امروز: جمعه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۰۲ Friday, 19 April 2024

هشدار ایران به یمن برای تامین امنیت جان دیپلمات‌ها

هشدار ایران به یمن برای تامین امنیت جان دیپلمات‌ها

معاون عربی و آفریقای وزیر خارجه با اشاره به شهادت و ربوده شدن دو دیپلمات کشورمان در یمن گفت: به مقامات این کشور رسما اعلام کرده ایم که اگر نمی توانند امنیت دیپلمات‌هایمان را تامین کنند به ما اطلاع دهند تا در این باره تدابیری اندیشیده شود.

 

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز به نقل از ایسنا ، حسین امیرعبداللهیان با بیان اینکه موفق نبودن نشست ژنو 2 برای تحلیلگران و کسانی که تحولات سوریه را پیگیری می کنند کاملا روشن بود افزود: قرار بود در این نشست گروههای معارض سوری و نمایندگان حکومت با هم گفتگو کنند اما انتخاب گروههای معارض سوری ، دقیق و واقع بینانه نبود و بیشتر آنها در خارج از سوریه حضور داشتند و برخی از آنها حتی در 3 سال گذشته هیچ سفری به سوریه نداشتند. ضمن اینکه تعدادی از گروهها که به معنای واقعی به راه حل سیاسی معتقد بودند به علت اینکه انتخاب برخی از افراد برای گفت وگو به عنوان نمایندگان معارض، انتخاب درستی نبود انصراف دادند و یک هفته پیش از آغاز مذاکرات خروج خود را گفت وگوها اعلام کردند.

 

وی اضافه کرد: آمریکا در ماه‌های گذشته تلاش کرد از طریق نمایندگان ویژه، مستقیم وارد گفت وگو با طرف های مختلف سوری در میان معارضان در قطر در ترکیه و در اروپا شود و دیدگاههای خود را با هماهنگی آنها به نتیجه برساند تا بتوانند به نتایجی که در بحران ساختگی در 3 سال گذشته در سوریه نرسیدند در نشست ژنو 2 برسند. دیدگاه آمریکا و روسیه درباره سوریه در تعارض است. آمریکایی ها در پی این بودند که نشست ژنو دو تضمینی برای کناره گیری بشار اسد در تابستان سال 93 از قدرت باشد اما روسها در پی آن بودند که درگیری و حرکت گروههای تروریستی به سمت راهکار سیاسی برود.

 

امیرعبداللهیان افزود: این تفاوت دیدگاه موجب شد نشت ژنو 2 به لحاظ محتوایی، خروجی مورد نظر را نداشته باشد. در واقع منطقی که در ژنو 2 از نگاه طراحان اصلی پیگیری می شود نوعی اعمال زور و فشار برای خروجی مد نظر آمریکایی هاست. کسانی که در ژنو در پنج روز گذشته با نمایندگان حکومت سوریه گفت وگو کردند در بهترین حالت می توانند حداکثر 3 درصد جامعه سوریه را نمایندگی کنند. به علت فضای توام با اعمال زور و فشار غیر منطقی آمریکایی ها در نشست ژنو 2 ، حتی آقای اخضر ابراهیمی که تلاش های زیادی را به عمل آورد نتوانست به خروجی مناسبی منتهی شود.هر چند توافق کردند تا از اول فوریه گفت وگوها ادامه پیدا کند اما طرف مقابل هم توانی بیش از این که بتواند گروههای مختلف معارض و نمایندگان آحاد مردم را توجیه و برای اول فوریه آماده کند، ندارد.

 

امیرعبداللهیان، وجود نیروهای تکفیری و نبرد تروریست و نیروهای افراطی را مهمترین مشکل سوریه بیان کرد و گفت: این نیروها در داخل سوریه از پیشرفته ترین سلاح ها و وسایل ارتباطی برخوردارند و موجب نا امنی در محلات و مناطق این کشور شده اند.

 

معاون وزیر امور خارجه افزود: گروه‌های تروریستی مردم را به گروگان می گیرند و آنها را تبدیل به سپر انسانی می کنند و با وحشت آفرینی به قتل می رسانند و اجازه کمک نمی دهند. تصور آمریکا این بود که در راستای همین اقدامی که همزمان با گفت‌وگوهای ژنو انجام می داد در یک محیط بسته آزمایشگاهی با یک جنگ سیاسی و روانی همه جانبه نتیجه را به سمت تشکیل دولت انتقالی و خلع قدرت از رئیس جمهور قانونی این کشور می برد.

 

امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه انتخابات و نظر مردم باید آینده سوریه را مشخص کند، گفت : بررسی‌ها نشان می‌دهد اگر آقای بشار اسد در شرایط فعلی نامزد ریاست جمهوری شود به طور قطع رای می‌آورد.

 

وی درباره بحران‌های اخیر در عراق، سوریه و لبنان نیز افزود: حقیقت این است که منطقه ما در سال های اخیر با پدیده شومی به نام نیروهای تکفیری و گروههای افراطی مواجه است که متاسفانه به نام اسلام اقداماتی را انجام می دهند که دقیقا در تعارض کامل با شریعت مقدس اسلام است.آنها برای رسیدن به اهداف خودشان از هر روشی استفاده می کنند. جریان‌های خارجی در پشت این گروه‌های تکفیری قرار دارند و امکانات و تجهیزات آنها را تامین می کنند.

 

امیرعبداللهیان با بیان اینکه رژیم صهیونیستی بخشی از جریان خارجی در پشت جریان تکفیری و اهداف آن در منطقه است تصریح کرد: بخش دیگر این جریان، برخی از کشورهایی در درون منطقه و خارج از آن هستند که با برداشت غلط از اوضاع و احوال منطقه و با نگاهی نادرست در پشت این جریانات قرار دارند.

 

وی تاکید کرد: ایران در گفت‌وگوها و رایزنی‌هایی که در سطوح مختلف در حوزه خلیج فارس، حوزه مقاومت، لبنان، عراق،‌ سوریه و حتی اردن و خارج منطقه دارد پیگیر راهکارهایی برای مهار پدیده تروریسم و تکفیری در داخل منطقه است. تحرکات نادرست تکفیری در منطقه موجب ناامید کردن منطقه و پیگیری مطالبات است. تکفیری ها درصدد هستند که بگویند اگر مردم مطالبات خود را بخواهند پیگیری کنند خسارت فراوانی را باید بپردازند.

 

وی که در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما سخن می‌گفت با بیان اینکه بیداری اسلامی و موج مطالبات دموکراتیک و دموکراسی خواهانه و اسلام خواهی مردم منطقه وارد فاز دوم شده است، اظهارکرد: در موج دوم کماکان نبرد اراده ها جریان دارد اما نیروهای خارجی به شدت فعال شدند تا حرکت مردم را از مسیر طبیعی خودشان خارج کنند. طراحان و هدایت کنندگان این مساله در پی تضعیف و تجزیه منطقه ما در راستای تقویت رژیم صهیونیستی و تامین منافع حداکثری بازیگران بین‌المللی هستند.

 

وی با تاکید بر اینکه اتفاقات سوریه در کل منطقه و حتی در سطح بین المللی تاثیر داشته است، افزود:‌ کسانی که در مقام وزیر خارجه هم در سطح منطقه و خارج آن فریاد سر می دادند که باید علیه دولت سوریه تجهیزات نظامی بفرستند روش غلطی را پایه گذاری کردند و نا امنی را در منطقه ایجاد کردند که دامن خیلی از طرف‌ها را گرفت. لبنان ، اردن و هیچ یک از کشورهای همسایه سوریه وضعیت امن و مناسبی را ندارند. در این ارتباط ایران هم هدف برخی از این اقدامات تروریستی قرار گرفت.

 

وی توضیح داد: در بیروت متاسفانه در حادثه تروریستی انصاری رایزن سفارت، همسر یکی از دیپلماتهایمان و همچنین در حادثه اخیر در یمن اسدی یکی از همکارانمان شهید شدند و پیش از آن نیز آقای نیکبخت ربوده شد که خوشبختانه در سلامت کامل به سر می‌برد و امیدواریم هر چه زودتر شاهد بازگشت او به کشور و جمع خانواده اش باشیم.

 

امیرعبداللهیان اضافه کرد: ایران با منطق تعامل و گفت وگو با طرح های مختلفی که می تواند مرتبط با برخی از جریان های افراطی در منطقه باشند وارد شد. در دولت جدید نیز تلاش شد که این اقدام در فضایی بازتر صورت گیرد و تلاش هایی هم در همه زمینه ها برای شکل‌دهی گفت وگویی در سطح دو جانبه و هم گفت‌وگوی جمعی برای بازگشت منطقه به ثبات و امنیت جریان دارد. کسانی که در ورای این حوادث قرار دارند فهم درستی از اوضاع و احوال ندارند و با دست خودشان نا امنی را به کشور خودشان می کشانند.

 

وی درباره پیگیری‌های ایران برای شناسایی آمران و عاملان اقدام‌های تروریستی ضد دیپلمات‌های ایرانی در یمن و لبنان گفت: در لبنان عامل اصلی حادثه توسط دستگاه‌های مربوط لبنانی دستگیر شد. ماجد الماجد یک تبعه کشورعربستان سعودی مسوول این حادثه بود که به طرز مبهمی در بیمارستان درگذشت. افراد مرتبط با وی هم دستگیر شدند اما تا مراحل تحقیقات قضایی تکمیل نشود نمی خواهیم کشوری را مسوول این حادثه معرفی کنیم.

 

وی ادامه داد: تیمی از قوه قضائیه، وزارت دادگستری و بخش حقوقی وزارت امور خارجه بلافاصله پس از سفر اخیر آقای ظریف به بیروت، وارد لبنان شد و با مقامات لبنانی کار را پیگیری کرد. آخرین تحقیقات ما روی این مساله در بخش‌های مختلف کارشناسی تایید می کند که حادثه مقابل سفارت ایران در بیروت با جریانات تروریستی که با یک کشور خارجی ارتباط دارند مرتبط است.

 

معاون وزیر خارجه کشورمان همچنین درباره پیگیری شهادت و ربوده شدن دیپلمات کشورمان در صنعا نیز گفت: آنچه که در مورد یمن است گفت وگوهایی را با مقامات این کشور برگزار کردیم که چند ساعت قبل پایان یافت(روز پنج‌شنبه) و منتطر این هستیم که تیم مذاکراتی ما به کشور برگردد و آخرین نتایج را تجزیه و تحلیل کند. طبیعی است که تلاش دستگاه دیپلماسی این است که حفاظت لازم از اماکن و اشخاص دیپلمات ما به عمل بیاید و به دولتها در این زمینه به صراحت گفته ایم. حتی به دولت یمن به صراحت اعلام کرده ایم که اگر قادر به تامین امنیت دیپلمات های ما در صنعا و در کشور خودتان نیستید به ما اعلام کنید تا تصمیم لازم را در این جلسه اتخاذ کنیم.

 

امیرعبداللهیان گفت: معتقدیم که باید در سطح منطقه گفت‌وگوهای سازنده میان همه طرف‌ها شکل گیرد و همه برای برقراری ثبات ، امنیت و توسعه هر چه بیشتر منطقه دست به دست هم دهیم.

 

وی درباره تحولات در مصر و رایزنی‌های ایران دراین رابطه نیز گفت: در ارتباط با مصر اولا شاهد این بودیم که آقای مرسی و اخوان المسلمین که به عنوان یک جریانی که با رای مردم در راس حاکمیت قرار گرفتند خطاهایی را داشتند. شاید یکی از عمده ترین خطاهای آقای مرسی به عنوان رئیس جمهور منتخب مردم مصر این بود که مردم مصر که نسبت به رژیم صهیونیستی به شدت حساس بودند متوجه شدند حتی وی برای رئیس جمهور رژیم صهیونیستی نامه ای را ارسال کرد و برخی از خطاها هم در حوزه های سفیرانشان انجام شد. این مساله موجب شد که مسیر دموکراسی در مصر دور شود.

 

امیرعبداللهیان ادامه داد : در حال حاضر در مصررفراندوم قانون اساسی برگزار و اعلام شد 98 درصد به قانون اساسی رای آری دادند. توقع مردم مصر این نیست شاهد این باشند که آقای حسنی مبارک تبرئه و آقای مرسی محاکمه شود. در عین حال ما روابط لازم خود را از طریق مجاری دیپلماتیک با مقامات مصری داریم و بارها اعلام کردیم که روابط تهران و قاهره با درک واقعیت ها و شرایط فعلی در داخل مصر به حالت عادی برگردد.

 

وی درباره تحولات بحرین نیز با انتقاد از انحلال مجلس علمایی در این کشور تاکید کرد: تحولات را در بحرین به دقت پیگیری می کنیم و ایران این آمادگی را دارد به تحقق واقعی راهکار سیاسی در بحرین کمک کند.

 

انتهای پیام

 

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین