امروز: جمعه، ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۵۹ Friday, 26 April 2024

وزیر خارجه لوکزامبورگ: اروپا نمی‌تواند “آزادی” را بر ایران تحمیل کند

وزیر خارجه لوکزامبورگ: اروپا نمی‌تواند "آزادی" را بر ایران تحمیل کند

وزیر خارجه لوکزامبورگ گفت: آزادی بیان و آزادی مطبوعات باید مورد توجه قرار گیرد اما نمی‌شود این موضوع از سوی اتحادیه اروپا به ایران تحمیل شود.

 

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز به نقل از ایسنا ، ژان اسلبورن، وزیر خارجه لوکزامبورگ که برای دیدار با مقامات کشورمان به تهران سفر کرده است پس از پایان دیدارش با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک خاطرنشان کرد که بیش از 10 سال است که وزیر خارجه لوکزامبورگ است و یکی از وزیران خارجه اتحادیه اروپا محسوب می‌شود.

 

او گفت: از 10 سال پیش اگر صحبتی درباره ایران بوده لوکزامبورگ همواره از ایران دفاع کرده است وقتی انتقادی و گره‌ای وجود داشت تاکید داشتیم که باید آن را حل کنیم. از زمان انتخاب آقای روحانی فضا عوض شده و همکاران من از زمانی که آقای ظریف مسوولیت وزارت خارجه و ریاست مذاکرات هسته ای را بر عهده گرفت و توافق 24 نوامبر در ژنو حاصل شد شاهد هستند که جو انتقادی در بین وزرا تغییر کرده است.

 

اسلبورن ادامه داد: من این موضوع را به آقای لاریجانی و ظریف اعلام کردم و تاکید کردم که در اتحادیه اروپا همبستگی بسیار وسیعی بین اعضا وجود دارد تا از این توافقنامه حمایت کنند و امیدواریم 20 ژوئن به نتیجه نهایی برسیم. این تاریخ مهمی است.

 

وی با اشاره به اظهارات روز گذشته مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره فعالیت هسته‌ای ایران گفت: وزیر خارجه ایران تاکید کرد که تلاش می‌کند این توافق به نتیجه نهایی برسد و فعالیت هسته ای ایران جنبه نظامی ندارد.

 

اسلبورن ادامه داد: بعد از 10 سال تنش در روابط با اتحادیه اروپا آماده هستیم به سطح جدیدی از همکاری‌ها بپردازیم ما باید همکاری‌های خود را در زمینه‌های مختلف مرور و گسترش دهیم تا در جهت منافع ایران و اتحادیه اروپا مورد استفاده قرار گیرد.

 

وی با بیان اینکه در مورد موضوعات حقوق بشری گفت‌وگوهایی با ظریف داشته است، اظهار کرد: من معلم حقوق بشر نیستم و نمی‌خواهم درس حقوق بشر بدهم اما فکر می‌کنم موضوعاتی مانند از بین بردن مجازات گشایشی در جامعه ایجاد خواهد کرد. آزادی بیان و آزادی مطبوعات باید مورد توجه قرار گیرد اما نمی‌شود این موضوع از سوی اتحادیه اروپا به ایران تحمیل شود. ما می‌توانیم جامعه ایران را ترغیب کنیم که در جهت پیشرفت در این زمینه‌ها گام بردارند.

 

وزیر خارجه لوکزامبورگ افزود: ایران یک کشور شاه کلید در منطقه است و وقتی درباره سوریه صحبت می‌کنید موضع مشترکی بین ایران و لوکزامبورگ وجود دارد باید از نظر انسانی به مسائل و مشکلات سوریه و همچنین کمکهای بشردوستانه‌ای که صدها هزار نفر در حوزه‌های دارویی،‌غذایی و اجتماعی در سوریه نیاز دارند توجه کنیم.

 

وی با اشاره به روند صلح در فلسطین نیز گفت: امیدوارم با دولت جدید وحدت ملی در فلسطین بتوانیم به سطح جدیدی از روابط بین فلسطین و اسراییل برسیم و در آن ایران می‌تواند نقش مثبتی ایفا کند. در عراق،‌ لبنان، افغانستان مشکلاتی وجود دارد که قطعا ایران می‌تواند درباره ثبات در این کشورها نقش خود را ایفا کند. ایران کشوری بزرگ با سابقه تاریخی و فرهنگی است و نفوذ دارد.

 

اسلبورن تاکید کرد: وظیفه بزرگ ما اجتناب از افتادن در جهت نادرست استفاده از سلاح های کشتار جمعی در کشورهای خاورمیانه است. معتقدم بین لوکزامبورگ که از نظر نظامی و استراتژیک چندان مهم نیست با ایران برای بهبود واقعی روابط بین اتحادیه اروپا و ایران مواضع مشترکی داریم.

 

وی در ادامه درباره نقش کشورش در رابطه با دستیابی به توافق هسته‌ای بین ایران و غرب گفت: ما از اقدام اتحادیه اروپا حمایت می‌کنیم من طرفدار تحریم ها نیستیم روابط ایران و اتحادیه اروپا باید به نتایج دیگری برسد. نباید منتج به وضع تحریم‌ها شود. باید اعتماد بین دو طرف ایجاد شود که البته تا حدودی این اعتماد به وجود آمده است و ایران به تعهدات خود درباره غنی‌سازی عمل کرده است اتحادیه اروپا هم به وعده خود عمل کرد و تحریم‌ها را کاهش داد که گام اول در این جهت بود.

 

اسلبورن درباره استانداردهای دو گانه اتحادیه اروپا و غرب در زمینه موضوعات حقوق بشری وضع تحریم‌ها علیه ایران و این که باعث محدودیت برای دسترسی به غذا و دارو شده است و هم چنین اقدام برخی از افراد اروپایی در پیوستن به گروه‌های تروریستی در سوریه گفت: اینها سوالات پیچیده و بزرگی هستند.

 

وی تاکید کرد: ما طرفدار تحریم نیستیم در اکثر موارد تحریم‌ها به شهروندان و مردم تاثیر می‌گذارند در اصفهان در هتلی که با مردم گفت‌وگو می‌کردم متوجه شدم که باید تلاش کنیم که این تحریم‌ها رفع شود و تمام تلاش خود را در اتحادیه اروپا در این راستا انجام می دهیم.

 

وی هم چنین درباره موضوعات حقوق بشری و موضوع تحریم نیز گفت: نباید این دو موضوع را در کنار هم قرار داد دموکراسی با انتخابات آغاز می‌شود و باید به ایران برای انتخاباتی که برگزار شد تبریک بگوییم و هم چنین به خاطر نتایج آن نیز باید به ایران تبریک بگوییم زیرا صرفا برگزاری انتخابات برای برقراری دموکراسی کافی نیست وقتی از حقوق بشر صحبت می‌کنیم باید به این موضوعات توجه کنیم من میهمان شما هستم و نمی‌خواهم توهینی انجام شود اما وقتی صحبت از حقوق بشر می‌شود درباره از بین بردن مجازات مرگ است برخی کشورها ان را اجرا می‌کنند. سنگ سار موضوعی است که زنان در آن قربانی هستند که این در ایران و برخی کشورهای دیگر انجام می‌شود. اگر این گره بین جامعه بین‌المللی و بسیاری از کشورها حل شود جامعه بازتر خواهد شد.

 

وزیر خارجه لوکزامبورگ با بیان اینکه آقای ظریف گفته است در دانشگاه حقوق بشر تدریس می‌کند بنابراین به خوبی می‌داند حقوق بشر چیست اضافه کرد: دفاع از حقوق بشر باید از داخل کشور و از سوی زنان و مردان ایرانی ایجاد شود و ما مایل هستیم در کنار شما برای این تحول مثبت قرار گیریم.

 

وی درباره اینکه برخی اتباع کشورهای اروپایی برای فعالیت در کنار تروریست‌ها به سوریه می روند گفت: ما هر دو دوستان سوریه هستیم اما در دو جایگاه متفاوت قرار دارم ما دو سیاستمدار هستیم که درباره یکدیگر صحبت می‌کنیم می‌دانیم وقتی که 150 هزار نفر زندگی‌شان به خطر می افتد چگونه معنا می‌شود. متاسفانه شورای امنیت نتوانست در این باره به وظیفه خود عمل کند و آتش بس ایجاد شود مذاکرات ژنو هم نتیجه مثبتی هم نداشت مایل بودم ایران بیشتر بتواند در روند مذاکرات ژنو حضور داشته باشد اما متاسفانه این امر محقق نشد.

 

وی اضافه کرد: به کشور بزرگی مانند ایران توصیه می‌کنم که سعی خود را برای اینکه مردم سوریه زجر بیشتری نکشند انجام دهد.

 

وی با بیان اینکه دو خانواده در لوکزامبورگ برای پیوستن به گروه‌های “بنیادگرا” به سوریه رفته‌اند گفت: آنها طرفدار جنگ بودند اما اسلام طرفدار جنگ نیست. این خانواده‌ها کشته شدند اما دولتهای اروپایی آنها را به سوریه نفرستادند وقتی این افراد از سوریه برمی‌گردند باید بررسی کنیم که چگونه باید با آنها برخورد شود تا پیامدهای دیگری نداشته باشد.

 

وی تاکید کرد: باید به سرعت قطعنامه‌ای در سوریه تصویب می‌شد تا آتش بس ایجاد شود. مشخص نیست این جنگ داخلی در سوریه کی تمام می‌شود.

 

انتهای پیام

 

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۱ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۱ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین