امروز: سه شنبه، ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۳۰ Tuesday, 23 April 2024

نگاه امیدوارانه بخش خصوصی به استاندار آینده آذربایجان غربی

گزارش اختصاصی: به قلم سردبیر – حمایت از بخش خصوصی باید با تمام توان، از اولویت‌های کاری استاندار آینده آذربایجان غربی باشد و آماده کردن بستر لازم برای حضور بخش خصوصی و رونق این بخش در زمینه‌های مختلف اقتصادی استان توسط دستگاه‌های اجرایی استان ضروری است. با پیروزی انقلاب اسلامی...

گزارش اختصاصی: به قلم سردبیر – حمایت از بخش خصوصی باید با تمام توان، از اولویت‌های کاری استاندار آینده آذربایجان غربی باشد و آماده کردن بستر لازم برای حضور بخش خصوصی و رونق این بخش در زمینه‌های مختلف اقتصادی استان توسط دستگاه‌های اجرایی استان ضروری است.

با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و مصوبات اقتصادی‌ مجالس اول و دوم که با پیروی از اصل 44 قانون‌ اساسی بخش خصوصی را به انزوا کشانید، حاکمیت تفکر ضد سرمایه‌داری و ضد اقتصاد آزاد در کشور را رقم زد و باعث شد تا به مرور درصد بالایی از اقتصاد ایران در اختیار دولت قرار بگیرد.
از سوی دیگر رشد اقتصادی از جمله اهدافی است که همواره مورد توجه دولت‎ها بوده است. در ادبیات اقتصادی رشد، افزایش کمی و کیفی عوامل تولید مورد توجه قرار گرفته است. تأثیر امنیت سرمایه‎گذاری بر رشد اقتصادی مقوله بسیار مهمی است و بدین منظور باید ابتدا متغیرهایی که بر امنیت سرمایه‎‎گذاری در ایران تأثیر دارند، شناسایی و استخراج شوند و مدل‎های اقتصاد سنجی رشد اقتصادی، با استفاده از متغیرهای اثرگذار بر رشد اقتصادی مانند امنیت سرمایه‎‎گذاری، در کنار عوامل تولید سنتی نیروی کار، سرمایه‎‎گذاری مورد پردازش قرار گرفته و مدل متفاوتی از رشد اقتصادی ارائه شود.
به گفته کارشناسان اقتصادی؛ كاهش‌ كارايي‌ و نوآوري‌، افزايش‌ هزينه‌ مبادلات به تضعيف‌ خلاقيت‌هاي‌ توليدي‌ و در مجموع‌ كند كردن‌ فرآيند رشد اقتصادي‌ منجر شده‌ است‌. در عين‌ حال‌، اشتغال‌ دولت‌ به‌ امور تصدي‌گري‌ و در حوزه‌هاي‌ خارج‌ از اقتدار و غير مرتبط با وظايف‌ اصلي‌ آن‌، با ملاحظه‌ منابع‌ و توانمندي‌هاي‌ محدود دولت‌ موجب‌ گرديده‌ است‌ كه‌ فرايند تصدي‌ امور حكومتي‌ دولت‌ تضعيف‌ شود.
آذربایجان غربی به دلیل هم مرزی با کشورهای همسایه از جمله ترکیه و عراق در منطقه شمالغرب جمهوری اسلامی ایران موقعیت بسیار فوق العاده ای را به لحاظ قرار داشتن در مسیر جاده ابریشم در مبادله کالا و تجارت و سرمایه گذاری های بخش مختلف دارد. این استان با داشتن مرزهای مشترک با کشورهای همسایه می تواند با کسب درآمد بیشتر و صادرات غیر نفتی کمک بزرگی به برقراری نظم و امنیت در مناطق مرزی بکند.
استان آذربایجان غربی ظرفیت های فراوانی به لحاظ ترانزیت کالا از خاورمیانه به کشورهای اروپایی را دارد و می تواند از این موقعیت هم برای رشد و توسعه اقتصادی خود و هم صادرات کالاهای ایرانی به خارج و ایجاد یک بازار مطمئن در منطقه فراهم نماید و با توسعه سرمایه گذاری در بخش خصوصی گام های اساسی برای توسعه بردارد. به تعبیری توسعه اقتصادی استان آذربایجان غربی مستلزم حل موانع حضور فعال بخش خصوصی و جذب سرمایه گذاران این بخش در پروژه های اقتصادی کلان استان است.
این در حالی است که بخش خصوصی از دیگر ظرفیت‌های کم‌نظیر استان آذربایجان غربی است و با توجه به مسایل و مشکلات عدیده‌ای که در تامین اعتبارات دولتی، فروش نفت و انتقال پول وجود دارد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بخش‌های مختلف می‌تواند نویدبخش باشد.
حمایت از بخش خصوصی باید با تمام توان، از اولویت‌های کاری استاندار آینده آذربایجان غربی باشد و ماموریت دستگاه‌های اجرایی استان عبارت است از آماده کردن بستر لازم برای حضور بخش خصوصی و رونق این بخش در زمینه‌های مختلف اقتصادی استان و بالاتر از این، وظیفه‌ای برای دستگاه‌ها نیست.
در حالی که به نظر می رسد توسعه اقتصادی استان در شرایطی که کشور با مشکلات عدیده اقتصادی به خاطر تحریم های خارجی و برخی ضعف های داخلی به حضور فعال بخش خصوصی در اقتصاد استان دل بسته است؛ نباید به خاطر برخوردهای نابجا، سرمایه‌گذاران استان به استان‌های دیگر بروند و با آنکه در گذشته زحمات زیادی برای حضور بخش خصوصی کشیده شده ، اما از این به بعد رسالت اصلی استاندار آینده آذربایجان غربی آماده کردن حضور بخش خصوصی در کنار بخش دولتی و استفاده از نیروهای توانمند استان در تمام زمینه‌هاست.
از سوی دیگر امروزه مشکلات بخش تولید بر کسی پوشیده نیست و اگر چه تحریم های اقتصادی خارجی تا اندازه زیادی شرایط کشور و استان را تحت تاثیر قرار داده ولی تحریم داخلی نیز وجود دارد. به عبارتی وقتی مسؤولان بخش های مختلف در این شرایط خاص، برای تولیدکنندگان و صاحبان صنایع مانع ایجاد کنند، خود این حرکت ها مانع بزرگی است.
این در حالی است که تحریم داخلی اگر چه مربوط به مسئولان و دستگاه‌های اجرایی است ولی باید تدبیری اندیشیده شود تا این تابوی بزرگ سرمایه گذاری شکشته شود و دستگاه‌ها به عنوان مشوق و حامی در کنار سرمایه‌گذاران و کارآفرینان باشند.
البته هیچ قانونی برای ممانعت از سرمایه‌گذاری تصویب نشده است و موانعی که ایجاد می‌شود ناشی از برداشت غلط از قانون یا بد سلیقه عمل کردن است.
کارآفرینان بخش خصوصی که بعضا صدها و هزاران خانواده را اداره می‌کنند به مراتب قابل ستایش و احترام هستند و وظیفه و رسالت دولتمردان و مدیران اجرایی در استان آذربایجان غربی، هموار کردن راه برای حضور تمام عیار آنها
در بخش‌های مختلف و رفع موانع و مشکلات است.

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۱ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۱ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین