امروز: پنج شنبه، ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۵:۲۷ Thursday, 18 April 2024

ولادیمیر پوتین: بالاخره توافقنامه هسته‌ای امضا می‌شود

ولادیمیر پوتین: بالاخره توافقنامه هسته‌ای امضا می‌شود

دیپلمات‌ها ابراز خوشبینی می‌کنند که ایران و شش کشور قدرتمند جهان به طور فزاینده‌ای به یک توافق تاریخی نزدیک شده‌اند. به گفته این منابع توافق نهایی ممکن است در مذاکرات هفته آینده در وین به دست بیاید.

:

به گزارش سایت خبری بینانیوز ، با نزدیک شدن به پایان ضرب‌الاجل مذاکرات هسته‌ای میان ایران و کشورهای ۵+۱ (ایالات متحده آمریکا، روسیه، فرانسه، بریتانیا، چین و آلمان) نگرانی‌ها در مورد شکست گفت‌وگوهای دو ساله، بیشتر شده است. با این وجود خبرگزاری رویترز در گزارشی به نقل از دیپلمات‌های حاضر در محل مذاکرات می‌گوید احتمال دستیابی به یک توافق نهایی بیش از ان چیزی است که منابق رسمی سیاسی کشورهای حاضر در این گفت‌وگو‌ها اعلام می‌کنند.
:
آنها می‌گویند می‌توان محتاطانه می‌توان خوشبین بود که ایران و شش کشور قدرتمند جهان بر سر یک نظارت ده ساله بر برنامه هسته‌ای این کشور در ازای لغو تحریم‌های بین‌المللی به توافق برسند تا این کشمکش دیپلماتیک ۱۲ ساله میان ایران و غرب پایان یابد. یک مقام ارشد غربی به رویترز می‌گوید: «نمی‌توان شکست مذاکرات را رد کرد ‌اما به نظر می‌رسد که ما در حال دستیابی به چیزی هستیم. نه تا ۳۰ ژوئن، اما شاید در روز‌های پیش‌رو.» یک دیپلمات دیگر غربی هم تصریح می‌کند که به باور او توافق صورت خواهد گرفت زیرا هر دو بازیگر اصلی (ایران و آمریکا) به آن نیاز دارند. ناظران سیاسی با اشاره به تمایل دو طرف اصلی برای توافق تاکید می‌کنند که این معامله هسته‌ای برای باراک اوباما و حسن روحانی از جنبه سیاسی اهمیت زیادی دارد.
:
نشانه‌های توافق

مقامات‌های غربی می‌گویند سخنان مذاکره‌کنندگان ایرانی حاکی از آن است که آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای اجازه دسترسی به مراکز مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای ایران و برخی دانشمندان این کشور را خواهد داشت، با وجود انکه ایران رسما این موضوع را رد کرده است. از سوی دیگر اظهارات این هفته جان کری، وزیر امورخارجه ایالات متحده آمریکا، نرمش دولت باراک اوباما در قبال جمهوری اسلامی ایران تعبیر شد. وزیر خارجه آمریکا گفت که در مذاکره با ایران تمرکز “بر آینده” است و شامل فعالیت‌های پیشین این کشور نمی‌شود.
:
او تاکید کرد که هم آمریکا و هم دیگر کشورهای ۵+۱ از فعالیت های نظامی و شبه‌نظامی پیشین ایران اطلاعات کافی و کامل دارند و دلیلی نمی‌بینند که بر گذشته مانور دهند. کری تاکید کرد که اگر بتوانند با نگاه درست به آینده در مذاکره با ایران پیش روند، می‌توان این اطمینان را به دست آورد که در آینده اتفاق‌های مشابه گذشته دیگر رخ ندهد و در صورت وقوع نیز “راه‌های قانونی” برای متوقف کردن ایران، وجود داشته باشد.
:
موانع پیش‌رو
در حالی که به نظر می‌رسد گفت‌وگوهای فشرده و بی سابقه میان مقامات ایران و ایالات متحده آمریکا، دستیابی به توافق را ممکن کرده است، همچنان اسرائیل و عربستان سعودی نگران این هستند که معامله هسته‌ای، قدرت منطقه‌ای ایران را افزایش دهد. در این شرایط از فرانسه به عنوان یک عضو “سرکش” حاضر در مذاکرات هسته‌ای یاد می‌شود که در حال حاضر نزدیک‌ترین دیدگاه را به اسرائیل و عربستان سعودی دارد. یک دیپلمات فرانسوی می‌گوید که این کشور مصمم به حفظ فشار به ایران است تا به یک توافق خوب به دست بیاید.
:
او اضافه می‌کند: «ما با آمریکایی‌ها تنها تفاوت معنایی نداریم. ما به دنبال گرفتن تضمین‌های لازم هستیم و اجرایی شدن آنها.» اما به گفته دیپلمات‌های غربی، رویکرد طرف ایرانی در این مذاکرات نیز می‌تواند منجر به شکست آن شود. به گفته یک مقام غربی آمریکا و اروپا در پی مشخص کردن جزئیات توافق و پرکردن جاهای خالی متن نهایی هستند اما ایرانی‌ها با این روند مخالفت می‌کنند. به گفته این مقام، مذاکره کننده‌گان ایرانی ترجیح می‌دهند بسیاری از موارد مبهم بماند و در آینده در مورد آنها تصمیم‌گیری شود.
:
پوتین:  بالاخره توافقنامه امضا می شود

در همين حال، ولاديمير پوتین مي‌گويد: اولین چیزی که می خواهم تاکید کنم و به نظر من مسئله ای مهم است، این است که ما با همه شرکت کنندگان در این روند از جمله آمریکا و اروپاییها تفاهم مشترک داریم و من امیدوارم که این تفاهم با ایران هم وجود داشته باشد و آن این است که همه ما با گسترش و تکثیر تسلیحات کشتار جمعی مخالفیم. این موضع اساسی ماست. وی افزود: این چیزی است که به ما کمک می کند به شکلی سازنده با آمریکا در این جهت کار کنیم.
:
پوتین تصریح کرد: ما خیلی خوشحالیم که موضع ایران تغییر زیادی کرده است که اجازه داد ما به سطحی از توافق برسیم که امروز داریم. ما از این توافقات و ترتیبات حمایت می کنیم. تنها چیزی که به نظر من غیرسازنده است و می تواند این توافقات را تضعیف کند، این است که از ایران چیزهایی را بخواهیم که نمی تواند انجام دهد و اصلا برای حل مسئله اساسی منع تکثیر مهم نیست.

پوتین اضافه کرد: البته من امیدوارم که اصلا به این جا نرسد. البته آقای لاوروف وزیر خارجه روسیه بهتر می داند که چه زمانی باید توافقنامه را امضا کند. او می گوید هر زمان که آماده باشد، امضا می کنیم. البته همیشه دیپلماتها همین طور هستند و می گویند هر وقت که آماده بود. به نظر من بالاخره زمانی توافقنامه امضا خواهد شد.
:
رئیس جمهور روسیه گفت: دیروز ما با مدیر آژانس بین المللی انرژی اتمی دیدار کردیم. پس از امضای توافقنامه باید ترتیبات آن اجرایی شود که حدود شش ماه زمان نیاز دارد. همچنین مسئله مهم دیگری هم وجود دارد. مهم است که کشور شما یعنی آمریکا نیز از این توافقنامه حمایت کند، یعنی کنگره باید از آن حمایت کند، این مسئله مهم است، ما می دانیم هم اکنون بحثها در این خصوص در آمریکا جریان دارد، برخی می گویند رئیس جمهور حق دارد این توافقات را امضا کند و نیازی به تایید کنگره ندارد، البته این مشکل ما نیست و ما نمی توانیم آن را حل کنیم، ما نمی توانیم برخی مشکلات را برای مقامات کی یف و واشنگتن حل کنیم. بنابراین گوی در میدان آمریکاست و با همه مشکلاتی که رئیس جمهور آمریکا در این خصوص با آن روبروست، اگر این توافقنامه حاصل شود بزرگترین دستاورد او در سیاست خارجی خواهد بود.
:
خبرنگار پرسید: پس شما باور دارید که توافقنامه حاصل خواهد شد؟ پوتین گفت: بله، من باور دارم و هدف ما رسیدن به این نتیجه است. بسیار مهم است این مسئله حل شود. مسئله مهم در این رابطه این است که کشورهای منطقه نباید احساس کنند که پس از این توافق اوضاع بدتر خواهد شد یا تهدیدی ظاهر خواهد شد، ما نمی توانیم اجازه دهیم چنین احساسی در میان کشورهای منطقه ایجاد شود. هدف روسیه این است که روابط همجواری خوبی هم با ایران و هم با همه کشورهای دیگر منطقه داشته باشد.

./.

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین