجمن سخن می گفت، با اشاره به بهره برداری نظام سلطه از جغرافیای سیاسی و ژئوپلیتیک گفت:سالها برخی از اندیشمندان و سیاستمداران غربی، جغرافیای سیاسی و ژئوپلیتک را در خدمت تسلط بر ملت ها و  کشورها قرار دادند  و جغرافیا را در خدمت جنگ و نزاع، برای کسب منافع  اقتصادی و اهداف سیاسی و تحمیل اراده خود و یا تغییر مرز های جغرافیای سیاسی کشورها  و بوجود آوردن دولت ها – ملت هایی مطابق اهداف خودشان در قاره آفریقا و آسیا قرار دادند.

:

وی افزود:ما به عنوان اندیشمندان جغرافیای سیاسی ایران و صاحبان تفکر ژئوپلیتیکی می خواهیم که ژئوپلیتیک را در خدمت صلح و مقاومت ملت ها در مقابل نظام سلطه و در جهت تعیین سرنوشت توسط ملت ها قرار دهیم.

وی ادامه داد: افکار و اندیشه های ملت ایران را جهانیان می شناسند و می دانند ایرانیان همواره انسان ترین انسان ها بوده اند  و به صلح و امنیت جهانی  علاقمند هستند و  همواره منشاء آزادی و آزادی خواهی بوده اند.

:

رئیس انجمن ژئوپلیتیک ایران در ادامه و در تحلیل شرایط سیاسی منطقه جنوب غرب آسیا گفت: هم اکنون همان اندیشمندان و سیاستمدارانی که ژئوپلیتیک را به  خدمت نظام سلطه گرفته اند، منطقه جنوب غرب آسیا را هدف قرار داده اند. آنچه در منطقه ما می گذرد نشان می دهد که   ایجاد گروه های تکفیری و تروریستی  توسط سیاستمداران غربی و صهیونیستی، با حمایت مالی کشورهای وابسته به آنها، در طول این پنج سال این منطقه  و خصوصا سوریه، عراق و یمن را به آشوب کشانده است.

:

وی افزود: سیاست های آمریکا و رژیم صهیونیستی به گونه ای است که مسلمانان به دست مسلمانان و با پول کشورهای اسلامی  کشته شوند. تا کنون دویست و پنجاه هزار نفر از مردم سوریه کشته شده اند و نزدیک به ۹ میلیون نفر از مردم سوریه و عراق  آواره شده اند.

صفوی با اشاره به جنگ سعودی ها علیه ملت مظلوم یمن، گفت: قیمت برخی از بمب هایی که سعودی ها بر سر مردم یمن می ریزند حدود  پنج و شش  هزار دلار است. کشورهای جنوبی خلیج فارس در چهار  تا پنج سال گذشته  نزدیک به پنجاه  میلیارد و پانصد میلیون دلار سلاح خریداری کرده اند که  طی سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴، سعودی ها حدود سی میلیارد دلار سلاح خریداری کرده اند که  این سلاح ها سلاح های انگلیسی، آمریکایی و حتی صهیونیستی است.

وی اضافه کرد: این جای تعجب است که چرا تا کنون یک گلوله از همین کشورهای عربی به سمت رژیم صهیونیستی شلیک نشده است و به همین ترتیب از سوی حدود دویست گروه تکفیری همچون داعش، جبهه النصره، جبهه اسلامی، جیش حر، که در سوریه می جنگند، هیچگونه عملیاتی علیه رژیم صهیونیستی انجام نمی شود بلکه رژیم صهیونیستی زخمی های آنها را در بیمارستان های خود تحت درمان قرار می دهد.

:

صفوی با اشاره به اقدامات اخیر دولت ترکیه گفت: بدون تردید آنچه در منطقه می گذرد یک جنگ با اهداف ژئوپلیتیکی و ژئواستراتژیکی است و در این جنگ ترکیه مسیر استراتژیک غلطی را طی می کند. اشغال شمال عراق توسط ترکیه، دخالت و حمایت دولت ترکیه از داعشی ها در سوریه یک اشتباه راهبردی  برای دولت ترکیه است و هدف قراردادن هواپیمای روسی، اشتباه استراتژیک دولت ترکیه بود.

صفوی  با اشاره به دورنمای اهداف استراتژیک از پیش تعیین شده  توسط دولت ترکیه  و لزوم بازگشت به آن  گفت:ملت ترکیه ملتی  مسلمان  هستند و اقوام ترکیه اقوامی هستند  که سالها با مردم عراق و سوریه زندگی کرده اند.

:

وی افزود: بهتر است ترکیه به اهداف استراتژیکی که چند سال گذشته، در قالب راهبرد ترکیه  تنظیم شده بود و در آن به صراحت مشخص شده بود که  ترکیه هیچگونه تنشی با همسایه های خود نباید داشته باشد، پایبند باشد، اما متاسفانه  هم  اکنون درست در  خلاف جهت آن اهداف  راهبردی عمل می کند.

صفوی با اشاره به اشغال نظامی قسمتی از کشور عراق توسط  ترکیه و ضرورت تجدید نظر دولتمردان ترکیه در روابط خود با همسایگان  گفت:به نظر می رسد دولت ترکیه بایستی در رابطه با همسایگان خود تجدید نظر کند، نه ملت عراق  و نه عشایر غیورو گروه های سیاسی  عراق می پذیرند که کشورشان در اشغال ترکیه باشد و این موضوع نیز یکی  دیگر از خطاهای استراتژیک  دولت ترکیه است.

:

صفوی ادامه داد: نگاه ما به مسائل، ریشه ای و عمیق است. بدون شک، بدون اجازه آمریکائی ها دولت ترکیه نمی توانست هواپیمای سوخوی ۲۴ روسیه را مورد هدف قرار دهد و در این موضوع هماهنگی وجود داشته است.

صفوی در پایان گفت: در رقابت های قدرت جهانی و منطقه ای آنچه که از بین می رود  منافع  و خون مسلمانان  و منافع ملت های اسلامی عراق، سوریه و یمن است و آنکه از این منازعات سود می برد رژیم صهیونیستی است  و این رژیم در امنیت کامل به سر می برد و هر آنچه سلاح که در این منطقه به فروش می رسددر جهت منافع آمریکا و کشورهای اروپایی نظیر انگلیس که  فروشنده این سلاح ها  می باشند، است.

./.

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین