چهره برتر ماه گذشته سينما از نگاه “كيوان كثيريان”، “جبار آذين” و… معرفي شد.
به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز : هر چه به پايان روزهاي مرداد ماه نزديك ميشويم، اكران فيلمهاي عيد فطر رنگ و بوي جديدي به سينما بخشيده و اين اتفاق مديون فيلمهايي از جمله “دهليز”، “هيس دخترها فرياد نميزنند”،”جاب جا”، “فرزند چهارم”، و حتي اكران طولاني مدت فيلم “گذشته” بوده است.
از هر سو كه به فيلمها نگاه ميكنيم موضوع، بازيگران و كارگرداني موفق اين امتياز را به فيلمها ميدهد كه در مقايسه با فيلمهاي جشنواره سال گذشته برتري ويژهاي داشته باشد همانطور كه در فروش آنها نمايان است ويژگي كه باعث استقبال مخاطبان و پر شدن سالنهاي سينمايي شده علاوه بر سوژههاي انتخابي از سوي كارگردانان به بازي بازيگران نيز مربوط ميشود.
در اكران عيد فطر شاهد حضور كارگردانان موفقي چون “پوران درخشنده”، “بهروز شعيبي”، “وحيد موسائيان” هستيم و البته در ميان آنها اسامي كارگردانان ديگري همچون “ابراهيم شيباني” و “علي توكل نيا” نيز به چشم ميخورد اما اين افراد در حد تجربه و موفقيتهاي “پوران درخشنده”، “وحيد موسائيان” و “بهروز شعيبي”كه با ساخت چنين فيلمهايي خود رابه اثبات رساندند، ظاهر نشدهاند.
نگاه به فيلم “دهليز” و جستن رد عاطفه در نگاه معصومانه يك كودك براي دستيابي به پدري كه در 7 سالگي متوجه حضور او در زندگي خودش شد و بيشك در سينماي بيحال امروز توانست نماي مناسبي از روح پاكي باشد كه در زندگي امروز كمتر مجال بروز مييابد.
فيلمنامه محكم با ريتمي آرام كه با نگاه هوشمندانه كارگردان عجين شده و پيوند با بازي بازيگراني چون “رضا عطاران”، “هانيه توسلي” و “محمدرضا شيرخانلو”، سادگي و رهايي ملموسي را در آفرينش نقشها خلق كرده است.
“هيس دخترها فرياد نميزنند” موضوعي اجتماعي با گونهي تلخ و گزنده دارد كه “پوران درخشنده” با سبك كارگرداني هميشگياش آن را به تصوير كشاند.
آنچه كه در اين فيلم به اولويت كارگردان تبديل شده موضوع آسيبهاي اجتماعي است كه بيشتر پيرامون دختران جامعه را ميگيرد.
فيلم “هيس…” روايتي صادقانه از كودكي است كه به واسطه آزار و اذيتهاي جنسي ترس از بيان حقايق دارد و سكوت را بهترين گزينه براي خود ميبيند اما ازعواقبي كه در انتظار اوست بيخبر است.
جسارت “پوران درخشنده” و انتخاب تركيب بازيگراني همچون “مريلا زارعي”، “طناز طباطبايي” و “شهاب حسيني” همگي در كنار هم موفقيت فيلم را از سوي منتقدان و مردم داشت با وجود اينكه نظر داوران جشنواره سال گذشته را به خود جلب نكرد اما ساير فيلمهاي روي پرده نيز براي خود امتيازهايي دراند به طور مثال ويژگي مستندگونه فيلم “فرزند چهارم” روايت غيرخطي فيلم “هيچ كجا، هيچ كس” كه انگيزه علاقهمندان به اين نوع روايتها را افزايش ميدهد و در كنار اين فيلمها، تنها “جاب جا” است كه به لطف حضور “اكبر عبدي”و طرفداران بازي او به فروش خوبي دست پيدا كرده اما به لحاظ فيلمنامه و موضوع كيفيت خوبي ندارد.
بعد از بررسي اجمالي به فيلمهاي روي پرده، نظر منتقدان سينما نيز ميتواند اثباتي بر گفتههاي ما باشد.
نظر منتقدان به شرح زير است: