امروز: سه شنبه، ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۲۵ Tuesday, 16 April 2024

پاکستان مذاکرات صلح با طالبان را متوقف کرد

پاکستان مذاکرات صلح با طالبان را متوقف کرد

دولت پاکستان مذاکرات صلح با طالبان را به دلیل کشته شدن ۲۳ مرزبان این کشور توسط شبه‌نظامیان متوقف کرد. به موازات این تصمیم، ارتش پاکستان مواضع افراط‌گرایان در وزیرستان را بمباران کرد.

 

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز به نقل از ایسنا ،  مذاکرات صلح دولت پاکستان و طالبان را شاید بتوان به “تعامل در پیش‌رو و نبرد در پشت سر” تعبیر کرد. در نخستین ساعات بامداد روز پنج‌شنبه نیروی هوایی پاکستان به مواضع شبه‌نظامیان در وزیرستان حمله کرد. این ناحیه هم مرز با افغانستان، کانون طالبان محسوب می‌شود.

 

به نقل از روزنامه‌نگاران و شاهدان عینی، دست‌کم ۴۰ شبه‌نظامی طالبان در این حمله کشته شده‌اند که در میان‌شان نیروهایی از ازبکستان و تاجیکستان هم بوده‌اند. ارتش پاکستان اما تنها مرگ ۱۵ نفر را تایید کرده است.

 

بمباران مواضع طالبان در وزیرستان دو ساعت به طول انجامیده است. دستور این حمله توسط نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان و پس از مذاکرات هیات چهار نفره دولتی با نمایندگان طالبان صادر شده است.

 

یک مقام دولتی پاکستان اعلام کرده که نخست‌وزیر پاکستان همواره خواستار گفت‌وگو با طالبان بوده اما کاسه صبرش از خونریزی‌های طالبان لبریز شده است. این مقام اضافه کرده که دستور نواز شریف، به معنای عملیات گسترده نظامی علیه طالبان نیست.

 

خشم نواز شریف به حملات اخیر طالبان باز می‌گردد. در روزهای گذشته، طالبان به دو سالن سینما در پیشاور حمله کرد و ۱۶ تن را کشت. روز سه‌شنبه هم یک افسر ارتش طی درگیری با طالبان کشته شد. چند ساعت پیش از آن، یک سرباز پاکستان در جنوب وزیرستان به قتل رسیده بود.

 

اما اصلی‌ترین دلیل تعلیق مذاکرات صلح با طالبان، قتل ۲۳ مرزبان پاکستانی است. این سربازان در ژوئن سال ۲۰۱۰ ربوده شده بودند و از آن زمان به بعد اثری از آنها نبود.

 

غروب روز یکشنبه (۱۶ فوریه) یک عضو شاخه طالبان در مهمند اعلام کرد این گروگان‌ها در واکنش تلافی‌جویانه به قتل شبه‌نظامیان در زندان‌های دولتی پاکستان، اعدام شده‌اند.

 

طالبان حتی ویدئوی وحشتناکی را منتشر کرد که بدن خون‌آلود گروگان‌ها را در حال جابجایی در یک وانت و پرتاب به کف خیابان نشان می‌داد.

 

نمایندگان هیات مذاکره‌کننده دولت پاکستان، پیش‌تر از نواز شریف خواسته بودند که دستور توقف گفت‌وگوها را بدهد و مذاکرات صلح تنها در صورت چشم‌پوشی طالبان از ادامه خشونت ادامه یابد. با این همه، دولت پاکستان تاکید دارد که بمباران مواضع طالبان به معنای پایان قطعی گفت‌وگوهای صلح نیست.

 

به گزارش پایگاه خبری دویچه وله، نیروهای طالبان نیز متقابلا دولت پاکستان را به اعمال خشونت علیه خود متهم می‌کنند. یک سخنگوی طالبان گفته که شبه‌نظامیان این گروه، تنها در صورت توقف حملات ارتش پاکستان، از مبارزه و نبرد دست می‌کشند. این گروه موضعی یکپارچه نیز در پاکستان ندارد. در حالی‌ که برخی از آن‌ها به ترور تهدید می‌کنند، گروه دیگری به مذاکره علاقمند است و با حمله و سوءقصد مرزبندی دارد.

 

محمد ابراهیم، یکی از مذاکره‌کنندگان طالبان اعلام کرده که حتی در صورت بروز ناهمواری در گفت‌وگو با دولت، نباید حمله‌ای علیه نیروهای مسلح پاکستان صورت گیرد. برخی محافل طالبان حتی از لزوم تصمیم‌گیری برای آتش‌بس صحبت می‌کنند.

 

در مقابل، مولانا عبدالعزیز، یکی از اعضای مذاکره‌کننده طالبان گفته است که تا جایگزینی قوانین شرعی در پاکستان به جای قانون اساسی، در جلسات گفت‌وگو با دولت پاکستان شرکت نمی‌کند. یک سخنگوی دولت پاکستان این گفته را “بیهوده” خوانده و تصریح کرده که مهم‌ترین شرط دولت برای مذاکرات صلح با طالبان، به رسمیت شناخت قانون اساسی این کشور بوده و خواهد بود.

 

انتهای پیام

 

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۰ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۰ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین